handdator

Visa fullständig version : Lyfta rumpan i bänken??!


kkk
2004-08-03, 22:38
Tjenare! Jag vet att "regelerna" för bänkpress säger att man måste ha rumpan i bänken under hela lyftet.. Men i träningssyfte?
Är det okej att på dom sista repsen lyfta rumpan för att orka pressa upp vikterna? Några skaderisker??
Involverar andra muskler??

Visste inte det här tidigare så jag är rädd att jag lyft rumpan när jag maxat tidigare :nono: Hur stor skillnad gör dom här rumplyften?? :confused:

Edit: bara gå ned till gymmet och kolla :bpump:

aliquis
2004-08-03, 23:20
Du lyfter mer när du lyfter på rumpan, så om du vill lyfta tungt av någon knepig anledning kanske det lönar sig, men om du tränar för din egen skull finns det ju ingen som helst anledning att lura dig själv med hur mycket du kan lyfta "med bröstet" när det egentligen är benen och hela kroppen som "fjäder" som lyfter. Och det lär ju inte vara särskilt hälsosamt att spänna upp hela kroppen heller. Så skippa det.. Arne kan säkert förklara bättre ;D

kkk
2004-08-03, 23:25
Okej, så det är ingen bra ide att på tredje setet köra 5 vanliga reps och sedan 3 reps med rumpan i vädret för att orka tex alla 3*8, eller vad man nu kör..

Tycker faktiskt att jag ser väldigt många på gymmen som använder sig av denna teknik..

Mart|n
2004-08-03, 23:35
Okej, så det är ingen bra ide att på tredje setet köra 5 vanliga reps och sedan 3 reps med rumpan i vädret för att orka tex alla 3*8, eller vad man nu kör..

Tycker faktiskt att jag ser väldigt många på gymmen som använder sig av denna teknik..

Gissar på att dom är alldeles för viktkåta och har dålig teknik....

Börje H
2004-08-04, 06:23
Försök att hålla rumpan i bänken under hela lyftet. Om du släpper den och går upp i "helbrygga" ökar trycket på de nedre diskarna i ländryggen och du kan dra på dig onödiga skador. En lite brygga med rumpan i bänken är dock helt ok och skapar förutsättningar för ett stabilt lyft. Tänk även på det gamla vanliga:
-dra bak hela axelpartiet genom att trycka dig ner mot bänken
-ha hela fotsulan i golvet, är du lite stel så vinkla ut tårna lite
-sikta på att sänka stången just nedanför bröstvårtorna
-spänn upp dig ordentligt innan du sänker stången, om du ligger och degar så är halva slaget förlorat

:bpump: