handdator

Visa fullständig version : Evas träningsjournal


Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

Eva_E
2004-08-02, 14:11
Känns som att det är dags att komma ut ur skuggorna...

Jag har en känsla av att jag på flera sätt skiljer mig från den typiska besökaren här, men här är jag - take it or leave it!

Jag är:
Kvinna, 46 år gammal.
Har tränat nästan hela mitt vuxna liv, sisådär 25 år... Mest löpning och styrketräning, men även diverse annat kul *s*

Styrketränat mer eller mindre seriöst har jag i den här vändan gjort i tre år... började som rehabträning efter musarmsskada, fortsatte som träning enligt BFL (BodyForLife)-konceptet... övergav det i början av det här året och pysslade ihop ett eget träningsschema. Lyfter med hänsyn taget till ålder och kön rätt tungt och mer med ambitionen att bli "stark" än att bli "snygg"... mer detaljer tar jag senare.

Dessutom är jag löpare! I september ska jag springa Lidingöloppet 30 km! Fram till dess prioriterar jag löpträningen framför styrketräningen, men försöker i görligaste mån hinna med både-och.... Ambitionen är minst två, helst tre styrkepass i veckan. Kombinera detta med att jag löptränar fyra-fem dagar i veckan: Massor av träning blir det - and I love it! Senaste månaden summerade jag ihop 44 timmars träning...

Tja - det tror jag räcker så länge!

Vi hörs!

Eva

emmzan
2004-08-02, 14:49
Varmt välkommen hit!:cheers:

Snorkfröken
2004-08-02, 16:08
Jajamen, välkommen Eva E! The more the merrier :)

Allan
2004-08-02, 16:26
Rejält välkommen hit - vi behöver alltid fler vuxna tjejer. Det finns en del erfarenhet här, som du kanske redan vet, och vi ser fram mot att du delar med dig av vad du vet!

allan

Semiramis
2004-08-02, 16:30
Välkommen hit, ska bli intressant att följa dig. Jag är också en av de få "seniorerna" som tränar för att bli stark och för att det är så himla roligt!

muzzelman
2004-08-02, 16:40
Bara för att kvinnan är 46 år så kmr det inte in någon och skriver lägg upp lite bilder! Men efter som jense redan har vart i ämnet milf så tycker jag du ska lägga upp lite bilder för hans skull! :thumbup:

Allan
2004-08-02, 20:00
Originally posted by muzzelman
Bara för att kvinnan är 46 år så kmr det inte in någon och skriver lägg upp lite bilder! Men efter som jense redan har vart i ämnet milf så tycker jag du ska lägga upp lite bilder för hans skull! :thumbup:

Inte om den här moderatorn får bestämma! Kolo är - och ska förbli! - en fredad zon. Och därmed jämt!

allan

Jax
2004-08-02, 20:02
Aha, du har redan lagt upp din journal..trevligt.

Förövrigt så lurade jag hit Eva från puls.se

Pinglan
2004-08-03, 06:31
Varmt välkommen Eva :cheers: Jag tillhör också det lite "äldre" gardet här om man nu kan säga så om kvinnor i sina bästa åldrar :thumbup: Vi verkar ha liknande träningsbakgrund också även om jag nu för tiden helt har lagt ner löpningen för att istället prioritera tyngdlyftning. Saknar löpningen gör jag dock, nästan varje dag! Än en gång, välkommen hit!

Eva_E
2004-08-03, 09:29
Hej igen! Och tack för det varma välkomnandet! :love:

Håll i er nu, det här kommer att bli rätt långt! Hade tänkt köra en lite mer detaljerad beskrivning av hur jag tränar och lite annat...

Var ska vi börja? Jo - jag tror att jag beskriver hur just den här veckan ser ut för mig träningsmässigt:
Måndag: jogg med rygga 2x5 km (till och från jobbet). Styrketräning axlar, rygg, triceps
Tisdag morgon: styrketräning bröst, biceps (inkl. underarm/handled), mage; kväll: löpning backträning, ca. 8-10 km
Onsdag: löpning 10 km (testlöpning i Lidingöloppsbanan tillsammans med några kompisar, prestigemässigt veckans viktigaste pass :naughty: )
Torsdag: styrketräning ben (=rumpa, lår, vader)
Fredag: löpning intervallträning 5x1000 meter, totalt ca. 10 km
Lördag: löpning långpass 25-30 km
Söndag: "aktiv vila", antingen lätt jogg, cykel eller simning

Den här veckan är tämligen representativ. De veckor jag bara har tid att styrketräna två gånger slår jag ihop passen till överkropp respektive ben+mage.

Ett normalt styrkepass kör jag enligt följande: tre övningar/muskelgrupp, 1 lätt uppvärmningsset/muskelgrupp, tre "tunga" set/övning 3x6 reps, försöker köra det sista setet till "failure" i de fall detta inte innebär risk för kroppsskada (jag tränar nästan alltid ensam, så jag kör liiite försiktigare t.ex. i bänkpress och knäböj).

Lite "nuffror": jag är 165 cm lång, och väger 61-63 kilo (Våga Vägra Vägning!!!). Mina "drömmål" när det här året började var, att jag skulle klara att lyfta min egen kroppsvikt i bänkpress, sittande rodd, knäböj, och halva kroppsvikten i bicepscurl med stång och "lying triceps extension" med curlstång. Har nått dithän + lite till på alla punkter utom bänkpressen... i minst ett 6-rep-set. Glad och stolt! :cheers:

Mina starkaste sidor är rygg och ben... om jag får skryta liiite så klarar jag hela 150-kilos-stapeln i benpress med maskinen som finns på mitt gym! Svagaste sidorna är bröst och axlar... men nåt ska man väl ha att sträva mot annars är det väl inget kul!
Tänkte lägga upp foto så småningom, men inte just nu... de bästa foton jag har är från i april, och de känns lite inaktuella.

Slutligen lite om matvanorna: Jag tillhör "6 måltider/dag"-skolan! Åt tidigare enligt BFL-konceptet, och i stort försöker jag hålla mig till det nu också; siktar på en fördelning protein/kolhydrat/fett 40/40/20 men jag är inte alls slavisk... och jag _vägrar_ räkna en endaste kalori! Käkar verkligen _massvis_!
Tillskott och dylikt: multivitaminer, extra antioxidanter, L-glutamin. Hade en burk proteinpulver stående på jobbet för nödsituationer, men den kom aldrig till användning så jag sålde den *skratt* - är istället storkonsument av keso och ägg...

Ja, nu vet ni lite mer... Spelet kan börja! Planen är att rapportera här ett par gånger i veckan!

Eva

Jax
2004-08-03, 09:36
Du tränar ju nästan precis som jag, eller snarare som jag vill träna om bara mina ben slutar att trilskas med mig.

Hur var Lidingöbanan?

Eva_E
2004-08-03, 10:46
Den vecka jag beskrev är den som just pågår, så det träningsloppet äger rum imorgon!
Men jag har sprungit de sista 22 km av banan tidigare, för några veckor sedan (km 8-30). Fram till km 15 var det lätt, trevligt, vackert! Sedan var det backe upp/backe ner - många små branta backar fram till km 20. Efter det blev det lättare - fram till de ökanda långbackarna, Aborrbacken etc. Och ja - Aborrbacken _är_ brant, ruskig och hemsk! Men jag tror inte man förlorar så mycket tid på att gå lite i just den om det skulle behövas... Och sen var det ju nästan slut... Som helhet: no big deal! Det här fixar vi!

Eva

JJ
2004-08-03, 12:48
Men jag tror inte man förlorar så mycket tid på att gå lite i just den om det skulle behövas...
Eva

Nej, det gör man inte. Brukar vara lite svårare att springa där ändå eftersom det är mycket folk i vägen.
Jag blir imponerad av träning måste jag säga.

Jax
2004-08-03, 13:07
Tycker du att den var så hemsk? Det är lång, väldigt lång, särskilt när man har sprungit 25 km innan, men jag tycker inte att den var så farligt brant. Men benen var väl inte helt glada över att jag sprang uppför, men det var ju så kul, särskilt när alla andra (utan en) som jag såg, gick uppför.

Men som du säger, man förlorar inga enorma mängder tid av att gå uppför, i alla fall inte om man bara gör det på de lite brantare delarna av backen.

emlo
2004-08-03, 13:15
Det här är en träningsdagbok som jag kommer att hålla koll på! Superkondis OCH stark - imponerande! :bow:

Få se om jag är i lika bra form om 19 år! ;)

Eva_E
2004-08-03, 13:19
Kanske... möjligen... eventuellt... att jag upplevde Aborrbacken som värre än annars när jag provlöpte den, eftersom jag hade löptränat 100 km under de fem föregående dygnen när jag var där, det var 25 grader varmt, och jag hade ingen vätska med mig...
:smash:

Tja - är huvet dumt får kroppen lida! Eller nåt...

Och såklart planerar jag att springa varenda j-a meter av loppet!!! :thumbup:

Eva

Eva_E
2004-08-05, 09:43
Det här blir nog rätt långt - har fyra dagars träning att avrapportera, med sex träningspass...

Måndag 2/8: sprang till och från jobbet med ryggsäck, 5 kilometer enkel väg. Är ju van att springa betydligt längre sträckor, men det här var ändå ganska jobbigt! Fick ont i baken... *s*
Dessutom styrketränade jag, axlar, rygg, triceps. Det gick sisådär... Har varit borta från gymmet ett par veckor, och det kändes. Dessutom hade jag lite ont om tid, så det blev bara två övningar/kroppsdel.

Sittande rodd (maskin, Nordic gym):
1x10x45
1x6x55
1x6x60
1x5x65

Ryggdrag (maskin)
2x6x45
1x6x50

"Lateral raise" (maskin)
1x10x20
3x6x25

Hantellyft rakt fram
2x6x6
1x6x7

"Pushdown", kort vinklad stång + kabel
1x10x20
3x6x25

"Barbell lying triceps extension"
3x6x27,5

Tisdag, 3/8: Styrketräning på morgonen, löpning på kvällen. Kvällens löppass var backintervaller, sprang uppför en backe som tar 1 minut, vände och sprang ner direkt i ungefär samma tempo, därefter paus 20-30 sekunder. 12 upprepningar. Inklusive uppvärmning och nerjogg 1 timme, uppskattningsvis 9 kilometer.
Styrketräningen blev på ett annat gym än mitt vanliga, detta var stängt p.g.a. storstädning... Därför blev inte heller dagens pass riktigt optimalt... tränade bröst, biceps, mage.

"Seated chest press"(maskin)
1x10x30
2x6x40
1x4x45

Bänkpress
3x6x35 Blä! Min svaga punkt, här kommer det att satsas under hösten!

Lutande hantelpress
3x6x12

Bicepscurl med stång
1x10x25
2x6x30
1x6x32,5

Stående curl med hantlar
3x6x9

"Omvänt handledslyft" (underarm vilar på bänk)
3x6x6

Situps tvärs på bänk
3x16

Benlyft
3x15

"Sidolyft" (eller vad det heter, man ligger på sida och gör sneda situps)
3x12

Onsdag, 4/8. "Bara" löpning, 10 km. Sista milen på Lidingöloppsbanan. Lite för varmt för att springa egentligen, men det gick ganska bra... Sprang i alla fall i god stil runt hela banan inklusive de ökända backarna. Lusigt tempo dock, nästan 60 minuter :( Men picknicken efteråt var trevlig!

Torsdag, 5/8: Benstyrka! Supertoppenpass! Var så trött i slutet av passet att jag raglade och inte kunde hålla balansen på balansplattan som var den avslutande övningen...

Liggande benpress (maskin)
1x10x110
2x6x140
1x5x150

"Leg extension" (maskin)
2x6x50
1x5x55

Liggande bencurl (maskin)
1x10x20 Avbröt efter uppvärmning, fick ont på baksidan av ett knä - blä!

Knäböj
1x10x40
1x6x50
1x6x55
1x6x60
1x5x65 PB! Grunt och fult, men i alla fall!

Tåhäv med skivstång
1x6x55
1x6x65
1x6x70 PB!

Tåhäv i benpressmaskin
2x6x130
1x6x140

Utfall (med skivstång)
1x6x20
2x6x30

Återstoden av veckans träning blir i form av löpning, ett pass intervallträning och ett långpass ska in på nåt sätt, får se hur svårartad träningsvärk jag får av benträningen...

Eva

adeleine
2004-08-05, 09:50
imponerande och inspirerande! kommer följa dig och din träning...VÄLKOMMEN!


:bow:

Jax
2004-08-05, 11:03
imponerande och inspirerande!
:bow:
Håller med helt och hållet. :thumbup:

emlo
2004-08-05, 12:51
6 träningspass på 4 dagar, woho!

Stark rygg.. och ben... och armar! 32.5 kg i bicepscurl är :eek: Bänken handlar mycket om teknik. Spänner du kroppen ordentligt? Jag upplevde i alla fall en stor skillnad när jag fokuserade mer på själva utförandet.

Snorkfröken
2004-08-05, 13:00
Du är stark! Kan inte säga annat... Och jag är minst sagt imponerad av att du orkar träna så mycket, speciellt nu då det är så här hett. :bow:

Eva_E
2004-08-05, 13:13
Äh men Tack! Vad glad jag blir! 6 träningspass på 4 dagar är liksom "no big deal", minst tre till torde jag skrapa ihop innan det blir söndag kväll...

Angående mina ynkliga bänkpressar funderar jag allvarligt på att ta två steg tillbaka, typ... Köra riktigt lätt, och låååångsamt, så tekniken sitter, och sedan börja öka på igen. Dessutom har jag lite problem med svaga handleder, ska försöka få fason på det också på nåt sätt - fast det är så tråååkigt.

Bara på kul ska jag försöka lägga in en liten ryggtavla här... Om jag lyckas begripa mig på den där "upload" funktionen *s*. Så här såg jag ut i mitten av april. Har minskat lite i vikt och ökat lite i styrka sen dess, så hoppeligen ser jag väl lite bättre ut nu...

Eva

Snorkfröken
2004-08-05, 13:42
Wow! Du är levande bevis på att trettio-strecket inte är någon magisk gräns för hur man ser ut! Tycker mina väninnor började ha värsta ålderskrisen redan när de knappt hunnit fylla 25... :rolleyes: Har aldrig fattat det där.

Angående mina ynkliga bänkpressar funderar jag allvarligt på att ta två steg tillbaka, typ... Köra riktigt lätt, och låååångsamt, så tekniken sitter, och sedan börja öka på igen.

Bänk är definitivt min svaga punkt också :cryout: Kanske vi borde sätta upp nån gemensam strategi för att "övervinna bänken" som bara inte kan misslyckas :D

Pinglan
2004-08-06, 07:38
Jäklar vad du ligger i med träningen Eva, blir ju matt bara av att läsa om all din träning :bow: Grattis till PB i knäböj och tåhäv! Hur tycker du förresten att det funkar att träna benen när du springer sådär mycket? Känner du dig aldrig sliten? Snygg ryggtalva BTW, släng upp lite fler bilder vetja :thumbup:

Eva_E
2004-08-06, 09:15
Hur tycker du förresten att det funkar att träna benen när du springer sådär mycket?

Huvet på spiken kära Pingla! Träna ben dagen efter att ha sprungit funkar bra (bara passet ifråga inte varit backträning!), men tvärtom - ajajajjjj!

Idag var det _inte_ roligt att masa sig upp på löpbandet för lite intervaller. Ont i baken, lår som ömmande fläskkorvar... Men efter 2 kilometer _ytterst_ försiktig uppvärmning så kändes det väl någotsånär... 5x1 kilometer intervaller med 2 minuter gång mellan blev det, helt enligt planen. Fast inte går det fort inte - en viss medlem i ett annat forum skulle på en bra dag definiera mitt tempo som "slölöpning" *tsss*... Åsså 2 km nerjogg innan det hela kunde läggas till handlingarna!

Min rygg tackar för berömmet! Ska ta lite nya bilder snart, och då lägger jag kanske upp nåt mer... Vill ju göra mig själv rättvisa juh!

Fridens,

Eva

emlo
2004-08-06, 13:16
Fin rygg! Du är betydligt starkare än vad du ser ut. Gärna lite bilder på löparbenen också. :)

Starkt att köra intervallpass med träningsvärk i benen. Och vilken tur att du håller till på det här forumet nu, för här räknas nog knappast ditt tempt som slölöpning! :D

Eva_E
2004-08-06, 14:34
Fin rygg! Du är betydligt starkare än vad du ser ut. Gärna lite bilder på löparbenen också. :)

Starkt att köra intervallpass med träningsvärk i benen. Och vilken tur att du håller till på det här forumet nu, för här räknas nog knappast ditt tempt som slölöpning! :D

Snyft - ser jag inte så stark ut?! Får väl skylla på att bilden är lite gammal - tycker åtminstone när jag tittar mig i spegeln själv att det hänt en del. Och ben - klart jag har _ben_! *tittar ner* Massor med såna där läbbiga knölar till muskler som en del tjejer tycker det är sååå läskigt att ha *skratt*!

Om det var starkt eller dumdristigt att träna intervall idag kan väl diskuteras både en och två gånger!!! Har precis suttit här med papper och penna och skissat upp ett schema för nästa vecka när benstackarna får vila dagen efter benstyrkepasset. Har just nu en träningsvärk som inte är av denna världen!!!

Och _inget_ jag gör i träningsväg är, by definition, slött!!! :smash:

Eva

emlo
2004-08-06, 15:53
Det var bara det att du ser så smal ut. Inget fel i det! :) Och vadå att ingen tjej vill ha muskulösa ben. Jag tar gärna dina ben - osedda :D

Jag har dessutom en bestämd känsla av att alla mina konditionspass är slöträning i jämförselse med dina, hehe...

autowah
2004-08-08, 20:33
Välkommen, fast det är lite sent. Jag är några år yngre än dig,född på 60-talet, och är nästan lika stark. Ska bli kul att följa.

Eva_E
2004-08-10, 08:30
Jaha ja...
Jag har ingen möjlighet att ta mig till ett gym den här veckan förrutom möjligen på fredag :( Får bli en rackarns massa löpning istället + en del "alternativträning" - och så köra en stenhård styrkevecka nästa vecka!

