handdator

Visa fullständig version : Lågkalorikräm-fråga


Nadja
2004-08-03, 15:02
Ekströms lågkalorikräm är min nya favorit! Enligt Näringsdeklaration 20-30 kcal per 100 gram, runt 6 g kolisar, mkt lite fett och protein.

Kan man(jag) utgå ifrån att de få kolisarna i krämen gör att den räknas som långsam kolhydrat även om man äter ganska många deciliter (ok...nästan hela paketet då ;) )

Det står även att 100 g kräm ger ca 60 % av dagsbehovet av vitamin C...en liter kräm per dag samt ett antal frukter ger mig då troligtvis ganska stort överskott på vitamin C..hur högt (ungefär!) kan man hålla intaget av vitamin c utan att få "biverkningar"? Hälsn Nadja!

z_bumbi
2004-08-03, 15:23
Om kolhydraterna räknas som snabba eller inte kanske inte spelar så stor roll om det är så lite kolhydrater totalt i krämen.

Minsta rekommenderade C-vitaminintag per dag är 60 mg, apoteket säljer tabletter med 1 g i sig.
Man kan alltså ganska lugnt säga att det finns en viss marginal uppåt vad gäller de där 60 mg, var den övre gränsen går där det kan bli skadligt varierar mycket beroende på vilka källor man läser men att det hamnar en bit äver 1 g om dan verkar de flesta vara ganska överens om, i alla fall vad jag har sett.

Anki
2004-08-03, 15:26
Ekströms lågkalorikräm är min nya favorit! Enligt Näringsdeklaration 20-30 kcal per 100 gram, runt 6 g kolisar, mkt lite fett och protein.

Kan man(jag) utgå ifrån att de få kolisarna i krämen gör att den räknas som långsam kolhydrat även om man äter ganska många deciliter (ok...nästan hela paketet då ;) )

Det står även att 100 g kräm ger ca 60 % av dagsbehovet av vitamin C...en liter kräm per dag samt ett antal frukter ger mig då troligtvis ganska stort överskott på vitamin C..hur högt (ungefär!) kan man hålla intaget av vitamin c utan att få "biverkningar"? Hälsn Nadja!

Kolhydraterna i kräm är mono- och disackarider, vare sig det är lågkalorivarianten av kräm eller den vanliga, enligt livsmedelsverkets tabell. Kolla på innehållsförteckningen; socker och glukos räknas som snabba kolhydrater, fruktos som en långsam.

Vitamin C har en mycket låg akut toxicitet. Även gramdoser under lång tid tycks harmlösa, även om det finns vissa skäl att inte överdosera vitamin C genom tillskott alltför kraftigt. Diarré kan uppkomma vid gramdoser, eftersom icke absorberat vitamin C drar ut vätska i tarmen. Dessutom verkar vitamin C kunna fungera som en prooxidant vid mycket höga doser. Sådana höga doser kommer man dock inte upp i utan tillskott.

Du behöver aldrig vara rädd för att överdosera vitamin C med vanliga livsmedel. Skulle du få i dig mer än kroppen har användning för, utsöndras det med urinen. (RDI, i detta fall 60 mg, är den mängd som behövs för att 95% av befolkningen ska klara sig undan bristsjukdomar. Den optimala mängden ligger högre.)

aliquis
2004-08-03, 18:05
"Kolhydraterna i kräm är mono- och disackarider, vare sig det är lågkalorivarianten av kräm eller den vanliga, enligt livsmedelsverkets tabell. Kolla på innehållsförteckningen; socker och glukos räknas som snabba kolhydrater, fruktos som en långsam."

Nu innehåller den inget tillsatt socker så det kan man inte se.

Kolhydraterna kommer däremot från bären o jag kan inte tänka mig att de skulle vara snabba, än mindre att krämen skulle vara ohälsosam.

Nadja
2004-08-03, 21:21
Om kolhydraterna räknas som snabba eller inte kanske inte spelar så stor roll om det är så lite kolhydrater totalt i krämen.

Mja, jag kanske uttryckte mig lite vagt i mitt första inlägg. Jag äter alltså den här krämen vid flera tillfällen under dygnet- särskilt på kvällen. Och då är det inte fjuttportioner, utan kan lätt bli 7-8 dl= ca 80 g kolisar. Och det är ju dessutom inte så mkt annat än kolisar och c-vitamin i krämen.
Men! Jag har inte kännt mig "yr", blivit konstigt trött etc (som jag kunnat bli tidigare av medelsnabba/snabba kolisar) :thumbup:

Dessutom: för någon vecka sedan mådde jag inte alls bra i samband med måltiderna och särskilt efter träning+mat. Det enda jag kände för att tugga i mig var Minimeal= inte alls bra. Jag menar; hur mätt blir man av 165 g små riskorn i mjölk/grädde...

Hursom; det verkar ju inte som Ekströms lågkalorikräm innebär snabba kolisar då. Innehåller ju sötningsmedel tydligen.

Anki
2004-08-04, 07:53
"Kolhydraterna i kräm är mono- och disackarider, vare sig det är lågkalorivarianten av kräm eller den vanliga, enligt livsmedelsverkets tabell. Kolla på innehållsförteckningen; socker och glukos räknas som snabba kolhydrater, fruktos som en långsam."

Nu innehåller den inget tillsatt socker så det kan man inte se.

Kolhydraterna kommer däremot från bären o jag kan inte tänka mig att de skulle vara snabba, än mindre att krämen skulle vara ohälsosam.

Kolhydraterna är likväl mono- eller disackarider.
Om ingen sockerart är tillsatt, har du rätt i att kolhydraterna kommer från bären.

aliquis
2004-08-04, 13:50
Kolhydraterna är likväl mono- eller disackarider.
Om ingen sockerart är tillsatt, har du rätt i att kolhydraterna kommer från bären.
Ja, någon mängd stärkelse lär det ju inte vara, men det där hjälper henne ju inte ett skit då det inte svarar på vilka sockerarter det är, att det är någon typ av sockerarter är väl rätt givet, sedan vad gäller "socker och glukos räknas som snabba kolhydrater, fruktos som en långsam." och kika på innehållsförteckningen är ju det som sagt kört när det inte innehåller tillsatt socker, förstår inte vad du tjafsar om/för, vare sig i den här eller andra trådar.

Nadja
2004-08-05, 19:31
Krämen är i alla fall sötad med aspartam. Sen borde det väl vara fruktsocker naturligt från bären? Visst; aspartam är väl kanske inte så suveränt men å andra sidan: frukt och bär är suveränt.
Som jag skrivit i nästan alla mina inlägg här: jag har strulat med maten och håller nu på och "testar" vad som passar min mage och livsstil bäst. Det är väldigt smidigt med krämen när det är stressigt på jobbet. Förut kunde jag hälla i mig vassleprotein med juice istället som både lunch och mellanmål. Det fungerade inget vidare vare sig för träningen, magen eller humöret.

Kan tillägga att jag kan bli mkt dålig i magen om jag äter en större mängd färska/frysta bär (det kanske de flesta blir iofs...). Därför känns det här som ett vettigt alternativ. Man borde ju känna om krämen skulle innehålla mkt snabba kolhydrater. Jag känner det snarare som att mitt blodsocker är stabilare än på länge... Ekströms rockar m a o :thumbup:

aliquis
2004-08-05, 22:25
Väldigt dyr kolhydratkälla dock, 900g baljväxter på willys för 12.50kr, torkade..

King Grub
2004-08-06, 06:18
Du med dina baljväxter. Är man sugen på kräm är det inte så tillfredsställande att ersätta den med linser.

Tolkia
2004-08-06, 07:03
Du med dina baljväxter. Är man sugen på kräm är det inte så tillfredsställande att ersätta den med linser.
Hehehe ... är inte det där ett av bantningens eviga problem - man får höra att man skall knapra på morötter när man är sugen, men om det var choklad man ville ha brukar man vilja ha choklad precis lika mycket efter att man ätit ett helt kilo morötter som innan ... Vilket i slutändan ibland leder till att man äter substitutet FÖRST och det onyttiga man var sugen på SEDAN - och voilá, ett kaloriöverskott som heter duga. :D
(ursäkta inlägg off topic)

Nadja
2004-08-06, 09:36
Hehehe ... är inte det där ett av bantningens eviga problem - man får höra att man skall knapra på morötter när man är sugen, men om det var choklad man ville ha brukar man vilja ha choklad precis lika mycket efter att man ätit ett helt kilo morötter som innan ... Vilket i slutändan ibland leder till att man äter substitutet FÖRST och det onyttiga man var sugen på SEDAN - och voilá, ett kaloriöverskott som heter duga. :D
(ursäkta inlägg off topic)

Där tror jag du har en poäng! Jag bantar definitivt inte men jag vill ju ändå inte häva i mig dåliga kolisar till de vanliga måltiderna. Har dock märkt att om jag glömmer att äta och plötligt blir väldigt sugen på..säg gelegodis..ja, då hänger det suget kvar även EFTER min riktiga måltid. Antar att det har att göra med att blodsockret sjunkit för lågt innan måltiden och att det inte hunnit stabilisera sig när jag avslutat måltiden.

Sverker
2004-08-06, 10:27
Snarare tankefixering och psykologi än blodsocker och fysiologi :D

Men vad gör det, är du sugen så ät ordentligt av det istället. Vad gör en festmåltid sett över ett års tid :cool: