handdator

Visa fullständig version : Ett vassle proteins livslängd?


MrBoris
2004-08-04, 18:41
Jag vet inte exakt vart jag läst det eller om jag är helt ute och cyklar, men jag har hört att man ska försöka konsumera sitt vassle snarast möjligt då det annars kan bli gammalt???

Det stod även har jag för mig nånting om att man ska försöka förvara burken i nåt mörkt o gärna "svalt" ställe. Är det verkligen värt att satsa på en 10kgs burk då? Menar man äter ju inte upp en 10kgs burk på nån månad direkt ;)
Blir vasslets kvalité och "snabbhet" sämre och sämre ju längre tiden går?

MVH

Yankeee
2004-08-04, 18:57
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=343

"Vissa känsliga aminosyror i pulvret oxideras därför och BV sjunker ytterligare. Ju längre en burk har stått på hyllan, desto större risk för oxidation. När du väl har öppnat burken bör du förvara den väl tillsluten i ett mörkt och svalt skafferi. Dessutom bör du konsumera den inom en månad om du vill att pulvret ska ge maximal effekt. Förutom att kvaliteten sjunker är det skadligt för hälsan att äta oxiderat protein. Enligt många forskare påskyndar detta åldrande och ökar risken för många sjukdomar."

Kanske det du har läst?

MrBoris
2004-08-04, 19:35
japp precis det jag läst ;)

Det vill säga, gammalt protein = VÄRDELÖST :(

rutan
2004-08-04, 19:53
oj då...då blir det bara 1 kg burkar nu då....vad räknas som svalt?har ju inget skafferi,går det bra å ha det i kylen då(8+)?

Johan
2004-08-04, 20:18
Men om man t.ex. som jag har köpt Exell vassle som kommer i 1kg förpackningar, en sådan obruten förpackning borde väl hålla sig länge tycker jag.
Då är det väl "bäst före" datumet som står på förpackningen som gäller.

muskelbyggarn
2004-08-04, 21:41
Ingen fara! Var mannen paulun fått de uppgifterna ifrån är det nog ingen som vet :sleep:

För att saxa lite text Fairing skrev för en stund sedan ang detta ämne:

"Pratar man med dom som tillverkar mjölk protein så får man svaret att Protein oxiderar ej.Om det förvaras mörkt och fuktfritt så är hållbarheten nästan obegränsad.

Även livsmedelsverket ger det infot.

Kan tänkas att någon har intresse i ett företag som tillverkar protein i portionspåsar kanske ?"


Vänl,,,
Tobbe

Sverker
2004-08-05, 07:05
Före semestern var frågan senast uppe.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25853

King Grub bifogade en länk på ett antal undersökningar på PubMed.

Jag har faktiskt läst merparten av abstrakten :D

Vad säger dem ?

Att mjölkprotein och fleromättat fett är en dålig kombination.
Fettet härsknar och angriper aminosyrorna.
=> Detta är inget problem i proteinpulver eftersom det inte innehåller fleromättat fett.


Torkat mjölkpulver innehåller precis som mjölk 5 g laktos till 3.5 g mjölkprotein. I torkat mjölkpulver reagerar laktosen med amninosyror sett över långa tidsperioder.
=> Blir problem i beredskapslager och lager för katastrofhjälp där torkat mjölkpulver lagras i åratal.
I VPC är det helt andra mängder laktos, 5 - 8 g per 75 g protein ( ca ) och risken för reaktion är betydligt mindre.
Är man fundersam så kan man då välja vassle-isolat med nästan ingen laktos alls.

Yankeee
2004-08-05, 14:09
När ämnet är upp kan jag passa på att fråga.
När jag tar en proteindrink på kvällen, så blir det alltid ett tunt lager kvar i dl måttet. På morgonen har detta lager förvandlats till en hård, krispig skorpa. Om puvlret blir skumt på en natt "ute" så borde väl reslutatet bli detsamma om man inte förvarar det rätt? Är det någon fara att äta pulvret i denna form? Har puvlret oxiderat?

