handdator

Visa fullständig version : andel kolhydrater?


Daijmen
2004-08-10, 11:24
Jag köpte nyss 1 kg Exell choklad vassle och killen i affären sa att man ska ta ca 3/4 dl per gång. hur mycke Oboy kan jag blanda me i drinken som ska stå för kolhydraterna? :bow:

Big_Vik
2004-08-10, 12:05
3/4 dl blir inte mkt protein inte. kanske 15 gram? det är ju perfekt, förutsatt att man väger 30 kg ;)

Numero1
2004-08-10, 13:21
:d

King Grub
2004-08-10, 14:02
Ta 0.8 - 1.2 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och minst 0.5 gram protein per kilo kroppsvikt. Tar du en likadan drink före passet också, kan du halvera mängderna.

Daijmen
2004-08-10, 14:12
Ok så eftersom jag väger 65 kg kanske 2 dl Vassle blir bra?
Jag vet inte andelen kolhydrater i Oboypulver så skulle nån kunna säga hur många dl av det jag skulle behöva blanda i drinken om man följer dom värdena King Grub rekommenderade?

Jakobbus
2004-08-10, 14:16
Jag vet inte andelen kolhydrater i Oboypulver så skulle nån kunna säga hur många dl av det jag skulle behöva blanda i drinken om man följer dom värdena King Grub rekommenderade?
det står garanterat bak på paketet... men har du ingen matvåg så kan det ju bli svårt att väga pulvret...

Daijmen
2004-08-10, 14:41
Ok nu har jag dock oboy pulvret i en annan burk så jag kan inte se hur mycket det innehåller...skulle nån kunna va snäll och räkna ut hur mycket oboy som skulle passa då? 2 dl Vassle och X dl Oboy :confused:

King Grub
2004-08-10, 14:47
O'Boy innehåller 90 gram kolhydrat per 100 gram pulver.

Daijmen
2004-08-10, 15:02
Ok är det nån skillnad om man använder Dextropur istället? har hört många som använder det istället för Oboy..om Oboy är lika bra använder jag hellre det dock.

Du sa att för bästa effekt ska man ta drink innan och efter träningen...du menar då att man har samma mängd men helt enkelt tar hälften innan och hälften efter då va?

King Grub
2004-08-10, 15:07
Ok är det nån skillnad om man använder Dextropur istället? har hört många som använder det istället för Oboy..om Oboy är lika bra använder jag hellre det dock.

Ja, det är skillnad. Dextropur eller maltodextrin är ett klart bättre val. O'boy är i princip sackaros, dvs 50% fruktos och 50% glukos. Visst fungerar O'boy som kolhydratkälla efter träningen, utan tvekan. Men det är inte det bästa alternativet.

För att efterträningsmålet skall vara perfekt bör det inte innehålla fett, fibrer, fruktos, laktos eller kasein, och det bör dessutom vara flytande. Vilket innebär: vassle + vatten + druvsocker eller maltodextrin.

"Fructose is less insulinogenic than glucose; the lower insulin response to the sucrose than to the glucose polymer drinks may be due to the fructose component of sucrose or may be related to a more rapid gastric emptying of the glucose polymer drink. The former explanation is the most feasible, because the calculated gastric emptying times for 330 ml of 18.5% (wt/vol) glucose polymer and sucrose drinks were 69.8 ± 2.9 and 66.5 ± 2.5 min respectively.

The storage of muscle glycogen was higher during recovery after consumption of the glucose polymer drink than after either of the sucrose drinks. Doyle et al. using multiple regression analysis, found that 94% of the variance in glycogen synthesis rates in the literature could be attributed to variation in plasma glucose and insulin concentrations. In the studies reported in this paper, the glucose response to the carbohydrate supplements was lower in the 12% sucrose trial than in the other two trials during the first hour of recovery. During the second hour of recovery, the plasma glucose response was higher in the glucose polymer trial than in either sucrose trial. The availability of glucose for incorporation into hepatic and skeletal muscle stores was therefore greater in the glucose polymer trial…. In conclusion, consumption of 61 g glucose polymer drink after exhaustive exercise promoted a more rapid storage of carbohydrate during the first 2 h of recovery than did consumption of an isoenergetic sucrose drink, both in the whole body and in skeletal muscle."

J. L. Bowtell, K. Gelly, M. L. Jackman, A. Patel, M. Simeoni, and M. J. Rennie “Effect of different carbohydrate drinks on whole body carbohydrate storage after exhaustive exercise”. Appl Physiol 88: 1529-1536, 2000;

Bloomer RJ, Sforzo GA, Keller BA., Effects of meal form and composition on plasma testosterone, cortisol, and insulin following resistance exercise., Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2000 Dec;10(4):415-24.

"The rate of absorption of carbohydrate from the small intestine plays a major role in determining the metabolic effects of dietary carbohydrate. Factors which reduce the rate of absorption include the nature of the starch and sugars, and the presence of vegetable proteins, fats, viscous fibre, and antinutrients, including lectins and phytates. This study further backs the fact that fiber and fat serve to delay gastric emptying; the complete inverse of what is desired post-workout."

Jenkins DJ, Josse RG, Jenkins AL, Wolever TM, Vuksan V. Implications of altering the rate of carbohydrate absorption from the gastrointestinal tract. Clinical Nutrition and Risk Factor Modification Centre, St. Michael's Hospital, Faculty of Medicine, University of Toronto, Ontario.

