handdator

Visa fullständig version : flera gainers om dan?


Achryl
2004-08-08, 20:55
Snackar med en kille som tjatar om att man ska ta 2 gainers om dan, även när man inte tränar. Är det inte bättre att byta ut det mot prottedrinkar (utan snabba kollisar)? Har för mej att det inte alls e gynnsamt för muskelbyggnaden med massa jättenabba kollisar i onödan.
så. Ska jag lyssna på honom o börja med gainers även dar jag inte tränar?

King Grub
2004-08-08, 20:58
De dagar du inte tränar är det synnerligen uselt och kontraproduktivt att ta gainers med glukossnabba kolhydrater. Det enda man åstadkommer genom det förfarandet är att försämra insulinkänsligheten och bygga fläskmassa, inte muskelmassa.

Staffo
2004-08-08, 21:51
De dagar du inte tränar är det synnerligen uselt och kontraproduktivt att ta gainers med glukossnabba kolhydrater. Det enda man åstadkommer genom det förfarandet är att försämra insulinkänsligheten och bygga fläskmassa, inte muskelmassa.

Men är det inte så att insulinpåslag ökar de anabola signalerna (både fett och muskler)? Om man är extremt klen och smal utan fett, då kan det väl vara på sin plats med gainer som mellanmål? Självklart snabba och medelsnabba kolisar blandat.
Jag har iaf rekommenderat min polare att käka massfuel 3 ggr om dagen (han är extremt tanig...)

Big_Vik
2004-08-09, 13:37
Magnus samuelsson käkar väl en hel del gainers mellan målen? inte direkt småa heller, +1000 kalorier. Sen kan jag tänka mig att det skulle bli ett helvete för honom att få i sig de 10000 (?) kalorier han behöver med vanlig, nyttig mat. hehe :D

King Grub
2004-08-09, 13:42
Men är det inte så att insulinpåslag ökar de anabola signalerna (både fett och muskler)?

Rätt tajmade, ja. Inte som ersättning för lågglykemiska kolhydrater och proteinrik mat. Det försämrar förutsättningarna för muskelbygge, även för smala individer.

Whey
2004-08-09, 22:27
SKulle det inte vara bättre om insulinpåslaget kom från kasein/vassle i.s.f. och inte ifrån snabba kolisar?

bubbleman
2004-08-09, 23:01
Det är en biff på min skola som dricker proteindrinkar (vassle) två gånger om dagen i skolan, som mellanmål typ, är detta bra då?

King Grub
2004-08-10, 06:31
Det är en biff på min skola som dricker proteindrinkar (vassle) två gånger om dagen i skolan, som mellanmål typ, är detta bra då?

Om han inte har något bättre att tillgå, är det tio gånger bättre än att hoppa över mellanmålet. Givetvis har han någon kolhydratkälla till. Hoppas jag.

bubbleman
2004-08-10, 16:48
Om han inte har något bättre att tillgå, är det tio gånger bättre än att hoppa över mellanmålet. Givetvis har han någon kolhydratkälla till. Hoppas jag.

Nä... Frukost kanske kl 7, proteindrink kl halv tio typ och lunch kl 12, proteindrink kl 3 igen....

King Grub
2004-08-10, 16:50
Säg åt honom att lägga till en banan eller lite grovbröd eller liknande till proteindrinken så är han "in business".

30cm
2004-08-10, 17:42
Haha, precis sådär brukar jag göra i skolan. Kasein+Frukt 1 gång på förmiddagen och en på eftermiddagen. Va biff jag känner mig nu (eftersom en annan som var biff också gjorde så ;))