handdator

Visa fullständig version : Risig mage..


andersw
2004-08-05, 19:39
Har den sista veckan varit rätt risig i magen, bubblar och har sig.
Gör även ont ibland när man just ätit, misstänker att det kan ha med stressen på jobbet att göra, mycket just nu.

Nån som har några tips att lugna ner den lite med? Hälsofil, Proviva och allt vad det heter, är det nått att ha?

stybb
2004-08-05, 19:40
all bran 27% och kaffe

finns ingen mage det inte löser.. :devil:

mula
2004-08-05, 20:21
Det finns ett flertal saker du kan göra för att underlätta för magen, därav som du säger minska stressen. En annan sak att kolla är om du äter mycket sötningsmedel, det kan ge magproblem för många. Även mjölkprodukter kan ge magbekymmer precis som en överdriven konsumtion av proteinpulver. För stort intag av fibrer är inte heller det bra, trots allt som skrivs om nyttan av fibrer.

Det finns en del receptfria medel på apotektet man kan testa:

Minifom - Minskar gasbildningen
Inolaxal - Reglerar tarmen

Tolkia
2004-08-05, 20:53
Nja, jag skulle inte försöka bota en BUBBLIG mage med all-bran och kaffe; det låter mer som en kur mot förstoppning i mina öron. Därtmot har jag hört en del som tycker att just Pro-viva lugnar oroliga magar, även fil och vete-diet (fast inte om man misstänker laktosintolerans, då ...). Liten varningsflagga för tarmpåverkande medikamenter; det kan sluta med att det blir värre än innan. :(

GhostFace
2004-08-05, 22:56
Gå genom vad du äter och dricker?

Fischer
2004-08-06, 09:25
Era bästa tips mot förstoppning?

Några mirakelkurer?

Tolkia
2004-08-06, 09:50
Mirakelkurer finns inte förnågonting - om någon säger att det finns, så ljuger de ... ;)
Något av det mest effektiva som finns mot förstoppning är nog att dricka en helsikes massa olja, men det är kanske inte det mest attraktiva ... (jag vet att min morfar och hans bondekollegor brukade tratta i korna motorolja när de förätit sig och det VAR effektivt som bara den, men jag rekommenderar det ändå inte ...). Trevligare är kanske färska blåbär (Obs. INTE torkade), jordgubbar (fast det skall vara rätt stora mängder), katrinplommon/-mos, fikon/-mos, päron, linfrö i vatten, loppfrö i vatten. Att äta mycket fibrer (t.ex. kruskakli och fil som fibertillskott) och dricka mycket vatten är bra, men verkar på lite längre sikt. Överhuvudtaget är det viktigt att dricka mycket om man käkar en massa fibrer, eftersom man annars "proppar igen" tarmen rätt effektivt. Röra på sig skall man också göra; helst på ett sådant sätt att man är någrlunda upprätt och att det "skakar" lite; alltså hellre löpning, promenader och gympa än simning och cykling.

Apoteket har Microlax och Laxoberal (finns nog inte receptfritt) men man skall passa sig för tarmpåverkande medikamenter, eftersomde har en tendens att göra att tarmen beter sig ännu konstigare när man slutat använda dem. Laktulos kan man däremot använda rätt riskfritt tror jag, då det är ett "bulkmedel" och inte tarmretande.

hum
2004-08-06, 11:35
Har samma problem, var magsjuk för 2 veckor sedan och sen dess har magen inte varit sig själv. Får ont i magen och måste springa på toa efter nästan varje måltid. Blir värre av vassle och mjölkprodukter, så jag antar att jag får sluta med det för ett tag. surt :(

Tolkia
2004-08-06, 12:28
Glömde stalltipset för alla sorters magproblem: Ät sakta och TUGGA maten; magen mår mycket bättre om man använder tänderna till att tugga med istället för att överlåta åt en mjuk muskelpåse (= magsäcken) att göra det. Ju större bitar ut i tarmen desto jobbigare för tarmen att hantera. Så bråttom att man inte hinner tugga maten har man inte, möjligen tror man att man har det. ;)