handdator

Visa fullständig version : Fotplaceringen vid knäböj?


lauria
2004-08-07, 13:39
Tja!!!

Hur har ni fötterna när ni kör böj?`
Jag har dem ganska precis som axelbredden och lite utåt riktade....

pellepedal
2004-08-07, 13:48
Typ samma.

Shadow Warrior
2004-08-07, 14:01
25cm mellan hälarna, fötterna pekandes snett utåt, är 171 lång....

randig
2004-08-07, 14:28
varför står du så smalt? eller det kanske e axelbret för dig :)



själv står jag väldigt bret.

Brezjnev
2004-08-07, 15:57
Står bredare än de flesta och med fötterna ganska kraftigt utåtriktade.

Venice
2004-08-07, 16:10
Jag står axelbrett.Ska man bli så stark som möjligt stå bredare.
Men då bygger man mer bak.Kolla styrkelyftare och tyngdlyftare skillnad
stykelyftare stång bak brett mellan fötterna=Stor bak små ben.
Tyngdlyftare stång fram axelbredd mellan fötterna=Stora ben liten bak.
Kör mera stång frampå tycker jag.
Kör Hårt.

Kebab-Arne
2004-08-07, 18:24
Står ganska brett och med fötterna utåtriktade, känns bäst med min kassa teknik om jag står så.

SvenneÅkarp
2004-08-07, 18:44
Jag försöker har fötterna vinklade uttåt i den vinklen som knäna viker sig utåt när du sänker dig neråt. Någon som hänger med? ;)

Johan O
2004-08-07, 18:47
Och jag varierar. Ibland brett, ibland smalt. :thumbup:

Mextreme
2004-08-09, 12:09
Jag står axelbrett.Ska man bli så stark som möjligt stå bredare.
Men då bygger man mer bak.Kolla styrkelyftare och tyngdlyftare skillnad
stykelyftare stång bak brett mellan fötterna=Stor bak små ben.
Tyngdlyftare stång fram axelbredd mellan fötterna=Stora ben liten bak.
Kör mera stång frampå tycker jag.
Kör Hårt.


:laugh: Den var vass.... Där samlade du poäng hos styrkelyftarna. :bow:
Håller dock inte med...

/ Mextreme, styrkelyftare med hästarsle och storkben

Shadow Warrior
2004-08-09, 15:25
varför står du så smalt? eller det kanske e axelbret för dig :)
själv står jag väldigt bret.

ja... räknar man från tåspetsarna så är det nästa d..... :em:

Står jag bredare kommer jag inte ner för att höften/inrelår/knäna sätter stopp.

Mccartney
2004-08-09, 18:41
står axelbrett...............men kör också så jag kör bredare mellan fötterna och så att knäna går utåt(friidrott kallas grodknäböj) mest för att få insidan av låret.

Man kan väl säga att som löpare eller fotbollspelare.........så är det ingen större ide att träna med knäböj med brett mellan fötterna utan man skall köra det som passar ens idrott bäst........som löpare springer jag inte med brett mellan rum med fötterna utan därför skall jag köra knäböj mer som använder benen i löpning......hoppas ni förstår.

z_bumbi
2004-08-09, 19:13
Jag står axelbrett.Ska man bli så stark som möjligt stå bredare.
Men då bygger man mer bak.Kolla styrkelyftare och tyngdlyftare skillnad
stykelyftare stång bak brett mellan fötterna=Stor bak små ben.
Tyngdlyftare stång fram axelbredd mellan fötterna=Stora ben liten bak.
Kör mera stång frampå tycker jag.
Kör Hårt.

Kul teori.. det har inget med tekniken i övrigt att göra om det nu stämmer?

Man måste vara bra kort och ha korta lårben om man ska köra en smal böj med bra teknik och fullt djup. Finns vissa undantag iofs men generellt så..

aliquis
2004-08-09, 19:32
Jag står brett o med tårna lite utåt, hur mycket vet jag inte, så jag inte tappar balansen antar jag ;D

Allan
2004-08-09, 20:20
Jag står axelbrett.Ska man bli så stark som möjligt stå bredare.
Men då bygger man mer bak.Kolla styrkelyftare och tyngdlyftare skillnad
stykelyftare stång bak brett mellan fötterna=Stor bak små ben.
Tyngdlyftare stång fram axelbredd mellan fötterna=Stora ben liten bak.
Kör mera stång frampå tycker jag.
Kör Hårt.

Gamla fördomar, tyvärr. Finns inte belagt vare sig i metodik eller erfarenhetsmässigt.

allan

Player
2004-08-09, 21:12
Jag står axelbrett.Ska man bli så stark som möjligt stå bredare.
Men då bygger man mer bak.Kolla styrkelyftare och tyngdlyftare skillnad
stykelyftare stång bak brett mellan fötterna=Stor bak små ben.
Tyngdlyftare stång fram axelbredd mellan fötterna=Stora ben liten bak.
Kör mera stång frampå tycker jag.
Kör Hårt.

Tyngdlyftare små bakar? :MrT:
:D

Vlad
2004-08-09, 21:14
Axelbredd (fötterna peckar utåt) - tar mer på utsidan av låren.

Kör alltid med olika positioner, vill stimulera hypertrophy i så många musklerfibrer som möjligt. Stå i samma position träning efter träning kommer aldrig att *tilllåta* en att rekrutera så många motor-enheter som möjligt. Omöjligt. --> Mindre hypertrophy.

Numero1
2004-08-10, 11:38
Jag varierar. I bland smalt ibland brett...

z_bumbi
2004-08-10, 18:48
Axelbredd (fötterna peckar utåt) - tar mer på utsidan av låren.

Kör alltid med olika positioner, vill stimulera hypertrophy i så många musklerfibrer som möjligt. Stå i samma position träning efter träning kommer aldrig att *tilllåta* en att rekrutera så många motor-enheter som möjligt. Omöjligt. --> Mindre hypertrophy.

Lyfta mycket mer vikt = större rekrytering av musklerna = ökat tillväxt... en annan sida av samma mynt..

Allan
2004-08-10, 20:30
Axelbredd (fötterna peckar utåt) - tar mer på utsidan av låren.

Kör alltid med olika positioner, vill stimulera hypertrophy i så många musklerfibrer som möjligt. Stå i samma position träning efter träning kommer aldrig att *tilllåta* en att rekrutera så många motor-enheter som möjligt. Omöjligt. --> Mindre hypertrophy.


Återigen - Gamla fördomar, tyvärr. Finns inte belagt vare sig i metodik eller erfarenhetsmässigt.

allan

Vlad
2004-08-10, 20:55
Lyfta mycket mer vikt = större rekrytering av musklerna = ökat tillväxt... en annan sida av samma mynt..

Så om du står i sumo-positionen...vad blir det då? allt arbete kommer att hamna på hamstrings. Dessutom så är alla människor olika och vissa kanske har upp till 70% slow twitch muscle fibers i sina quads --> större vikter kommer inte att göra ett squat :) (nästan).

har aldrig påstått att det jag sagt är optimalt, jag tränar i alla rep-ranges och positioner. Du kan omöjligt få maximal recrutering av muskel fibrer om du står i samma position året runt, OAVSETT VIKT.

Jimbo
2004-08-10, 21:21
står ungefär axelbrett med fötterna lite pekande snett utåt

Grahn
2004-08-10, 21:28
Man står så brett med fötterna som det krävs för att man ska komma ner till godkänt djup, varken bredare eller snävare.

Allan
2004-08-10, 21:56
Så om du står i sumo-positionen...vad blir det då? allt arbete kommer att hamna på hamstrings.
Menar du att en knäböj med extremt bred fotsättning skulle aktivera hamstrings mer än Adductor longus, Sartorius eller Pectineus?

Dessutom så är alla människor olika och vissa kanske har upp till 70% slow twitch muscle fibers i sina quads --> större vikter kommer inte att göra ett squat :) (nästan). Herregud, vad är du frälst på då? Vilken otrolig träningsfilosofi ligger bakom det? Det du säger motsäger all seriös forskning kring muskelarbete under de senaste hundra åren.

har aldrig påstått att det jag sagt är optimalt, jag tränar i alla rep-ranges och positioner. Du kan omöjligt få maximal recrutering av muskel fibrer om du står i samma position året runt, OAVSETT VIKT.
Knät är som ett gångjärn - det kan bara öppnas och stängas i ett läge. Det är just denna öppna-stänga som avgör hur muskeln/musklerna involveras. Man kan inte förändra hur benmuskulaturen arbetar med att ändra fotställningen - det krävs större förändringar än så. Det primära när det gäller fotställningen är ju att belastningen ska kunna fördelas vertikalt genom kroppens lodlinje, för bästa balans och komfort.
DEt finns några sätt att påverka muskleutvecklingen men det kan vi återkomma till.


allan

Vlad
2004-08-10, 21:58
PÅ vilket sätt motsäger jag dagens forskning? Menar du att träna t.ex soleus med 6 reps skulle vara bra?

z_bumbi
2004-08-11, 10:46
Så om du står i sumo-positionen...vad blir det då? allt arbete kommer att hamna på hamstrings. Dessutom så är alla människor olika och vissa kanske har upp till 70% slow twitch muscle fibers i sina quads --> större vikter kommer inte att göra ett squat :) (nästan).

har aldrig påstått att det jag sagt är optimalt, jag tränar i alla rep-ranges och positioner. Du kan omöjligt få maximal recrutering av muskel fibrer om du står i samma position året runt, OAVSETT VIKT.

Om du lyfter 300 kg i knäböj så lär du rekrytera större del av musklerna med en större belastning än om du lyfter 200 kg och varierar utgångställning hela tiden, för att bli stark i en övning så bör du inte förändra tekniken så mycket längs vägen mer än de förändringarna som måste till när du blir starkare.

Det fåtal människor som har 70 % långsamma fibrer i framsida lår lär få lida av det oavsett vilket fotställning de använder sig av men det de kan göra är att belasta musklerna så tungt som möjligt för att få de långsamma att bete sig mer som snabbare fibrer samt att försöka förhindra sina snabba fibrer att bete sig som långsamma fibrer.

Och skulle jag träna enbart soleus av någon anledning så tränar jag den med ganska låga reps om jag nu vill bygga volym.

Big_Vik
2004-08-17, 18:25
PÅ vilket sätt motsäger jag dagens forskning? Menar du att träna t.ex soleus med 6 reps skulle vara bra?
måste skratta först :laugh:
jaa. varför inte? :rolleyes: jag tränar vader med 4 reps ibland. men oftast 10

Vlad
2004-08-17, 20:18
Ja, låt mig skratta först då.

Träna en muskel som består av nästan 80-90% slow twitch fibrer med 4 reps är nog VÄLDIGT klokt.

Skaffa dig lite anatomiska kunskaper innan du öppnar din mun.

Zambi, jag ser vart du försöker komma, men har du tänk på att från en annan position rekruterar du fler motoriska enheter. Du kan ju lyfta tungt där också, tungt för JUST den där positionen. Allvarligt talat, om du tror att du kan rekrutera mer muskel fiberer från en enstak position med tung vikt än vad jag kan med olika positioner med tung vikt just för de, har du problem och bör skaffa dig några anatomi böcker om Exercise Physiology för du vet absolut noll.

Allan
2004-08-17, 20:45
Ja, låt mig skratta först då.

Träna en muskel som består av nästan 80-90% slow twitch fibrer med 4 reps är nog VÄLDIGT klokt.

Skaffa dig lite anatomiska kunskaper innan du öppnar din mun.

Zambi, jag ser vart du försöker komma, men har du tänk på att från en annan position rekruterar du fler motoriska enheter. Du kan ju lyfta tungt där också, tungt för JUST den där positionen. Allvarligt talat, om du tror att du kan rekrutera mer muskel fiberer från en enstak position med tung vikt än vad jag kan med olika positioner med tung vikt just för de, har du problem och bör skaffa dig några anatomi böcker om Exercise Physiology för du vet absolut noll.

Egentligen tänkte jag gå och lägga mig men okey då.

Vlad - du har fel. Och vad värre är - du drar oerhört förhastade slutsatser om folks kvalifikationer. Du kommer att få träna och läsa läääänge för att bli lika kunnig som z_bumbi.

Nå, detta om detta - vad är detta för tal om slow twitch (använd svenska tack)? Menar du att folk ska göra biopsier innan de börjar träna? Eller är det bara ytterligare ett sätt för mesar att ursäkta sina taskiga resultat? Jag tycker mig ana den gamla vanliga fördomen om att man inte kan bygga muskler med långsamma fibrer.
Jag hoppas du är medveten om att några av världens bästa styrkelyftare har övervägande delen långsamma fibrer (vilket är en av orsakerna till att vi idag undviker att använda termer som långsamma-snabba fibrer när vi pratar om muskel- och styrkeutveckling). Och de har min själ ingen bristfällig muskelutveckling (fast de är rätt feta om man jämför med byggare).
Det kan ha betydelse för utförandet av explosiva rörelser (vilket jag skrev en megatråd om för ett tag sen) men att tro att "snabbhet=explosivitet=styrka och muskler" är fel. Jag kan återkomma med fakta om du vill - både från Friidrottsförbundet och Tyngdlyftningsförbundet.
Jag vidhåller att den lilla förändring du gör i din kroppshållning med att flytta fötterna ett par centimetrar inte har ett dugg med din muskulära utveckling att göra. Du kopplar inte in fler motoriska enheter i benen(utom vid frog squats). Det finns metoder för att mäta detta - fråga Arne Persson.
Däremot är det nyttigt för koordination och balans att variera sin fotställning, också för att eftersom man växer kommer man att förflytta både tyngdpunkt vertikalt och lodlinje, vilket för vissa kan upplevas som att de är sämre i t ex knäböj än de borde vara. Teknikfel, kallas det.
Känner man sig obekväm med sitt övningsutförande är det alltid dags att ta hjälp för att hitta rätt. Det kan vara så enkelt som att låren vuxit såpass att man måste ändra fotsättningen, eller att trapsen vuxit så mycket att det är obekvämt med stången på nacken.

allan

Fatalist
2004-08-17, 20:56
Egentligen tänkte jag gå och lägga mig men okey då.

Vlad - du har fel. Och vad värre är - du drar oerhört förhastade slutsatser om folks kvalifikationer. Du kommer att få träna och läsa läääänge för att bli lika kunnig som z_bumbi.

Nå, detta om detta - vad är detta för tal om slow twitch (använd svenska tack)? Menar du att folk ska göra biopsier innan de börjar träna? Eller är det bara ytterligare ett sätt för mesar att ursäkta sina taskiga resultat? Jag tycker mig ana den gamla vanliga fördomen om att man inte kan bygga muskler med långsamma fibrer.
Jag hoppas du är medveten om att några av världens bästa styrkelyftare har övervägande delen långsamma fibrer (vilket är en av orsakerna till att vi idag undviker att använda termer som långsamma-snabba fibrer när vi pratar om muskel- och styrkeutveckling). Och de har min själ ingen bristfällig muskelutveckling (fast de är rätt feta om man jämför med byggare).
Det kan ha betydelse för utförandet av explosiva rörelser (vilket jag skrev en megatråd om för ett tag sen) men att tro att "snabbhet=explosivitet=styrka och muskler" är fel. Jag kan återkomma med fakta om du vill - både från Friidrottsförbundet och Tyngdlyftningsförbundet.
Jag vidhåller att den lilla förändring du gör i din kroppshållning med att flytta fötterna ett par centimetrar inte har ett dugg med din muskulära utveckling att göra. Du kopplar inte in fler motoriska enheter i benen(utom vid frog squats). Det finns metoder för att mäta detta - fråga Arne Persson.
Däremot är det nyttigt för koordination och balans att variera sin fotställning, också för att eftersom man växer kommer man att förflytta både tyngdpunkt vertikalt och lodlinje, vilket för vissa kan upplevas som att de är sämre i t ex knäböj än de borde vara. Teknikfel, kallas det.
Känner man sig obekväm med sitt övningsutförande är det alltid dags att ta hjälp för att hitta rätt. Det kan vara så enkelt som att låren vuxit såpass att man måste ändra fotsättningen, eller att trapsen vuxit så mycket att det är obekvämt med stången på nacken.

allan


Intressant inlägg, tror det var fler än jag som fick lite mer insikt :thumbup:

z_bumbi
2004-08-18, 07:13
Zambi, jag ser vart du försöker komma, men har du tänk på att från en annan position rekruterar du fler motoriska enheter. Du kan ju lyfta tungt där också, tungt för JUST den där positionen. Allvarligt talat, om du tror att du kan rekrutera mer muskel fiberer från en enstak position med tung vikt än vad jag kan med olika positioner med tung vikt just för de, har du problem och bör skaffa dig några anatomi böcker om Exercise Physiology för du vet absolut noll.

Fler enheter/fibrer i samma musklel? Nej
Om du gör så drastiska förändringar att du totalt flyttar tyngdpunkten mot andra muskler? Ja men då hjälper det inte att bara ändra bredden på fotställningen utan snarare att ändra lyfttekniken helt och variera mellan t ex fällknivsböj och vanlig böj och vilken byggare vill träna fällknivsböjar?
En tung vikter bygger bra, blir man riktigt stark så blir man stor särskilt om man inte begränsar lyftandet till ren styrketräning (Utan även tillåter sig att köra volymträning mm) men jag ser ganska ofta styrkelyftare som har sådana ben att 99,9% av alla byggare bara drömmer om den volymen och det utan att träna särskilt mycket volymträning.
De flesta människor har en eller möjligtvis två positioner där de kan köra böj med bra teknik, varför inte lära sig den (dem) istället och bli riktigt stark? Alla under 1,60 kan bortse från ovanstående då de oftast har lättare att köra böj i olika positioner men sen är frågan om de tjänar på det?

Förövrigt får du bestämma dig, ska jag skaffa en anatomibok eller en om idrottsfysiologi? Har du några förslag på böcker om idrottsfysiologi?
Jag har själv bara Willmore och Costill i förra upplagan, är den nya värd att skaffa även om man har den gamla t ex?
Ren humananatomi har jag förmånen att ha tillgång till bra verk om, vanlig fysiologi också för den delen men just idrottsinriktad fysiologi är kul att läsa om då det brukar vara lite enklare texter och helt inriktat på vad som händer vid träning.

Vlad
2004-08-18, 07:21
Du kommer att få träna och läsa läääänge för att bli lika kunnig som z_bumbi.


Är det så illa? Jag kommer ihåg för ett par månader sedan var jag inblandad i ungefär samma debatt angående maltodexterin + dextrose. Zambi försökte, med alla medel, bevisa till mig att fruktos var det mest omptimala sättet.

Ursäkta, men hur i hela världen kan du bygga upp vita fibrer i en muskel som knappt har några?


Jag tycker mig ana den gamla vanliga fördomen om att man inte kan bygga muskler med långsamma fibrer.


jag är medveten om den stora skillnanden i storleken på fibrerna, men att bokstavligt skita i 50-40% fibrer i varje muskelgrupp är idiotiskt. Visst, kommer en viss del av de att aktiveras, men varför inte gå för maximalt tänkbara resultat direkt?

Det är ingen nyhet att kroppen anpassar sig, efter ett tag så vet den exakt hur den skall reagera på vissa övningar, även om du ökar vikten så slår muskelminnen in. Att shoka kroppen med nya positioner och träna från andra vinklar är vad gör så att den växer. Jag bryr mig om vad de andra atleterna har, jag bryr mig inte hur elite de blivit. Det spelar nämligen ingen roll, jag har min kropp och mitt eget huvud och så länge det finns olika muskelfibrer skall jag träna alla av dem.

Om du tror att t.ex Ronnie sitter och kastar upp vikterna på 12,10,6,4 schema där så har du fel. Chad tvingar de göra såna saker som du knappt kommer att tro om du får höra. Chad chansar inte, han vet sitt, han kan anatomin, han kan forskingen bakom BB. Om en atlet struntar i den, kommer han inte långt. Just as simple as that.

z_bumbi
2004-08-18, 07:49
Är det så illa? Jag kommer ihåg för ett par månader sedan var jag inblandad i ungefär samma debatt angående maltodexterin + dextrose. Zambi försökte, med alla medel, bevisa till mig att fruktos var det mest omptimala sättet..

Bull!

Det var du som hävdade att det var optimalt att blanda druvsocker och maltodextrin, vilket inte innebär någon skillnad för kroppen eftersom det bara är glukos i olika former. En mindre mängd fruktsocker är fortfarande bra då det har en egen transportväg till levern och fyller den först. (Förenklat.), självklart blandar du det med en glukoskälla och det ska vara mer av glukosen än av fruktsockret.

Hur var det nu med fysiologin? I det här fallet kanske en vanlig fysilogibok är bättre iofs, testa en sådan.

Grahn
2004-08-18, 07:50
Detta skulle kunna arta sig till en riktigt bra debatt med Vlad måste nog hosta upp mer stöd för sin tes.

Själv är jag inte så avancerad, jag tänker att benen är vana vid att göra massor av repetitioner. De gör dessa så fort jag rör mig, hur ska jag kunna tävla med denna aktivering?
Nej jag gör det som de inte gör särskilt ofta, lassar på med vikt och kör lågreps.

Var jag placerar fötterna sköts automatiskt av vilken position jag är starkast i där jag kan uppnå godkänt djup. Skulle jag variera min fotställning så skulle jag få offra djup vilket knappast skulle vara positivt.

Däremot i frontböjar som körs mycket lättare kan jag sträva efter en snävare fotställning men det beror ju på helt andra förutsättningar genom att det är en annan övning.

Nej böj är en tung basövning, man handikappar den inte genom att utföra den på ett onödigt svagt sätt bara för variationens skull.

Grahn
2004-08-18, 07:51
bumbi, i en länk grub postade om just detta stod det att malto+dextro hade snabbare upptag än enbart malto eller dextro.
Men detta är Off topic...

Styrkebyggare
2004-08-18, 07:55
Så länge inte knäna börjar peka åt andra håll än fötterna så är det väl inget som hindrar att man varierar fotställningen efter behag. Huvudsaken är väl att det känns bra, och att man kommer ner ordentligt.

Själv kör jag med fötterna lite mer än axelbrett, och med liten vinkel utåt då mina knän gärna vill vrida sig inåt när det blir tungt annars.

Big Will
2004-08-18, 07:58
Det var du som hävdade att det var optimalt att blanda druvsocker och maltodextrin, vilket inte innebär någon skillnad för kroppen eftersom det bara är glukos i olika former. En mindre mängd fruktsocker är fortfarande bra då det har en egen transportväg till levern och fyller den först. (Förenklat.), självklart blandar du det med en glukoskälla och det ska vara mer av glukosen än av fruktsockret.

Jag tror det var jag som sa det, o för övrigt har du fortfarande inte lyckats visa varför man skulle sakta ner hela processen med genom att fylla på lever-glykogenet :confused:
[/QUOTE]

I övrigt skulle jag inte hålla mig till 4-10 reps på vader som en nämnde, men att använda låga reps som ett komplement till höga reps är något jag utiliserar mig av bland annat vid träning av vader.

T-train
2004-08-18, 08:15
o ben o fötter pekar i samma riktning..under hela rörelsen..noga med att inte knäna går över fötterna. Allt för att avlasta knäna. Jag är även noga med att hålla bäckenet stabilt o ett neutralt bäcken, mao inget magput under mina knäböj;-)

Allan
2004-08-18, 17:09
Chad och Ronnie? Är det nära kompisar som du sett träna ofta? Nä, jag ska inte vara dum men jag trodde du i varje fall hade nåt av Tudor Bomppa eller Schiff bakom ryggen när du började snacka om fördelningen snabba-lånfsamma fibrer. Vi har ett gäng ytterligt kapabla svenska forskare som också haft synpunkter på det här. Liksom Specialidrottspedagogskolan vid Moskvas universitet.
Det är säkert bra att läsa vad Chad Nicholls rekommenderar men det kunde kanske vara värt att börja på rätt nivå istället....


allan