Sedan jag skrev här senast i fredags har jag hunnit med tre löppass och lite annat:
Lördag 7/8 Löpning 18 kilometer. Hade planerat ett långpass på cirka 3 mil, men jag hade fortfarande känningar av torsdagen benstyrkepass, så det fick bli lite kortare och rätt mycket långsammare.
Söndag 8/8 Vilodag. Var och simmade med min dotter, och badade massor... Cirka 1000 meter simmat blev det väl totalt.
Måndag 9/8 Löpning 10,5 km. Backintervaller. Uppvärmning 4,5 km, därefter 12x1 minut uppför backe, direkt åtföljt av löpning nerför (särskild uppmärksamhet på god stil), vila 20-30 sekunder mellan varje. Svettigt och rejält pulshöjande! Därefter löpning 2 km hem.
Tisdag 10/8 Morgonjogg 11 km. Ska plåga benen med intervallträning imorgon, så idag var det "bara vanlig jogg", utan krusiduller...

Dagens löppass var för övrigt det 240:e träningspasset för i år!

Mors! :)

Eva

Pinglan
2004-08-10, 10:05
Backintervaller är ju brutaljobbigt :hbang: Satan vad man kan ta ut sig!!! Nu blev jag grymt sugen på att börja med backintervaller igen, körde det ett tag förra sommaren! Dessutom är det positivt för min explosivitet! Det avgör saken, ska försöka börja med det redan till helgen, ska till min pojkvän då och då kan vi springa tillsammans, det är mycket roligare att vara två vid intervallträning tycker jag! Tack för motivationen :thumbup:

no1fitness
2004-08-11, 00:17
Wow, jag tycker jag tränar mycket, men du är ju galen...:D
Stark är du också !! :bpump:
Jag har också problem med mina handleder i bänk och i dips också. Får lite ont när jag kör tungt och och jag har en lite onaturlig vinkel på dem...:(

Backintervaller = :love:
Lycka till med loppet och all träning !!

Mer bilder som är lika bra som den första !! :)

Jax
2004-08-14, 00:24
Läst om din träningshistoria på det där andra stället ;)
Det var inte alls vad jag hade räknat med. Otroligt starkt jobbat måste jag säga. Tror att det är fler än jag som tycker att det är en intressant historia, så om du vill får du gärna kopiera texten och lägga in den här också.

Eva_E
2004-08-14, 14:31
om du vill får du gärna kopiera texten och lägga in den här också.

Tja - varför inte??? Det som Jax refererar till är mitt svar på frågan "Varför började du med löpning?" på ett annat träningsforum... Alltid kan det vara någon liten tankeställare, att saker inte alltid är som man tror!

Eva

"Börjat minst två gånger

Första gången jag började springa var när jag pluggade vid universitetet, för drygt 25 år sedan...

Jag var alltid sämst i klassen i gympa när jag gick i skolan, hade 1:a i betyg åtskilliga terminer, något av en prestation då jag (faktiskt!) gick på alla lektioner och gjorde så gott jag kunde! Benig, mager, ovig och svag - det var jag det! Jag var mobbad en stor del av min grundskoletid, och det var en av de saker som mina plågoandar "slog ner" på - plugghästar som är dåliga i gympa ska tuktas, det var allmänna meningen!!! Det var inte så lätt alla gånger på den tiden...

Alltnog - jag överlevde, och så småningom kom jag upp på universitetet, och livet började bli lite lättare... Men jag hade absolut ingen kondis! Och mycket "sex&drugs&rockn'roll" var det väl också under en period - jag hade liksom en del att kompensera för... En gång skulle jag cykla tillsammans med min dåvarande pojkvän, en sträcka på en-och-en-halv mil. Jag var så trött att jag grät, och fick ta många pauser vid vägkanten. Samma sträcka har jag sedan, i "modern tid" sprungit många gånger - och det har inte varit nåt särskilt märkvärdigt... Så kunde jag ju inte ha det! Jag började springa lite då och då, utan några större åthävor. Skaffade inte ens några riktiga joggingskor till att börja med, utan sprang i promenadskor... Så småningom upptäckte jag tjusningen även med gympa, och styrketräning... Och jag sprang längre och längre sträckor... För 12 år sedan, när jag blev gravid med min dotter, så tränade jag lika mycket, och i stort sett likadant, som jag gör nu.

Men sedan hände något... Under småbarnsåren blev det mindre och mindre ork, tid och lust till någon träning. Gjorde halvhjärtade försök, och började om, många gånger. men det blev liksom inget mer med det...

Jag sitter många långa timmar vid datorn i mitt jobb... och för drygt tre år sen upptäckte jag priset för detta: En morgon hade jag så ont i min högra arm, axel och armbåge att jag inte kunde lyfta den ovanför midjehöjd!!! Musarm! Älskar ju mitt jobb, och ville till varje pris kunna fortsätta med det, så satte igång på alla fronter för att göra nåt åt det - akupunktur, ergonom, läkare, sjukgymnastik - rubbet! Och bra och smärtfri blev jag, ganska snabbt.
Hos sjukgymnasten fick jag börja med lätt styrketräning, för att bygga upp starkare axlar och rygg, och på så sätt undvika återfall. Men ni känner väl mig... *s* Inte kunde jag hålla mig till "lätt" styrketräning inte! Tyngre och tyngre körde jag, och det var så fantastiskt roligt!!! Som komplement fick jag för mig att börja med lite lätt konditionsträning... Mest i form av korta, intensiva intervallträningspass.
Men då upptäckte jag ju att det faktiskt är roligt att springa! Passen blev längre - 4,5,6,7,8 kilometer... Och på den vägen är det! Det här är - fast det känns som en evighet sedan - mindre än ett år sedan...

Och här är jag nu! Och nu slutar jag nog inte någon fler gång, om jag kan hjälpa det!

Oj, det blev visst ganska långt det här! Var visst en historia som låg och väntade på att bli berättad...

Eva"

emlo
2004-08-16, 09:13
Starkt av dig att börja om med träningen från "noll" - TVÅ gånger. Du måste verkligen ha en järnvilja utan dess like. :) Minst sagt inspirerande!

Håller tummarna för att du skall slippa fler avbrott i tränandet framöver.

Pinglan
2004-08-16, 09:29
Ja det där var verkligen intressant läsning! Starkt kämpat Eva!

Eva_E
2004-08-16, 10:08
Dags att rapportera andra halvan av förra veckan:
Inte ett enda pass styrketräning - snyft!!!
Och inte mycket annan träning heller - bestämde mig nämligen huxflux på torsdag morgon för att ställa upp i Midnattsloppet!

Alltnog:
Torsdag: Morgonjogg ca. 9 km lugnt tempo
Fredag: Uppladdningsdag, cykling knappt en timme för att få bort lite rastlöshet ur kroppen
Lördag: Midnattsloppet, 10 km på Söder. Tid 52.21. Ganska nöjd, men inte riktigt... Hade krafter kvar och tror jag hade kunnat springa en minut eller två snabbare. Blir ett 10 km-lopp till senare i höst för att undersöka den saken. Direkt efter målgång började det regna, och jag blev väldigt väldigt blöt och nerkyld...
Söndag: Vilodag. Hade funderingar på en kort uppmjukningsjogg, men kroppen sa NEJ! med så bestämd röst att jag bestämde mig för att för en gångs skull lyssna på vad den sa...

Och nu är det en ny vecka, men nya tag! Preliminärt upplägg som följer:
Måndag: Intervaller
Tisdag Benstyrka
Onsdag Överkropp del 1
Torsdag Backträning
Fredag Överkropp del 2, ev ett kort löppass om benen känns OK
Lördag: Löpning långpass, MÅSTE få till ett riktigt långt sådant den här veckan!
Söndag: "Aktiv vila" - troligtvis i form av simning

Fridens liljor!

Eva

Ironbabe
2004-08-16, 10:15
Jag hyser stor respekt och beundran för de som orkar/vill springa långlopp :bow: Bra tid oxå!!

Eva_E
2004-08-16, 10:22
Äh!!! *rodnar*

Det här var väl ingenting... Men jo, det kändes faktiskt rätt hyfsat! Ska springa Lidingöloppet 30 km terräng senare i höst, och jag har tränat ganska mycket backintervaller på sistone - så det kändes bra som bara den att i god stil flyta förbi en massa flämtande stackare i uppförsbackarna :devil:

Men tiden - jag drömmer dagdrömmar om att gå under 50 minuter på milen nästa gång! :hbang:

Eva

Eva_E
2004-08-17, 09:00
Två intensiva pass att rapportera!

Måndag: intervallträning på löpband. 5x1 km: 5.10, 5.00, 5.00, 4.48, 4.37 min/km. Dessutom totalt 4 km upp-och-ner-jogg. Sista intervallen var för snabb - började se suddigt i slutet av den... och de första var nog för långsamma! Nästa gång blir det 1x5.00 och 4x4.48 istället...
Helt osannolikt svettigt var det - det bokstavligt _rann_ svett ur BHn och bildade en pöl på golvet när jag stretchade efteråt!

Tisdag: benstyrka. Lite osäker på hur det skulle funka efter gårdagens intervallträning, men det gick hur bra som helst... Värmde upp med 10 minuter på trappmaskinen, och sen var det bara att köra:

Benpress (maskin):
1x10x120
1x6x140
2x6x150

Bencurl (maskin): Fick ont och fick avbryta när jag körde den här övningen senast, så jag tog rätt lätta vikter idag. Det positiva var att det inte gjorde ont!

1x6x15
1x6x17.5
1x6x20

Benspark (maskin)
1x10x45
2x6x55

Knäböj:

1x6x50
1x6x55
1x6x60
1x6x65
1x6x67,5
1x6x70 PB! :hbang: Inte superbästa tekniken, men what the heck...

Tåhäv med stång:

3x6x70

Utfallssteg med stång:
1x6x30 för varje ben
2x6x35

Tåhäv i benpressmaskin:
1x6x130
2x6x140

Och sen var jag ganska trött... Mycket nöjd med dagens pass!!!

Imorgon ska jag ta mig en dust med bänken bland annat! Ska bli kull, eller nåt... ;)

Eva

tinus
2004-08-17, 09:11
Åh vad skoj med en till tjej!! förlåt att jag missat din journal :em: men nu ska den följas!!

Kör hårt tjejen!! :hbang: :kickass:

Pinglan
2004-08-17, 09:48
Knäböj:

1x6x50
1x6x55
1x6x60
1x6x65
1x6x67,5
1x6x70 PB! :hbang: Inte superbästa tekniken, men what the heck...
Eva
Härligt jobbat tjejen! Grattis till PB :cheers: Bra gjort! Bra intervaller också, 4.37 är ju ruggigt bra :bow: Lycka till med bänken imorgon :thumbup:

Eva_E
2004-08-17, 10:04
>Pinglan: Jag har maxiflytet Laban just nu på benstyrkesidan!!!

Kollade bakåt i mina noteringar - i mitten av maj gjorde jag 52,5 i knäböjarna, och nu 67.5 solklart och 70 med viss tvekan! SÅ :devil: härligt!!!

Tack för lyckönskningarna, dem lär jag behöva...

Eva

emlo
2004-08-17, 14:02
Grattis till PB:t! :thumbup: Tekniken kommer skall du se. Nu får du ju iaf viktvana. :)

Hur kör du förresten dina intervaller på löpbandet? Är det snittempot som är ex 5.00 min/km? Jag skulle behöva lite inspiration till mina egna intervallpass, som inte är alltför frekventa just nu... Det skall det bli ändring på! :whipped:

Eva_E
2004-08-17, 14:28
Tack!!! :) Hade väl hyfsad teknik såvitt jag kunde se upp t.o.m. 60 kilo idag på knäböjarna, så jag är klart nöjd!

Hur kör du förresten dina intervaller på löpbandet? Är det snittempot som är ex 5.00 min/km? Jag skulle behöva lite inspiration till mina egna intervallpass, som inte är alltför frekventa just nu

Intervaller? Det är en hel vetenskap det! För det första måste du fundera på vad som är ditt mål med intervallträningen! Den typ av intervallträning jag kör, med 5-7 1000-meters-intervaller är den som är vanligast bland långlöpare. Mer exakt: jag ställer in farten på löpbandet på _exakt_ den fart jag angivit här, och så kutar jag av bara h-e i en kilometer!!! :laugh: Mellan intervallerna tar jag cirka 2 minuters "gåvila". Innan intervallerna värmer jag upp med cirka 2 kilometers gradvis snabbare jogg, och tvärtom efteråt... Jag tycker det är jättesvårt att få exakt rätt fart när man springer "på fri hand" i ett spår, så just för de här träningspassen föredrar jag löpbandet.

Eva

emmzan
2004-08-17, 14:57
Snyggt benpass!!! :hbang:

Jax
2004-08-17, 17:05
Och under tiden som man tränar undrar alla på gymmet vad det är för en idiot på löpbandet :D

Eva_E
2004-08-17, 20:28
Och under tiden som man tränar undrar alla på gymmet vad det är för en idiot på löpbandet :D

Precis! :D :D

Om det går brukar jag köra intervallträningen på tider då gymmet är tomt eller nästan tomt - då kan man dessutom spela sin egen musik!!! Mitt pyttelilla personalgym har dessutom bara ett löpband, så det är inte så poppis att ockupera det i en timmes tid när det är som mest folk där...

Eva

emlo
2004-08-18, 08:24
Intervaller? Det är en hel vetenskap det! För det första måste du fundera på vad som är ditt mål med intervallträningen! Den typ av intervallträning jag kör, med 5-7 1000-meters-intervaller är den som är vanligast bland långlöpare. Mer exakt: jag ställer in farten på löpbandet på _exakt_ den fart jag angivit här, och så kutar jag av bara h-e i en kilometer!!! :laugh: Mellan intervallerna tar jag cirka 2 minuters "gåvila". Innan intervallerna värmer jag upp med cirka 2 kilometers gradvis snabbare jogg, och tvärtom efteråt... Jag tycker det är jättesvårt att få exakt rätt fart när man springer "på fri hand" i ett spår, så just för de här träningspassen föredrar jag löpbandet.


Alright, skall testa någon gång när motivationen faller på. :)

Eva_E
2004-08-18, 08:57
Jaha, redan onsdag! Och dags för gymmet igen!
Förresten var jag ute och sprang en runda igår kväll, 12 lugna kilometrar i skogen. Kom en liten regnskur, annars var det enbart skönt och trevligt. Och precis som förväntat har jag idag träningsvärk i bak och ben som får mig att önska att jag var bättre på att gå på händer *s*, för i så fall skulle jag förflytta mig på dessa idag...

Nåväl, till saken! Idag tränades bröst, biceps. mage. Mest fokus på bänkpressen som sagt, med hela 6 set. Och inte går det bra, men forhoppningsvis ska det bli bättre! Mer i detalj (värmde upp i roddmaskin idag, för att skona benen!):

Sittande bröstpress (maskin)
1x10x25
1x6x30
1x6x35
1x6x40

Bänkpress
1x6x30
1x6x35
1x6x37,5
2x6x40
1x5x42,5 Armarna skakade så jag vågade inte ett 6:e lyft :(

Sned hantelpress
1x6x10
2x6x12,5

Bicepscurl med stång
1x10x25
1x6x30
2x6x32,5

Preacher curl med hantel
1x6x9
2x6x10 Länge sedan jag gjorde den här, glatt överraskad hur bra det gick! :em:

Omvänd handledscurl
3x6x5

Situps på tvären på bänk
3x15

Benlyft
3x15

Crunches liggande på sida
3x13 per sida

Magövningarna stoppades in mellan de andra övningarna... Usch vad jag hatar att träna mage, blir ju så tråååkigt med så många repeats!

Hej och hå!

Eva

tinus
2004-08-18, 09:05
Jag håller med!! Det är såååå trist med magträning

Bra pass :thumbup:

emlo
2004-08-18, 14:08
Instämmer i träna-magen-är-trist-kören...

Men det såg ju bra ut det där! Har du inte blivit starkare i bänken? Du får ragga upp en passare till nästa gång som kan komma till undsättning ifall ifall... Jag slutar också hellre en repetition för tidigt än en för sent så att säga. Vem fasiken vill fastna under stången liksom... Riktigt starka biceps! :thumbup:

Eva_E
2004-08-20, 13:09
Ja då var det dags igen! Två dar till att rapportera!

Torsdag: Backintervaller. 13x1 minut upp- och nerför en backe. Körde de sista tre intervallerna utan paus emellan. Varför just _13_intervaller? Jo nu ska ni höra - jag var så trött att jag tappade räkningen nånstans på intervall 8, så jag körde en extra för säkerhets skull! Sprang 3 kilometer innan och 2 kilometer efteråt dessutom.

Fredag: Styrketräning rygg, axlar, triceps. Testade som utlovat marklyft för första gången på väldigt länge... Det gick väl ganska bra, tog det rätt lugnt med vikten dock. Flera andra övningar var nya för den här gången dessutom, så det blev ett långt pass och rätt många set.
Varvade övningarna för att inte dö på kuppen, men fördelat på muskelgrupper såg det ut så här:

Sittande rodd (maskin)
1x10x40¨
1x6x55
1x6x60
1x6x65
1x4x70 Tja det här var nog ett PB det!

Marklyft
1x10x40
3x6x50

Ryggdrag (maskin)
1x6x35
2x6x40 En av de sista övningarna och jag var skittrött, klarar normalt 45

Rygglyft
3x10 med 10 kg hantel mot bröstet

Axellyft (maskin)
1x6x20
1x6x22.5
1x6x25 gick rätt lätt, testar 27.5 nästa gång

Stående axelpress med hantlar
1x6x6
1x6x7
1x6x8
1x6x9
1x6x10 En ny övning att testa ut rätt vikt i som synes

Hantellyft framåt
3x6x6

Triceps nedpress
1x6x20
1x6x22.5
1x6x25
1x6x27.5

Smal bänkpress
1x8x20
3x6x30

"Barbell lying triceps extension" (Vad heter den på svenska?)
2x6x25
1x6x27,5 med frågetecken... shit vad slut jag var!


Imorgon blir det långpass löpning, nån slags fingerad vilodag på söndag, och sen var det på'n igen...

