handdator

Visa fullständig version : Att träna med Technogyms Olympic Bench Press...


Snorkfröken
2004-08-02, 18:26
Ja, en lite konstig fråga kanske, men tänkte höra om någon annan här på forumet måste stå ut med Technogyms Olympic Bench Press (http://www.technogym.nl/_vti_g6_psel.aspx?rpstry=11041_)

Tycker bänkarna är rätt värdelösa. För det första kan man inte justera höjden på stången, utan det finns bara två fasta lägen. Naturligtvis passar inget av dessa mig, utan jag skulle behöva ett läge mittemellan :furious: Dessutom är bänken ergonomiskt formad... Låter ju hur bra som helst, men det är det inte i praktiken (tycker jag). Det är jättesvårt att hålla balansen, får satsa en del av energin på att se till att inte falla av bänken :(.

Är det någon annan som tränar med liknande bänkar och har några tips och råd att ge på hur man kan få träningen att funka bättre? Vill verkligen köra bänk, men de där bänkarna drar liksom ner på motivationen...

/Snorkis

Arne Persson
2004-08-02, 18:45
Originally posted by Snorkfröken
Ja, en lite konstig fråga kanske, men tänkte höra om någon annan här på forumet måste stå ut med Technogyms Olympic Bench Press (http://www.technogym.nl/_vti_g6_psel.aspx?rpstry=11041_)

Tycker bänkarna är rätt värdelösa. För det första kan man inte justera höjden på stången, utan det finns bara två fasta lägen. Naturligtvis passar inget av dessa mig, utan jag skulle behöva ett läge mittemellan :furious: Dessutom är bänken ergonomiskt formad... Låter ju hur bra som helst, men det är det inte i praktiken (tycker jag). Det är jättesvårt att hålla balansen, får satsa en del av energin på att se till att inte falla av bänken :(.

Är det någon annan som tränar med liknande bänkar och har några tips och råd att ge på hur man kan få träningen att funka bättre? Vill verkligen köra bänk, men de där bänkarna drar liksom ner på motivationen...

/Snorkis

Glöm inte att dessa är framforskade av världsberömda och välbetalda forskare. Så inga onda ord om deras prylar.

z_bumbi
2004-08-02, 19:20
Inte för att vara den men det där var bland det skummaste jag sett i bänkväg. :D

Det man säga om att få stabila lyft är väl det vanliga, dra tillbaka axlarna, spänn ryggen och magen, benen bör peka ut åt sidorna och fötterna stadigt i golvet.
Funkar inte det så gör man elaka saker mot den som köpt in den och har man möjlighet så byter man sen gym. :)

negative
2004-08-02, 19:54
Originally posted by Arne Persson


Glöm inte att dessa är framforskade av världsberömda och välbetalda forskare. Så inga onda ord om deras prylar.

Glömde du smileisen eller är du seriös :confused:

Arne Persson
2004-08-02, 19:59
Det är en konkurrent så jag anträngde mig att vara seriös!;)

Snorkfröken
2004-08-02, 20:15
Originally posted by Arne Persson


Glöm inte att dessa är framforskade av världsberömda och välbetalda forskare. Så inga onda ord om deras prylar.

Därför har jag försökt ge dem en chans :D Men forskarna borde nog inte vara så välbetalda om det här är det bästa de kan komma med...

Arne Persson
2004-08-02, 20:17
Originally posted by Snorkfröken


Därför har jag försökt ge dem en chans :D Men forskarna borde nog inte vara så välbetalda om det här är det bästa de kan komma med...

Dom kanske skulle börja träna lite själva?;)

Snorkfröken
2004-08-02, 20:20
Originally posted by z_bumbi
Inte för att vara den men det där var bland det skummaste jag sett i bänkväg. :D

Jepp, tell me about it. Fattar inte vart alla människor får sina idéer ifrån. Vad är det för fel på gamla, traditionella bänkar? Ännu ett bevis på att allt inte blir bättre av att trendutvecklas :smash:

Det man säga om att få stabila lyft är väl det vanliga, dra tillbaka axlarna, spänn ryggen och magen, benen bör peka ut åt sidorna och fötterna stadigt i golvet.


Får väl försöka så gott det går att få till några vettiga lyft. Kan ju, som en liten tröst, hoppas att det jag klarar i den här bänken motsvaras av mer vikter i en vanlig bänk.

Funkar inte det så gör man elaka saker mot den som köpt in den och har man möjlighet så byter man sen gym. :)

:D Hade jag inte gillat människorna där och gymmet överlag så mycket, hade det kanske varit ett alternativ.

Jorgen
2004-08-02, 21:05
Du slog huvudet på spiken där Snorkfröken. Trendutvecklas ja. Jag har tränat på ett gym med enbart Technogymmaskiner (9:de i Höör, Arne vet vilket :D), jag får anses vara i normallängd (180) men kunde inte ställa in någon maskin så att dom funkade bra. Men dom är spaceiga att titta på. :rolleyes:

//Jörgen

Allan
2004-08-02, 21:10
Technogym - liksom flera andra tillverkare - vill numer sälja kompletta paket, som inkluderar att man ska instrueras för att köra maskinerna. Det kanske är tanken där. Jag skulle i vart fall aldrig lägga mig på en sån.

allan

Mighty
2004-08-02, 21:18
Jag har också försökt göra bra lyft på en sådan bänk. Jag skriver försökt eftersom det är helt omöjligt för mig att få någon stabilitet och harmoni i lyftet. Maken till överutvecklat trams får man leta efter. Tyvärr behöver man inte leta allt för länge, bara att titta på övriga utbudet från Technogym :smash:

Brezjnev
2004-08-02, 21:59
Det finns två bänkar från technogym på gerdahallen i Lund, det är fanimig något av det sämsta jag någonsin har skådat! Det går inte att få till en stabil sitt/liggställning på dom.

raZmus
2004-08-03, 04:48
Techno = Disco


:D

norpx
2004-08-03, 07:23
Min mors jobb har en sån där bänkpress. Slutade med att nån borrade om hålen och flyttade ner hållaren. Spelade dock ingen roll man får ju ont i ryggen av den där jävla dynan endå.

Snorkfröken
2004-08-03, 07:27
Min mors jobb har en sån där bänkpress. Slutade med att nån borrade om hålen och flyttade ner hållaren. Spelade dock ingen roll man får ju ont i ryggen av den där jävla dynan endå.

Ingen vits att föreslå det för gym-ägarna då heller ;) Inte för att de säkert skulle börja borra i sina fina cybermaskiner ändå... Hmm, kanske jag borde skriva ut citat från den här tråden och visa upp för dem på gymmet? Då skulle de få se vad den allmänna åsikten om deras fina bänkar är :D

GhostFace
2004-08-03, 08:15
Avancerade grejjer...

Skulle bara fattas att man kunde vinkla varje dyna i varje led dessutom för att få "en behagligare liggställning" !

Grundligt praktiskt genomtänkt av inköparna på gymet?

Chrilleman
2004-08-03, 08:17
Jag tränar lite på deras incline bench press. Den är inte helt nyttig för ryggen. Jag får inget bra stöd med fötterna på golvet. Om man utnyttjar fotpinnen så är det lätt att man pressar på för mycket med benen och då lyfter rumpan från bänken.
Dessutom så får man max köra på 90 kg. Iofs är detta inget problem för mig än, men det är ju inga vikter att tala om för en som är lite småstark.

Gabber
2004-08-03, 08:53
jag tränar på F&S och där har de bara Technogym, jag personligen tycker de är skit, inte just bänkarna utan maskinerna overall.

bänken sög i början men nu känns den helt ok och stabil för mig.

Grandi
2004-08-03, 10:27
Kan bara instämma i kören. Techogyms nyaste flashiga serie är det största steget bakåt i gymutrustningsutvecklingen på bra länge :smash:

Tacka vet jag Techogyms äldre utrustning och Davids av samma årsmodeller :thumbup:

Kristian
2004-08-03, 12:35
Där jag tränar finns det också technogymprylar och jag har iaf inget problem med inställningar eller med bänkarna.

/Kristian

JJ
2004-08-03, 12:41
Ja, en lite konstig fråga kanske, men tänkte höra om någon annan här på forumet måste stå ut med Technogyms Olympic Bench Press
Tycker bänkarna är rätt värdelösa.
/Snorkis

Ja, tyvärr. Visst är de kassa, riktigt jävla värdelösa för att vara uppriktig. Den enda tröst jag kan ge dig är att man vänjer sig något.

Krokodil
2004-08-03, 12:55
Hellre funktionella än flashiga redskap!

Snorkfröken
2004-08-03, 13:06
Ja, tyvärr. Visst är de kassa, riktigt jävla värdelösa för att vara uppriktig. Den enda tröst jag kan ge dig är att man vänjer sig något.
Okej, jag får väl försöka leva på hoppet då :rolleyes:

Måste kanske försöka peppa mig själv med lite omvänd psykologi, eller nåt. Typ säga till bänkarna att "Nu fasen ska jag minsann visa er... Det krävs mer än fjantiga bänkar som ni för att stå emot mina bänkökningar" :D Kunde kanske vara nåt? Bäst att inte prata med bänkarna alltför högljutt dock, man vill ju inte bli betraktad som helgalen.