handdator

Visa fullständig version : Multiskivors pinch


Nils
2004-08-06, 20:24
Hur skall det gå till egentligen?
Jag har sett på video folk ta upp 4.5.6 10 pounds och tre 25 pounds osv och
jag klarar banne mig ingenting för att mittenplatten helt enkelt glider ut. Precis som det inte är någon friktion på den.
Jag menar 2x15 kilo verkar ju lättare än 3x5. Och så verkar det inte alls vara för andra när man tittar runt.
Några pinchare här som vet om det finns något bra trick för att få mittenskivan att stanna kvar? och inte att ha en stång i mitten, för det ser jag att det inte skall behövas...

Doctor Snuggles
2004-08-06, 21:12
Det ÄR bökigt och förstås svårare ju mindre friktion det är mellan platterna.
Du måste trycka utav bara helvete, mycket hårdare än vad det skulle ta för att bara lyfta dem om de vore på en stång. Har slutat med det själv för att jag får sådan djävulsk träningsverk, kör med skivor på stång istället. Sen är jag rätt svag i tummen också :em:

Honn
2004-08-07, 12:54
Inga trick, bara en massa tyck i nävarna. 3x5 tycker jag är lättare än 2x15, men 4x5 är omöjligt. Jag klarar 4 5:or om jag sätter fast dem i varandra, men har inte en chans annars. Den ökande bredden gör också sitt för svårighetsgraden.

Arne Persson
2004-08-07, 13:09
Det ÄR bökigt och förstås svårare ju mindre friktion det är mellan platterna.
Du måste trycka utav bara helvete, mycket hårdare än vad det skulle ta för att bara lyfta dem om de vore på en stång. Har slutat med det själv för att jag får sådan djävulsk träningsverk, kör med skivor på stång istället. Sen är jag rätt svag i tummen också :em:


Hmm, Snygg avatar ser jag, Mr Pat Casey himself! :bow:

Doctor Snuggles
2004-08-07, 13:19
Hmm, Snygg avatar ser jag, Mr Pat Casey himself! :bow:

:cool: Titta på min nya signatur... Big Ronnie, eat your heart out :whipped:

pellepedal
2004-08-07, 13:54
Precis som det inte är någon friktion på den.


Skaffa gummi beklädda vikter i stället. :em:

Arne Persson
2004-08-07, 15:58
:cool: Titta på min nya signatur... Big Ronnie, eat your heart out :whipped:


Från 60-talet om jag inte minns fel.

Nils
2004-08-07, 19:39
Inga trick, bara en massa tyck i nävarna. 3x5 tycker jag är lättare än 2x15, men 4x5 är omöjligt. Jag klarar 4 5:or om jag sätter fast dem i varandra, men har inte en chans annars. Den ökande bredden gör också sitt för svårighetsgraden.
OK, tack, då är det alltså ändå trycket i händerna det är fel på då! :em:
Får börja träna pinch på allvar!
Bendingen förstörde för grippers och pinch en hel del både i skadeperioderna och annars och det var inte lång tid innan bendingen började som jag började träna pinch. Jag skall nog lägga av med bending några månader och se om jag inte kan få upp lite femmor istället! :kickass:
(Sen doktorn, Håller med Arne, grym snubbe du har tagit som avatar!)
Nils

Honn
2004-08-07, 20:46
Du får inte glömma att 5 femmor är det få som klarar och att 6 femmor är världsklass.

Edit: 6 femmor skulle vara mer än världklass då de lyfter 6x10lbs i de ickemetriska länderna, medans vi skulle lyfta motsvarande 6x11lbs.

jimcg
2004-08-10, 12:34
Inga trick, bara en massa tyck i nävarna. 3x5 tycker jag är lättare än 2x15, men 4x5 är omöjligt. Jag klarar 4 5:or om jag sätter fast dem i varandra, men har inte en chans annars. Den ökande bredden gör också sitt för svårighetsgraden.

Honn,

Vad använder du för typ av vikter? Elekio's internationella 5:or med släta sidan utåt eller skolvikter av nån typ?

//Jim

Honn
2004-08-10, 13:59
Jag använder Eleikos internationella 5:or med släta sidan utåt. Något annat vore ju :nono: .

jimcg
2004-08-10, 15:00
Jag använder Eleikos internationella 5:or med släta sidan utåt. Något annat vore ju :nono: .

Jag var bara nyfiken. Jag gör detsamma, men jag har bara två stycken, så jag stoppar "skol-femmor" emellan. Blir lite vingligt, dock... Ska nog spana efter några begagnade!

//Jim