handdator

Visa fullständig version : löpning för att bränna fett


tsolias
2002-04-04, 22:47
tänkte börja bränna fett nu och då har jag en fråga...är det ok att springa ganska snabbt 2.5 km och sedan jogag lungt 2.5 km..jag vill bränna fett och öka konditionen..

men mest bränna fettet...och går det bra att springa på kvällen....om man kör det på morgonen måste man få i sig protein ? går det då bra med en burk tonfisk?

JP
2002-04-05, 07:54
Låter helt ok, som kombinerad fettförbrännare och konditionsökare. När du springer gör du av med mer energi ju mer du arbetar, även om andelen fettförbränning minskar. I reela tal blir troligen din fettförbränning högre ju hårdare du jobbar (ju fortare du springer) samtidigt som du med ökad konditionsnivå kommer att få en kropp som blir allt duktigare på att använda fett som energi i arbetet. Tänk dock på att du bör hålla på en stund för att det ska ge några större resultat på totalförbränningen. Ett rimligt värde för en timmes "blandad löpning" är 400-800 kcal.

Självklart kan du springa på kvällen om det passar dig bättre. Att plåga sig upp i ottan, om man inte gillar det, är knappast någon idé på sikt. Du kommer troligen att lägga ner det projektet om det känns för tungt. Skillnaden mellan morgon och kväll är inte så enormt stor, som det ibland görs gällande (och det är dessutom mycket individuellt).
Protein plus lite kolhydrat är troligen en god idé på morgonen.

Pumping
2002-04-05, 17:26
har ju diskuterats vilt om morgonpromenader VS. intensiv löpning och kom att tänka på en sak.

om man har bra kondition kan lugn joggning vara bättre än att gå. om man är helt obemärkt av att gå och är medveten om att man har bra kondition kan de va ett tips om man vill få igång fettförbränningen.

martin79
2002-04-06, 14:28
Springa på morgonen utan några kolhydrater i sig är väl inte att rekommendera, då kroppen inte kan använda fettet för att det är för hög intensitet. Kroppen använder då istället proteinet till energi och då ryker en hel del muskler.
lägre intensitet= mer fett som används
Högre intensitet= mer kalorier som används och till slut en högre förbränning och mindre fett.
Tonfisk är en bra protein källa.

Pumping
2002-04-06, 14:30
är väl medveten om detta. men har du bra kondision och bara går ut å svansar lite ger det inte lika mycket som om du får en pullshöjning... pratar inte om att springa utan att jogga väldigt lungt.

tsolias
2002-04-06, 14:53
okej så om jag skall jogga på morgonen 5 km är det bra att dra i sig lite protein typ tonfisk och kanske ett äpple?

om jag istället joggar på eftermiddagen eller kvällen så är det inte lika viktigt?

jaja jag får väll börja från måndag så skriver jag sen hur det går...

tack för alla svar :cool:

Pumping
2002-04-06, 14:59
anledningen till att de är bra att få i sig nått på morgonen är att de krävs energi för att röra dig. och den kan tas från musklerna om du inte äter nått på morgonen... senare på dagen har du ätit innan och är inte så tom...

om du joggar senare på dagen så håll ett högt intensivt tempo... joggar du på morgonen (om du har bra kondis) ta de väldigt lungt....