handdator

Visa fullständig version : Kombinera kampsport och styrketräning "går det"


kim
2004-08-05, 20:32
Tjena !

Anledningen till att jag frågar är att sedan en månad tillbaka så har jag kört thai boxning och börjar bli mer och mer intresserad av att inrikta min träning mer åt att gynna thai boxningen. Så kan jag även köra styrketränig vid sidan om men köra fler reps för att få upp uthålligheten och isåfall hur många reps ska man köra per set ?.

Så om det nu funkar bra att köra styrka vid sidan om och köra 10/20/30 reps eller vad som nu kan vara lämpligt är det då även möjligt att växa och bli större/tyngre då jag gärna vill bli det men som sagt så ligger tyngdpunkten på thai träningen (dvs att bli uthålligare MYCKET uthålligare). Kanske lite "jag vill jag vill äta upp kakan men samtidigt ha kvar den" (eller hur man nu ska beskriva det)


Mvh: Kim :thumbup:

Pudzianovski
2004-08-05, 20:36
Sökte lite och hittade en "lite" intressant tråd.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6306&highlight=kampsport

kim
2004-08-05, 23:28
Ok man fick ialf lite kött på benen+att jag har hittat sök funktionen nu :D

Skulle nån kunna hjälpa mig att lägga upp ett schema med övningar/muskelgrupper som funkar att köra ihop då jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på att lägga upp ett schema :em: och jag vill inte ge upp styrketräningen helt

Mån-styrka
tis-kamp
ons-styrka
tors-kamp
fre-styrka
lör-kamp
sön-vila

eller det är kanske bättre att köra endast 2 styrka i veckan :smash:. Nån som har köpt The Science of Martial Arts Training - Charles Staley
och kan säga om den är nåt att ha ?

Tricklev
2004-08-06, 14:59
Jag blandar kampsport med styrketärning och för mig går det riktigt bra.


Styrka 3 dagar i veckan, oftast mondag onsdag och fredag.

Tränar kampsport 6gågner i veckan(vilar på 7:e dagen)

Styrketräning är explosiv och brukar inte ge mer mjölksyra än lite smått i stjärten ibland.

Går riktigt bra och framstegen flyger framåt :)

kim
2004-08-06, 20:57
Får väl testa mig fram lite och se vad som funkar för mig :)

z_bumbi
2004-08-07, 10:42
Nån som har köpt The Science of Martial Arts Training - Charles Staley och kan säga om den är nåt att ha ?

Den är ganska bra, jag tror man måste ha lite mer träningsvana för att uppskatta den fullt ut plus att alla övningarna kanske inte är det första man ska prova på som tränande.
Den är dock tusen gånger bättre än att inte ha någon aning alls om vad man ska göra för att bli bättre i kampsport. :)

manlix
2004-08-07, 13:02
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/1932549161/ref=pd_sim_books_3/002-2513440-9373608?v=glance&s=books#product-details

Hittade även denna boken. Vet ni något om den?

kim
2004-08-07, 13:19
låter som om att det kunde vara värt att lägga ut några hundra kr på boken så man får till det ordenkligt från början. Får se om man hittar boken i någon bokhandel :)