handdator

Visa fullständig version : Kronlyft!!


lauria
2004-08-08, 20:36
Tja!!

Kör ni kronlyft i era rygga pass?

För er som inte vet vad kronlyft är så är det när man kör den övre delen i ett marklyft!!

Pudzianovski
2004-08-08, 21:00
För att vara mer exakt så är det ca 22,5cm till stången i ett vanligt marklyft.
I ett kronlyft är det det dubbla, ungefär 45cm från golv till stång.

På ett ungefär då.
:angel:

lauria
2004-08-08, 21:03
Det var till att vara noga oxå :D Jag vet att du är grymm i marklyft men kör du kronlyft oxå?

Pudzianovski
2004-08-08, 21:08
Det var till att vara noga oxå :D Jag vet att du är grymm i marklyft men kör du kronlyft oxå?

Nej, fast jag har provat en gång.

Kalleh
2004-08-08, 21:55
Där jag tränat har det gått under namnet "Norska marklyft". Enligt mig mycket bra träning för korsryggen med mindre skaderisk än vanliga marklyft. Fast nuförtiden kör jag ganska begränsat med mark, båda varianterna.

nordland
2004-08-09, 12:39
jepp, jag kör kronlyft... Tycker det är en bättre övning än vanliga marklyft då den "bara" involverar ryggen. Dessutom så kan jag inte köra vanliga mark pga mitt vridna bäcken....

byggaren
2004-08-09, 17:39
Kan nån vissa en länk till hur övningen går till? (allså bild/videoklipp på utförandet)
Vet att ni har förklarat bra men vill gärna ändå se det på bild/videoklipp!

aliquis
2004-08-09, 19:29
nopp

Numero1
2004-08-10, 11:34
Nope, kör traditionella mark, och raka mark.

Doctor Snuggles
2004-08-10, 11:57
Kan nån vissa en länk till hur övningen går till? (allså bild/videoklipp på utförandet)
Vet att ni har förklarat bra men vill gärna ändå se det på bild/videoklipp!

Kronlyft kallas på engelska "silver dollar deadlift" (fast i benämningen som används här kallas det partial deadlift), och innebär ursprungligen att man lyfter lådor fyllda med mynt.
Exempel (scrolla ned till mitten av sidan):

http://www.bodybuilding.com/fun/strongman9.htm

nordland
2004-08-10, 12:00
Kan nån vissa en länk till hur övningen går till? (allså bild/videoklipp på utförandet)
Vet att ni har förklarat bra men vill gärna ändå se det på bild/videoklipp!

tänk dig bara att du har startläget vid knähöjd, sen är deet som ett vanligt marklyft...

drkrupp
2004-08-10, 19:47
Jag har velat prova detta en längre tid, men inte brytt mig om det, förrän idag. Jag byggde två högar med tre 25-kilos gummivikter på varje sida om skivstången. (Uppskattningsvis 15 cm?) Där vilade sedan skivstångsvikterna mellan varje rep.

Jag har haft lite besvär med marklyft och inte vågat lasta på mer än 110 kg. Idag körde jag på 140. Kändes mycket bättre. (Men jag skulle inte protestera om någon kallade det för fuskmark.)

Edit: Jag är 188 cm lång om någon undrar.

Doctor Snuggles
2004-08-10, 20:50
Jag har velat prova detta en längre tid, men inte brytt mig om det, förrän idag. Jag byggde två högar med tre 25-kilos gummivikter på varje sida om skivstången. (Uppskattningsvis 15 cm?) Där vilade sedan skivstångsvikterna mellan varje rep.

Jag har haft lite besvär med marklyft och inte vågat lasta på mer än 110 kg. Idag körde jag på 140. Kändes mycket bättre. (Men jag skulle inte protestera om någon kallade det för fuskmark.)

Edit: Jag är 188 cm lång om någon undrar.

