handdator

Visa fullständig version : Är detta vettigt?


johnnytex
2004-08-05, 10:37
Så, efter att varit medlem här på forumet nån vecka nu och läst alla kloka inlägg har jag kommit fram till att testa s.k. gainer. Tänkte blanda en egen, för det verkar smidigast.

Vad tror ni om 25g protein (ultraway) 40gram kolhydrat (dextropur eller maltodextrin) DIREKT efter styrkepasset. Sedan 30 min senare avnjuta en "vanlig" måltid? Kan nämna att jag väger 75kg. Är detta en lagom fördelning med tanke på att måltiden kommer redan efter cirka 30min. Jag tar detta alltså efter mitt styrkepass som varar cirka 45min. Om maten dröjer länger tar jag bara mer gainer? Vad tror ni om ULTRAWAY, vettigt proteinoulver efter träning?

Toker
2004-08-05, 13:06
självklart efter som du har ett närningfönster på 2timmar efter träningen när kroppen suger upp precis all näring den kan få, så de är perfekt...

stybb
2004-08-05, 14:04
Jag personligen skulle ta 15-20 gram per protein och kollisar i drinken. O vänta nån halvtimme till med maten.

SJälv tar jag runt 40 gram protein och 70-100 gram kolhydrater och jag blir inte precis mätt av drinken. Bara rapar 2 gånger så kan jag äta middag sen.

Vet inte vad "ULTRA" är för protein men är det ett Vassle protein lämpar det sig då utmärkt att ta efter träning.

pellepedal
2004-08-05, 14:40
Om jag var du skulle jag öka på proteinet i gainern. Själv brukar jag ta ungefär 50 gram protein och godtyckligt mycket dextropur. I detta tar jag även ca 5 gram kreatin. Maten brukar jag ta ca en timme efter träningen. Har svårt att äte närmare inpå gainern.
Ditt proteinmärke kan jag tyvärr inte uttala mig om.

King Grub
2004-08-05, 14:42
Så, efter att varit medlem här på forumet nån vecka nu och läst alla kloka inlägg har jag kommit fram till att testa s.k. gainer. Tänkte blanda en egen, för det verkar smidigast.

Vad tror ni om 25g protein (ultraway) 40gram kolhydrat (dextropur eller maltodextrin) DIREKT efter styrkepasset. Sedan 30 min senare avnjuta en "vanlig" måltid? Kan nämna att jag väger 75kg. Är detta en lagom fördelning med tanke på att måltiden kommer redan efter cirka 30min. Jag tar detta alltså efter mitt styrkepass som varar cirka 45min. Om maten dröjer länger tar jag bara mer gainer? Vad tror ni om ULTRAWAY, vettigt proteinoulver efter träning?

Det låter alldeles utmärkt. Dock får du bättre förutsättningar för muskelbygge och anabol respons om du tar två dylika drinkar, en direkt före och en direkt efter. Då blir det... optimalt.

Kebab-Arne
2004-08-05, 16:22
Det låter alldeles utmärkt. Dock får du bättre förutsättningar för muskelbygge och anabol respons om du tar två dylika drinkar, en direkt före och en direkt efter. Då blir det... optimalt.

Gör du det Grub det? Så man vet om det är något att ta efter. :D :rolleyes:

King Grub
2004-08-05, 16:25
Gör du det Grub det? Så man vet om det är något att ta efter. :D :rolleyes:

Nej, jag kör för långa pass.

Men för en 45-minutersrunda, som det var frågan om, är det helt perfekt.

Kebab-Arne
2004-08-05, 16:29
Nej, jag kör för långa pass.

Men för en 45-minutersrunda, som det var frågan om, är det helt perfekt.

Okej, har inga direkt korta pass jag heller så...

Tack för det snabba svaret.

JAM
2004-08-06, 00:35
Nej, jag kör för långa pass.

Men för en 45-minutersrunda, som det var frågan om, är det helt perfekt.
...och hur långt ska passet vara för ett det inte ska löna sig att dela upp intaget? En timme? 75 min? 1,5 h? 2 h?

Om man delar upp det så ska summan fortfarande bli den gamla vanliga, dvs. 0,8-1,2 g kolh/kroppskg och 0,5-1,0 g protein/kroppskg?

King Grub
2004-08-06, 06:14
...och hur långt ska passet vara för ett det inte ska löna sig att dela upp intaget? En timme? 75 min? 1,5 h? 2 h?

Om man delar upp det så ska summan fortfarande bli den gamla vanliga, dvs. 0,8-1,2 g kolh/kroppskg och 0,5-1,0 g protein/kroppskg?

Det beror lite på hur känslig man är för snabba kolhydrater, så inte blodsockret dalar mitt i tyngsta knäböjssettet. Men det är meningen att insulinet från druvsockerintaget skall toppa samtidigt som man har maximal tillgång till aminosyror från vasslet. En timme max, skulle jag gissa på. Men man kan ju börja sippra på efterträningsdrinken redan sista kvarten av passet, om man vill.

Grandi
2004-08-06, 09:26
Har läst på lite om denna uppladdning på senare tid, verkar mycket intressant :naughty:
Har för avsikt att testa pre-/postworkout drinksystemet inom den snaraste framtiden, det intressanta blir ju huruvida blodsockret hålls på lämplig nivå under hela träningen, eller om det bara blir en stor fadäs av hela experimentet. Men det jag undrar över:

Finns det några riktvärden för hur stora drinkarna ska vara? Ska man helt enkelt dela sin vanliga efterträningsdryck i två delar, eller ta en liten dos vassle/dextropur före träningen för att ta en större kombinationen efter träningen eller?
Ifall man märker att blodsockret faller för snabbt så borde väl en minskning av kolisarna i preworkout-drinken göra susen, vad säger ni?

King Grub
2004-08-06, 09:32
Har läst på lite om denna uppladdning på senare tid, verkar mycket intressant :naughty:
Har för avsikt att testa pre-/postworkout drinksystemet inom den snaraste framtiden, det intressanta blir ju huruvida blodsockret hålls på lämplig nivå under hela träningen, eller om det bara blir en stor fadäs av hela experimentet. Men det jag undrar över:

Finns det några riktvärden för hur stora drinkarna ska vara? Ska man helt enkelt dela sin vanliga efterträningsdryck i två delar, eller ta en liten dos vassle/dextropur före träningen för att ta en större kombinationen efter träningen eller?
Ifall man märker att blodsockret faller för snabbt så borde väl en minskning av kolisarna i preworkout-drinken göra susen, vad säger ni?

Den före är effektivare än den efter för att ge anabolt gensvar, och om någon bör vara större så är den innan.

Grandi
2004-08-06, 10:43
Den före är effektivare än den efter för att ge anabolt gensvar, och om någon bör vara större så är den innan.

Oj jösses, det var något nytt! tydligen inte så påläst som jag trodde :(
Ett stort tack för infon. :bow:

King Grub
2004-08-06, 10:51
Oj jösses, det var något nytt! tydligen inte så påläst som jag trodde :(
Ett stort tack för infon. :bow:


Timing of amino acid-carbohydrate ingestion alters anabolic response of muscle to resistance exercise., Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206.

"the response of net muscle protein synthesis to consumption of an EAC solution immediately before resistance exercise is greater than that when the solution is consumed after exercise, primarily because of an increase in muscle protein synthesis as a result of increased delivery of amino acids"

EAC = Essential Aminoacids + Carbohydrates

King Grub
2004-08-06, 11:12
Effects of amino acid intake on anabolic processes., Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S220-7.

"a mixture of EAAs + CHO more effectively stimulates muscle protein synthesis when taken before as opposed to after exercise."

Styx
2004-08-06, 12:36
(Men i den studien grub nämner pekas det ut att man mätte inte proteinsyntes speciellt många timmar efter träningen och det innebär att Protein+Kolhydrater efter träningen KAN vara lika effektivt. Syntes utanför mättiden kan kompensera den lägre toppen av proteinsyntes som ficks av protein+kolhydrater efter träningen)

aliquis
2004-08-06, 13:16
I den studien på samma sak som Bryan baserade HSTs näringsdel på så rörde det sig väl om 6gram aminosyror också? Inte så mycket att hänga i granen kanske.
Sedan undrar jag hur stor roll det spelar om det är gainer eller mat, jag brukar alltid äta en massa före träningspasset, borde väl vara precis lika bra, finns ju aminosyror o kolhydrater tillgängliga genom passet då också.
I de där studierna antar jag att man INTE åt mat närmaste tiden före passet för isf skulle det väl bli svårt att mäta någon effekt.

King Grub
2004-08-06, 14:05
Sedan undrar jag hur stor roll det spelar om det är gainer eller mat, jag brukar alltid äta en massa före träningspasset, borde väl vara precis lika bra, finns ju aminosyror o kolhydrater tillgängliga genom passet då också.

Snabbt protein (vassle), som trycks in i muskelcellerna genom glukos och insulin, när dessa toppas samtidigt under passet, inte pasta och kött som långsamt glider fram genom tarmarna.

Att ha magen full med mat under träningspasset är inte det bästa. Det stjäl resurser till matsmältning.

Sparrisen
2004-08-06, 15:09
Mina styrkepass tar ca 50-60 minuter. Jag äter en vanlig måltid ca 1 timma innan och tar en vassle+kolis drink direkt efter. Ca 1 h senare blir det återigen en vanlig måltid.

edit: ibland blir det även 10 min hård hiit direkt efter styrkan, därefter drinken.

Good enough for me, oder?

:thumbup:

King Grub
2004-08-06, 15:21
Mina styrkepass tar ca 50-60 minuter. Jag äter en vanlig måltid ca 1 timma innan och tar en vassle+kolis drink direkt efter. Ca 1 h senare blir det återigen en vanlig måltid.

edit: ibland blir det även 10 min hård hiit direkt efter styrkan, därefter drinken.

Good enough for me, oder?

