handdator

Visa fullständig version : Vassle + Dextro/Malto på morgonen?


[UnTr] freshmint
2004-08-04, 00:05
Är det bara jag som är trött och yrar eller är den kombinationen att rekomendera på morgonen?
Vasslet kan förstå varför det är bra, men skulle inte en sån insulin topp av sockret ge en ruskig "second-meal-effekt" resten av dagen?
Bör man dricka vasslet före den vanliga frukosten för att inte slöa ner proteinet med mjölk och gröt? och isf hur långt i förväg?
skulle en (50/50?) blandning av vassle och soja protein vara ett bra komplement till ett mellanmål på jobbet? eller ska jag satsa på bara Vassle eller kassein?

Ojoj massor av frågor men jag vore tacksam ifall någon kunde skingra frågetecknen lite
:confused:

Sverker
2004-08-04, 06:55
Nu vet jag inte vad du menar med " second-meal-effekt" ?

Men vasssle + snabba kolhydrat kommer ge dig en extrem frisättning av insulin på morgonen och blodsockret kommer att falla som en sten en timme efter frukost, Berg- och-dal-bana-effekt.
Kraftig fettinlagring och lågt blodsocker kan du få av det.

Bättre med vassle som ger insulinpåslag och sedan endast kolhydrat med lågt GI så att blodsockret håller sig på en jämn nivå timmarna efteråt.

Ett 50 / 50 protein är säkert bra. Det blir ju lite som en tvåstegsraket med först en större frisättning av aminosyror från vasslen och därefter en jämn frisättning från kaseinet.
Tillsammans gör kaseinet vasslen lite långsammare och som mellanmål bättre.

Kasein eller soja ?
Du väljer själv men kaseinet har högre näringsvärde och är långsammare än soja.

King Grub
2004-08-04, 09:13
Det sista du vill ha är snabba kolhydrater på morgonen. Ett insulinpåslag vid den här tidpunkten är bara bra för att bryta det katabola stadiet efter natten fasta, men det åstadkommer du lämpligast med vassle och/eller mjölkprodukter. Druvsocker här skulle bara försämra fettförbränningen och förutsättningarna för muskelbygge hela dagen.

Se där: ytterligare en anledning till varför cornflakes och All-Bran suger stort till frukost.

[UnTr] freshmint
2004-08-04, 10:39
Det sista du vill ha är snabba kolhydrater på morgonen. Ett insulinpåslag vid den här tidpunkten är bara bra för att bryta det katabola stadiet efter natten fasta, men det åstadkommer du lämpligast med vassle och/eller mjölkprodukter. Druvsocker här skulle bara försämra fettförbränningen och förutsättningarna för muskelbygge hela dagen.

Se där: ytterligare en anledning till varför cornflakes och All-Bran suger stort till frukost.

Det var precis så jag menade, så en protte drink först och gröt efter det låter som en bra ide då?

King Grub
2004-08-04, 10:43
freshmint']Det var precis så jag menade, så en protte drink först och gröt efter det låter som en bra ide då?

Jomenvisst. :thumbup:

Mac
2004-08-04, 11:47
hade du tänkt blanda prottedrinken med vatten eller mjölk då? antar vatten eller?

hur stor prottedrink tänker du inta 1 dl pulver?

Johan
2004-08-04, 16:54
hade du tänkt blanda prottedrinken med vatten eller mjölk då? antar vatten eller?

hur stor prottedrink tänker du inta 1 dl pulver?

Jag blandar mitt vassle med mjölk och dricker det till gröten just för att få en insulintopp.

rutan
2004-08-04, 19:13
men att ta cornflakes och All-Bran till 13.30 fikat är väl inte så tokigt,om man ska träna runt 16.25 tiden?

sen undrar jag om det kan va bättre å dela upp min gainer/prottedrink direkt före å efter träningen,i stället för att ta hela efter?

King Grub
2004-08-04, 19:30
men att ta cornflakes och All-Bran till 13.30 fikat är väl inte så tokigt,om man ska träna runt 16.25 tiden?

sen undrar jag om det kan va bättre å dela upp min gainer/prottedrink direkt före å efter träningen,i stället för att ta hela efter?

1. Cornflakes är fullständigt värdelöst, oavsett vad klockans visare pekar på. Är det All-Bran Plus du pratar om så är det en helt okej kolhydratbas i en måltid. Högglykemiska kolhydrater bör du undvika, förutom direkt före och direkt efter ett träningspass.

2. Ja, det ger bättre förutsättningar för muskeltillväxt att ta druvsocker+vassle både direkt före och direkt efter.

[UnTr] freshmint
2004-08-04, 23:01
hade du tänkt blanda prottedrinken med vatten eller mjölk då? antar vatten eller?

hur stor prottedrink tänker du inta 1 dl pulver?


den blandas så klart med vatten :cool:
sisådär en 35g jordgubbs vassle

Doctor Snuggles
2004-08-04, 23:35
Har tagit en gainer på morgonen innan frukost i ett par veckor nu (käkar sällan frukost) och har inte märkt några blodsockerdalar efter...

King Grub
2004-08-05, 06:25
Har tagit en gainer på morgonen innan frukost i ett par veckor nu (käkar sällan frukost) och har inte märkt några blodsockerdalar efter...

Du får dem i alla fall, vare sig du "märker" dem eller inte. Plus att du i princip ställer in din kropp på fettinlagring istället för muskelbygge den dagen.

Rockhard
2004-08-05, 20:46
Det sista du vill ha är snabba kolhydrater på morgonen. Ett insulinpåslag vid den här tidpunkten är bara bra för att bryta det katabola stadiet efter natten fasta, men det åstadkommer du lämpligast med vassle och/eller mjölkprodukter. Druvsocker här skulle bara försämra fettförbränningen och förutsättningarna för muskelbygge hela dagen.

Se där: ytterligare en anledning till varför cornflakes och All-Bran suger stort till frukost.


Då är havregrynsgröten jag brukar äta till frukost inget bra heller? För det har väl mycket högre GI än all-bran har jag för mig.

King Grub
2004-08-05, 20:52
Då är havregrynsgröten jag brukar äta till frukost inget bra heller? För det har väl mycket högre GI än all-bran har jag för mig.

All-Bran Regular har GI 105. Havregrynsgröt (kastrullkokt) runt 70. Havregröt är :thumbup: :thumbup:

Rockhard
2004-08-05, 20:56
All-Bran Regular har GI 105. Havregrynsgröt (kastrullkokt) runt 70. Havregröt är :thumbup: :thumbup:

Vilken tur :) gott är det ju också :eating:

ruffie
2004-08-06, 12:16
Se där: ytterligare en anledning till varför cornflakes och All-Bran suger stort till frukost. :thumbup:

Men vad ska man käka till frukost då!? :D

GhostRider
2004-08-06, 13:34
Havregrynsgröt

King Grub
2004-08-06, 14:19
Men vad ska man käka till frukost då!? :D

Lågglykemiska kolhydrater och en kombination av snabbt och långsamt protein. Högst måttligt med fett, eftersom högt fettintag på morgonen sänker insulinkänsligheten för resten av dagen.