handdator

Visa fullständig version : Kroppsvikten som vikt.


Bokrea
2004-08-06, 00:18
Har länge funderat på detta:

Gymnaster/acrobater är oftast väl byggda på ett speciellt sätt.

de flesta trännar inte på gym, utan blir sådana av tränningen i sej.
de flesta moment är ej bestånde av några direkta repitioner. hur kan det bygga så bra?

blir man stark av statisk tränning? jag brukar stå på händerna när jag "stylar" på beachen, innan fick jag ont i traps axlar o handledder, men det är bort. vänjer kroppen sej eller blir de starkare av statisk belastning?


p.s någon som kan rekomendera ett segt tuggumi då man vill bygga lite käkmuskler? :) d.s

Lillgrabben
2004-08-06, 00:58
Har länge funderat på detta:

Gymnaster/acrobater är oftast väl byggda på ett speciellt sätt.

de flesta trännar inte på gym, utan blir sådana av tränningen i sej.
de flesta moment är ej bestånde av några direkta repitioner. hur kan det bygga så bra?

blir man stark av statisk tränning? jag brukar stå på händerna när jag "stylar" på beachen, innan fick jag ont i traps axlar o handledder, men det är bort. vänjer kroppen sej eller blir de starkare av statisk belastning?


p.s någon som kan rekomendera ett segt tuggumi då man vill bygga lite käkmuskler? :) d.s


År efter år av stenhård träning på sina övningar som de tävlar i ( ringar etc) tillsammans med lågt kroppsfett gör att de får det utseendet. De flesta torde väl ha provat på romerska ringar etc på skolgympan & kommer ihåg hur grymt jobbigt det var!?

RobbeliRobban
2004-08-06, 07:26
Sen tror jag (tror inte vet) att seriösa gymnaster kör en hel del reguljär styrketräning, inte bara statiska moment.

Shadow Warrior
2004-08-06, 08:56
Sen tror jag (tror inte vet) att seriösa gymnaster kör en hel del reguljär styrketräning, inte bara statiska moment.

Troligtvis men det är nog ytterst lite i förhållande till den specifika träningen.

Overload
2004-08-07, 14:38
Måste hålla med om att Gymnaster har idealkropparna.
Även Fridrottare som Sprinters. Hur får dom dessa kroppar?

Doctor Snuggles
2004-08-07, 16:36
Statisk träning är enormt bra för att bygga styrka, och massa (fast det sistnämnda i mindre utsträckning), för att inte nämna ledstyrka.

z_bumbi
2004-08-07, 19:02
Sen tror jag (tror inte vet) att seriösa gymnaster kör en hel del reguljär styrketräning, inte bara statiska moment.


Jag vet att de gör det och mycket av det också. :)
Är man sen kort som satan och har lågt kroppsfett så ser man gärna rejält stor ut.

Pho-ku
2004-08-09, 16:00
Lite gymnastkroppar.

http://www.gymstarz.com/Gym-Art/Image-559.jpg

http://www.gymstarz.com/Gym-Art/Image-600.jpg

http://www.gymstarz.com/Gym-Art/Image-145.jpg

Jorgen
2004-08-09, 17:52
Gymnaster tränar så otroligt hårt och mycket att det skulle vara en ren skam om dom inte hade haft så bra kroppar.

//Jörgen

Mccartney
2004-08-09, 19:03
Jag får säga som friidrottare kan detta låta elakt.........men gymnaster har en grym överkroppstyrka...........men oftast fattas dem lite muskler på benen....medan jag tycker att "sprintars" kroppar är näst intill perfekta.....

Det som gör att sprintar och gymnaster ser "bra" ut har mycket med att göra med att dem "kör" sk totalövningar det vill säga övningar som involvera i stort sett hela kroppen.

Sedan är det så att i alla fall sprintar........inte lägger upp fettdepåer för att bygga muskler utan det är hela tiden......good näringskännedom samt att man för varje år lägger på lite extra vikt på stången.

En friidrottare skall året runt träna detta innebär att man har högst ett par veckor total vila per år. Så man hinner inte lägga på sig extra kilo fett.

oftast som sprinter kör man mycket med kroppsvikten, och som tonåring bygger man upp styrkan genom medecinbollövningar, olika cirkeltränings moment. Så att när man är omkring 15 år börjar man med avancerad skivstångsträning.

säga att tex Hoppstyrka är något av det bästa om man vill träna hela kroppen......har man inte bål och rygg styrka.........så lär man få träningsverk.

springer man tex 400m så innebär den träningen att man kan genom olika sorts intervall lopp kan dra på sig mjölksyra i biceps.....även om man springer med benen....

Numero1
2004-08-10, 11:44
Är själv gammal sprinter. Tror att en förklaring dessutom är den mångsidiga träningen.
Styrketräning, hoppstyrka, intervaller, sprintträning, medicinboll, expander, träning med egen kroppsvikt, backlopp, häckhopp osv
Och som sagt DJÄVULSKT hårt träning året om....

Numero1
2004-08-10, 11:46
Någon gymnast som kan beskriva hur ni tränar?
Jag har fått för mig att de tränar grymt hårt och börjar i tidig ålder i alla fall...