handdator

Visa fullständig version : Svårt att äta rätt vill ha tips!!


Micke_1979
2004-08-03, 11:21
Jag vet inte om jag skriver det här på rätt ställe men jag hoppas det iaf ..

ibland äter jag för lite i princip bara lätt lunch (yogurt eller fruktdryck) och middag samt kanske någon macka på kvällen beroende på om jag tränat innan middags käket

men så ibland blir det frukost lunch tung middag (massor med pasta) och godis på kvällen

tex som igår ville hon ha tårta, för att den var billig och det var inte ens gott
hon köper och jag bara måste smaka äta :confused:

Jag har lyckats få slippa dricka cola men det är typ allt :whipped:


lite för många :nono: tär ju lite på :love:

Jag lagar mat o fixar försöker plocka fram mattips o hon köper godis


Vad kan man göra?
Hur bör jag äta?

King Grub
2004-08-03, 11:29
Vadå måste? Är du inte karl i ditt eget kök? ;) Du bestämmer väl själv vad du skall äta eller inte äta?

Micke_1979
2004-08-03, 11:48
Måste var kanske fel av mig :rolleyes:
Men mitt sätt att undvika mat av onyttig sort har varit att inte köpa den ..
Hon köper mat vi gillar men inte borde äta typ vit bröd feta såser tårtor godis kakor etc ..
desutom bakar hon kakor o bullar :( de e ju gott men ack så onyttigt ..

Metal_boy_
2004-08-03, 12:03
Måste var kanske fel av mig :rolleyes:
Men mitt sätt att undvika mat av onyttig sort har varit att inte köpa den ..
Hon köper mat vi gillar men inte borde äta typ vit bröd feta såser tårtor godis kakor etc ..
desutom bakar hon kakor o bullar :( de e ju gott men ack så onyttigt ..


du måsste lära dig att stå emot begären helt enkelt...jag har kolasås och glass, kakor och diverse godsaker i mina frysar, skåp , men det innebär inte att jag går och äter av det på vardagarna

en dag kanske ni ska ha barn och din tjej är en riktig bullmamma och då måsste du lära dig i vilket fall

GhostFace
2004-08-03, 12:11
Är det mamma eller flickvännen du pratar om som "hon" ???

Micke_1979
2004-08-03, 12:23
du måsste lära dig att stå emot begären helt enkelt...jag har kolasås och glass, kakor och diverse godsaker i mina frysar, skåp , men det innebär inte att jag går och äter av det på vardagarna

en dag kanske ni ska ha barn och din tjej är en riktig bullmamma och då måsste du lära dig i vilket fall

Det barnet kommer behöva oprah och dr phil tror jag =)

Jobbiga är när hon köpt något hon gillar som jag tycker smaka sådär
en paradis ask 10% gott 50% ok
det andra går ner för att jag är rastlös :em:


Sen att hon inte slänger mat/godis som är gammalt det är ju något annat de ..

Herkulez
2004-08-03, 12:24
oh shit

"Jag har lyckats få slippa dricka cola men det är typ allt"

det där var nog bäst, man ser tydligen vem som är den dominanta i erat förhållande :D

Fan var en man!!!!!! och skaffa dig lite diciplin :)

Micke_1979
2004-08-03, 12:26
Är det mamma eller flickvännen du pratar om som "hon" ???
Hon är min sambo i 1år tjejen min i snart 2år

Karln i huset :eek: enligt oss

JJ
2004-08-03, 12:27
Du får skärpa dig helt enkelt, inget vi kan hjälpa dig ned.

Jense
2004-08-03, 12:27
Tycker du ska säga till henne att sköta sitt. eller be henne gfå ner 15kg själv, då blir det ett jävla liv iluckan right?

:D

Micke_1979
2004-08-03, 12:31
oh shit

"Jag har lyckats få slippa dricka cola men det är typ allt"

det där var nog bäst, man ser tydligen vem som är den dominanta i erat förhållande :D

Fan var en man!!!!!! och skaffa dig lite diciplin :)


Jo men det är inte alltid så lätt
det finns många sätt att bli :whipped:

hon använder mycket krokodiltårar
påhittad fakta o konstig :nono: regler

Micke_1979
2004-08-03, 12:40
Tycker du ska säga till henne att sköta sitt. eller be henne gfå ner 15kg själv, då blir det ett jävla liv iluckan right?

:D

Hon har försökt flera gånger och är inne på ett av sina försök nu igen
max 2300 kalorier får käka enligt aftonbladets vikthjälp

mmmm jo vilket liv det skulle bli :cryout:

GhostFace
2004-08-03, 12:40
Är det några nya idéer som du har fått att skärpa till dig med maten, eller äta annorlunda än du gjort tidigare?
Tidigare kanske ni båda åt samma mat och gjorde ingen skillnad på hobbybygge eller Svensson-liv?

Micke_1979
2004-08-03, 13:07
Är det några nya idéer som du har fått att skärpa till dig med maten, eller äta annorlunda än du gjort tidigare?
Tidigare kanske ni båda åt samma mat och gjorde ingen skillnad på hobbybygge eller Svensson-liv?


För ca4år sen slutade jag som tävlingsimmare då jag tränade 7-8 gånger i veckan
När jag började jobba kunnde jag inte träna lika mycket så jag slutade gradvis
men käkade forfarande lika mycket

Jag upptäckte ganska snart var det var på väg, men tyckte inte det skulle vara ett problem, Jag tränade ju fortfarande ..
Så det forsatte

Lite mer än 2 år senare på en finlands båt med tjejen :kinky:
Och jag får syn på min mage i spegeln :cryout: jag trodde jag skulle spy


Innan dess hade jag kännt av det ibland men viftat bort det
Men då blev det så äkligt klart

Och vi har pratat i timmar om just mat och hur jag känner det
Det är nu på senare tid som jag börjar må bättre ett tag ville jag inte ens titta i en spegel ..

Men hon har guldfiskminne ibland så allt måste ältas om och om igen ...

Yankeee
2004-08-03, 13:21
Se till att prata med tjejen. Säg att du vill inte att hon köper hem en massa skit. Om hon nu måste äta det så får hon äta det ute. Helt ur det blå antar jag att hon är lite mullig? Det är hon som har problem egentligen och att du dras med. Får du henne till att äta nyttigt så löser det sig för dig också. Skit i om du inte får kn*lla i en månad. Din hälsa är viktigare än det. Du måste stå för dina åsikter. Om du mår dåligt av att hon köper hem godis motsv så säg det till henne och gör det ordentligt.

P.S
Jag är snäll egentligen :love:

Micke_1979
2004-08-03, 13:33
Se till att prata med tjejen. Säg att du vill inte att hon köper hem en massa skit. Om hon nu måste äta det så får hon äta det ute. Helt ur det blå antar jag att hon är lite mullig? Det är hon som har problem egentligen och att du dras med. Får du henne till att äta nyttigt så löser det sig för dig också. Skit i om du inte får kn*lla i en månad. Din hälsa är viktigare än det. Du måste stå för dina åsikter. Om du mår dåligt av att hon köper hem godis motsv så säg det till henne och gör det ordentligt.

P.S
Jag är snäll egentligen :love:

Det är ju det som är så jobbigt vi har ju pratat om det
men några dagar senare så är vi där igen
ta en tårtbit snäääääälllla och man orkar inte till slut den 894 gången

jag väger 93-95kg hon väger 10-15 mer än mig :notme:

Yankeee
2004-08-03, 13:44
Det är ju det som är så jobbigt vi har ju pratat om det
men några dagar senare så är vi där igen
ta en tårtbit snäääääälllla och man orkar inte till slut den 894 gången

jag väger 93-95kg hon väger 10-15 mer än mig :notme:

Då antar jag att du vet varför hon vill att du ska ta en bit?
Hon får skuldkänslor om hon äter en massa onyttigt och du inte gör det, been there done that. Bli arg när hon tjatar, fråga henne vad hon skulle tycka om du tjatade om analsex hela tiden. (nu kanske ni båda är intresserade av det, men det var bara ett exempel ;)) Hon måste förstå att du tycker det är jobbigt, och att erat förhållande inte kommer att hålla om hon fortsätter. Var lite dramatisk, det brukar fungera.

Metal_boy_
2004-08-03, 13:47
Det är ju det som är så jobbigt vi har ju pratat om det
men några dagar senare så är vi där igen
ta en tårtbit snäääääälllla och man orkar inte till slut den 894 gången

jag väger 93-95kg hon väger 10-15 mer än mig :notme:

oj då..stackars digg...själv väger jag 62kg mer än min tjej :em:

Metal_boy_
2004-08-03, 13:52
ne men seriöst ..du får väl berätta för henne om risker me att hon väger så mycke och att du inte vill leva me en som du inte kan planera en framtid me..hon kanske aldrig orkar nått sen eller drar på sig sjukdommar och kolar vippen ...berätta lite sånt för hennes egen skull..sen ska ju inte du vara en pappa och fnysa om hon inte bryr sig och tjata på henne för då kanske förhållandet får lida istället...hon är säkert vuxen nog att klara det på egen hand om hon inser hur det är :thumbup:

EDIT: btw min tjej vägde över 70kg..och jag frågade henne om hon ville äta bättre för att hon är ung och viktökningen kommer fortsätta om man äter massa choklad/godis och stora bajsmåltider på en gång och få lite information om GI och dåligt fett, mindre och fler måltider samt att det går bra att äta gott 1 gång i veckan...mitt humhum konstverk resulterade i att hon kände sig bättre o piggare samt att hon gick ner i vikt

GhostFace
2004-08-03, 13:52
Då antar jag att du vet varför hon vill att du ska ta en bit?
Hon får skuldkänslor om hon äter en massa onyttigt och du inte gör det, been there done that.

För att inte verka bli alltför psykologisk men,
Jag tror att The Yankee är inne på rätt spår?

Micke_1979
2004-08-03, 13:54
Då antar jag att du vet varför hon vill att du ska ta en bit?
Hon får skuldkänslor om hon äter en massa onyttigt och du inte gör det, been there done that. Bli arg när hon tjatar, fråga henne vad hon skulle tycka om du tjatade om analsex hela tiden. (nu kanske ni båda är intresserade av det, men det var bara ett exempel ;)) Hon måste förstå att du tycker det är jobbigt, och att erat förhållande inte kommer att hålla om hon fortsätter. Var lite dramatisk, det brukar fungera.

Jo de e klart man känner igen det när du påpekar det
Tack för stödet det behövdes :)

Micke_1979
2004-08-03, 13:57
För att inte verka bli alltför psykologisk men,
Jag tror att The Yankee är inne på rätt spår?

Jag tror att det inte kan bli mer rätt än så :)
Det är bara för mig att välja rätt tillfälle o ta det med henne
timing är mycket :smokin:

stybb
2004-08-03, 13:58
http://www.rchapple.freeserve.co.uk/southpark/kickmy.wav

Lyssna och lär :naughty:

Ärligt tycker jag du ska stå på dig lite. Jag tror inte det kan vara så att hon älskar dig mindre om du skulle strunta i att äta den där tårtan.. eller så får du se till o hetsäta upp allt då du kommer hem från träningen då de snabba kollisarna går ut i musklerna

Micke_1979
2004-08-03, 14:00
ne men seriöst ..du får väl berätta för henne om risker me att hon väger så mycke och att du inte vill leva me en som du inte kan planera en framtid me..hon kanske aldrig orkar nått sen eller drar på sig sjukdommar och kolar vippen ...berätta lite sånt för hennes egen skull..sen ska ju inte du vara en pappa och fnysa om hon inte bryr sig och tjata på henne för då kanske förhållandet får lida istället...hon är säkert vuxen nog att klara det på egen hand om hon inser hur det är :thumbup:


Ibland är det svårt att se skogen på grund av alla träd!!
Du har rätt och det känns skönt att fler tycker som jag

Tack för hjälpen grabbar :kickass:

Thin Lizzy
2004-08-03, 14:12
Kan själv känna igen det där till viss del.
Att prata med en tjej om mat, kan vara otroligt känsligt.
Där finns en otrolig vilja att missförstå och ta allt som kritik. :(

Skulle själv vara intresserad av hur man på ett snyggt sätt kan föreslå
förändringar av kostvanor.

Solle
2004-08-03, 21:38
Håll oss uppdaterade om hur det går :bpump:

Micke_1979
2004-08-04, 08:08
Kan själv känna igen det där till viss del.
Att prata med en tjej om mat, kan vara otroligt känsligt.
Där finns en otrolig vilja att missförstå och ta allt som kritik. :(

Skulle själv vara intresserad av hur man på ett snyggt sätt kan föreslå
förändringar av kostvanor.
Visst är det svårt :(
Det blev ju iaf inte av igår ..

Det ända tillfälle som funkar bra är att stoppa det i butiken
men det fungerar bara ibland

Fast igentligen borde det inte vara så svårt det borde ju igentligen "bara" vara att försöka förklara för henne att om hon köper godis får hon äta det
Det jobbiga är ju när det är något som jag gillar :em:
Men det är ju mig svaghet inte hennes :whipped:

Metal_boy_
2004-08-04, 11:12
Visst är det svårt :(
Det blev ju iaf inte av igår ..

Det ända tillfälle som funkar bra är att stoppa det i butiken
men det fungerar bara ibland

Fast igentligen borde det inte vara så svårt det borde ju igentligen "bara" vara att försöka förklara för henne att om hon köper godis får hon äta det
Det jobbiga är ju när det är något som jag gillar :em:
Men det är ju mig svaghet inte hennes :whipped:

förstår att det där e svårt...jag själv förklarade för min tjej hur saker o ting ligger till...lite mer som hör vad jag har lärt mig! vissa saker kan du smita in lite då och då i mellan det gjorde jag..o helt plötsligt kom frågorna och intresset :thumbup:

Micke_1979
2004-08-04, 11:39
förstår att det där e svårt...jag själv förklarade för min tjej hur saker o ting ligger till...lite mer som hör vad jag har lärt mig! vissa saker kan du smita in lite då och då i mellan det gjorde jag..o helt plötsligt kom frågorna och intresset :thumbup:


Men det jobbigaste där är nog när det blir bakslag :confused:
Det har gått bra en längre tid, och allt är frid och fröjd
så kommer guldfiskminnet in igen "du bara måste äta tårta" "ska du inte äta från paradisasken jag köpt" "ähh så fet är det ju inte"

Sen skulle man ju vilja testa något kosttillskott men :whipped:
Testade ala en burk och det ogillade hon mest på grund av läskig burk??
Skulle vilja testa kreatin och kanske vassle om jag nu kommer på vad det e :em: vassle? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28128)

Herkulez
2004-08-04, 11:44
Men det jobbigaste där är nog när det blir bakslag :confused:
Det har gått bra en längre tid, och allt är frid och fröjd
så kommer guldfiskminnet in igen "du bara måste äta tårta" "ska du inte äta från paradisasken jag köpt" "ähh så fet är det ju inte"

Sen skulle man ju vilja testa något kosttillskott men :whipped:
Testade ala en burk och det ogillade hon mest på grund av läskig burk??
Skulle vilja testa kreatin och kanske vassle om jag nu kommer på vad det e :em: vassle? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28128)
alltså helt allvarligt, vill inte vara elak eller nåt men du är väl vuxen nog för att bestämma över dig själv....låter du henne köra över dig hela tiden så kommer hon bara att börja göra det mer och mer.....själv skulle jag aldrig acceptera nåt liknande i ett förhållande.

Skärpning nu va

i all välmening //Johan :cheers:

Piranha
2004-08-04, 11:52
Du kan inte ursäkta dig att du inte trivs med dig själv och lägga det på din tjej, det är inte hennes fel om du är fet som en gris även om hon bullar upp framför dig , utan det är DITT problem.

Du bestämmer vad du skall äta , och du bestämmer vad du skall göra åt din kropp.

Om du börjar så kommer hon följa efter.

Micke_1979
2004-08-04, 12:14
alltså helt allvarligt, vill inte vara elak eller nåt men du är väl vuxen nog för att bestämma över dig själv....låter du henne köra över dig hela tiden så kommer hon bara att börja göra det mer och mer.....själv skulle jag aldrig acceptera nåt liknande i ett förhållande.

Skärpning nu va

i all välmening //Johan :cheers:


:em: Du har rätt, ska nog ta ett litet snack med henne ikväll :thumbup:

Tack

Micke_1979
2004-08-04, 12:20
Du kan inte ursäkta dig att du inte trivs med dig själv och lägga det på din tjej, det är inte hennes fel om du är fet som en gris även om hon bullar upp framför dig , utan det är DITT problem.

Du bestämmer vad du skall äta , och du bestämmer vad du skall göra åt din kropp.

Om du börjar så kommer hon följa efter.

Ibland är det för enkelt hellt enkelt :em: :whipped:

Tack

Jag har en plan håll tummarna :)

mangs
2004-08-04, 13:07
Just det Piranha säger är viktigt. Det är upp till dig själv att äta vad du vill och kommer du sköta din kost så efter en tid kommer din tjej acceptera det och inte försöka trycka ner bullar i halsen på dig. Efter ytterligare en tid kanske även hon får upp intresset som du fått.

Dock kan du ju inte tvinga henne att lägga om sina kostvanor om hon själv inte vill det.

Micke_1979
2004-08-04, 13:15
Just det Piranha säger är viktigt. Det är upp till dig själv att äta vad du vill och kommer du sköta din kost så efter en tid kommer din tjej acceptera det och inte försöka trycka ner bullar i halsen på dig. Efter ytterligare en tid kanske även hon får upp intresset som du fått.

Dock kan du ju inte tvinga henne att lägga om sina kostvanor om hon själv inte vill det.

Der är sant man ska ju inte göra som hon gör :rolleyes:
det blir ju fel det oxå :angel:

Annie
2004-08-04, 14:31
Hej !

Jag kan hålla med om att det kan vara mkt känsligt att få kommentarer om den mat man äter, men ibland krävs det att någon säger ifrån för att man ska inse att man faktiskt har ett problem (vare sig det gäller att man äter för lite/mkt/ensidigt m.m.)

Nu känner jag ju inte din tjej, men jag tror att det finns en stor risk att hon inte mår så bra och gärna skulle vilja ändra sitt beteende, eftersom det verkar vara så att hon känner sig bättre till mods om även du äter av den mat som ni båda vet inte är den "nyttigaste". (Ber om ursäkt om jag antar saker som inte stämmer) Kanske kan du hjälpa henne här genom att bestämma dig för att äta den mat du verkligen vill ha och som känns mer hälsosam. Då kan det bli lättare för henne att "hänga på" och ta ett första steg mot bättre matvanor.

Oavsett hur det ligger till med din tjej tycker jag definitivt att du bör stå på dig mer...det är du som är ansvarig för din egen hälsa och dina egna kostvanor, som "vuxen" kan man aldrig skylla dem på någon annan.....jag tror att du skulle må bättre på många sätt om du inte behövde känna dig tvingad att äta saker och ting för att göra någon annan "glad". Jag tror dessutom inte att du gör din tjej någon större tjänst genom att hela tiden ge efter när det gäller detta, kanske blir ni båda mkt gladare i längden om du börjar säga ifrån och gör dina egna val ?

Lycka till!

Annie

Micke_1979
2004-08-05, 08:27
Hej !

Jag kan hålla med om att det kan vara mkt känsligt att få kommentarer om den mat man äter, men ibland krävs det att någon säger ifrån för att man ska inse att man faktiskt har ett problem (vare sig det gäller att man äter för lite/mkt/ensidigt m.m.)

Nu känner jag ju inte din tjej, men jag tror att det finns en stor risk att hon inte mår så bra och gärna skulle vilja ändra sitt beteende, eftersom det verkar vara så att hon känner sig bättre till mods om även du äter av den mat som ni båda vet inte är den "nyttigaste". (Ber om ursäkt om jag antar saker som inte stämmer) Kanske kan du hjälpa henne här genom att bestämma dig för att äta den mat du verkligen vill ha och som känns mer hälsosam. Då kan det bli lättare för henne att "hänga på" och ta ett första steg mot bättre matvanor.

Oavsett hur det ligger till med din tjej tycker jag definitivt att du bör stå på dig mer...det är du som är ansvarig för din egen hälsa och dina egna kostvanor, som "vuxen" kan man aldrig skylla dem på någon annan.....jag tror att du skulle må bättre på många sätt om du inte behövde känna dig tvingad att äta saker och ting för att göra någon annan "glad". Jag tror dessutom inte att du gör din tjej någon större tjänst genom att hela tiden ge efter när det gäller detta, kanske blir ni båda mkt gladare i längden om du börjar säga ifrån och gör dina egna val ?

Lycka till!

Annie

Även fast du inte känner oss verkar det som det ..
Men jag att en anledning till att det blir "fel" mat är att vi
har ganska olika syn på mat
Jag äter hellre ingen mat än onyttig mat hon hellre inget än nyttig

Jag kollade recept här på forumet och hitta två jag skulle kunna tänka mig att hon skulle äta
pankaka och gryta

Man får leta vidare :D

Tack Annie

King Grub
2004-08-05, 08:33
vi
har ganska olika syn på mat
Jag äter hellre ingen mat än onyttig mat hon hellre inget än nyttig

Då har ni båda heltokig syn på mat. ;)

Micke_1979
2004-08-05, 08:47
Då har ni båda heltokig syn på mat. ;)


Det jobbiga är osäkerheten
Hon har koll på hur många kalorier hon äter det har inte jag
Jag går ner i vikt det gör inte hon
Sen kan man ju fråga sig om jag borde gå ner i vikt!!

paranoid
2004-08-05, 12:52
För att vara rakt på sak: du måste helt enkelt bestämma dig för vad du vill åstadkomma med dig själv. Sätt upp ett mål och ett par delmål, och bestäm dig för att följa ditt upplägg strikt. Det är egentligen inte svårare än så. Första tiden är alltid jobbigast, men när du väl har kommit in i en sundare livsstil med sundare vanor kommer det att bli mer rutin än jobbigt. Till slut kommer du att föredra bra mat framför dålig, för att du inser hur mycket bättre du mår av att äta den. Om du tränar kommer du också märka att du får bättre resultat. Ni behöver ju heller inte utesluta godis/kakor/etc helt, men försök att äta det en dag per vecka istället för varje.

När det gäller din tjej och hennes truganden att du skall äta t.ex. tårta när du inte vill så tycker jag att det är direkt elakt av henne. Inse att det är en form av utnyttjande. (Fast samtidigt får du nog skylla dig själv om du ger med dig...) Säg åt henne att du blir besviken och ledsen när hon gör så. Och vägra! Jag tror på dig - du kan fixa det bara du väl bestämmer dig för det!!

Fischer
2004-08-05, 13:34
Alltså jag bara gapar när jag nu har läst igenom vad som stod i den här tråden...vad är det frågan om??????

Jag håller med de övriga: Du måste börja ta ansvar för din egen kosthållning!
Fan, hur kan man låta sig påverkas så av en annan människa? Det där med att andra människor vill att man själv ska äta för att dom inte ska få skuldkänslor för att dom själva stoppar i sig skit, och vet om det! Det är helt sjukt. Då får man helt enkelt säga den bistra, kalla sanningen att ; NEJ! Du ska inte få rättfärdiga ditt ätande genom mig! Du får gärna dö i förtid pga alla trans-fetter som du vräker i dig, men mig ska dom inte få döda!

Om du verkligen vill lägga av med skräpmaten och bli sundare, gå ner i vikt så är det bara att ta i med hårdhandskarna, hur många "krokodiltårar" din tjej gråter. Fan det verkar nästan som om hon vore din unge mer än din tjej...

Du måste bestämma dig för vad du vill, och sen när du gjort det så får du väl fixa separata skafferier för er. Då kan ju hon ha sitt godis där, och om du inte kan låta bli så får du väl be henne ha hänglås på sitt skafferi!

Det här handlar om dig i grund och botten. Du måste bli tillräckligt stark för att kunna se på henne och andra också när de äter, när du blir sugen så måste det finnas något som säger nej jag ska inte förstöra det här för mig själv. Disciplin. Håller även med om att om du börjar äta nyttigare så kanske du kan dra med henne på den svängen. Har sett många sådana "förvandlingar". Bestäm dig. Skapa rutiner. Kör hårt..

Kom igen nu..nu måste du ta befälet över skutan!
:whipped:

// Fischer

JAM
2004-08-06, 00:26
Jag kan bara hålla med alla andra - stå upp och säg ifrån!

- Ta en bit tårta nu.
- Nej tack, jag vill inte ha någon tårta.
- Jo, men snälla.
- Nej, tack.
- Kom igen nu, smaka en liten bit nu.
- Vad är det du inte förstår? Jag vill inte ha. Nej, nej och åter nej, tack.

;)

Ytterligare ett alternativ kan väl vara att ta över ansvaret för hushållets inköp eller i alla fall se till att hon inte handlar ensam. Köps ingen skitmat hem så kommer det inte heller att ätas någon skitmat i hemmet.

Micke_1979
2004-08-06, 07:57
För att vara rakt på sak: du måste helt enkelt bestämma dig för vad du vill åstadkomma med dig själv. Sätt upp ett mål och ett par delmål, och bestäm dig för att följa ditt upplägg strikt. Det är egentligen inte svårare än så. Första tiden är alltid jobbigast, men när du väl har kommit in i en sundare livsstil med sundare vanor kommer det att bli mer rutin än jobbigt. Till slut kommer du att föredra bra mat framför dålig, för att du inser hur mycket bättre du mår av att äta den. Om du tränar kommer du också märka att du får bättre resultat. Ni behöver ju heller inte utesluta godis/kakor/etc helt, men försök att äta det en dag per vecka istället för varje.

När det gäller din tjej och hennes truganden att du skall äta t.ex. tårta när du inte vill så tycker jag att det är direkt elakt av henne. Inse att det är en form av utnyttjande. (Fast samtidigt får du nog skylla dig själv om du ger med dig...) Säg åt henne att du blir besviken och ledsen när hon gör så. Och vägra! Jag tror på dig - du kan fixa det bara du väl bestämmer dig för det!!

Men jag fattar inte hur trögt det går i onsdags hade jag ett litet snack med henne :)
Men så igår så fråga hon igen (men ja sa nej) :D
Sen tog jag några ostbågar lite senare men :nono: för att hon ville de ..

Micke_1979
2004-08-06, 08:09
Alltså jag bara gapar när jag nu har läst igenom vad som stod i den här tråden...vad är det frågan om??????

Jag håller med de övriga: Du måste börja ta ansvar för din egen kosthållning!
Fan, hur kan man låta sig påverkas så av en annan människa? Det där med att andra människor vill att man själv ska äta för att dom inte ska få skuldkänslor för att dom själva stoppar i sig skit, och vet om det! Det är helt sjukt. Då får man helt enkelt säga den bistra, kalla sanningen att ; NEJ! Du ska inte få rättfärdiga ditt ätande genom mig! Du får gärna dö i förtid pga alla trans-fetter som du vräker i dig, men mig ska dom inte få döda!

Om du verkligen vill lägga av med skräpmaten och bli sundare, gå ner i vikt så är det bara att ta i med hårdhandskarna, hur många "krokodiltårar" din tjej gråter. Fan det verkar nästan som om hon vore din unge mer än din tjej...

Du måste bestämma dig för vad du vill, och sen när du gjort det så får du väl fixa separata skafferier för er. Då kan ju hon ha sitt godis där, och om du inte kan låta bli så får du väl be henne ha hänglås på sitt skafferi!

Det här handlar om dig i grund och botten. Du måste bli tillräckligt stark för att kunna se på henne och andra också när de äter, när du blir sugen så måste det finnas något som säger nej jag ska inte förstöra det här för mig själv. Disciplin. Håller även med om att om du börjar äta nyttigare så kanske du kan dra med henne på den svängen. Har sett många sådana "förvandlingar". Bestäm dig. Skapa rutiner. Kör hårt..

Kom igen nu..nu måste du ta befälet över skutan!
:whipped:

// Fischer


När det kommer till godis motion och mat är hon som ett barn

tex "nää vill inte" "fnisssss"

En funderare hon säger att hon äter mindre än 2300 kalorier
och jag mindre än henne hur mycket äter jag då :em:

Men du har rätt dags att vakna :sleep: :whipped:

Micke_1979
2004-08-06, 08:18
Jag kan bara hålla med alla andra - stå upp och säg ifrån!

- Ta en bit tårta nu.
- Nej tack, jag vill inte ha någon tårta.
- Jo, men snälla.
- Nej, tack.
- Kom igen nu, smaka en liten bit nu.
- Vad är det du inte förstår? Jag vill inte ha. Nej, nej och åter nej, tack.

;)

Ytterligare ett alternativ kan väl vara att ta över ansvaret för hushållets inköp eller i alla fall se till att hon inte handlar ensam. Köps ingen skitmat hem så kommer det inte heller att ätas någon skitmat i hemmet.

Jo hushållets inköp det är ju oxå en historia för sig det :(
Vi har en diskution om vad vi ska äta varje kväll
ganska ofta mellan frysdiskarna nere i icabutiken ..
jag frågar hon svarar
Pasta ris eller potatis svar= Nej
o så börjar det ..

King Grub
2004-08-06, 08:56
Jag tycker, ärligt talat, att det här bara blir löjligare. Det är väl bara att äta vad du vill! Du är väl inte omyndigförklarad?

Fischer
2004-08-06, 09:20
Håller med Grub!

Fan, vi ger dig tips på hur du ska bryta detta mönster för du skrev att du ville ha hjälp, är det inte dags att sätta det i realitet? Annars kommer den här diskussionen pågå i oändlighet och denna tråd kommer att bli nån sorts snuttefilt som du krampaktigt håller i...trots noll resultat.

Grabben, det är dags att slänga allt vad snuttefiltar och nappar heter och ta tag i verkligheten. Måste nästan få fråga vilka intressen din tjej har, hon verkar bara vara intresserad av att äta... :confused: Ja, samt att få dig att äta...om det nu skulle kunna klassificeras som ett intresse...eller göda kanske är ett mer passande ord i detta sammanhang...

//Fischer

Micke_1979
2004-08-06, 09:27
Jag tycker, ärligt talat, att det här bara blir löjligare. Det är väl bara att äta vad du vill! Du är väl inte omyndigförklarad?
Nope :em:

men grejen brukar vara så att hon vill att vi ska äta samma sak
för att "hon" inte ska behöva laga två maträtter vilket är ironiskt
för det är jag som lagar maten förutom när det gäller grillat :)

Mer mattips åt folket (MIG) :D

King Grub
2004-08-06, 09:31
Nope :em:

men grejen brukar vara så att hon vill att vi ska äta samma sak
för att "hon" inte ska behöva laga två maträtter vilket är ironiskt
för det är jag som lagar maten förutom när det gäller grillat :)

Mer mattips åt folket (MIG) :D

Du får väl laga din egen mat för sjutton gubbar!

Vad fasen - sitta här på ett forum och gnälla. Ta tag i saker och ting på plats!

I all välmening.

Micke_1979
2004-08-06, 09:58
Håller med Grub!

Fan, vi ger dig tips på hur du ska bryta detta mönster för du skrev att du ville ha hjälp, är det inte dags att sätta det i realitet? Annars kommer den här diskussionen pågå i oändlighet och denna tråd kommer att bli nån sorts snuttefilt som du krampaktigt håller i...trots noll resultat.

Grabben, det är dags att slänga allt vad snuttefiltar och nappar heter och ta tag i verkligheten. Måste nästan få fråga vilka intressen din tjej har, hon verkar bara vara intresserad av att äta... :confused: Ja, samt att få dig att äta...om det nu skulle kunna klassificeras som ett intresse...eller göda kanske är ett mer passande ord i detta sammanhang...

//Fischer

Jag undrar det oxå ibland men det kommer bli lättare när hon börjar på lärarhögskolan igen
Jag kommer lättare kunna hålla i trådarna

Jag själv skulle inte kalla den här tråden en snuttefilt :em:
men snarare en realitats check :)
Få ner fötterna i marken lixom

Och det är jag tacksam för :bow:

Micke_1979
2004-08-06, 10:07
Du får väl laga din egen mat för sjutton gubbar!

Vad fasen - sitta här på ett forum och gnälla. Ta tag i saker och ting på plats!

I all välmening.

Det är ju jag som lagar maten ju :rolleyes:

nää men jag förstår vad du menar ..

------------------------------------------------------

Tack för hjälpen alla som hjälpt till