handdator

Visa fullständig version : Bra diet?


RandomC
2004-08-09, 19:51
Väger 68 kilo, 187 cm lång och 18 år.
Vet att jag är väldigt tunn men det beror mycket på att jag är väldigt aktiv, spelar mycket badminton och tränar kondition. Har styrketränat i cirka 2 månader är orolig att jag inte äter tillräckligt. Så här såg det ut idag:

frukost 9.00
2 portioner havregrynsgröt, 1 banan, 2 skivor rågbröd med skinka och 2 glas mjölk

lunch 12.00
400 gram torsk, 2 dl ris, 2 glas mjölk, en tomat, en paprika (kanske lite mycket torsk men det är 400g i varje förpackning)

mål 16.00
2 skivor rågbröd med skinka, ett päron, gainer

middag 20.00
har ingen kontroll över middan med det brukar vara bra käk

mål 23.00
2 skivor rågbröd med skinka, 1 morot, ett glas apelsinjuice, 70 gram pasta

Har iof dragit ner på konditionen nu när jag började med styrketräningen men det blir ändå 4-5 timmar badminton + kondis i veckan. styrketränar 3 gånger i veckan.

Så vad tycks, ser det bra ut? Hur mmycket kcal borde jag få i mig om dan om jag vill öka i massa?

Action
2004-08-09, 19:55
Väger 68 kilo, 187 cm lång och 18 år.
Vet att jag är väldigt tunn men det beror mycket på att jag är väldigt aktiv, spelar mycket badminton och tränar kondition. Har styrketränat i cirka 2 månader är orolig att jag inte äter tillräckligt. Så här såg det ut idag:

frukost 9.00
2 portioner havregrynsgröt, 1 banan, 2 skivor rågbröd med skinka och 2 glas mjölk

lunch 12.00
400 gram torsk, 2 dl ris, 2 glas mjölk, en tomat, en paprika (kanske lite mycket torsk men det är 400g i varje förpackning)

mål 16.00
2 skivor rågbröd med skinka, ett päron, gainer

middag 20.00
har ingen kontroll över middan med det brukar vara bra käk

mål 23.00
2 skivor rågbröd med skinka, 1 morot, ett glas apelsinjuice, 70 gram pasta

Har iof dragit ner på konditionen nu när jag började med styrketräningen men det blir ändå 4-5 timmar badminton + kondis i veckan. styrketränar 3 gånger i veckan.

Så vad tycks, ser det bra ut? Hur mmycket kcal borde jag få i mig om dan om jag vill öka i massa?

Ser väl vettigt ut om du är ute efter att öka i vikt. Svårt att säga på rak arm hur mycket du bör få i dig. Men sök på King Grub och diet så borde du få upp en tråd där det finns en länk där du kan räkna ut din dagliga förbränning.

Sen är det bara att räkna ut vad ovanstående ger och se om det är "lagom".Du bör ligga en 500-1000 kalorier över din förbränning för att säkerställa "maximal" ökning.. ;)

Action
2004-08-09, 19:56
http://www.uppladdningen.com/uppladdningen2/index1-0.asp

Ovanstående länk för att räkna ut dagsbehovet...

RandomC
2004-08-09, 19:59
tack för länken och det snabba svaret ;)
Jag uppskattar all kritik/åsikter om min diet

RandomC
2004-08-09, 20:08
En fråga bara, räknade ut min kalroi förbrukning och fick svaret 3200 kcal om dan. Betyder det att jag ska äta 500-1000 kcal utöver det för att öka massa!?

King Grub
2004-08-09, 20:14
En fråga bara, räknade ut min kalroi förbrukning och fick svaret 3200 kcal om dan. Betyder det att jag ska äta 500-1000 kcal utöver det för att öka massa!?

Inte nödvändigtvis så pass mycket mer än +-0 gränsen, men ett par tre hundra kcal extra, kanske. Om det inte är ren fettvikt du vill öka förstås!

Action
2004-08-09, 20:36
Inte nödvändigtvis så pass mycket mer än +-0 gränsen, men ett par tre hundra kcal extra, kanske. Om det inte är ren fettvikt du vill öka förstås!

Frågan är hur pass säker man kan vara på att beräkningen stämmer! För att få med en osäkerhetsfaktor och vara på säkra sidan så skulle jag lägga mig en bit över.

King Grub
2004-08-09, 20:42
Än så länge har jag dock inte träffat många som tycker att Uppladdningen visar för låga siffror. Är det åt något håll de brukar fela så är det nog uppåt.

Action
2004-08-09, 20:47
Än så länge har jag dock inte träffat många som tycker att Uppladdningen visar för låga siffror. Är det åt något håll de brukar fela så är det nog uppåt.

Ok... kan nog stämma. Givetvis får man justera mängden mat om man märker att man lägger på sig för mycket... Fast iof föredrar jag att inte tänka så mycket på mängden man äter offseason. Men jag börjar få bra kläm på vad jag behöver äta under en dag...