handdator

Visa fullständig version : Erat kvällsmål?


byggaren
2004-08-04, 18:14
Skriv ner vad ni äter på kvällen? Lista upp dom tre bästa enligt er själv!
PS: Ska gärna vara bra och nyttiga kvällsmål.
Här kommer mina, alla kanske inte är jätte bra sammansatta på kolhydrater, fett, protiener och mineraler.

1 tonfisk, grovt bröd och lite makaroner. Plus ungefär 2 glas mjölk.
2 Bröd (det som finns hemma), fil med cornflaks och lingonsylt på.
3 Cornflakes med mjölk och sylt och brödet som finns hemma.
Till alla dom här kvällsmålen äter jag frukt om det finns hemma.

King Grub
2004-08-04, 18:17
Cornflakes är det absolut sämsta!! ;)

Jag äter vanligen någon form av pasta- eller risblandning, med tärnat kött, kalkon, kyckling, räkor eller skinka, majs och keso. Bröd och mjölk till det.

Ikväll orkar jag inte laga någon gourmetmåltid, så det skall bli havregrynsgröt med rivet äpple, mjölk och kanel, en omelett med skinka och champinjoner och en jäkla massa bröd med messmör.

byggaren
2004-08-04, 18:33
Cornflakes är det absolut sämsta!! ;)

Jag äter vanligen någon form av pasta- eller risblandning, med tärnat kött, kalkon, kyckling, räkor eller skinka, majs och keso. Bröd och mjölk till det.

Ikväll orkar jag inte laga någon gourmetmåltid, så det skall bli havregrynsgröt med rivet äpple, mjölk och kanel, en omelett med skinka och champinjoner och en jäkla massa bröd med messmör.

Okej, det stämmer säker ska sluta äta det på kvällen då. Tänkte på att du skulle äta gröt ikväll, men är inte det nåt man ska äta på morgonen? ;)
Om man äter tunn bröd i mjölk, hur pass nyttigt är det på kvällen? ;)

J.Saarela
2004-08-04, 18:34
Jag äter oftast tonfisk eller kyckling som protien.Sen lite bröd eller linföolja till det

King Grub
2004-08-04, 18:40
Okej, det stämmer säker ska sluta äta det på kvällen då. Tänkte på att du skulle äta gröt ikväll, men är inte det nåt man ska äta på morgonen? ;)
Om man äter tunn bröd i mjölk, hur pass nyttigt är det på kvällen? ;)

Det finns inget som heter "skall" äta en viss sak vid en viss tidpunkt. Varför skulle kolhydraterna i havregryn vara sämre på kvällen än på morgonen? Pasta till frukost passar lika bra som havregrynsgröt, t ex.

Cornflakes är aldrig bra, därav kommentaren. Det är lika dåligt morgon som kväll.

byggaren
2004-08-04, 18:50
Det finns inget som heter "skall" äta en viss sak vid en viss tidpunkt. Varför skulle kolhydraterna i havregryn vara sämre på kvällen än på morgonen? Pasta till frukost passar lika bra som havregrynsgröt, t ex.

Cornflakes är aldrig bra, därav kommentaren. Det är lika dåligt morgon som kväll.
Okej, men är det inte så att det är mat som är mera lämpligt vid kväll repektive morgon? Tänkte på långsamma kolhydrater, protiener repektive snabba kolisar, proteiner m.m. Så har jag fått lära mig iallafall, kanske måste tänka om då!? ;)

King Grub
2004-08-04, 18:54
Okej, men är det inte så att det är mat som är mera lämpligt vid kväll repektive morgon? Tänkte på långsamma kolhydrater, protiener repektive snabba kolisar, proteiner m.m. Så har jag fått lära mig iallafall, kanske måste tänka om då!? ;)

Inte i kolhydratfallet. Snabba kolhydrater är :nono: både morgon och kväll. Snabbt protein (vassle) är av värde vid uppvaknandet, men då inte bara snabba proteiner, utan endast som en del av frukosten. Även långsamma (vanlig proteinrik mat) bör ingå till frukost, så aminosyreutsöndringen räcker till nästa mål. På kvällskvisten är det långsamma proteiner som gäller, men det har ju inte mycket att göra med vare sig gröt, pasta eller cornflakes, som agerar kolhydratbas i måltiderna.

byggaren
2004-08-04, 19:04
Inte i kolhydratfallet. Snabba kolhydrater är :nono: både morgon och kväll. Snabbt protein (vassle) är av värde vid uppvaknandet, men då inte bara snabba proteiner, utan endast som en del av frukosten. Även långsamma (vanlig proteinrik mat) bör ingå till frukost, så aminosyreutsöndringen räcker till nästa mål. På kvällskvisten är det långsamma proteiner som gäller, men det har ju inte mycket att göra med vare sig gröt, pasta eller cornflakes, som agerar kolhydratbas i måltiderna.
Menar du att man kan äta gröt, pasta och cornflakes på kvällen, bara man äter långsamma proteiner också?