Eva

tinus
2004-08-20, 13:14
PB!!!!!!!!!!!!!!Grattis!! :cheers: :bow: :D

emlo
2004-08-20, 14:52
Bra pass som vanligt! :thumbup:

Och att börja med 50 kg i marken är inte lätt direkt. Du måste ha en bra grundstyrka helt klart! Med lite tur vaknar du med en härlig träningsvärk i en massa småsmuskler imorgon! :D

Och du vet vad jag tycker om backintervallerna: :bow: :bow:

Eva_E
2004-08-20, 15:06
Tackelitack tjejer! Nu kan man gå hem med ett leende på läpparna! :cheers:

Jo, allltså, harkel... 50 kilo marklyft är ju klart bättre än ingenting :em: , men ställt i relation till vilka vikter jag klarar i mina andra rygg- och benövningar är det tämligen modest! Utrymme för ganska mycket ökningar ganska snart m.a.o, bara jag känner att tekniken funkar och jag inte får ont nånstans. Mer än vanlig hederlig träningsvärk förstås!

Eva

no1fitness
2004-08-21, 04:31
Om min motivation på något konstigt sätt skulle försvinna är det bara att titta in här och man får en enorm lust att träna !! :D

Du ÄR galen människa !! :hbang:
Gillar också skarpt intervaller på löpband, men jag springer inga kilometrar per intervall...Men då tränar ja gju till något helt annat också...:)

:thumbup:

Snorkfröken
2004-08-21, 15:23
Om min motivation på något konstigt sätt skulle försvinna är det bara att titta in här och man får en enorm lust att träna !! :D

Håller helt med! När motivationen tryter finns det inget bättre att göra än att ta en Kolozzeum-session och läsa andras journaler. Det riktigt känns som om nån stod och kickade en i arslet :kickass: Men än så länge har jag nog lyckats kicka mig själv rätt bra; inga större motivationskriser... än ;)

Pinglan
2004-08-23, 10:31
Bra pass som vanligt Eva! Och nytt PB också, grattis till det :cheers:

Eva_E
2004-08-24, 09:56
Ett par bilder hade jag utlovat...

Shit - jag tycker det känns jättepinsamt att bli fotad! Kvaliten är väl inte den bästa på korten helller, särskilt bilden av benen och magen. Tror jag tog fem bilder, men allihop var oskarpa :(

Hursomhelst - det här är jag det! Inte sådär förbaskat pjåkigt för en kärring på snart 47... Håll till godo! :em:

Eva

pojken85
2004-08-24, 10:13
Du ser itne ut som 47! Fina pass :)

emlo
2004-08-24, 14:34
Wow, det ser toppen ut! :thumbup: Tummen upp för att du vågar lägga ut bilder också. Om man inte visste annat så skulle man inte kunna ana att du har fött barn. Riktigt fin mage! :)

För övrigt så tror jag att din rygg skulle se betydligt bredare ut om du istället för att trycka ihop skulderbladen försökte att dra isär dem. Fälla ut vingarna liksom. ;) Det är bara att ställa sig framför spegeln och sträva efter att spänna Serratus anterior (sågmuskeln som sitter på sidan av revbenen under armen typ). Det är lite knepigt i början. Men övning ger ju färdighet som väl är.

Förresten, hur gick 3-timmarspasset i lördags?

Snorkfröken
2004-08-24, 14:47
Sällar mig till skaran beundrare. Är du säker på att du är 47??? Inget skumt med födelseattesten eller så :D

Pinglan
2004-08-24, 14:52
Instämmer till fullo med föregående talare! Du håller verkligen kroppen i bra form!

Eva_E
2004-08-24, 14:53
Tja, jag får väl träna på att "fälla ut vingarna" *s*...

Jag har tränat en del som ska rapporteras också:

Lördag: långpass löpning, 35 km. Det blev ett par kilometer längre än jag hade planerat (32 km), spåren var blöta och geggiga så jag fick ta en liten omväg på ett ställe. 35 kilometer är 5/6 maraton, bara så ni vet :). Kändes alldeles utmärkt, enda problemet var att jag blev lite hungrig mot slutet...

Söndag: "fingerad vilodag". Var och badade äventyrsbad med min dotter, och simtränade litegrann med henne, cirka en halvtimme/1000 meter. Hon är en _mycket_ bättre simmare än jag, uschiamej!

Måndag: backintervaller. Letade efter en längre och brantare backe att träna i - den gamla börjar kännas lite kort... Sprang 8 cykler i en backe som tog cirka 2 minuter, och 3 cykler i en som tog 4 minuter. Totalt var jag ute 11 km. Hur trevligt som helst! Men jag tror att jag väljer den kortare av de här backarna i fortsättningen, man hann ju få ner pulsen alldeles för mycket i nedförsbacken av den långa backen!

Tisdag: benpass. Inga superresultat den här gången, snarare lite konsolidering av förra veckans förbättringar och lite småförbättringar i mina "accessoarövningar" *s*. Kändes helt OK! Och jag fick lite beröm av en tjej som tyckte jag såg stark ut - yeah!

Benpress (maskin)
1x8x130
1x6x140
2x6x150 Ska jag bli tvungen att byta gym för att jag vuxit ur den här maskinen! 150 kg är maxbelastningen :)

Bencurl (maskin)
1x6x20
2x6x22,5 Gjorde inte ont idag heller, hurra!

Benspark
1x8x40
1x6x45
1x6x50 Faktiskt en liten förbättring sedan sist

Knäböj
1x8x40
1x6x50
1x6x60
1x6x70 70 kg kändes _lugnt_ idag - yes!

Tåhäv med skivstång
2x6x70
1x10x70

Utfallssteg med skivstång
1x6x30
2x6x35 Psykologiskt väldigt rätt att köra den här övningen efter knäböjen, stången var ju lätt som en fjäder! Liten förbättring här med.

Tåhäv i benpressmaskin
1x6x130
2x6x140


That's it!

Och imorgon var det buss på bänken igen! Gick ju riktigt bra senast, så det ska bli rätt kul :smash:

Eva

tinus
2004-08-24, 14:56
Oj oj oj!! Grymma bilder Eva. :bow: Kärring? knappast önskar verkligen att jag ser så bra ut när jag uppnår den åldern :D :thumbup:

Dipshit
2004-08-24, 15:12
Evas nästa post: "Tihii..skojsar ju...jag är TJUGOsju!" ???

:eek:

:bow:

emlo
2004-08-24, 15:42
När man hinner bli hungrig mot slutet av passet är det för långt! ;) Näe, seriöst så är 5/6 maraton verkligen bra gjort att springa!

Kul att ökningarna från förra passet håller i sig så att det inte var en tursam engångsföreteelse med 70 i böjen. Jag fattar inte att du kan köra utfallen sist i benpasset. Det är ju så väldans vingligt! Eller byter du inte ben och kör med ett ben ett åt gången kanske?

Bra pass i vilket fall! :cool:

Eva_E
2004-08-24, 18:39
[QUOTE=emlo]Jag fattar inte att du kan köra utfallen sist i benpasset. Det är ju så väldans vingligt! Eller byter du inte ben och kör med ett ben ett åt gången kanske?[QUOTE]

När jag kör utfall med skivstång tar jag ett ben i taget, annars blir det som du säger - för vingligt! Använder jag hantlar så byter jag ben däremot!

Jomenvisst, tanten fyller 47 i höst - dagen efter Hässelbyloppet, där jag hade tänkt mig sätta nytt personligt rekord på 10 km... Ser inte på något vis min träning som ett "uppehållande försvar", utan som ett projekt under utveckling, för övrigt! En av idolbilderna jag har på datorn är förresten på "Ripped Granma", Cindy Rae Homan - nån som känner till henne? Den damen är väl i 60-årsåldern - så än finns det hopp för mig...

Tack förresten för alla snälla ord! I morgon kör vi vidare!

Eva

Eva_E
2004-08-25, 12:15
Jaha ja, då var det dags att misshandla lite överkropp då, medan benen vilar sig... Har faktiskt inte _riktigt_ lite svår träningsvärk idag som förra veckan, men nästan *s*
Idag tränades bröst, biceps, mage. Bänkpressen var upptagen :(, så den fick komma sist i programmet, inte alldeles optimalt. Men annars har jag inga undanflykter! Ett riktigt bra pass, lite småökningar här och var, och bud på fler ökningar nästa gång... :) Magträningen körde jag som vanligt i pauserna mellan de tyngre övningarna. Fram med protokollbladet, som vanligt rapporterar jag övningarna per muskelgrupp, inte i den ordning de kördes:

Sittande bröstpress
1x10x30
1x6x35
1x6x40
1x6x45 med viss tvekan. En ökning...

Bänkpress
1x8x30
1x6x35
1x6x40
1x6x42,5 Där satt den! Yeah!
1x3x45 njae, väldigt tveksamt... men nästa gång kanske!

Sneda hantelpress
1x10x10
1x6x12,5
1x10x12,5 Skulle kunna öka om jag inte haft problem att få upp hantlarna, nästa vikt är 15 kg. Ökar på antalet reps ett par veckor till innan jag testar igen.

Bicepscurl med stång
1x8x25
1x6x27,5
1x6x30
1x6x32,5
1x4x35 Ökning!

Stående curl med hantlar, stöd för överamarna (visst kallas det scottcurl?)
1x8x9
1x8x10
1x10x10 Samma sak här, vore handlederna starkare så skulle jag öka, hoppet är rätt stort till nästa vikt

Benlyft
3x15

Situps tvärs på bänk
3x16

Crunches liggande på sida
3x14

Och imorgon vankas den roliga ;) intervallträningen 5x1 km...

