handdator

Visa fullständig version : axlar


tenchi
2004-08-04, 18:53
Jag vill få bättre volym på axlarna (vem vill inte det?) och funderar lite på vad ni kan ha för tips.

Nu kör jag dips två ggr i veckan. Dipsen har tidigare blivit lidande om jag kört tunga axelövningar som press bakom nacke eller hantelpressar. Körde fram tills nu med enbart hantellyft/framåtlutat hantellyft som axelövning. Nu har jag lagt om schemat så att axelträningen ligger som sista pass i veckan och då får jag 3 dagars vila från styrketräningen.

Vilka övningar hade ni kört? Eller kanske ett annat upplägg....?

Nu ser upplägget ut som följande

Dag1
Rygg (chins max)
baksida axlar

Dag2
Triceps (dips max)
Biceps

Dag3
Ben
mage
Chins lätt

Dag4
Axlar
Dips lätt

Allt utom axlar tycker jag fungerar bra.

ZerOOne
2004-08-04, 19:08
Jag har hittat ett program för axlarna som funkar bra för mig iaf. Jag kör alltid axlarna i det första passet varje vecka tillsammans med biceps.

*Axelpress framför huvudet i smith
*sidolyft
*Drag till hakan med v-handtag
*Och hantellyft åt sidan liggandes på bänk, för baksidan =)

byggaren
2004-08-04, 19:10
Jag har hittat ett program för axlarna som funkar bra för mig iaf. Jag kör alltid axlarna i det första passet varje vecka tillsammans med biceps.

*Axelpress framför huvudet i smith
*sidolyft
*shrugs
*Och hantellyft åt sidan liggandes på bänk, för baksidan =)
Shrugs räknas inte det som en rygg övning?

ZerOOne
2004-08-04, 19:18
Shrugs räknas inte det som en rygg övning?


Jo det har du nog alldeles rätt i :) Jag som fått hjärnsläpp, skulle ha skrivit "drag till hakan med V-handtag". Kör shrugs också men som sagt på ryggdagen :smash:

TCOG
2004-08-04, 20:03
försök köra hantellyft med kabel,

snabbt upp, MYCKET sakta neråt, pumpen och kontakten jag får e obeskrivlig!!

tenchi
2004-08-04, 20:16
tack för tipsen....

var och körde nyss och körde

sidlyft med hantel som uppvärmning
stående hantelpress
drag till hakan med stång

och sen lite dips och bröst på det :)

det kändes helt ok. kanske mest för att det är det sista passet och jag nu kommer att vila tre dagar till nästa pass. :eating: :sleep:

RobbeliRobban
2004-08-04, 20:29
Skit i alla sidolyft (de är svåra att få till), rodd till hakan (magen hamnar i vägen) och bygg upp axlarna med stående fria pressar, sedan jag struntade helt i alla andra axelövningar än tunga militärpressar har jag fått axlarna att växa. Kanske värt ett försök?

tenchi
2004-08-04, 21:01
Skit i alla sidolyft (de är svåra att få till), rodd till hakan (magen hamnar i vägen) och bygg upp axlarna med stående fria pressar, sedan jag struntade helt i alla andra axelövningar än tunga militärpressar har jag fått axlarna att växa. Kanske värt ett försök?

men om man drar in magen då? ;)

ja men det kan vara värt ett försök

Edan
2004-08-04, 21:24
Stående Militärpress med fristång tycker jag ingen annan axel övning kan matcha.

drkrupp
2004-08-04, 23:41
Skit i alla sidolyft (de är svåra att få till)

De flesta jag sett utföra dessa viftar med hantlarna långt över huvudet i slutläget... men om man kan utföra dem rätt tror jag att övningen är rätt okej. Man kan ju prova enhandssidolyft (och samtidigt hålla i något) om man har svårt för dem.

GhostFace
2004-08-05, 04:59
Stående Militärpress med fristång tycker jag ingen annan axel övning kan matcha.

Med bälte?