Sverker
2004-08-05, 15:09
Det är sommar och augusti nu. Luftfuktigheten är hög.

Vad som händer är att proteinpulvret tar åt sig vatten från luften. Efter ett tag ( några dagar ) finns så mycket vatten på på pulvret att mögel kan börja växa.
Nu sker ett stort antal reaktioner som samtliga slutar i mer eller mindre giftiga och illaluktande produkter.

Därför skall alltid påsen vara väl tillsluten :nono:

Inget vatten = inget mögel, och proteinpulvret håller länge till !

rutan
2004-08-05, 16:45
om man inte har ett skafferi kan man då ha pulvret i kylskåpet,eller blir det för kallt?

borde ju va bättre än 25 gradig värme på sommaren iallafall,eller?

Styx
2004-08-05, 21:36
Före semestern var frågan senast uppe.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=25853

King Grub bifogade en länk på ett antal undersökningar på PubMed.

Jag har faktiskt läst merparten av abstrakten :D

Vad säger dem ?

Att mjölkprotein och fleromättat fett är en dålig kombination.
Fettet härsknar och angriper aminosyrorna.
=> Detta är inget problem i proteinpulver eftersom det inte innehåller fleromättat fett.


Torkat mjölkpulver innehåller precis som mjölk 5 g laktos till 3.5 g mjölkprotein. I torkat mjölkpulver reagerar laktosen med amninosyror sett över långa tidsperioder.
=> Blir problem i beredskapslager och lager för katastrofhjälp där torkat mjölkpulver lagras i åratal.
I VPC är det helt andra mängder laktos, 5 - 8 g per 75 g protein ( ca ) och risken för reaktion är betydligt mindre.
Är man fundersam så kan man då välja vassle-isolat med nästan ingen laktos alls.

Sverker, du borde upplysa paulun lite om detta eftersom han uppenbarligen inte vet nåt om det där (har mailat honom angående den texten han skrev som citerades och han visste faktiskt inte mer, var väl något han "hört" :) )
Kanske också borde upplysa försvaret om att dom inte har så mycket protein i sin mjölk om det blir krig :D .

Ready-to-takeoff
2004-08-05, 22:12
o..då bör man bara köpa 1-2kg åt gången, det blir då ganska dyrt i längden med tanke på att man måste betala onödiga fraktkostnader, vill köpa allt på en gång för samma fraktkostnad.. :cool:

/ha det

Sverker
2004-08-06, 06:50
o..då bör man bara köpa 1-2kg åt gången, det blir då ganska dyrt i längden med tanke på att man måste betala onödiga fraktkostnader, vill köpa allt på en gång för samma fraktkostnad.. :cool:

/ha det

Du behöver inte göra det !

Hittills har jag inte hittat någonting om hållbarheten på VPC, vassleproteinkoncentret. Allt är gjort på mjölkpulver ! och under mycket lång tid. Vilket är något helt annat än koncentratet eftersom det innehåller 10 gånger mer laktos !
Området är intressant så jag letar givetvis vidare.

Köp så mycket som du tycker är ekonomiskt och ät upp det under ett år till 18 månader.

muskelbyggarn
2004-08-06, 09:35
Enligt råvarutillverkarna så är "problemet" med hållbarheten fettet i proteinet. Fett härsknar och ju sämre proteinråvara destå kortare hållbarhet. Speciellt de vasslekoncentrat som innehåller mycket fett. Nu bör det inte vara några direkta problem det heller eftersom de håller ett par år.

Vassleisolat som är praktistk taget fettfria har en mycket lång hållbarhet!

Det enda som gör detta intressant är de som lagerhåller proteinråvarorna. Det börjar med ev. producenter som lagerhåller en råvara och säljer vidare till blandnings/fyllningsföretaget som i sin tur oftast lagerhåller råvarorna. Sedan de produktmärken som köper in X antal ton lagerhåller slutprodukten i viss mån. Vissa får lagerhålla längre än andra.


Vänl,,,
Tobbe