handdator

Visa fullständig version : Funkar detta bänkschema?


stenis
2004-08-07, 16:23
Tjo!

Köpte nya B&K Mag. igår, och läste recensionen om hur man blir stark i bänkpress, undrar om någon av er läst den och vet om den fungerar någe bra? Och tror ni den kommer fungera för mig, har tränat i ca: 2 månader nu, tog 40kg bänk när jag började, nu tar jag 65kg (är de en normal ökning förresten?)

såhär såg schemat i alla fall ut:

Vecka 1: 6 set med 5 reps på 70% av maxvikten
Vecka 2: 6 set med 5 reps på 75% av maxvikten
Vecka 3: 6 set med 3 reps på 75% av maxvikten
Vecka 4: 6 set med 3 reps på 80% av maxvikten
Vecka 5: 6 set med 2 reps på 80% av maxvikten
Vecka 6: 6 set med 2 reps på 85% av maxvikten
Vecka 7: Maxlyft

Vad tror ni?

MvH stenis

Venice
2004-08-07, 16:29
Bra ökning för dig.Tycker inte du ska köra så få reps som det programmet säger.Stor skaderisk.Tycker du ska köra 8-12 reps.Du är i början på byggningen.Kör Hårt

stenis
2004-08-07, 17:20
Tack!

Någon mer som också har några synpunkter? :)

mvh stenis

emmzan
2004-08-07, 17:28
Jag tycker också du bör vänta ett tag innan du börjar med något superspecial-bänk-schema.

Själv har jag senaste halvåret eller något liknande kört enligt följande princip.

Vecka 1 - mkt lätt bänk, någonstans 50% av 1RM 5x5
Vecka 2 - 50%+2.5kg 5x5
osvosv

Dvs börjat mkt lätt, kört 5x5 och sen ökat för varje bänkpass (kör bröst var 7e till 8e dag) och när det blivit för tungt för 5x5 har jag under ett pass gått ner till 3or istället och sen börjat om igen med lätt vikt. På det viset har jag kommit förbi vikter jag förut tyckt varit väldigt tunga, samt att jag låtit både kropp och psyke få en vilopaus mellan varven!

Lillgrabben
2004-08-07, 19:59
Bra ökning för dig.Tycker inte du ska köra så få reps som det programmet säger.Stor skaderisk.Tycker du ska köra 8-12 reps.Du är i början på byggningen.Kör Hårt


Det är minst lika hög ( om inte högre) skaderisk om man försöker att klara av 12or istället för 3or eller 5or........ Bara för att man tränar femmor eller treor så behöver man väl inte vara på maxvikter....


Det där är väl ett ganska klassiskt programupplägg, man börjar lite lättare & på ngt högre reps för att sedan efterhand sänka repsen & öka vikten.

Då man tränat så kort tid som du gjort ( 2 mån) så är det ganska omöjligt att se om träningsupplägget du följt funkat bra. Detta pga inlärning av rörelsebanan osv


MVH

randig
2004-08-07, 20:32
vad jag har förståt så funkar det inte så bra av att använda sig av % av sitt max i början för att man inte har någon bra kontrol över musklerna. t ex man kanske typ bara maxar 10kg mer än den vikten man gör en 10a på.

stahlberg
2004-08-08, 05:49
Någon direkt ställning till programupplägget vill jag inte ta, det hade fordrat mera vetskap om dina målsättningar, om tanken bakom programupplägget, och mer inblick i programmet som en helhet.

Orsaken till att jag skriver detta inlägg är att någon idiot (denhär gången Venice) skrivit, att skaderisken är större om man kör 2-5 reps än om man kör 10-12 reps. Ideligen är det någon som påstår liknande, TROTS att det finns VETENSKAPLIGA BELÄGG för MOTSATSEN. Detta betyder alltså att saken undersökts, och att man kommit fram till att det är vanligare att man skadar sig i långa och lätta serier än i korta, tunga serier. Även praktisk erfarenhet (i mitt fall 28 år inom styrketräning) säger att det är så.

Den troligaste orsaken till att det är så är antagligen den, att tunga vikter kräver god koncentration på tekniken, och eftersom de flesta skador uppstår p.g.a att man har bristfällig lyftteknik blir skaderisken liten. Har man lätta vikter är det lättare att lyfta utan att koncentrera sig på tekniken. Om man dessutom tar långa serier blir man trött (alltså pga "bristande uthållighet"), och risken att tekniken blir sämre är ännu större.

Om du Venice håller fast vid vad du skrev, så berätta varifrån du fått din uppfattning.

Ökningen är det inget att säga om, den är inte dålig men helt inom normala gränser, och det är som Lillgrabben säger om upplägget och ökningen.

Grandi
2004-08-08, 09:47
Orsaken till att jag skriver detta inlägg är att någon idiot (denhär gången Venice) skrivit, att skaderisken är större om man kör 2-5 reps än om man kör 10-12 reps.


Det var ett mycket bra svar du gav i sin helhet, detta är ju trots allt en av de mera svåravlivade myterna kring styrketräning. Också mina personliga erfarenheter talar för samma sak, folk som skadar sig i marklyft brukar ofta göra det i sina längre uppvärmningsserier osv.

Dock tycker jag (jag är ju ingen moderator, men iallafall) att din ton i inlägget kunde ha varit lite trevligare, det är ju trots allt frågan om en av de segaste myterna, som många fått om bakfoten (isåfall är idioterna många till antalet..), och idiotförklaring av andra brukar främst leda till att trådarna blir smågräl istället för att diskussionen håller sig kring sakfrågan.

Enligt devisen, allt går lättare med ett leende på läpparna :thumbup:

stahlberg
2004-08-08, 11:12
Venice är självfallet ingen idiot i egentlig iq-mässig mening. Inte heller var det direkt meningen att använda ordet idiot som skällsord.

Ordvalet är onödigt. Det är självfallet sakfrågan som är avgörande. Orsaken till att jag (i min tanklöshet?) använde ordet idiot var den, att jag inte kan förstå att människor SOM INTE VET EN VISS SAK mot bättre vetande ändå tvärsäkert delar ut råd, som är PRECIS TVÄRTEMOT mot hur det i verkligheten är.

Jag har också i andra trådar berört detta faktum, som ju egentligen för den som vet hur det är enbart är lite småkomisk. Men den som begär råd blir säkert helt förvirrad om någon tvärsäkert påstår en direkt felaktighet vara vara en sanning.

Det är fortfarande såväl en aning komiskt som en aning irriterande att så många här delar ut råd i frågor SOM DE ABSLOUT INTE VET NÅGOT ALLS OM.
Men åtminstone så håller vi ju myterna vid liv!!

Venice, du är förstås ingen idiot. Men du borde kanske skaffa dig lite mera kunskap om styrketräning (åtminstone om sådant som du delar ut som råd till andra).

Mextreme
2004-08-09, 12:00
Tycker att det liknar ett klassiskt styrkelyftupplägg för bänken.
Brukar fungera bra.

Grandi
2004-08-09, 19:33
jag inte kan förstå att människor SOM INTE VET EN VISS SAK mot bättre vetande ändå tvärsäkert delar ut råd, som är PRECIS TVÄRTEMOT mot hur det i verkligheten är.



AMEN to that! :thumbup:

Medusa
2004-08-09, 21:43
Stahlberg, visst har du dina 28 år inom styrketräning, men det bevisar inte mycket. har du skrivit en bok, vunnit någon stor tävling, tränat någon som har blivit riktigt framgångsrik? Du får ta detta för den kritik det är, jag tycker du håller samma ton i de flesta trådar och det är jävla besserwisseraktigt. Venice ger sin syn på saken, ta det för vad det är. Jag litar inte mer på dig än någon annan, verkar mest som om du är en gammal bitter jävel som inte kommit speciellt långt..Men vad vet jag....

Du talar om sanningar och myter, betyder detta att du anser att det finns absoluta sanningar inom styrketräning? Verkar som det så länge de passar in i din version av styrketräning....

I 4,5 veckor har jag nu tränat 6 pass i veckan, varje muskel 3 ggr/veckan, alla set till failure varje pass, alla mina övningar har gått upp, min vikt hoppat från 82 kg till 88 kg, vad säger din kunskap om träning om mitt upplägg?

