handdator

Visa fullständig version : Diskutera ris och pasta...


Sparrisen
2004-08-04, 20:42
När vi ändå håller på att diskutera tonfiskfabrikat, så kan vi väl ta och vidga området lite? Vilket/vilka fabrikat av ris respektive pasta föredrar ni? Själv köper jag ständigt olika...

stybb
2004-08-04, 20:43
uncle bens basmati..enda riset jag tycker e gott..skiter i gi osv..

Yankeee
2004-08-04, 20:44
Eldorado basmatiris.
Pasta äter jag sällan, endast spaghetti och tunn ska den vara.

Fangface
2004-08-04, 20:52
Kungsörnens spaghetti, riset varierar. :eating:

Frantic
2004-08-04, 21:01
Jag äter makaroner från Euroshopper VARJE dag. 3 spänn typ för 500 gram

Mac
2004-08-04, 21:30
Uncle bens Fullkornsris
Kungsörnens Fullkornspasta oftast makaroner eller skruvar

bättre med näring i Fullkorns varinterna och GI tror ja

Yooo
2004-08-04, 21:35
Äter fullkornspasta varje dag, annars är korngryn en hit om man vill bli mätt.

hum
2004-08-04, 21:41
Idealmakaroner.

Riset brukar bli Risentas som jag glömt namnet på.

ivandrago
2004-08-04, 21:49
Pasta=Barillas tagliatelle eller spenattagliatelle. Överlägset godast. Icas tagliatelle funkar också om man känner sig snål. Billig pasta är svår att få rätt tuggmotstånd i tycker jag, och eftersom jag aldrig orkar göra en sås, utan käkar pasta+kött så är det viktigt att pastan smakar gott.

Ris=billigast möjliga parboiled. Tycker alla smakar lika där.

Whey
2004-08-05, 01:03
Tja, jag köper inte pastan själv, och lyckas inte heller övertala någon så att jag får vad jag vill ha. Men det som brukar finns hemma är:

Hos mamma:
-Euroshopper Jasmineris
-Euroshopper Spaghetti
-Euroshopper/ICA Penne/Fussili/Gnocchi
-ICA Tagliatelle
(-Buitoni/Barilla Tagliatelle)

Hos pappa:
-Euroshopper/Willys Parboiled Ris
-Buitoni Tagliatelle
(-Buitoni/Barilla Penne/Fussili)

GhostFace
2004-08-05, 05:03
Ju billigare desto mera lika i smaken.
ICA´s/EuroShoppers/Eldorado/Willy´s parboiled ris :hbang:

King Grub
2004-08-05, 06:30
Frebaco Parboiled Råris.

Kungsörnens pasta, olika sorter.

Tolkia
2004-08-05, 06:43
Åh, äntligen någon som skriver "råris"; det måste vara den mest missförståda och fördomsbelastade av alla spannmålssorterna ... ("äh, en så'n där rårisätande gröna-vågen-kvarleva ..."). Rekommenderar alla att prova:

Råris
Korngryn
Matvete
Råg

De smakar visserligen inte som vitt ris (varför det nu skulle göra det, det är ju inte vitt ris?) bara för att man använder dem på samma sätt, men de smakar definitivt, och är väl värda att prova. Inte brukar de vara dyra heller.

King Grub
2004-08-05, 06:47
Råris
Korngryn
Matvete
Råg

Matvete äter jag flera gånger i veckan. Mustigt och gott, utan att ta överhanden i anrättningarna.

Och glöm inte kornris. :eating:

Mac
2004-08-05, 11:25
Någon som vet GI på dessa?
Råris GI =Nykokt/ nerkyld?
Korngryn GI =Nykokt/ nerkyld?
Matvete GI =Nykokt/ nerkyld?
Råg GI =Nykokt/ nerkyld?
kornris GI =Nykokt/ nerkyld?

King Grub
2004-08-05, 11:27
Någon som vet GI på dessa?
Råris GI =Nykokt/ nerkyld?
Korngryn GI =Nykokt/ nerkyld?
Matvete GI =Nykokt/ nerkyld?
Råg GI =Nykokt/ nerkyld?
kornris GI =Nykokt/ nerkyld?

Mr GI-fixering slår till igen.

http://www.glycemicindex.com/

Står det inte där så är inga tester gjorda.

Tolkia
2004-08-05, 11:40
Någon som vet GI på dessa?
Råris GI =Nykokt/ nerkyld?
Korngryn GI =Nykokt/ nerkyld?
Matvete GI =Nykokt/ nerkyld?
Råg GI =Nykokt/ nerkyld?
kornris GI =Nykokt/ nerkyld?
Om inte annat lär ju samtliga ha lägre GI än vitt ris i alla fall, gissningsvis med korn och råg längre ned på listan än vete.

Mac
2004-08-05, 11:48
1 - Hur stor skillnad är det rent näringsmässigt mellan vanliga makaroner och fullkornsmakaroner samma sak med parboiled ris och fullkornsris? Är det något ni tänker på när ni väljer mellan dessa?

2 - Jag brukar ofta käka gröt + ny kokta grönsaker med tonfisk(eller macka å tonfisk) på kvällen istället för tex pasta,ris,potatis....jag menar gröten funkar väl lika bra den istället för dessa produkter för gröten innehåller väl mer näring än pasta,ris? Gröt,ris,pasta,potatis står sig väl ganska så lika som kolhydrat källa eller?

Tolkia
2004-08-05, 13:07
F'låt att jag retas, men hur tänker du själv när du väljer gröt för att det skall innehåller "mer näring än pasta, ris ..."? ;) Potatis spelar dock i en särskild, smått enastående näringsdivision (d.v.s. set ur nyttighetssynvinkel skulle jag alla gånger välja potatis före spannmål, hur fullkornigt det än är).

King Grub
2004-08-05, 13:25
1 - Hur stor skillnad är det rent näringsmässigt mellan vanliga makaroner och fullkornsmakaroner samma sak med parboiled ris och fullkornsris? Är det något ni tänker på när ni väljer mellan dessa?

2 - Gröt,ris,pasta,potatis står sig väl ganska så lika som kolhydrat källa eller?

1. Mellan vanliga makaroner och fullkornsvarianten är skillnaden rätt rejäl. Standardpasta är helt urlakat vetemjöl. Parboiled betyder bara förkokt. Parboiled ris kan vara fullkornsris också.

2. Ja. Men variation är alltid bra.

Fischer
2004-08-05, 14:11
När vi ändå håller på att diskutera tonfiskfabrikat, så kan vi väl ta och vidga området lite? Vilket/vilka fabrikat av ris respektive pasta föredrar ni? Själv köper jag ständigt olika...

Jag äter inte spannmål överhuvudtaget...

Mac
2004-08-05, 15:07
ok...tack Grub :bow:

aliquis
2004-08-05, 23:16
freebaco råris
labioideas fullkornspasta

aliquis
2004-08-05, 23:19
När jag började träna försvann ju potatisen mot pastan för att blanda protein bättre, så nu äter jag ju knappt potatis längre, men det är asnyttigt? Tycker det inte borde vara särskilt mycket alls, stärkelseklump typ ;D
Men men, jobbar på det, käkat potatismos senaste dagarna, gott. Trist att allt protein i de måltiderna kommer från baljväxter bara.

aliquis
2004-08-05, 23:21
Idealmakaroner.
Riset brukar bli Risentas som jag glömt namnet på.
avorioris, parboiled.