handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg


Metal_boy_
2004-08-08, 00:05
jag har hjälpt en tjej att lägga upp en bra kost...hon åt mycke skit förut och mycke mat och få tillfällen....

jag lärde henne att äta mindre måltider lite oftare, bättre fett, fettfattiga proteinkällor och bra kolhydratkällor..hon har gått ner en del i vikt och har unnat sig nån gång i veckan

är det ok att äta något gott 1 till 2ggr i veckan(typ helgen) men att resten är bra upplagt och så för en sundare livsstil och att gå ner lite till en vettigare vikt??

Big Al
2004-08-08, 04:21
En ätardag/vecka är ett måste tycker jag, man får koppla av för en dag, ladda upp sig både fysiskt å psykiskt och får motivation att klara av en vecka till utan massa onyttigheter!

Dymion
2004-08-08, 06:30
Om man klarar av att gå ner 0.5-1kg per vecka MED 1ätardag i veckan så finner jag ingen anledning till att inte ha en ätardag per vecka.

Jag personligen har ätardag varannan lördag men då är det riktigt "svull" som står på planeringen :cool:

King Grub
2004-08-08, 06:34
Det behöver inte vara någon halvsjuklig ätardag det är frågan om. För någon som inte har en tävling i den närmaste framtiden, men som ändå vill gå ner i fettvikt och komma i form, kan mycket väl "onyttiga" saker ingå som en del av kostupplägget, så länge helheten är bra och personen i fråga ligger på ett lagom energiminus utslaget på längre sikt än ett par timmar.

För en elitidrottsman är det viktigare att en så stor del av kosten som möjligt ger näring och energi som han eller hon kan använda i sin träning och som ger maximal återhämtning inför nästa intensiva pass, oavsett idrott, men för gemene man eller kvinna är det just en "sundare livsstil" som är det avgörande.

Att hålla på och introducera 10000-kaloriersätardagar för någon icke-tränande eller som tränar "för husbehov", men som vill gå ner för välbefinnande och för att uppnå en bra form, är att leda in dem (särskilt henne, tyvärr), på ätstörningarnas stig. Då är det tusen gånger bättre att du instruerar henne vad som är bra, oraffinerad mat att ha som bas, och att något "gott" eller "onyttigt" då och då, och det behöver inte vara i förväg planerade tidpunkter, inte skadar det minsta, så länge man har någorlunda koll på hur mycket man stoppar i sig totalt.

Metal_boy_
2004-08-08, 11:48
tack alla :hbang:

Metal_boy_
2004-08-08, 12:10
Det behöver inte vara någon halvsjuklig ätardag det är frågan om. För någon som inte har en tävling i den närmaste framtiden, men som ändå vill gå ner i fettvikt och komma i form, kan mycket väl "onyttiga" saker ingå som en del av kostupplägget, så länge helheten är bra och personen i fråga ligger på ett lagom energiminus utslaget på längre sikt än ett par timmar.

För en elitidrottsman är det viktigare att en så stor del av kosten som möjligt ger näring och energi som han eller hon kan använda i sin träning och som ger maximal återhämtning inför nästa intensiva pass, oavsett idrott, men för gemene man eller kvinna är det just en "sundare livsstil" som är det avgörande.

Att hålla på och introducera 10000-kaloriersätardagar för någon icke-tränande eller som tränar "för husbehov", men som vill gå ner för välbefinnande och för att uppnå en bra form, är att leda in dem (särskilt henne, tyvärr), på ätstörningarnas stig. Då är det tusen gånger bättre att du instruerar henne vad som är bra, oraffinerad mat att ha som bas, och att något "gott" eller "onyttigt" då och då, och det behöver inte vara i förväg planerade tidpunkter, inte skadar det minsta, så länge man har någorlunda koll på hur mycket man stoppar i sig totalt.

det är så att hon förut jämnt åt skräpgrejer varje dag typ...hon hade inget stopp i magen..och när jag la upp kost för henne så sa jag till henne att det är bättre att hon väljer ut nån dag att tex unna sig lite på..dock ej vråläta så att hon lättare kan hålla sig från att hon tar lite där och lite där och sen kommer begäret mer och mer tillbaka...sen tex om man ska bort eller göra nånting en onsdag och man brukar äta gott på lördag så har jag sagt att det är ju bara att man äter nått då tex på onsdagen men de e bra om man kan hålla sig lite i skinnet sen på lördagen ..för att man ska hålla lite diciplin..och hon äter ju i veckorna sånt som lightläsk och sockerfritt och fettfrit godis och jag tycker det gått bra

Metal_boy_
2004-08-08, 17:41
haha verkade som jag skrev nått vettigt för en gång skull...blev ju heldött :hbang: