handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om bla. Maltodextrin.


AdrenalineRush
2004-08-04, 01:42
Min mage tåler inte dextropur i samband med efterträningsdrinken, får ont i magen och sånt skit. Är det någon som vet om maltodextrin skulle kunna fungera för dom som inte "tåler" dextropur?
Har sökt på nätet efter billigt maltodextrin men hittar inte nått bra ställe... Tips??

Nu när ja ändå gör en ny tråd vill jag passa på att fråga om tillskottet "Calsiumpyruvate" är nått effektivt förbränningstillskott?

-GP-
2004-08-04, 05:20
Ja, maltodextrin är skonsammare för magen än dextropur. Titta på www.humle.se (http://www.humle.se).



Psst...
Annars kan majstärkelse (maizena) från matvarubutiken funka utmärkt. Ca 15:- för 400g...

Börje H
2004-08-04, 08:18
Jag upplever det som lite onödigt krångligt att hålla på att blanda egna drinkar efter träningen. Satsa på att köpa en gainer istället så slipper du hålla på att mixtra med flera olika pulver. En gainer kostar ju nuförtiden inte mer än 350-400 kr för 4 kg. Köp en med fördelningen 30-60 prot-kh/100g. Om man då exempelvist tar 100 g/servering blir det 8-10 kr/servering.

Calciumpyruvat har en teoretisk möjlighet att öka fettförbränningen under förutsättning att du äter små mängder kolhydrater. Nu vet jag inte hur påläst du är men om du äter nog med kolhydrater bildas det tillräckliga mängder pyruvat i glykolysen (reaktionen där kolhydrater bryts ner till acetyl-CoA innan inträdet i citronsyracykeln, där energi utvinns).
Om du äter nog med kolhydrater så är inte tillgången på pyruvat det begränsade steget i fettoxidationen/fettförbränningen.

AdrenalineRush
2004-08-04, 13:20
Tackar för svaren. :thumbup:
Någon annan på brädan som rekomenderar Maizena majstärkelse som snabba efterträningskollisar? Vad har det för GI?

aliquis
2004-08-04, 13:40
Psst...
Annars kan majstärkelse (maizena) från matvarubutiken funka utmärkt. Ca 15:- för 400g...
Baserat på vad? Det fairing skrev? Det är väl inte riktigt samma sak? Blir det inte jäkligt tjockt? osv.

-GP-
2004-08-04, 14:56
Tackar för svaren. :thumbup:
Någon annan på brädan som rekomenderar Maizena majstärkelse som snabba efterträningskollisar? Vad har det för GI?

Efter lite research har jag upptäckt att GI endast blir högt för upphettad majsstärkelse. Majsgröt har t.ex. 156 (Paulun). Utan upphettning är majsstärkelse en långsam kolhydrat, kring 50 (http://www.diabetolognytt.nu/nummer3_99/postprandiell.html). Så om du vill få snabba kolhydrater från majsstärkelse så blir det väl till att koka upp den i förväg och slänga in en laddning i kylen då! ;)

Jakobbus
2004-08-04, 15:39
[QUOTE=Börje H]Jag upplever det som lite onödigt krångligt att hålla på att blanda egna drinkar efter träningen. Satsa på att köpa en gainer istället...QUOTE]

Jag tycker det är mer fördelaktigt att blanda sin egen, jag anser mig tex. inte behöva lika mycket kolisar efter ett tungt benpass, som efter att ha tränat biceps. Samt under deff så tar jag en proteindrink efter min morgonpromenad, men då vill jag fan inte stoppa i mig en gainer!

nån som är på min sida? :confused:

-GP-
2004-08-04, 16:04
Jag tycker det är mer fördelaktigt att blanda sin egen, jag anser mig tex. inte behöva lika mycket kolisar efter ett tungt benpass, som efter att ha tränat biceps. Samt under deff så tar jag en proteindrink efter min morgonpromenad, men då vill jag fan inte stoppa i mig en gainer!

nån som är på min sida? :confused:

Hur kan du inte behöva lika mycket kolhydrater efter att ha kört en så stor muskelgrupp som ben, som när du har kört en väldigt liten som biceps?! Eller menar du tvärtom?!

Jakobbus
2004-08-04, 18:00
Hur kan du inte behöva lika mycket kolhydrater efter att ha kört en så stor muskelgrupp som ben, som när du har kört en väldigt liten som biceps?! Eller menar du tvärtom?!
Självklart menar jag tvärtom... :em: