handdator

Visa fullständig version : Bevis på kreatins effekter..


andersw
2004-08-03, 12:43
Hej,

Satt och diskuterade kreatin med en kompis som tror att det helt och hållet är placebo och bluff. Har förklarat vilka effekter jag själv haft osv men han går inte riktigt med på det..

Därför tänkte jag ta hjälp av er. Det bästa vore om nån kunde länka till seriösa vetenskapliga tester som utförts på kreatinets effekter?

Andra tips och ideér är självklart också välkomna.

Jag vill alltså inte skriva upp kreatin till skyarna, men kunna bevisa att det faktiskt har en märkbar effekt och kan vara värt att köpa.

Grahn
2004-08-03, 12:45
sök på creatine på pubmed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

Yankeee
2004-08-03, 13:28
Där föll bomben!
http://bodybuilding.about.com/cs/getbig/a/aa091503.htm

Micke_1979
2004-08-03, 13:42
Om man liter på det som skrivs i B&K så finns det en del skrivet om just kreatin i den senast släpta tidning "sex skäl att äta kreatin"

:kickass:

lauria
2004-08-03, 13:45
Köp nya B&K, där står det sex skäl till att käka kreatin...Och blir han inte övertygad av det så vill han inte erkänna att han har fel helt enkelt......

GhostFace
2004-08-03, 13:55
Så dyrt kan det väl inte vara för honom/polaren själv att köpa en burkjävel och testa en "kur" ???

LunaSpice
2004-08-03, 18:52
sök på creatine på pubmed http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

:thumbup:

Superbra sökmotor.

Pdaddy
2004-08-03, 19:19
Köp senaste BK å visa han uppslaget om Kreatin.. !!!!

M

andersw
2004-08-03, 21:10
Finns det några svenska vetenskapliga tester gjorda?

Knäböj
2004-08-03, 21:24
Jag vill alltså inte skriva upp kreatin till skyarna
Det är just det man borde göra. Kreatin är överlägset allt annat som är tillåtet.

Flex
2004-08-03, 23:56
Min teori ang. folk som säger att de inte får nån effekt alls av kreatin är att de kanske inte vet EXAKT vilka vikter de ligger på i vanliga fall och kanske därav inte märker en "liten" ökning på ett par reps som kreatin kan ge....Kan va så kan även inte vara så =)

Knäböj
2004-08-04, 06:48
Min teori ang. folk som säger att de inte får nån effekt alls av kreatin är att de kanske inte vet EXAKT vilka vikter de ligger på i vanliga fall och kanske därav inte märker en "liten" ökning på ett par reps som kreatin kan ge....Kan va så kan även inte vara så =)
Jag har ytterligare en teori om sk."non-responders" (inte alla dock). Jag tror helt enkelt att många inte tar i tillräckligt mycket för att känna av de extra sekunderna man får i ett set av kreatin. Detta har jag sett på gymet där jag tränar. "Fan det funkar inte på mig..."
Nu säger jag inte att det gäller alla som sagt,men många är nog egentligen fullt mottagliga för kreatinet rent fysiskt. Det kan vara den mentala biten som sackar,många tror att de tar i mer än vad de egentligen gör.

Nitrometan
2004-08-04, 20:12
Finns det några svenska vetenskapliga tester gjorda?
Ja.



Eller du kanske ville ha ett utförligare svar?
Professor Erik Hultman och doktor (var hon senast jag hörde iaf) Karin Söderlund är ett par av dem som har gjort flest studier på kreatin.

De finns publicerade i flera engelskspråkiga tidningar. Många vetenskapliga arbeten presenteras på engelska för att kunna bedömas av en internationell publik av andra vetenskapsmän.

acidbl00d
2004-08-04, 21:17
Finns det några svenska vetenskapliga tester gjorda?
Jag trodde Svenskar funkade precis som alla andra människor på denna planet?

Knäböj
2004-08-04, 22:11
Jag trodde Svenskar funkade precis som alla andra människor på denna planet?
Jovisst,men ofta är olika länder inte överens om vad som kan vara skadligt osv.
Har för mig att man i Frankrike ex.vis har ganska många förbehåll när det gäller just Kreatin.

Lillgrabben
2004-08-05, 23:18
Ja.



Eller du kanske ville ha ett utförligare svar?
Professor Erik Hultman och doktor (var hon senast jag hörde iaf) Karin Söderlund är ett par av dem som har gjort flest studier på kreatin.

De finns publicerade i flera engelskspråkiga tidningar. Många vetenskapliga arbeten presenteras på engelska för att kunna bedömas av en internationell publik av andra vetenskapsmän.

Har du en sammanfattning av studiens innehåll i minnet? Jag tänkte mera på om huruvida det visade positiva effekter för ATP osv!

MVH