Eva

Pinglan
2004-08-25, 12:41
Bra pass! Härliga bänkpressar och bicepscurlar! Du är stark tjejen :bpump: :thumbup:

emlo
2004-08-25, 16:57
Wohoo, ökningar igen! Bara att hålla med! Superstarka biceps och riktigt bra bänkpressar - speciellt för att ligga sist i passet! Snyggt!!

emmzan
2004-08-26, 22:06
Ska du bänka tungt så bestäm dig för det antal reps du ska köra i varje set innan du ska upp på "arbetsvikten" dvs ska du köra tungt, kör hellre färre reps på vägen upp så du är stark när du går på den tyngsta vikten för dagen.

T.ex att du kör en 3a på 42,5 och sen är fräshare när du går på 45 istället för att köra många innan. Då blir det ju både bättre teknik och bättre känsla när du kör som tyngst.

:bpump:

Eva_E
2004-08-27, 07:43
Ska du bänka tungt så bestäm dig för det antal reps du ska köra i varje set innan du ska upp på "arbetsvikten" dvs ska du köra tungt, kör hellre färre reps på vägen upp så du är stark när du går på den tyngsta vikten för dagen.

T.ex att du kör en 3a på 42,5 och sen är fräshare när du går på 45 istället för att köra många innan. Då blir det ju både bättre teknik och bättre känsla när du kör som tyngst.

:bpump:

Gott råd Emmzan!
Jag har ju en sorts "kamikaze"-stuk, försöker _alltid_ öka jämfört med passet innan. Det går förstås inte alltid, men i alla fall ibland... Ska tänka på att minska antalet reps på de "nästhögsta" vikterna framöver, alltså!

Eva

Eva_E
2004-08-27, 12:44
Tjoho!
Dags att rapportera då:
Onsdag kväll: 7 km lätt löpning. Inget planerat pass - åt alldeles för mycket middag och föll i "kalorikoma" framför TVn, och när jag kom till sans bestämde jag mig för att springa en kort runda för att sova bättre...

Torsdag morgon: Intervallträning på löpband. De gamla vanliga 5x1 km + 2 km vardera upp- resp. nerjogg. Kilometerhastigheter: 5.00, 4.48, 4.48, 4.48, 4.48. Högsta snitthastigheten jag haft på länge... Trodde jag skulle dö på kuppen, men det gjorde jag nu uppenbarligen inte!

Fredag: Styrketräning - rygg, axlar, triceps. Och - jag vet inte om jag ska åkalla Gud, eller nån potentat från nåt varmare ställe... men Milda Makaroner ett sånt pass! Större eller mindre ökningar på 6 av 10 övningar!!! Vad ger ni mig för den va?
:hbang:
Uppdelat per kroppsdel:

Sittande rodd (maskin)
1x10x40 (uppvärmning)
1x6x55
1x6x65
1x5x70 Ökning - ett rep mer än senast

Marklyft
1x10x40
1x6x50
1x4x55 Ökning, höjd vikt :thumbup:

Ryggdrag (maskin)
1x8x30
1x6x35
1x6x40
1x4x45 Ökning, höjd vikt

Rygglyft
3x10 med 10-kg-vikt

Lateral raise (maskin)
1x6x20
1x6x22.5
1x6x25

Stående axelpress med hantlar
1x6x8
1x6x9
1x8x10 Ökning, 2 extra reps

Hantellyft framåt
2x6x6
1x6x7 Ökning, höjd vikt

Smal bänkpress
1x10x20
1x6x25
1x6x30
1x6x32,5 Ökning, höjd vikt

Triceps pushdown, vinklad stång
1x6x20
1x6x25
1x6x27,5

Barbell lying triceps extension ("slå dig i pannan med skivstång liggande på rygg")
1x6x20
1x6x25
1x6x27,5 "pseudohöjning", senast var jag osäker, nu satt den vikten som berget

Vad säger man? Man tappar hakan... :eek:

Och ger sig ut och springer långpass imorgon i vanlig ordning...

Eva

Jax
2004-08-27, 12:51
Grymt bra pass! :thumbup:

Lycka till med den roligare delen av träningen imorgon.
Nedräkningen har börjat, 29 dagar kvar.

Eva_E
2004-08-27, 13:04
Grymt bra pass! :thumbup:

Lycka till med den roligare delen av träningen imorgon.
Nedräkningen har börjat, 29 dagar kvar.

Tack Jax! Vilket som är roligare - löpningen eller styrketräningen kan jag just nu, med huvudet fullt av adrenalin och endorfiner, inte ge ett entydigt svar på!!!

Jag ska springa 21 km testlopp på Lidingö, så det blir ett förhållandevis "kort" långpass imorgon, för övrigt... Rena söndagspromenaden jämfört med förra lördagens mastiga 35 km *s*

Eva

emlo
2004-08-27, 15:30
Större eller mindre ökningar på 6 av 10 övningar!!! Vad ger ni mig för den va?


För den får du 5 x :bow: av 5 möjliga :D

Det är fasiken ett heltidsjobb att hinna med att kommentera dina träningspass. Och det är inte bara _många_ pass, du ökar ju hela tiden. Toppen! Som det låter på dig är det inte heller det minsta sliten i kroppen, snarare tvärtom. Men jag är ändå lite nyfiken på om du kommer att ta en viloperiod framöver, efter Lidingöloppet kanske? Jag skulle då inte orka köra på i din turbofart hela tiden...

Angående de liggande tricepspressarna, så testa att inte köra mot pannam utan gå ner med stången bakom/över huvudet istället. Det är både säkrare och bättre eftersom rörelseomfånget blir större för triceps.

Du kör framsidan av axlarna, men inte baksidan. Många gör tvärtom eftersom framsidan "får sitt" av alla pressar, medan baktsidan inte får samma typ av indirekta träning. Men du kanske prioriterar framsida axlar?

Slutligen måste du få en :bow: till. Verkligen ett toppenpass! Ha det så skönt på långlöpningen imorgon. Ni löparmänniskor verkar av någon outgrundlig anledning njuta av de där långpassen. Helmysko...

Eva_E
2004-08-27, 16:27
[QUOTE=emlo]Men jag är ändå lite nyfiken på om du kommer att ta en viloperiod framöver, efter Lidingöloppet kanske? Jag skulle då inte orka köra på i din turbofart hela tiden...

Angående de liggande tricepspressarna, så testa att inte köra mot pannam utan gå ner med stången bakom/över huvudet istället. Det är både säkrare och bättre eftersom rörelseomfånget blir större för triceps.

Du kör framsidan av axlarna, men inte baksidan. Många gör tvärtom eftersom framsidan "får sitt" av alla pressar, medan baktsidan inte får samma typ av indirekta träning. Men du kanske prioriterar framsida axlar?
QUOTE]

Tackelitack! Ett par korta svar (sitter egentligen och gör nåt helt annat):

1. Efter Hässelbyloppet (10e oktober) drar jag ner på löpningen till sisådär 2 pass i veckan under vintern. Totala träningsmängden kommer förmodligen att ligga oförändrad, har legat på det här antalet pass/vecka i tre år med bara enstaka lugnare veckor... Men lite mer variation på konditionsträningen blir det, mer spinning och simning, som sliter mindre på knäna.

2. Jo, tricepspressarna: Jag går faktiskt ner _bakom_ huvudet, slår mig inte i pannan, dumt beskrivet av mig!

3. Giv mig en bra övning för baksidan av axlarna, och tipsa vilken övning jag ska utesluta, så petar jag in den på direkten!!! Bra med feedback, hade jag ärligt inte tänkt på!

Eva

Allan
2004-08-27, 16:39
Ta bort hantellyft framåt och lägg in t ex den här
http://www.exrx.net/AnimatedEx/DeltoidPosterior/DBLyingRearLateralRaise.gif


allan

Eva_E
2004-08-27, 16:43
Ögonblicklig bönhörelse! Tack så jättemycket Allan! :bow:

Eva

Jax
2004-08-27, 16:50
Ni löparmänniskor verkar av någon outgrundlig anledning njuta av de där långpassen. Helmysko...
Ja visst är vi konstiga :D
Om det börjar regna mot slutet av passet så är lyckan gjord, eller om man får gena över en blöt mosse.

emlo
2004-08-27, 19:30
Ehh... jo Jax, det är precis så jag skulle definiera lycka... :rolleyes: ;)

Körde den övningen för baksida igår, Eva. Den tar bra fast man måste sänka vikterna rejält för att kunna göra den ordenligt. Inte så kul för egot mao, men väl för axlarna! :)

Kul att höra hur du planerar den fortsatta träningen också. :)

Eva_E
2004-08-27, 20:45
Jag ses väl redan som en ganska konstig kuf på mitt personalgym, där dom flesta tjejerna/tanterna kör lätt styrketräning för att kurera sina värkande axlar, medan jag går omkring där och morrar och svettas och går an...
När dom ser mig ligga på mage med näsan ner i en bänk och flaxa med ett par hantlar nästa fredag - då kommer de att tro att det slagit om alldeles totalt!!!

Men det får jag väl bjussa på då!

