handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träning (nybörjare)


Sartic
2004-08-09, 23:23
Hejsan!

Efter många års sittande vid datorn har jag bestämt mig nu att börja träna. Problemet är att jag knappt kan göra 15 sit-ups utan att hela jag börjar skaka. Kan också bara göra ca. 5 push-up i rad. Har suttit inne nästan hela mitt liv, håller aldrig på med fritidsaktiviteter, eller dylikt. Enda motionen jag får är till och från bussen till skolan. Är 18 år nu, är 196cm lång och väger 91kg. Jag ser ganska stark ut faktisk, men det är jag verkligen inte. Jag tror jag kan bygga upp muskler väldigt bra, men nu när man knappt orkar göra 15 sit-ups, är det ganska svårt att få några muskler.

Så, jag behöver lite tips på hur jag ska gå tillväga för att bygga upp muskler som nybörjare (kanske lite klent ord för mig). Uppskattar också om ni förklarar ord som "reps" och dylikt om ni använder dom när ni skriver, då jag inte vet vad dom betyder.

Är mycket tacksam för hjälp!

tejpis
2004-08-10, 01:34
Du har PM!

Svedberg
2004-08-10, 10:21
Du låter precis som mig :) Datanörd på 203cm och 92kg som inte gjort annat än suttit vid datorn dom senaste 4-5 åren, det var 1.5 år sen. Jag började också göra situps och armhävningar i pauserna mellan datorn, och det var ju skitkul, för efter en vecka kunde jag göra många fler repetitioner :D
Var väl inte direkt nått svar men, ville skriva bara :) Lycka till :thumbup:

Sartic
2004-08-10, 11:20
tejpis: Tack så mycket för hjälpen!

Svedberg: Tack. :D

Numero1
2004-08-10, 12:42
Börja med din egen kroppsvikt/lätta vikter.
Exempel på övningar:
Crunches
Push-ups (ev. på knäna de sista repsen)
Chins (be någon om hjälp så kan du hålla emot på ned vägen)
Utfallsgång (utan vikt)
Knäböj (utan vikt) (för att öka belastningen kan du fylla en ryggsäck)
ryggresningar liggandes på golv

Lycka till!

Sartic
2004-08-10, 15:42
Numero1: Tackar så mycket! Men som sagt, jag vet inte vad ord som "reps" osv betyder, så det är ganska svårt att förstå vad du menar med allt. Vet inte vad "crunches", "reps" och "chins" är. Du får jättegärna förklara. Tack igen!

Fatalist
2004-08-10, 18:57
Numero1: Tackar så mycket! Men som sagt, jag vet inte vad ord som "reps" osv betyder, så det är ganska svårt att förstå vad du menar med allt. Vet inte vad "crunches", "reps" och "chins" är. Du får jättegärna förklara. Tack igen!


Crunches (för mig): Lyft benen så låren är vinklade 90 grader från magen, dra ihop magen så ditt huvud närmar sig låren snabbt, sänk ner till utgångsläget kontrollerat och repetera.

Reps: Repetitioner, dvs. antalet gånger du utför en övning, till exempel 2set på 6 reps betyder att du kör 6 repitioner (reps f.r.o.m. nu) och vilar kanske 1-2 minuter, sen kör 6 reps igen.

Chins: "Pull Ups", häng i en stång och dra upp kroppen till det läge där du har hakan över stången, de flesta övningar kan du hitta (på engelska) på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html. Ett tips är att spara den sidan i dina "Favoriter".


Mvh

Sartic
2004-08-10, 19:42
Fatalist: Tack så mycket!