handdator

Visa fullständig version : Yoghurttips


Semiramis
2004-08-05, 09:46
Jag gillar drickyoghurt men tycker det är en smula onödigt med allt socker. Efter en smula experimenterande har jag nu kommit fram till: 3 dl lättyoghurt, 1 dl vatten, 3 msk Fun Light och 1 msk Udo's choice olja (för omega-syrorna, kan uteslutas). Blanda i shaker och drick! Om man ska ta det med sig så kan man lägga i isbidar istälet för vatten så är den kall och god länge. Med tanke på att 1 liter lättyoghurt kostar ungefö lika mycket som 3 dl drickyouhurt blir det ju betydligt billigare också

Tolkia
2004-08-05, 11:44
Låter ganska likt något som indier, perser och araber kom på när vi satt i grottor och knackade med stenyxor (vi européer har ju alltid varoiit lite lågsamma av oss ;) ):

LASSI
11/2 dl naturell yoghurt
5 1/2 dl vatten
2 msk socker
istärningar
en nypa salt

Lägg alla ingredienser i en mixer och mixa ordentligt tills det skummar. Häll allt i ett glas och lägg i några isbitar.

VARIATION:
Prova med att smaksätta med olika bär eller fruktpuréer.
En saltare version kan göras med att lämna bort sockret och tillägga lite nymald svartpeppar.

Trytter
2004-08-05, 12:06
Jag gillar drickyoghurt men tycker det är en smula onödigt med allt socker. Efter en smula experimenterande har jag nu kommit fram till: 3 dl lättyoghurt, 1 dl vatten, 3 msk Fun Light och 1 msk Udo's choice olja (för omega-syrorna, kan uteslutas). Blanda i shaker och drick! Om man ska ta det med sig så kan man lägga i isbidar istälet för vatten så är den kall och god länge. Med tanke på att 1 liter lättyoghurt kostar ungefö lika mycket som 3 dl drickyouhurt blir det ju betydligt billigare också

Finns det någon liknande kalorifri smaksättare med vaniljsmak?

Lite off-topic kanske, men går det att koka yogurt?

Tolkia
2004-08-05, 13:08
Vaniljessens och sötningsmedel (dock inte alla sötningsmedel om du tänkt hetta upp det, typ koka eller grädda)?

Trytter
2004-08-05, 14:40
Var mest för att jag älskar vaniljyogurt, men är lite rädd för sockret..

Orsaken att jag fråga om yogurt är kokbart var av en helt annan orsak.
Hade tänkt göra sås och grejer. Eftersom mjölk funkar att göra sås av och koka borde väl yogurt också funka eller?

Snorkfröken
2004-08-05, 14:52
Eftersom mjölk funkar att göra sås av och koka borde väl yogurt också funka eller?

Matlagningsyogurt funkar hur bra som helst, men vanlig "fettfri" yogurt kan skära sig. Testa så ser du vad som händer. Om du inte behöver ha i yogurten länge i maträtten, utan vill ha "yogurt-smaken", går det bra att röra ner yogurten innan serveringen, trots att maten är het.

Vad gäller vaniljsmaken kan du ju alltid testa att koka upp en vaniljstång i lite vatten och sedan blanda ner det i yogurten... Har inte testat och vet absolut inte vad det blir för resultat. Är bara på lite uppfinnarhumör, vem vet vilka idéer jag kläckt innan dagen är slut... Nobelpriset nästa :D

Tolkia
2004-08-05, 15:11
Vad gäller vaniljsmaken kan du ju alltid testa att koka upp en vaniljstång i lite vatten och sedan blanda ner det i yogurten...
Hmmm ... tveksamt. Plus att det lär bli häftigt för plånboken om man skall använda en vaniljstång varenda gäng man skall göra drickyoghurt. I USA fvt jag att det finns vaniljessens att köpa på flaska, ungefär som det finns bittermandelolja och cedroolja här (alltså vanlijessens, inte något slags vaniljsirap/vaniljsockerlösning), men jag har inte sett det i någon svenska matbutik tyvärr. Däremot kan man ganska lätt göra egen genom att klippa upp vaniljstänger och låta dem dra i sprit (cognac är lyxvarianten, men smaklöst billigt brännvin går bra till vardags). Alldeles eminent istället för vanillinsocker i sockerkakor, t.ex. Nackdelen är att det inte är så snabbgjort; det skall dra ett par veckor helst.