Och jag är jättetacksam för att ni kollar över mina träningsscheman, och så länge det är väl motiverat och sagt med respekt så anpassar jag mig mer än gärna...

:love:

Eva

Snorkfröken
2004-08-27, 21:42
När dom ser mig ligga på mage med näsan ner i en bänk och flaxa med ett par hantlar nästa fredag - då kommer de att tro att det slagit om alldeles totalt!!!

Var inte så säker på det... Du kanske startar en ny trend på gymmet, i stil med "Jag vill bli som Eva" :D Snart kanske alla tjejer/tanter börjar ta i för kung och fosterland. Och om inte, så är det ju deras förlust... Kör ditt eget race bara!

/Snorkis

Semiramis
2004-08-28, 08:53
Jag ses väl redan som en ganska konstig kuf på mitt personalgym, där dom flesta tjejerna/tanterna kör lätt styrketräning för att kurera sina värkande axlar, medan jag går omkring där och morrar och svettas och går an...
När dom ser mig ligga på mage med näsan ner i en bänk och flaxa med ett par hantlar nästa fredag - då kommer de att tro att det slagit om alldeles totalt!!!

Men det får jag väl bjussa på då!
Eva

Känner igen det där! För att tala om vad glada herrana blir när "tanten" lyfter tyngre vikter än vad de gör!

Allan
2004-08-28, 12:22
Känner igen det där! För att tala om vad glada herrana blir när "tanten" lyfter tyngre vikter än vad de gör!

Nå, trösta er med att de herrar som vet vad det handlar om faktiskt blir glada på riktigt!

allan

Eva_E
2004-08-28, 18:10
Känner igen det där! För att tala om vad glada herrana blir när "tanten" lyfter tyngre vikter än vad de gör!

Jag har inga problem med herrarna! Inte på det sättet i alla fall :cool: ... Reaktionen där brukar väl snarast vara nån slags motvillig respekt - har väl hänt nån gång att nån tittat en gång extra på viktstapeln när jag gått ifrån benpressmaskinen och så...

Då är attityden hos en del av damerna lite mer störande - en av överseende medlidande, typ: stackars dig som tränar så hårt! Igår vad det en som sa: "Det ser jobbigt ut det där. Måste du verkligen lyfta så där tunga vikter?"
Man blir svarslös! Ja, visst är det jobbigt - och det ska vara jobbigt!!!
:smash:

Eva

Jax
2004-08-28, 21:09
"Det ser jobbigt ut det där. Måste du verkligen lyfta så där tunga vikter?"
Man blir svarslös! Ja, visst är det jobbigt - och det ska vara jobbigt!!!
:smash:

"Det där ser lätt ut. Är du verkligen så klen eller är du bara allergisk mot svett?"

Eva_E
2004-08-28, 21:46
"Det där ser lätt ut. Är du verkligen så klen eller är du bara allergisk mot svett?"

:bow:

Den var klockren! Skrattar fortfarande...

:laugh: :laugh:

Eva

Eva_E
2004-08-30, 07:05
OK, man ska väl rapportera även när det inte gått så bra, eller hur?

I lördags, dagen efter mitt genomfantastiska rygg/axel/triceps-pass skulle jag springa långpass.
Det gick käpprätt åt helsike!!! :( Hade planerat att springa 21 km, men fick korta av det till 15 km. En ganska blygsam avkortning kanske och inget att hänga upp sig på... men sättet passet utvecklade sig var inte ett dugg roligt alls: Redan efter 2 km pustade jag och var lika genomsvettig som jag normalt är efter en mils löpning, efter nån kilometer till började det göra ont under fötterna, fick ont i magen efter att ha druckit... Och benen var totalt kraftlösa, fick gå uppför nästan alla backar. Isch, blä, urk!!! :furious: :insane:
Söndagen ägnades åt R&R, kort badhusbesök med lite "promenadsim", lång stillsam höstpromenad med dottern...

Och nu sitter jag här och utvärderar och planerar. Om jag inte bildligt talat ska köra rakt in i väggen på 5ans växel så måste jag helt enkelt omprioritera träningen de närmaste veckorna! :whipped:
En liten nedskruvning av intensiteten, kanske nåt pass färre av styrketräning...

Till att börja med måste benen vila minst en dag till, så jag börjar med ett pass generell överkroppsträning senare idag! Höres!

Eva

emlo
2004-08-30, 08:44
Åh, det är så drygt när huvudet vill, men inte kroppen... :( Det låter ju som om det är överträning det handlar om, så det är nog en bra idé att strukturera om lite och lägga in lite mer vila. Hoppas att du hittar ett schema som fungerar så att du blir laddad inför långloppet. :)

Förresten, vad är R&R?

Eva_E
2004-08-30, 08:53
Förresten, vad är R&R?

Rest and Recovery!

Eva_E
2004-08-30, 15:27
Den här veckan blir det bara tid för två pass på gymmet, så idag vankades det allmän överkroppsstyrka. Med avsikt noterade jag inga vikter idag, allt får att ta det lugnt och noggrannt och inte stressa kroppen... Cirkelträning, mellan dessa övningar, 3x6 reps på allt:
Bröst: bänkpress, sittande bröstpressmaskin
Rygg: sittande rodd, ryggdragsmaskin
Axlar: stående hantelpress, hantellyft liggande på mage
Triceps: lyíng triceps extension med stång
Biceps: bicepscurl med EZstång

Kändes riktigt bra! Första gången jag testade "Allans hantelflax" *s* - iiii, sicken hemsk övning! Klarade bara 4-kiloshantlar...

Eva

emlo
2004-08-30, 15:33
Aha, R&R låter betydligt coolare än "vila". Jag som tänkte på D&D (Dungeons & Dragons) :laugh:

Skönt att det kändes bra idag. :) 4-kiloshantlarna är inte illa. Att du använde så lätta vikter är ju bara ett teckan på att du gjorde rätt.

Eva_E
2004-09-03, 12:04
Oj, massor av träningsdagar att rapportera! I måndags tränade jag som sagt allmän överkroppsstyrka... Sedan dess har detta hänt:

Tisdag: Löpning, 7,5 km. "Lätt" pass, för att testa av känslan i benen... och jovisst, jag kände mig helt återställd efter lördagens genomklappningsäventyr...

Onsdag: Löpning, 14 km. Ytterligare ett "Eva återfår självförtroendet"-pass. Träning på terrängspår av Lidingöloppskaraktär, backigt som bara den alltså. Och det gick alldeles utmärkt!

Torsdag: Löpbandsintervaller 10 km. Som omväxling körde jag 6 stycken 800-metersintervaller istället för mina vanliga fem 1 km-intervaller. 90 sekunders gåvila mellan varje intervall, 2 km uppvärning och 2 km nedvarvning. Ungefär 3:50 tog varje intervall. Riktigt masochistiskt nära-döden-upplevelse-härligt!

Fredag: Benstyrka + mage. Och inte var det några större fel på det passet heller! Den "gamla vanliga" uppsättningen benövningar, interfolierat med diverse magplågeri:

Knäböj:
1x8x40
1x6x50
1x6x60
1x6x65
1x4x70
1x4x72,5 Tjoho!!! Ök!

Tåhäv med skivstång:
3x7x70

Benpressmaskin:
1x8x140
2x6x150

Tåhäv i benpressmaskin
1x8x130
2x6x140

Bencurlsmaskin
1x8x15
1x6x20
1x6x22,5 Fortfarande lite ont på baksidan av ena knät ibland, suck!

Bensparkmaskin
1x8x40
1x6x45
1x4x50
1x5x55 Litet ök *s*!

Utfallssteg
3x12 med 10-kiloshantlar, med byte av ben mellan varje

Dagens magövningar var:
Benlyft: 3x17
Situps tvärs på bänk: 3x16
Situps liggande på sida: 3x13 per sida

I morgon torde jag veta var jag har mina lår... Lugn dag i morgon för övrigt, ska till badhuset och simma nån timme, det är allt. Och på söndag ska det springas...

Trevlig helg önskar jag alla som orkat läsa så här långt!

Eva

Snorkfröken
2004-09-03, 18:09
Du slutar aldrig chockera!!! Att du orkar! Jag är så imponerad...

I morgon torde jag veta var jag har mina lår...

Om du har några kvar alltså efter den träningen :D

Ha en bra helg du med! Simma lugnt!

no1fitness
2004-09-04, 00:12
:bow:
Jag bockar och bugar till en bra träningsvecka igen Eva !
Skönt att du känner dig bättre och egot kan aldrig bli för stort... :D

Trevlig helg tillbaka !! :)

emlo
2004-09-04, 13:00
Så himla SKÖNT att det inte var någon långvarig svacka, så att man kan titta in här och få sin dos inspiration! ;)

Se upp med simmandet bara så att du inte får kramp i baksidan av låren efter all löp- och benträning. Jag har märkt att man inte simmar riktigt lika bra när man inte kan använda benen... :D

Eva_E
2004-09-06, 13:08
Oj, redan måndag?