O'boy är dock bättre än vanligt strösocker, eftersom fettfritt kakaopulver ger ett insulinpåslag som är högre.

Brand-Miller J, Holt SH, de Jong V, Petocz P., Cocoa powder increases postprandial insulinemia in lean young adults., J Nutr. 2003 Oct;133(10):3149-52.

Det är just glukossnabba kolhydrater + insulin + snabbt vassle som är effektivast.

Det är just snabba kolhydrater + insulin + snabbt protein i kombination som är effektivt. (2,3,4,5,6)

Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55. Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise. Miller SL, Tipton KD, Chinkes DL, Wolf SE, Wolfe RR.
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Jun;280(6):E982-93. Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis. Levenhagen DK, Gresham JD, Carlson MG, Maron DJ, Borel MJ, Flakoll PJ.
J Nutr. 2000 Oct;130(10):2508-13. Ingestion of protein hydrolysate and amino acid-carbohydrate mixtures increases postexercise plasma insulin responses in men. van Loon LJ, Kruijshoop M, Verhagen H, Saris WH, Wagenmakers AJ.
Med Sci Sports Exerc. 2000 Aug;32(8):1412-8. Macronutrient intake and whole body protein metabolism following resistance exercise. Roy BD, Fowles JR, Hill R, Tarnopolsky MA.
Nutr Rev. 2003 May;61(5 Pt 2):S88-94. Glycemic carbohydrates consumed with amino acids or protein right after exercise enhance muscle formation. Suzuki M.

Du sa att för bästa effekt ska man ta drink innan och efter träningen...du menar då att man har samma mängd men helt enkelt tar hälften innan och hälften efter då va?

Ja, just det.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206. Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise. Tipton KD, Rasmussen BB, Miller SL, Wolf SE, Owens-Stovall SK, Petrini BE, Wolfe RR.

Daijmen
2004-08-10, 15:24
Ok hur många dl skopor Oboy behövs då? du sa att det var 90 gram kolhydrater / 100 gram Oboy..Men jag har ingen våg så jag kan inte väga upp det. Så här hade jag tänkt iaf.

Kroppsvikt 65 kg

2 dl Exell Vassleprotein
X dl O´boy

fördelat före och efter träningen

Frågan e hur mycket Oboy jag behöver.... ? räknat i dl :(

Daijmen
2004-08-10, 19:32
vet nån

Orm
2004-08-10, 20:17
Enligt min matvåg är 1 dl Exell jordgubb 50 gram vilket borde motsvara 35-40 gram protein

Daijmen
2004-08-10, 23:21
Nu har jag hört folk som säger att man ska ha 2 g protein/ kg kroppsvikt och andra 0.5 så man blir lite :confused:

kan ingen hjälpa mig, väger 65 kg, hur många dl Exell Vassle och hur många dl Oboy

Orm
2004-08-10, 23:44
0,5 gram protein per kilo kroppsvikt i efterträningsdrinken, minst 2 g protte per kg kroppsvikt/dag. Glasklart?
1 dl O'boy väger 50 gram, samma med Exell.
1 dl protein & 1,5 dl O'boy borde bli ganska bra.

aliquis
2004-08-14, 00:49
Kunde inte tänka mig att 1dl exell bara skulle ge 20gram protein, och uppenbarligen var det ju en del mer. Så 3/4dl som han i butiken sade är nog lagom då det ger en 25-30gram. Själv skulle jag köra på druvsocker istället för oboy, vill du ha chokladsmak kan du ju alltid ha i ren kakao själv, kommer ju smaka samma sak(?) men du får ren dextros (druvsocker) istället för sackaros (strösocker). 1dl druvsocker (dextropur) väger lite mer än 50gram, så du kan väl ta 1dl exell, 1dl druvsocker och så en knapp matsked kakao.

Daijmen
2004-08-14, 11:31
Ok tack så mycke för tipset...jag testade med Dextropur istället för Oboy men det smakade illa rent ut sagt....hela drycken smakade bara socker...ska det vara så eller ska man blanda i nått annat så att det inte bara ska smaka socker

King Grub
2004-08-14, 11:32
Ok tack så mycke för tipset...jag testade med Dextropur istället för Oboy men det smakade illa rent ut sagt....hela drycken smakade bara socker...ska det vara så eller ska man blanda i nått annat så att det inte bara ska smaka socker

Vassle + druvsocker + vatten. Istället för druvsocker kan du använda maltodextrin. Det är neutralt i smaken med endast en lätt sötma.

Du bestämmer ju själv om du vill tillfredsställa dina smaklökar eller dina muskler. Är det resultat av träningen du vill ha eller något gott att dricka?

ralph
2004-08-14, 12:00
Har för mej att King Grub skrev att man bara skulle dicka drink före och efter träningen om passet låg på 30 min. Gäller detta? Mina pass ligger på dryga timmen, är det fortfarande bättre att dicka halva före och andra halvan efter?

King Grub
2004-08-14, 13:39
Har för mej att King Grub skrev att man bara skulle dicka drink före och efter träningen om passet låg på 30 min. Gäller detta? Mina pass ligger på dryga timmen, är det fortfarande bättre att dicka halva före och andra halvan efter?

Ja. Jag skrev nog 30-45 minuter, men en timme är ingen fara. Om du märker blodsockerfall kan du börja smutta på efterträningsdrinken när du har en kvart eller så kvar av passet.