handdator

Visa fullständig version : Mineralvatten...


Wayfaerer
2004-08-09, 21:06
Det är ju som bekant bra att dricka mycket vatten när det är varmt ute, så min fråga är om det går lika bra att dricka mineralvatten som vanligt kranvatten?

Saken är den att det finns en närbelägen kiosk där jag arbetar som säljer 1,5-liters mineralvattenflaskor (Vichy Nouveau, olika smaker) för 10 kr inkl pant eftersom de gått över datumet med några dagar. Eftersom jag mestadels går utomhus när jag arbetar blir man tvungen att dricka en hel del, varför det den senaste veckan blivit minst en sådan flaska om dagen.

Åter till min fråga, är det bra att dricka stora mängder mineralvatten? Har ju hört att det inte är nyttigt att få i sig för mycket salter men samtidigt så urlakas ju kroppen när man dricker mycket...

Alltså, bättre dricka vanligt vatten, sämre eller skit samma?

Gudfadern
2004-08-09, 21:42
Jag skulle inte bry mig så mycket om det, det ända negativa är väl kolsyran. Men skitsamma om det är gott.

GhostFace
2004-08-09, 21:52
Om du ändå oroar dig varför fyller du inte en PET-flarra med vanligt kranvatten och sippar på under dagen elr det tillfället som du ändå ska dricka PET-flarran?

För vattenkran det har ni väl på jobbet?

Krokodil
2004-08-09, 22:46
Just Vichy Nouveau har en lite annorlunda saltbalans än andra märken (man har bytt ut Natriumsalterna mot Kaliumsalter) vilket ska vara nyttigare. Dessutom är det ganska milt kolsyrat jämfört med andra märken.

Den Vichy Nouveau som säljs i GBG är förmodligen tillverkad i Falkenberg (Skrea källa) och är helt OK.

Det du ska tänka på när du köper PET flaskor, speciellt såna som är gamla är att kolsyran läcker ut genom plasten med tiden och de kan bli lite släta.

Kort sagt, klunka i dig så mycket du vill, det är i alla fall bättre än kranvatten. :thumbup:

Wayfaerer
2004-08-10, 15:35
Tack för svaren! :thumbup:

Trytter
2004-08-10, 21:41
Varför skulle kolsyran vara ett problem?

Styx
2004-08-10, 22:11
Gudfadern tänkte kanske på att kolsyran sänker pH i munnen aningen och ökar risken för karies.