Lillgrabben
2004-08-09, 21:51
Stahlberg, visst har du dina 28 år inom styrketräning, men det bevisar inte mycket. har du skrivit en bok, vunnit någon stor tävling, tränat någon som har blivit riktigt framgångsrik? Du får ta detta för den kritik det är, jag tycker du håller samma ton i de flesta trådar och det är jävla besserwisseraktigt. Venice ger sin syn på saken, ta det för vad det är. Jag litar inte mer på dig än någon annan, verkar mest som om du är en gammal bitter jävel som inte kommit speciellt långt..Men vad vet jag....

Du talar om sanningar och myter, betyder detta att du anser att det finns absoluta sanningar inom styrketräning? Verkar som det så länge de passar in i din version av styrketräning....

I 4,5 veckor har jag nu tränat 6 pass i veckan, varje muskel 3 ggr/veckan, alla set till failure varje pass, alla mina övningar har gått upp, min vikt hoppat från 82 kg till 88 kg, vad säger din kunskap om träning om mitt upplägg?


Är det bara jag som tycker att Stahlbergs inlägg faktiskt verkar vara bland de mera verklighetsanknutna på forumet??

Medusa skrev; Stahlberg, visst har du dina 28 år inom styrketräning, men det bevisar inte mycket. har du skrivit en bok, vunnit någon stor tävling, tränat någon som har blivit riktigt framgångsrik?

Som jag har uppfattat det (enligt vad jag har sett på andra forum) så är en av hans adepter en av Finlands bästa lyftare med en total en bra bit över 1000 kg.



Tjoflöjt

Grahn
2004-08-09, 21:54
Lillgrabben, nej du är inte ensam.....

Spiffy
2004-08-09, 22:34
Själv tycker jag att Medusa alltid kommer med smarta och bra inlägg på optimala sätt att träna (som skiftar en gång i månaden ungefär). Tagna från hans långa och gedigna träningskarriär. :bow: :bow:

Numero1
2004-08-10, 12:28
Tycker ni att B&K är en bra tidning?
Jag läser den sällan nu förtiden.

Numero1
2004-08-10, 12:34
Personangrepp känns meningslösa...
Jag håller dock med om att det är många som ger medicinska råd, träningsråd osv utan att ange vilka erfarenheter de baserar sina råd på.

Jag försöker vara tydlig och understryka att jag t. ex inte har någon medicinsk utbildning men att jag har haft samma likanande problem tidigare och att en viss lösning hjälpe för mig....

Kanske det vore en idé att detta syns i profilen.
Mods vad säger ni?
Btw: Bra jobbat med nya designen!!!

randig
2004-08-10, 12:35
nej absolut inte

Numero1
2004-08-10, 12:44
Schemat verkar vara jobbigt när det gäller att trixa med nya vikter inför varje set....

Numero1
2004-08-10, 12:45
Du är stark i böj och mark.
Jag är med klenare i bänken, jag ser det som ett gott tecken att det inte är disco. :rolleyes:

Glen
2004-08-10, 14:29
Schemat verkar vara jobbigt när det gäller att trixa med nya vikter inför varje set....

Är inte tanken att man skall köra på samma vikter hela passet?

stahlberg
2004-08-12, 16:28
Där ser man. När Medusa inte skriver om sin egen träning så kan han verka både klipsk och fyndig.

Lillgrabben och Grahn berömmer mig för att skriva sakliga inlägg. Jag bugar och tackar!

Men Medusa har inte tillräckligt med träningserfarenhet för att kunna bedöma om mina inlägg är förnuftiga eller inte. Utgående från HANS UTGÅNGSPUNKT är därför hans kritik helt vettig. Det faktum att jag sysslat med styrketräning i 28 år bevisar på inget sätt att mina åsikter är riktiga eller kloka. Jag har inte skrivit någon bok (vilket nog INTE HELLER skulle bevisa att jag har goda kunskaper om styrketräning). Mina egna tävlingsmeriter i styrkelyft är anspråkslösa. Jag är visserligen tränare/rådgivare för en styrkelyftare i absolut världsklass, men åtminstone teoretiskt är inte det heller något bevis för min "kompetens" : "min" lyftare kan ha nått dit han nått med hjälp av oerhörd talang och "dålig" träning. Det existerar inga som helst BEVIS för att jag verkligen vet mycket om styrketräning.

Jag har tidigare påpekat att jag alltså hållit på med styrketräning i 28 år, att jag skrivit program åt hundratals människor och följt ännu flera i deras träning, att jag personligen känner många framgångsrika lyftare och vethur de tränat, att jag läst stora mängder styrketränings- och annan idrottsanknuten litterattur, samt att jag är tränare/rådgivare för en styrkelyftare i absolut världsklass. Men INGET av detta BEVISAR att jag är mycket kunnig om styrketräning.

Då återstår det för var och en att bedöma 1) om mina ovanstående "meriter" gör det SANNOLIKT att jag vet eller inte, samt 2) om mina inlägg verkar sakliga, förnuftiga och välmotiverade eller inte. Det jag skriver i detta forum är mina personliga åsikter (baserade på rätt lång erfarenhet). Själv tycker jag de är förnuftiga, sakliga, välmotiverade och korrekta. Vad andra tycker är deras ensak.

Medusa är naturligtvis i sin fulla rätt att misstro både mig och mina åsikter om styrketräning. Det bjuder jag på : Varsågod!!

stahlberg
2004-08-12, 16:46
Medusa påstår också, att jag tycks anse det finns absoluta sanningar om styrketräning så länge de passar in i mina idéer om träning. Det är kanske inte HELT på det viset.

Det är klart det finns ett antal grundläggande (absoluta) sanningar om styrketräning. Exempelvis kan man säga att EN VISS TYP AV RÖRELSER PÅVERKAR ARMENS BICEPSMUSKLER. Detta är en grundläggande sanning.

INOM RAMEN för denna sanning finns det sedan många rörelser och variationer av utförande av dessa rörelser att välja på. T.ex biceps curl kan utföras på många sätt. det blir sedan EN ÅSIKTSFRÅGA inom ramen för "rätta bicepscurl" vad som är BÄSTA VAERIANRTEN av rörelsen (om det finns någon bästa variant).

Så fungerar det mesta inom styrketräning. Det finns ett antal grundläggande principer som måste anses (abslout) sanna, och inom ramen för dessa finns olika åsikter om program, rörelseutföranden mm.

Venice har naturligtvis rätt att ha åsikten att träning med korta serier/tunga vikter medför större skaderisk än långa serier/lätta vikter.

Jag är av motsatt åsikt, och anser att Venice har fel. Orsaken till att Venice har fel är inte att jag "råkar skriva så", utan därför att 1) min egen långa och gedigna erfarenhet visar detta, 2) att andra som har lång erfarenhet upplever samma sak, 3) att jag kan motivera sakligt VARFÖR jag har rätt, och 4) att man utfört vetenskapliga undersökningar som också visar att jag har rätt.

Jag har inte sett att Venice på något sätt har motiverat VARFÖR han/hon har rätt, jag har inte träffat någon med lång erfarenhet som tycker som Venice och jag har aldrig läst resultaten av en vetenskaplig undersökning som skulle stöda Venices påståenden.

Personligen är jag i dethär fallet säker på att jag har rätt. Venice är i sin fulla rätt att tycka olika. Men att Venice, utan att ha någon verklig erfarenhet eller kunskap om saken, skriver att det är så tycker jag är att lura den som frågar.

stahlberg
2004-08-14, 19:32
Medusa ställer ännu en fråga till mig, nämligen vad "mina kunskaper" säger om hans träning (och ökningar) de senaste 4-5 veckorna.

Ser man på den korta perioden är ökningarna förstås bra. Men träning för att nå toppen ska ske på lång sikt. Vill du bli världsmästare (eller vad det var) så får du räkna med att träna 10-15 år för detta. Eftersom jag inte känner din träning i sin helhet, och hur den ska "gå framåt" (och hårdna, när hårdträningen ska sättas in) från 6 pass/vecka, alla muskelgrupper 3 ggr/vecka, alla övningar till failure, så säger min kunskap ingenting om din träning och dina ökningar.

Men som jag tidigare sagt. När du tränat i 15 år och redogör för dina metoder (som säkert varierat under årens lopp) och berättar vad du uppnått så är vi betydligt klokare än idag. Jag har för min del gott om tid att vänta och se.