handdator

Visa fullständig version : Medicinsk fråga om levercirrhos och proteinintag


RobbeliRobban
2004-08-06, 08:01
Allright, följande exempel (kanske hämtat från verkligheten), en person har levercirrhos (skrumplever) han får ordinerat av en läkare att äta en protein reducerad kost (med max 50g protein/dag) varför? Det är det jag inte förstår.

Säg att personen ifråga är 85 bast, har välfungerande njurar, men lider av muskelsvaghet, benskörhet, vaskulär demens och paranoid schizofreni. Varför skulle ett så lågt protein intag gynna någon som har leverproblem? varför peka ut protein som den största faran, istället för alkohol när inga andra sjukdomar än de ovan nämnda finns?

Herkulez
2004-08-06, 08:38
Högt protein intag är påfrestande för levern, tar på krafterna att bryta ner skiten. IFBB proffset Tom Prince fick ju problem med levern (han tog bort det efter ett tag) och han gick ner på 120gram protein/dag.

Sverker
2004-08-06, 08:56
Kolozzeum håller sakta på att förändras till Radio-Doktorn :D

Nej, frågan var intressant och jag letade lite.

Jag fann att personer med skrumplever, cirrihosis, kan få kortsiktig förbättring av en normal-högprotein-diet men att det snabbt slår tillbaka och ger encephalopathy.

Vad är encephalopathy ?
http://www.emedicine.com/med/topic3185.htm

Tydligen synnerligen allvarligt där olika nedbrytningsprodukter och nervtransmittorer tar överhanden och passerar blodhjärn-barriären och kan ge olika personlighetsförändringar hos pasienten.

Bäst att lyda läkaren och trösta sig med att levern har en enorm förmåga att återhämta sig efter stora skador :nono:

Tolkia
2004-08-06, 09:58
Proteinomsättningen sker ju i levern, så det blir påfrestande för denoom manäter mycketprotein. Levern hos en frisk människa har rätt stor kapacitet, så det brukar inte var något problem, men en atrofierad har inte samma reservkapacitet. Att äta 50 g/protein per dag är inget man dör av; i synnerhet om man inte är så aktiv (jag gissar helt fräckt att 85-åringen inte håller på med aktiv byggning eller åker vasaloppet eller så?) och om kosten är balanserad i övrigt (antar att kostråden var mer detaljerade än "max 50 g protein per dag"?). Vad gäller alhokol är det ju visserligen orsaken till många falla av skrumplever, men om personen redan har sjukdomen är det inte tillräckligt att bara låta bli att dricka sprit för att levern skall återhämta sig. I synnerhet om patienten inte dricker stora mängder alkohol i dagsläget (effekten av att ta bort en mellanöl då och då blr ju inte densamma som omen alkoholist måstesluta dricka).

Herkulez
2004-08-06, 10:23
Kolozzeum håller sakta på att förändras till Radio-Doktorn :D

Nej, frågan var intressant och jag letade lite.

Jag fann att personer med skrumplever, cirrihosis, kan få kortsiktig förbättring av en normal-högprotein-diet men att det snabbt slår tillbaka och ger encephalopathy.

Vad är encephalopathy ?
http://www.emedicine.com/med/topic3185.htm

Tydligen synnerligen allvarligt där olika nedbrytningsprodukter och nervtransmittorer tar överhanden och passerar blodhjärn-barriären och kan ge olika personlighetsförändringar hos pasienten.

Bäst att lyda läkaren och trösta sig med att levern har en enorm förmåga att återhämta sig efter stora skador :nono:tack för läsningen sverker........... :thumbup:

Styx
2004-08-06, 12:55
Levercirrhos innebär en histologisk förändring hos levern. Leverceller ersätts av fibrocyter (bindvävsceller) och det bildas alltså ärrvävnad i levern. Även nya levernoduli bildas men dessa nås oftast inte av blodet utan tar bara plats då. Cirkulationen i levern kan bli problematisk och orsaka flera problem och blodet som går i genom "renas" i mindre grad. Protein måste omsättas i levern och det är inte bra att äta mer än levern kan omsätta, dessutom är det bra att inte överbelasta de leverceller som fortfarande kan fungera normalt.

LunaSpice
2004-08-06, 17:28
Levercirros kallas även för "skrumplever". ;)