:thumbup:

Visst fungerar det. Det är inte tal om det. Syftet med en likadan drink både före och efter är inte att få samma effekt, utan en effekt utöver den man får med vanligt kostupplägg innan.

Ervin
2004-08-06, 15:26
funkar godis lika bra?

Alltså att jag tar 50g godis och 21g protein några minuter före träningen och sedan 50g godis samt 30g protein efter passet

77kg väger jag ungefär?

Sorry att jag frågar men har itne följt det här så bra :rolleyes:

King Grub
2004-08-06, 15:32
funkar godis lika bra?

Nej. För stor del fruktos och för låg insulinutsöndring.

Sparrisen
2004-08-06, 19:26
Visst fungerar det. Det är inte tal om det. Syftet med en likadan drink både före och efter är inte att få samma effekt, utan en effekt utöver den man får med vanligt kostupplägg innan.


Sure.

Om jag nu får för mig att ta en liten extra drink innan träningen, har ska upplägget se ut?

Bör jag äta en vanlig måltid 3h innan träningen, ta en drink precis innan första setet, och sedan en drink direkt efter passet - och sedan en måltid 1h därefter?

Ska jag dela upp min nuvarande efterträningsdrink, eller bör jag fortfarande inta samma mängd efter passet?

King Grub
2004-08-06, 19:29
Sure.

Om jag nu får för mig att ta en liten extra drink innan träningen, har ska upplägget se ut?

Bör jag äta en vanlig måltid 3h innan träningen, ta en drink precis innan första setet, och sedan en drink direkt efter passet - och sedan en måltid 1h därefter?

Ska jag dela upp min nuvarande efterträningsdrink, eller bör jag fortfarande inta samma mängd efter passet?

En normal måltid 60-90 minuter innan passet, halva den "normal" efterdrinken ett par minuter innan passet, resten av drinken direkt efter, och sedan mat en timme senare. Det blir alltså inte mer kalorier än "vanligt", eftersom drinken delas upp.

Sparrisen
2004-08-06, 19:30
En normal måltid 60-90 minuter innan passet, halva den "normal" efterdrinken ett par minuter innan passet, resten av drinken direkt efter, och sedan mat en timme senare. Det blir alltså inte mer kalorier än "vanligt", eftersom drinken delas upp.


Kan det inte vara nehativt att "stressa" magen & tarmat etc med 4 matintag så pass nära varandra?

King Grub
2004-08-06, 19:31
Kan det inte vara nehativt att "stressa" magen & tarmat etc med 4 matintag så pass nära varandra?

Vassle+druvsocker+vatten lämnar magsäcken så gott som omedelbart och har ett blixtsnabbt upptag. Det är inget som bulkar igen tarmarna. Druvsocker kan ge vissa magproblem; om så är fallet, använd maltodextrin i stället.

Jan
2004-08-06, 20:26
Om man kör längre pass, kan det vara en idé att ta halva drinken en bit in på passet?

King Grub
2004-08-06, 20:27
Om man kör längre pass, kan det vara en idé att ta halva drinken en bit in på passet?

Ja, att börja smutta på efterdrinken när det är 15-20 minuter kvar på passet kan vara en god idé, om man kör pass som varar längre än 60 minuter, men ändå vill våga sig på bracketingsystemet.

Jan
2004-08-06, 20:33
Ja, att börja smutta på efterdrinken när det är 15-20 minuter kvar på passet kan vara en god idé, om man kör pass som varar längre än 60 minuter, men ändå vill våga sig på bracketingsystemet.

Hur är det om man kör HIIT efter passet, är det då bra att ta drinken, när det är ett tag kvar av passet?

Tack för mycket snabbt svar också :bow:

King Grub
2004-08-06, 20:36
Kan du köra ett effektivt HIIT-pass med en protte blaskande runt i magen?

Skall du utnyttja HIIT till att maximera anabola hormoner är det optimalt att lägga det passet separat, och använda sig av samma bracketingsystem där, fast med mindre mängder.

Om båda skall läggas i samma pass skulle jag väntat tills efter alltsammans.

aliquis
2004-08-06, 21:54
Att ha magen full med mat under träningspasset är inte det bästa. Det stjäl resurser till matsmältning.
Att inte ha magen full med mat är dock sämre, för isf kommer jag inte iväg o tränar ;D

Sparrisen
2004-08-06, 21:58
Kan du köra ett effektivt HIIT-pass med en protte blaskande runt i magen?

Skall du utnyttja HIIT till att maximera anabola hormoner är det optimalt att lägga det passet separat, och använda sig av samma bracketingsystem där, fast med mindre mängder.

Om båda skall läggas i samma pass skulle jag väntat tills efter alltsammans.


Det känns lite "onödigt" att gå till gymmet bara för att köra hiit i 10-15 minuter...

iof så kan man ju ut och springa i skogen! :thumbup:

King Grub
2004-08-07, 07:28
Det känns lite "onödigt" att gå till gymmet bara för att köra hiit i 10-15 minuter...

iof så kan man ju ut och springa i skogen! :thumbup:

Det är inte var man gör det... utan att man gör det!