handdator

Visa fullständig version : Farligt att träna?


Eva
2004-08-05, 14:21
Vad händer egentligen i kroppen när man går ner ganska mycket i vikt på ganska kort tid? Jag har tappat alldeles för många kilon p.g.a amningen sedan jag fick barn för drygt fyra månader sedan och jag hade inte direkt något överflöd att ta av innan jag blev gravid...Själv tror jag att det är bra att styrketräna även när man är ganska rejält underviktig, men skulle vilja få det bekräftat av någon som vet. Kan det skada kroppen i stället? Just nu tränar jag "bara" hemma med hantlar och skivstång och lätta vikter - annan rekommendation? Antal pass, övningar, set, reps etc?? Måste liksom se till att gå upp till åtminstone min före-barn-vikt, och bara fett vill jag inte lägga på mig...

stybb
2004-08-05, 14:29
Jag tror inte själv träningen är skadlig om man håller den på en sund nivå. Man behöver ju inte pressa sig så man spyr om man har lite problem med undervikt..

Jag tror inte det är träningen som är skadlig utan att det handlar om att äta mer.

Tror inte heller du kommer bara lägga på dig fett om du äter massor. Har själv upplevt och många andra jag pratat med att kroppen har ett otroligt muskelminne. Gick själv ner 4-5 kg nyss då jag var sjuk och det tog bara några veckor att komma igen.

EN polare bröt armen och var skiiit svag och flera cm mindre på den när han fick ta av gipset. Vips så var han tillbaka och växte ikapp den friska armen.

Muskelminne = :bow:

Åse Columbus
2004-08-05, 19:23
Träningen kommer bara att innebära att din aptit kommer igång och du kommer att lägga på dig lite kött på benen igen.

Har själv varit i den situationen.

Eva
2004-08-06, 10:33
Bra, då är det som jag trodde då! Märker ju att jag mår bättre av att träna än av att låta bli (vad konstigt...)

Åse Columbus
2004-08-08, 14:11
Inget konstigt alls...kroppens egen drog ..endorfiner släpps lösa och då mår man bra :D

Eva
2004-08-08, 15:05
Åse: Hur tog du dig ur den situationen, litet mer specifikt alltså (nyfiken)?

Åse Columbus
2004-08-08, 15:45
Iom att jag började träna ...så lärde jag mig att lyssna på kroppen på ett annat sätt än förut ..då jag försökte kontrollera den.

Jag lärde mig att föra en dialog och inte vara diktator mot min kropp (mig själv).

Sen när jag såg mina muskler börja framträda och jag fick fina komplimanger av min omgivning så vara de ju bara att fortsätta.

Egentligen var det inte så svårt...bara man vågar släppa strypgreppet som man har på sig själv o lär sig att njuta av nuet...antingen det är träning eller en god måltid eller en simtur eller överhuvudtaget göra de man tycker e kul.

Om du vill ha mer än så här så kan du pm:a mig

Kram Åse

Numero1
2004-08-10, 15:32
Se bara till att äta och vila ordentligt med...