Du kanske skulle prova sumomark, istället för vanliga. Dessa är mer skonsamma på ryggen då det är lättare att hålla ryggen rak, lättare med tekniken. Läst flera styrkelyftarjournaler där de tränar en hel del med sumo på träning just av den anledningen.

emmzan
2004-08-10, 20:54
Jag har haft lite besvär med marklyft och inte vågat lasta på mer än 110 kg. Idag körde jag på 140. Kändes mycket bättre. (Men jag skulle inte protestera om någon kallade det för fuskmark.)

Edit: Jag är 188 cm lång om någon undrar.

Varför besvär med marken? Hur kör du?

drkrupp
2004-08-10, 21:21
Du kanske skulle prova sumomark, istället för vanliga. Dessa är mer skonsamma på ryggen då det är lättare att hålla ryggen rak, lättare med tekniken.

Kanske. Ska prova. Men jag har inte problem att hålla ryggen rak, jag känner mig bara obekväm av att behöva hämta stången så djupt.

drkrupp
2004-08-10, 21:22
Varför besvär med marken? Hur kör du?

Läs mig gamla tråd om mitt "problem", här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=23572&highlight=

Som tillägg till den tråden vill jag säga att jag aldrig anammade halva mark, utan har tragglat vidare med fulla.

Spenen
2004-08-10, 21:29
Jag körde mycket kronlyft förut, dels för att det är ett mycket bra sätt "känna" på lite tyngre vikter. Sen är det mycket bra för greppet oxå (förutsatt man inte använder remmar dårå)

Doctor Snuggles
2004-08-10, 21:39
Jag körde mycket kronlyft förut, dels för att det är ett mycket bra sätt "känna" på lite tyngre vikter. Sen är det mycket bra för greppet oxå (förutsatt man inte använder remmar dårå)

Vill du verkligen jobba med greppet och känna på tyngre vikter så testa avlyftningar eller lockouts (fast då behöver du ett powerrack eller dylikt), där du bara lyfter de sista 10 cm på marklyftet eller så. :thumbup: :kickass:

drkrupp
2004-08-10, 21:42
Jag körde mycket kronlyft förut, dels för att det är ett mycket bra sätt "känna" på lite tyngre vikter. Sen är det mycket bra för greppet oxå (förutsatt man inte använder remmar dårå)

Kan man kalla min variant (3 viktplattor som upphöjning) för kronlyft?
Jag använder aldrig remmar i marklyften numera. Jag gick över till mixat grepp för en tid sedan, och det var så krångligt att spänna fast sig så, så jag kastade bort dem.

drkrupp
2004-08-10, 21:44
Vill du verkligen jobba med greppet och känna på tyngre vikter så testa avlyftningar eller lockouts (fast då behöver du ett powerrack eller dylikt), där du bara lyfter de sista 10 cm på marklyftet eller så. :thumbup: :kickass:

Även detta provade jag för första gången idag. Orkade hålla 160 kg i 10 sekunder :em: (fast efter en timmes svettig ryggträning)

Doctor Snuggles
2004-08-10, 22:24
Även detta provade jag för första gången idag. Orkade hålla 160 kg i 10 sekunder :em: (fast efter en timmes svettig ryggträning)

Det är inte så illa pinkat för en första gång. Testa att börja din ryggträning med det och se hur du presterar. Med adekvat uppvärmning först förstås. :cool:

drkrupp
2004-08-10, 23:50
Det är inte så illa pinkat för en första gång. Testa att börja din ryggträning med det och se hur du presterar. Med adekvat uppvärmning först förstås. :cool:

Orkar jag mina marklyft om jag pressar greppet först?

Doctor Snuggles
2004-08-11, 00:16
Orkar jag mina marklyft om jag pressar greppet först?

Ja, om du inte går överstyr och kör massa med set på lockoutsen.

drkrupp
2004-08-11, 00:19
Ja, om du inte går överstyr och kör massa med set på lockoutsen.

Okej. Då så. :thumbup: