handdator

Visa fullständig version : Springa eller gå - Vad är mest optimalt?


bAne
2004-08-08, 22:46
Hejsan!

Har sökt men inte hittat svaret på den här frågan så jag tänkte därför ta och ställa den här:

Frågan till er lyder:

Vad är bäst igentligen, ut och springa eller gå om man vill bränna fett mest optimalt? Fördelar/nackdelar på båda?

Om jag har förstått det rätt så ska man sträva efter att gå dubbelt så länge än om man varit ute och sprungit?

Mitt första inlägg på forumet :)

Mvh

Robban

King Grub
2004-08-09, 11:37
Som jag har skrivit någonstans:

korta (15-20 minuter), riktigt intensiva pass före frukost är effektiva. Korta intervallpass innebär högre förbränning. Studier har dessutom visat att detta inte har en muskelproteinnedbrytande effekt, om det dagliga proteinintaget är högt nog (+2 gram per kilo kroppsvikt), och man äter direkt efter, gärna med vassle som del av proteinkällorna.

Rent generellt har personer som utövar intensiv konditionsträning lägre andel kroppsfett än de som utövar lågintensiv konditionsträning, sådan som traditionellt har ansetts vara den mest fettförbrännande.

Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod.

Morgonpromenader innan frukost är trots allt effektiva fettförbrännare, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller.

Om du varierar mellan lågintensiv träning som promenader och lite högre intensitet i form av löpning, cykling, rodd, trappmaskin eller vad du nu föredrar så är det svårt att göra fel. Se bara till att du har minst en vilodag, gärna två, per vecka, så du ger din kropp en chans att återhämta sig.

Se Deffguiden för referenser.

tejpis
2004-08-09, 11:43
Som jag har skrivit någonstans:

korta (15-20 minuter), riktigt intensiva pass före frukost är effektiva. Korta intervallpass innebär högre förbränning. Studier har dessutom visat att detta inte har en muskelproteinnedbrytande effekt, om det dagliga proteinintaget är högt nog (+2 gram per kilo kroppsvikt), och man äter direkt efter, gärna med vassle som del av proteinkällorna.

Rent generellt har personer som utövar intensiv konditionsträning lägre andel kroppsfett än de som utövar lågintensiv konditionsträning, sådan som traditionellt har ansetts vara den mest fettförbrännande.

Att högintensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att öka utsöndringen av tillväxthormon och testosteron är heller inte att förakta, när det gäller att bevara (eller bygga) muskler, både under en deffperiod och under en uppbyggnadsperiod.

Morgonpromenader innan frukost är trots allt effektiva fettförbrännare, av den anledningen att dina insulinnivåer är låga eller obefintliga efter nattens fasta, vilket möjliggör att en större andel av den förbrukade energin kommer att tas från fett i stället för från kolhydrater. Dessutom är de skonsammare för kroppen, vilket kan vara en fördel, speciellt mot slutet av en diet då kroppsfettet är lågt och skaderisken högre. Det är dock inget magiskt med morgonpromenader: orkar eller vill du inte gå innan frukost förbränner du precis lika mycket energi vid ett senare tillfälle, även om andelen fett kommer att vara något lägre, men detta är inte avgörande i det långa loppet, utan det är energi in minus energi ut som gäller.

Om du varierar mellan lågintensiv träning som promenader och lite högre intensitet i form av löpning, cykling, rodd, trappmaskin eller vad du nu föredrar så är det svårt att göra fel. Se bara till att du har minst en vilodag, gärna två, per vecka, så du ger din kropp en chans att återhämta sig.

Se Deffguiden för referenser. Vad är då viktigast; att hålla intensiteten på högsta nivå, eller att anpassa intensiteten så man orkar 15-20 minuter?

King Grub
2004-08-09, 11:47
Vad är då viktigast; att hålla intensiteten på högsta nivå, eller att anpassa intensiteten så man orkar 15-20 minuter?

Passet får ju inte bli för kort, så måste du välja: att anpassa intensiteten så att den är hög, men inte tokhög, så du inte tvingas stanna med blodsmak efter två minuter.

tejpis
2004-08-09, 11:52
Passet får ju inte bli för kort, så måste du välja: att anpassa intensiteten så att den är hög, men inte tokhög, så du inte tvingas stanna med blodsmak efter två minuter.
Okej, logiskt.
Tack för ett snabbt svar.

bAne
2004-08-09, 14:06
Tack för svaret King Grub!

Intensiva pass är alltså bäst, förutsatt att man har så pass bra kondis så man klarar av ett intensivt tempo i 20 minuter.

.. men man får tvinga runt sig.. :whipped:

ölobrännvin
2004-08-09, 15:45
konditionen kommer efter ett tag om du tvingar dej, det har jag gjort coh det tar ett tag och känns förjävligt tungt i början, men det får du igen när det börjar gå lätt och endorfinet flödar.. Ett tips är att variera kondis träningen så att du inte bara springer för då kan man lätt få benhinneinflamation..

MunsöHustla
2004-08-09, 20:35
Passet får ju inte bli för kort, så måste du välja: att anpassa intensiteten så att den är hög, men inte tokhög, så du inte tvingas stanna med blodsmak efter två minuter.

Brukar köra ca 10 stycken, 15-20sek ruscher och sedan jogga lika länge, när jag ruschar kör jag alltid tills jag håller på att svimma. Är ett sådant pass för kort? blir inte mycker mer än 5-10min typ

bAne
2004-08-09, 21:52
Tack för svaren!

Fråga: är det bra att tex variera, ut och gå 60-70 minuter en kväll och sen ut och springa hårt en annan i ca 15-20 minuter?

För jag har hört att man ska ta ut sig så mkt som möjligt för att det ska ge så mkt på kondisen som möjligt?

Hoffa
2004-08-09, 22:36
Passet får ju inte bli för kort, så måste du välja: att anpassa intensiteten så att den är hög, men inte tokhög, så du inte tvingas stanna med blodsmak efter två minuter.

Men desto bättre kondis man har så desto snabbare/längre
kan man springa i rush delen och i jogging delen och det innebär då
högre energiförbrukning och högre förbränning?

Vad jag undrar är att en 200 m löpare på OS-nivå kör
HIIT 30 sek rush 30 sek jogg och han kör "spring-för-livet"
i rush så måste ju han få en högre energiförbrukning
än en vardags motionär som kör likadant och också
kör "spring-för-livet" eftersom OS-löparen kan springa
just snabbare och intensivare?

Eller finns det ett samband mellan konditionen och prestationen?
Så att prestationen sätts i relation till sin kondis?

King Grub
2004-08-10, 06:27
Men desto bättre kondis man har så desto snabbare/längre
kan man springa i rush delen och i jogging delen och det innebär då
högre energiförbrukning och högre förbränning?

Ja, självklart. En elitlöpare kan förbruka nästan dubbelt så mycket energi under aktiviteten som en motionär.

Men ingen, inte ens mästerlöpare, kan hålla maximal intensitet över en lång tidsperiod. Intervaller fyller här sin funktion.

henke1001
2004-08-10, 09:14
Men om man nu ska ta ett morgon HIIT pass ska man ta kaffe innan som man gör med promenaderna?

Och du säger att man ska ta vassle efter om man har sprungit HIIT, ska man bara ta vassle utan nåt annat? lr ska man blanda i t.ex. dextropur som i en vanlig gainer? Eller ska man äta vanlig frukost och en drink med bara vassle? :confused:

King Grub
2004-08-10, 09:19
Men om man nu ska ta ett morgon HIIT pass ska man ta kaffe innan som man gör med promenaderna?

Och du säger att man ska ta vassle efter om man har sprungit HIIT, ska man bara ta vassle utan nåt annat? lr ska man blanda i t.ex. dextropur som i en vanlig gainer? Eller ska man äta vanlig frukost och en drink med bara vassle? :confused:

Kaffet gör du som du vill med.

Vassle plus dextropur i vatten blir bra, men naturligtvis mycket mindre dos än efter t ex ett tungt benpass. Några gramangivelser kan jag inte ge. Svep drinken direkt efter, och gå sedan hem och ät frukost.

Hoffa
2004-08-10, 09:22
Ja, självklart. En elitlöpare kan förbruka nästan dubbelt så mycket energi under aktiviteten som en motionär.

Men ingen, inte ens mästerlöpare, kan hålla maximal intensitet över en lång tidsperiod. Intervaller fyller här sin funktion.

Är ökningen av tex GLUT4-nivåerna och ökningen i insulinkänsligheten
också nästan dubbelt så stor för en elitlöpare ?

King Grub
2004-08-10, 09:30
Är ökningen av tex GLUT4-nivåerna och ökningen i insulinkänsligheten
också nästan dubbelt så stor för en elitlöpare ?

Nej, snarare tvärtom. Ju sämre utgångsläge, desto större förbättringar, av all motion.

Det gäller det mesta: det blir inte lättare att förbättra något, vare sig det gäller styrka, muskelmassa, kondition, insulinkänslighet, eller vad det nu gäller, ju bättre nivå man redan ligger på.

LunaSpice
2004-08-10, 18:59
Grub, hur är det med glykogenladdning inför ett HIIT-pass innan frukost? Ska man äta ett rejält mål kvällen innan ungefär som om man skulle träna ett hårt styrkepass?

King Grub
2004-08-10, 19:10
Grub, hur är det med glykogenladdning inför ett HIIT-pass innan frukost? Ska man äta ett rejält mål kvällen innan ungefär som om man skulle träna ett hårt styrkepass?

Huvudsaken är att du är någorlunda glykogenladdad; dvs har sett till att sköta näringsintaget och din "post-workout nutrition" efter dagens pass, eller, om du inte tränat, ätit åtminstone någorlunda vettigt under dagen. Dina glykogendepåer töms ju knappast i sängen, över natten, om du inte ägnar dig åt extraordinärt akrobatiska aktiviteter där. :naughty: