Visa fullständig version : Kotknackeri i förebyggande syfte..
Skulle vara kul att veta vad ni spenderar på massage/kiropraktor/naprapat? Själv får jag en genomkörare ungefär var tolfte vecka - det brukar knaka friskt. Läste just om nån som hade domningar/strålningar ner i armen - just såna symtom som man kan få behandlade. Tala gärna om vad ni föredrar - själv har jag samma naprapat sen säkert tio år, och är nöjd.
allan
Har under 15 år haft ett stort antal kotknackare, mest beroende på att jag flyttat runt i Sverige. Har sedan ett år haft kontakt med en mycket bra naprapat som själv har haft en aktiv bakgrund. En fantastisk kille faktiskt.
Ringer när det låst sig rejält i bäckenet och smärtan hugger vilket inträffat två gånger senaste året. Han fixar det direkt.
Jag utnyttjar inte tjänsten förebyggande utan lägger ned mycket kraft och tid på att hålla mig mjuk och tränar specifikt de muskler som hjälper till att hålla ryggen bra.
Sverker
[ 04 April 2002: Inlägget har ändrats av: Sverker ]
Idrottsmassör en gång i månaden, i genomsnitt, under perioder då jag kan träna.
jag har gått ganska mycket det senaste året. Både pgr stressnacke och ryggskott. Känner dock att man kanske blir lite beroende...vilket inte känns bra. Önskar att jag inte behövde gå överhuvudtaget.
Min naprapat jobbar enbart med idrottsmän.
Nina
Sålångt som möjligt skall man låta kroppen fixa låsningarna av sig själv, men skulle det låsa sig riktigt ordentligt så påskyndar man rehabiliteringen med ca halva tiden efter några besök. Ett tips är att köpa en dörrtrapets, häng och gör lite benlyft med lite tvist, kalas mot smålåsningar.
MVH/Matte
..bokade just upp mig hos en naprapat, gymmat i några år och något nyper i ryggen ibland vid vissa rörelser, har ingen arning om vad det är men det har gjort så ett år så då kanske det är dax ;)
mitt första besök på 2½/3 år.
El Diablo
2002-04-05, 12:07
Jag unviker så klart kiropraktorn så länge som möjligt. Tror inte att det är så bra att gå dit i förebyggande syfta faktiskt. Laga inte det som inte är trasigt, men förra månaden var jag tvungen att gå dit. Sabbade ryggen när jag körde böj. Tungt, trött och dum i huvet som jag är så vägrade jag plocka av vikter. och det låste sig rätt hårt i korsryggen. Min kiropraktor tar 310 sek per behandling. Är väl prisvärt antar jag..
sådär. jag var just hos en naprapat för första gången, 350 spänn, satan, han kände igen mig från gymmet oxo.
Det sprakade till rejält i ryggen, och nu är jag är helt mör i hela ryggen, lite öm oxo, känns helt avdomnat och konstigt, bara man inte blir beroende nu *ta i trä*
Pga en ryggskada har jag testat det mesta. Gick hos en kiropraktor i ca ett år (tog bort låsningen för stunden). Övergick sedan till vanlig massage. När detta inte hjälpte tog jag kontakt med gymets PT. Hon har nu arbetat med min rygg i några månader och jag känner mig så mycket bättre. Istället för att ta bort låsningar tillfälligt jobbar vi på att stärka muskulaturen runt om i ryggen genom styrketräning. Klart bättre än allt detta knäckande...
//Cina
Tror heller inte det är så bra med allt knäckande fram & tillbaka,det måste ju bli förslitningar til slut om man går där mycket :rolleyes: tror hellre det är bättre med vanlig massage då det mjukar upp musklerna och spänningarna släpper.
Var i eftermiddag till en massör för första gången i mitt liv. 30 min - 150 spänn. Men det var det värt!
Gick mest dit för att belöna mig själv efter att ha fixat 5 tentor på en vecka. Hade inga smärtor eller så.
Dock så hittade massören en del spänningar och hälsade att jag kommer få problem med rörligheten inom ett par år om jag inte börjar stretcha bättre :eek: ;)
Jag var hos en ny naprapat i måndags (tack för tipset Åse) och för första gången på länge känns det som om jag kommer bli helt bra i min korsrygg. Han var riktigt duktig, hittade obalanser, stretchade och låste sedan upp min korsrygg. Nästan, en låsning fick vi vänta med då mina muskler krampade så jävla hårt. Jag var tydligen stark i låren och gluteus, svag i viss bålmuskler m.m. Ska dit på fredag igen. Fick lära mig en ny staisk magövning, "plankan". Fan vad den tog. Ska även bärja med enhands marklyft, för att träna upp den mindre sidan av min rygg (har ytterst liten skolios, som ryggen kompenserar för).
Åse Columbus
2002-06-05, 15:48
Hej jj
Visst är han duktig ..tar ahnd om mig ..när jag har problem...och iom att han tränar själv så kan han ge bra övningar.
Skönt att det fixa sig!
Åse :cool:
Han är mycket bra. Idag fick han upp de sista låsningarna och kunde konstatera att högerbenet är 1.2 cm längre. Så nu bli det inlägg, skönt att hitta orsaken till sina problem. Än en gång, tack Åse! :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.