handdator

Visa fullständig version : träningsupplägg för fotbollsspelare?


Mac
2004-08-09, 21:20
Är det någon som vet var jag kan hitta bra sidor eller länkar till hur elitfotbollsspelare äter och tränar? typ allsvenska spelare eller nått

emlo
2004-08-09, 21:56
Är det någon som vet var jag kan hitta bra sidor eller länkar till hur elitfotbollsspelare äter och tränar? typ allsvenska spelare eller nått

Säg inte att du vill se ut som Fredrik Ljungberg... :rolleyes:

Numero1
2004-08-10, 12:36
Ring en tränare eller svenska fotbollsförbundet...

Mextreme
2004-08-10, 13:04
Jag körde några pass ute på Bosön några gånger i våras och fick då tillfälle att se Djurgårdens beryktade styrketräning. Måste säga att jag var måttligt imponerad. Mest tugg och riktigt fisiga vikter på alla håll. :sleep:
Kan vara orättvist eftersom jag bara såg ett pass men ändå.
Det finns nog mycket att hämta för en fotbollsspelare genom att satsa lite mer på styrkan.
Jämför med brottare, friidrottare, kampsportare och till och med konståkare som jag sett träna mer seriöst.
Mitt tips blir att satsa på ett program baserat på basövningar och träna med hög intensitet, vila och ät. Titta inte så mycket på hur andra fotbollsspelare tränar. Satsa på bättre.

Mac
2004-08-10, 16:45
ligga å köra ganska många reps på ben tex 15-20 st då eller för att få bra styrka med uthållighet...........överkropp ligger reps antal runt 8-10?

Jax
2004-08-10, 18:07
Mextreme: Dom tränar på att sparka in en boll i målet. Hur mycket dom tar i knäböj är helt orelevant. Vad tror du är anledningen till att en friidrottar tränar mer seriöst enligt dig? Jo därför att de måste träna mycket styrka, en fotbollsspelare behöver inte vara enormt stark, dom ska vara mångsidiga.

Mextreme
2004-08-11, 07:29
Mextreme: Dom tränar på att sparka in en boll i målet. Hur mycket dom tar i knäböj är helt orelevant. Vad tror du är anledningen till att en friidrottar tränar mer seriöst enligt dig? Jo därför att de måste träna mycket styrka, en fotbollsspelare behöver inte vara enormt stark, dom ska vara mångsidiga.

Jag är verkligen helt kass på fotboll så jag borde kanske inte lägga mig i här, men snabba ruscher och liknande är väl rätt vanligt och det gynnas ju av styrka så att komma ett steg före i starten. Vad jag har sett hoppar de en del från relativt stillastående oxå vid hörnor. Det vet jag att man blir bättre på när man är stark. Vet att man klarar en smäll eller två bättre när man är lite mer robust.
Just det där med att skjuta vet jag inte om styrkan har någon betydelse. Beckham har ju rätt bra bössa fast han ser ut som hälsenan på en bofink. Har däremot hört att Roberto Carlos, som har ganska stabbiga lår, har nytta av det när han knorrar in sina frisparkar.

Fick förfrågan att träna ett J-lag en vinter och drillade de rätt hårt i basövningar och de blev en gnutta starkare. De påstod senare att de hade haft nytta av det. Då var de förvisso oftast på fyllan och jag fick ingen ny förfrågan nästa säsong ............... :confused:

Jax
2004-08-11, 08:00
Självklart kan styrka vara en fördel, men som allt annat måste det tränas upp och eftersom man inte har tid att träna hur mycket som helst så måste man prioritera. Då kanske styrketräningen inte hamnar högst upp, vilket verkar göra att en del styrketränande personer klagar på att fotbollsspelarna är klena. Vilket är totalt irrelevant så länge de är duktiga på att sparka in bollen i målet.

Frantic
2004-08-11, 09:41
Självklart är det en fördel om man har lite att trycka till med i närkamperna, men precis som Jax säger så måste man vara MÅNGSIDIG. Men sen beror det ju på vilken position man har. Johan Mjällby skulle väl kanske inte vara så bra som yttermittfältare men som krigare på mittfältet eller bredvid en snabb innerback gör han kanske mer nytta

Mextreme
2004-08-11, 09:55
Det som jag förvånades var att om man ändå är på gymmet så kan man ju ta i istället för att flumma omkring som ett gäng fjärilar. Det var verkligen whaste of time.
Att de är bra på att sparka boll betyder ju inte att de inte kan bli bättre genom t.ex. styrketräning. Om inte annat så för att förebygga skador som verkar vara ett gissel i fotbollen.

Numero1
2004-08-11, 10:31
Lite motsägelsefullt att säga att en friidrottare behöver styrketräna men inte en fotbollspelare. Varför tar inte fotbollsspelaren till sig en sprinters och en höjdhoppares träningsmetoder för att öka dessa förmågor?

Jag är övertygad om att en explosiv, stark fotbollspelare gör bättre ifrån sig än om han vore motsatsen! SJälvklart gäller det ju att kunna hantera en boll med men den typen av träning sköter de ju redan....hoppas jag ;)

z_bumbi
2004-08-11, 11:00
ligga å köra ganska många reps på ben tex 15-20 st då eller för att få bra styrka med uthållighet...........överkropp ligger reps antal runt 8-10?


Kör låga reps och bli stark, uthållighet kör man utanför gymet.

ruffie
2004-08-11, 11:35
Kör låga reps och bli stark, uthållighet kör man utanför gymet.

Det verkar råda oenighet rörande vad som är maximalt för massa. Både i set och reps?

Metal_boy_
2004-08-11, 13:00
Det verkar råda oenighet rörande vad som är maximalt för massa. Både i set och reps?

effekten av högreps får du på planen när du spelar fotboll...så gör som bumbi säger och kör lågreps...då får du 2 sorters kakor och du kommer bli bättre på explosivitet..men glöm ej :eating: :eating:

Nitrometan
2004-08-11, 14:34
Om inte annat så för att förebygga skador som verkar vara ett gissel i fotbollen.
Jag känner en ortopedkirurg och han säger att fotboll inte är en sport utan en diagnos.

Jag tror att många lagsporter skulle kunna lära sig av friidrottarnas träningsmetoder.

Maaattias
2004-08-11, 17:43
Självklart kan fotbollsspelare bli bättre av styrketräningen inget snack om den saken.

Jag tycker du skall träna bålen väldigt mycket..

Den är oerhört viktig i alla fotbolls rörelser!

Sen en hel del explosiv styrketräning Snabba knäböj , några set styrkevändningar och styrkeryck och bänkpress.....

Blir man explosivare och snabbare på korta streckor tex 10-20 m så blir man en klart bättre fotbollsspelare...

Vad sägs om ett 3-dagarsprogramm med mest basövningar.

Dag 1 : knäböj,frivändningar , mage..

Dag 2: marklyft,ryggresningar, latsdrag..

Dag 3: Styrekryck, bänk, mage..

Sen beror de ju helt på hur du är som spelare vad du behöver träna....

I fotboll bör man ju inte lägga på sig mer massa än vad som är nödvändig om du är stor och tung mittfältare tex kan du ju satsa på att öka din maxstyrka utan att lägga på dig mer massa..

/ Matte

Medusa
2004-08-11, 18:55
På internet är alla experter tydligen....

King Grub
2004-08-11, 18:57
Eller freaks. :D

Medusa
2004-08-11, 18:58
Lustig kille, du borde bli komiker.. :D

z_bumbi
2004-08-11, 20:50
På internet är alla experter tydligen....


Vem syftas det på i den här tråden då?

Fugitive
2004-08-11, 22:03
Som sagt mångsidighet är nog att föredra, då ska man va uthållig, smidig och stark, men även smart!

När ja spela som hårdast i elit så körde mitt lag träningar på detta vis, fotbollstränin 1 timme, springa 9km sen i å simma 60 längder och på söndagar hade vi typ varannan gång boxning och brottning! på så sätt blev vi riktigt grymma faktiskt!

mångsidigt tror jag iaf man ska träna som fotbollsspelare!

ruffie
2004-08-11, 22:10
Skulle gärna vilja höra vad nallen och grub säger om hur man ska träna för maximal volym. :bpump:

Fugitive
2004-08-11, 22:18
Skulle gärna vilja höra vad nallen och grub säger om hur man ska träna för maximal volym. :bpump:


Hårt, tungt, strikt och lagom skulle jag gissa :D

ruffie
2004-08-11, 22:26
Mjo men det är ju väldigt inviduellt överallt och alla miniexperter överallt säger olika. Personligen är jag just inne på att prova 8-12 set på dom muskelgrupper jag vill öka mycket på. Fungerar kanske? Jag vet inte. Grub!! :angel:

z_bumbi
2004-08-12, 18:35
Som sagt mångsidighet är nog att föredra, då ska man va uthållig, smidig och stark, men även smart!

När ja spela som hårdast i elit så körde mitt lag träningar på detta vis, fotbollstränin 1 timme, springa 9km sen i å simma 60 längder och på söndagar hade vi typ varannan gång boxning och brottning! på så sätt blev vi riktigt grymma faktiskt!

mångsidigt tror jag iaf man ska träna som fotbollsspelare!

Varför springa 9 km och det efter en vanlig träning?
Fotbollsplanen är ju bara 100-120 m så man bör väl istället satsa fullt ut på snabbhet och mjölksyratålighet, det är inte många 100-400 m löpare som sysslar med millopp i sin träning t ex.

bigtraps
2004-08-12, 22:33
Svennis borde ta kontakt med vissa av Kollozzeums skribenter
Den oerhörda kunskap som verkar finnas här kan nog komma
det engelska landslaget till nytta.