handdator

Visa fullständig version : Dum fråga


tokke
2004-08-04, 14:26
Vad gör det för skillnad på resultatet mellan 30 sekunders vila eller 3 minuters? (kort respektive lång vila för er som inte klarar att man tar ett exempel)
Hur vet man hur mycket man behöver vila?

Kör man slut på musklen mer om man vilar den lite längre och på så vis kan anstränga den lite mer?

Förklara gärna...

pellepedal
2004-08-04, 14:58
Du kan ändra intensiteten i passet med olika lång vila mellan seten.
Ibland kan det vara bra att öka eller sänka intensiteten.

z_bumbi
2004-08-04, 15:09
Du orkar lyfta mer (Högre vikt eller flera reps) om du vilar 3 minuter, bla beroende på att musklerna hinner ladda om energidepåerna.
För att bli stark eller stor bör man lyfta tunga vikter.
Alltså vilar man tills musklen har fått en chans att återhämta sig något och det brukar handla om mellan 2-5 minuter beroende på övning och muskler involverade.
Det finns självklart undantag från detta och ibland kan det vara läge att korta av vilan bla för att man ska lära sig tåla mjölksyra bättre.

tokke
2004-08-04, 15:55
Finns det något negativt med att vila länge? Kan man vila för länge?

För mig känns det som korta pauser räcker, 30-60 sekunder är mer än nog. Då kör jag ändå 6-10 reps i 4-6 set. På mitt gym fick jag höra att dom som vilar för länge är "j*vla pensionärer"... :rolleyes:

z_bumbi
2004-08-04, 16:06
Finns det något negativt med att vila länge? Kan man vila för länge?

Vilar man för länge så blir man kall, passet tar även det ganska lång tid om man ska vila 10 minuter mellan varje set och det är kanske inte nädvändigt att vila så länge om man har en bra kondition så man återhämtar sig normalt.

För mig känns det som korta pauser räcker, 30-60 sekunder är mer än nog. Då kör jag ändå 6-10 reps i 4-6 set.

Det enda jag kan säga är att du kan testa och se vad som händer om du vilar längre.

På mitt gym fick jag höra att dom som vilar för länge är "j*vla pensionärer"... :rolleyes:

Vilar man för länge så är det väl inte så bra men vem sätter den gränsen på det gymet, någon som verkligen vet något om träning eller någon som bara tycker man ska vila kortare tid?
Btw så vet jag pensionärer som skulle kunna köra slut på de flesta som tränar på gym i Sverige, går man några år lägre så är det garanterat att inte många hänger med.