King Grub
2004-08-04, 19:09
Menar du att man kan äta gröt, pasta och cornflakes på kvällen, bara man äter långsamma proteiner också?

All lågglykemiska kolhydrater går bra. INTE cornflakes. Cornflakes är ALDRIG bra. Pasta, parboiled ris, gröt, korngryn, t ex, är bra kolhydratbaser på kvällen (och morgonen). Någon form av kött, fisk, fågel, skaldjur eller ägg till det, plus fett, om proteinkällan inte innehåller tillräckligt.

Metal_boy_
2004-08-04, 19:09
jag äter vanlig mat som tex nötfärs med pasta som man sover gött på eller tonfisk och gröt...alt en vanlig kolhydratkälla och en skål vassleprotein

Lasse Kongo
2004-08-04, 19:12
Just nu och en jäääävla tid framöver: en burk kesella+omega 3

Annars: fil/yoghurt/musli, mackor med smör o ost, ägg.

byggaren
2004-08-04, 19:13
All lågglykemiska kolhydrater går bra. INTE cornflakes. Cornflakes är ALDRIG bra. Pasta, parboiled ris, gröt, korngryn, t ex, är bra kolhydratbaser på kvällen (och morgonen).
Okej tack ska du ha, du har verkligen rett ut en del fråge tecken som jag har haft kring mat på kväll/morgon :bow:

Sparrisen
2004-08-04, 19:15
jag äter vanlig mat som tex nötfärs med pasta som man sover gött på eller tonfisk och gröt...alt en vanlig kolhydratkälla och en skål vassleprotein


Vassle på kvällen? :nono:

nordland
2004-08-04, 19:46
de sista veckorna har det blivit kall pastasallad med keso och kassler.

Men när jag är riktigt slö blir det bara en kasein drink och några grova mackor med messmör....

Metal_boy_
2004-08-04, 20:10
Vassle på kvällen? :nono:

jag vet att det är snabbt protein och ger högt insulinpåslag...men bryr jag mig? svar: nej för det finns viktigare saker att tänka på för resultat som tex. att man inte stoppar broccolin i röven för där gör den ingen nytta

Johan
2004-08-04, 20:14
Jag åt också kassler ikväll, väldigt smidigt måste jag säga, bara skiva upp ett par st och bryna dom i pannan så dom får lite färg, snabbt och gott!:thumbup:
Till det blev det lite pasta med chilisauce.

Nu funderar jag på att avsluta kvällen med en skål glass, eftersom jag redan njutit denna fina soliga kväll genom att dricka 2 st öl nere i hamnen med en kompis så kan jag lika gärna fortsätta vara onyttig :cheers:

Sparrisen
2004-08-04, 20:28
jag vet att det är snabbt protein och ger högt insulinpåslag...men bryr jag mig? svar: nej för det finns viktigare saker att tänka på för resultat som tex. att man inte stoppar broccolin i röven för där gör den ingen nytta


Men du har då slut på aminosyror i blodomloppet efter bara typ 40 minuter. Hur länge sover du? 7 timmar av katabolt tillstånd är inte att leka med... :sleep:

Frantic
2004-08-04, 21:13
Just nu så är det ENDA jag har i kylskåpet/frysen en lite yoghurt och en syltburk så det är inte så mycket att välja på.

Annars brukar det blir rester, dvs pasta och kyckling, nötfärs eller vad köket har att erbjuda

Fangface
2004-08-04, 21:18
Brukar väl bli antingen gröt eller pasta, 2-3 ägg, alt. 1 burk tonfisk och lite nötter till det...

emlo
2004-08-04, 21:57
Har precis smäckt i mig 2 grillade kycklingklubbor med sallad och rapsolja. Yummie!

tenchi
2004-08-04, 22:05
en tallrik fruktyoghurt med lite allbran plus, ett glas oboy och så grovt och mörkt bröd jag hittar med jordnötssmör. åååå ska nog äta nu :)

Zodd
2004-08-04, 22:09
Kycklingfile med en morot :thumbup:

Yooo
2004-08-04, 22:26
ikväll åt jag 1 laxburgare, 1 burk makrill, 1 skiva fullkornsbröd, 1 persika + 1 rivet äpple med kannel.

Hobbes
2004-08-04, 22:44
En skål med Chicken Tikka med äggnudlar blev det ikväll...

Annars blir det mycket wokat, under sommaren efter jobbet, grillspett och någon form av potatis.