Dags att rapportera:

Lördag: hade knappt nån träningsvärk alls i benen trots det ganska intensiva benpasset på fredagen! Min dotters simträning började för terminen, och planen var att jag skulle simma några stilla längder och sedan sitta och mysa i bastun... Hä pyttsan! Det var _skitkul_ att simma! Drygt 3000 meter blev det, och ingen kramp alls Emlo! Att det var en ny, mycket dekorativ *s* badvakt där sänkte väl inte direkt inspirationen... :cool:

Söndag: tidig uppstigning för långpass löpning, det sista riktigt långa innan Lidingöloppet. 30 kilometer ganska tuffa terrängspår, med marginal av LL-klass. Och det gick ganska utmärkt - enda klagomålet är att en viss lurk *skratt* hade ätit upp russinen jag tänkt ta med mig som extra energitillskott, så sista halvtimmen var en liten smula tung...

Måndag: ooo, mina hälsenor! Perfekt att de får vila idag... För idag skulle det tränas överkroppsstyrka! En smula kort om tid, så det blev bara "basics" - de viktigaste övningarna för varje kroppsdel, och hyggligt tungt redan från början. Inspirerad av Emmzan testade jag att höja i marklyft, och det var ju inga problem... Men, boys and girls, - det är inte speciellt smart att träna bänkpress direkt efter marklyft... huhuhu, så jobbigt det var då!
Here goes:

Marklyft
1x8x40
1x6x50
1x4x55
1x4x60
1x2x62,5 Senast klarade jag 55 kilo - need I say more :)

Bänkpress
1x6x30
1x6x35
1x4x40
1x4x42,5 och sen var det inte mer med det...

Bicepscurl med EZ-stång
1x6x27,5
1x4x30
1x4x35 med ganska stor möda...

Lying triceps extension
1x6x25
2x6x27,5

Stående axelpress med hantlar
1x8x9
2x8x10

That's it!

Eva

emlo
2004-09-07, 09:27
Fasiken vad du simmade! Hur lång tid tog det? Jag får alltid kramp efter 2 km. Måste vara de kraftfulla vändningarna eller nått... Nä, man skall inte underskatta värdet av lite ...ehum... ögongodis som inspiration! Jag hoppas att du inte distraherade hans arbete alltför mycket... ;)

Fy så taskigt att sno dina energirussin. Jag hoppas att du kräver "lurken" i fråga på en lämplig kompensation! ;) Men men, löpningen gick ju bra i alla fall - snyggt!!

Jo, visst är det kul när man upptäcker att marklyften verkligen tar slut på hela kroppen. Just därför brukar jag köra dem sist i passet, förutom vid maxning då. 35 kg i bicepscurl är respekt!! Jag är grymt imponerad!

Eva_E
2004-09-07, 09:36
Tack Emlo!
Jag simmade i 1 timme 40 minuter, alltså lika länge som dotterns simträning + 10 minuter till.

I vanliga fall brukar jag ha marklyft i slutet av passet, men jag var som sagt lite inspirerad, och ställningen var ledig... Och idag har jag träningsvärk, tillhör inte vanligheterna annars!
Nä, mina bicepsar är det väl inga större fel på, önskar bara resten var i proportion till dessa och benstyrkan. Då skulle det vara _riktigt_ bra!!!

Eva

tinus
2004-09-07, 10:00
Är så grymt imponerad av dina löparpass :bow: förstår inte hur man kan hålla motivationen uppe så länge..själv är jag döless efter 5 min :em: om jag inte får springa efter en boll då :D Kan ifs inte springa särskillt långt alls numera pga min halvt misslyckade? fotoperation i fjol .läkare :whipped:

Eva_E
2004-09-07, 10:08
Det här, kära Tinus, är motivation för ganska många timmars träning:
http://www.lidingoloppet.se/start/loppinfo.cfm?Rac_ID=1&Sec_ID=23

Men nu ser jag faktiskt fram emot tiden efter loppen (ska springa ett annat lopp 10e oktober), så jag kan satsa ordentligt på styrketräningen. Den kommer ju dessvärre lite i andra hand just nu! 15e oktober börjar jag preliminärt med nytt schema och delvis nya övningar - ska bli KUL!
Men nu är det lunchdags, frågan är om det är kyckling på längden eller tvären *s*!

Eva

tinus
2004-09-07, 10:40
Aha..där har jag gått många morgonpromenixer :D bodde utefter banan tidigare..

Eller tonfisk kanske? :eating: :eating:

Pinglan
2004-09-07, 14:49
Här är det ökningar i både böj och mark ser jag! Är det månne en blivande styrkelyftare vi har förmånen att få läsa om :thumbup: Starkt jobbat Eva :bpump:

Eva_E
2004-09-07, 15:05
Här är det ökningar i både böj och mark ser jag! Är det månne en blivande styrkelyftare vi har förmånen att få läsa om :thumbup: Starkt jobbat Eva :bpump:

Tack raring! :em:

Hade jag varit 20 år yngre så då vete tusan om inte... Men nu bara åker jag med och ser vart det bär! KUL är det!!! Ser som sagt med viss förväntan fram emot vintersäsongen, då blir det åka av... som boyzen här brukar uttrycka sig *s*

Eva

Eva_E
2004-09-17, 13:41
Oj - längesedan jag skrev här nu! En lätt förkylning sabbade till senaste veckans träning, men nu är jag på spåret igen.
Förra veckan tränade jag som jag redan rapporterat styrka på måndagen, sedan sprang jag tisdag, onsdag och torsdag. "Kort" distans på tisdag - cirka 8 km, längre på onsdagen - cirka 15 km, och intervaller på torsdagen - 4x1 km + 6x200 m.

Sedan blev jag förkyld! Ställde in träningen helt på fredag och lördag. På söndag var jag och badade, bastade och simmade ytterst lite, totalt cirka 1000 meter.
Vilade igen på måndag, var på djupvattengympa på tisdag (skitkul för övrigt!). Sprang en kort runda på onsdagen, cirka 5 kilometer, vilade torsdagen.
Och idag var jag på gymmet igen! Och det kändes så underbart trevligt! Tränade allmän överkroppsstyrka, två övningar vardera för axlar, bröst och rygg, samt en övning vardera för biceps och triceps. Tog det lite lugnare än vanligt, och protokollboken fick ligga kvar i väskan! Kändes bara så bra att vara på gymmet igen, träna tills armarna skakade och slänga lite käft med ett par förbluffade gubbar...

Tjoho vad livet är härligt!

Eva

emlo
2004-09-20, 08:29
Phew att förkylningen inte fick något större fäste! :)

Ibland är det härligt att bara träna utan några speciella mål, utan bara för att det känns så förb skönt. Och det är klart att gubbarna måste blivit förbluffade - även fast du tog det lugnare än vanligt. ;)

Förresten, med djupvattengympa menar du sådan där trampa-vatten-gympa då eller? För man är väl inte under vattnet?

Eva_E
2004-09-20, 08:57
Joora, nu känns det BRA igen!

Med djupvattengympa menar jag "trampa-vatten-gympa" med väst i den djupa delen av bassängen!

Dom där gubbarna - det är ganska kul: jag tror de jobbar som vaktmästare i huset, och de brukar komma till gymmet ganska ofta. Aldrig omklädda, så de ligger där i jeans och med sandaler och kör bänkpress... relativt tungt, och de är himla roliga att titta på. Vi ses ju av förklarliga skäl ganska ofta, och på slutet har de börjat kommentera min träning ibland - i skämtsamt smickrande ordalag, och ni förstår vad jag menar... Skoj!

Eva

Snorkfröken
2004-09-22, 21:27
Dom där gubbarna - det är ganska kul: jag tror de jobbar som vaktmästare i huset, och de brukar komma till gymmet ganska ofta. Aldrig omklädda, så de ligger där i jeans och med sandaler och kör bänkpress... relativt tungt, och de är himla roliga att titta på. Vi ses ju av förklarliga skäl ganska ofta, och på slutet har de börjat kommentera min träning ibland - i skämtsamt smickrande ordalag, och ni förstår vad jag menar... Skoj!

I bet :D Alltid kul med uppmärksamhet - speciellt av det andra könet. :thumbup:
Du hade säkert en släng av samma förkylning som jag drabbades av så dramatiskt här om veckan. Snor, feber, ont i halsen och annat absolut anti-kul! Skönt att du är frisk och kry nu igen. Bara att fortsätta gå på gymmet och njuta av alla kommentarer nu då!

/Snorkis

Eva_E
2004-09-22, 21:53
I bet :D Alltid kul med uppmärksamhet - speciellt av det andra könet. :thumbup:
Du hade säkert en släng av samma förkylning som jag drabbades av så dramatiskt här om veckan. Snor, feber, ont i halsen och annat absolut anti-kul! Skönt att du är frisk och kry nu igen. Bara att fortsätta gå på gymmet och njuta av alla kommentarer nu då!

/Snorkis

Jättefrisk är jag, och på lördag är det Lidingölopp! Iiiii, jag är nervös!!!
Men mer redo än så här för det loppet är det bara att konstatera att jag inte skulle kunna vara. Känns bra! Försöker bara tagga ner mina egna krav på mig själv... tror det blir bäst så!

Eva

no1fitness
2004-09-23, 00:21
Lycka till i loppet !! :hbang:

Snorkfröken
2004-09-23, 06:47
Jodu Eva, det är alltid bra att inte ha för höga krav på sig själv. Bättre att bli glatt överraskad än besviken. Spring på bara... skall hålla tummarna :thumbup:

tinus
2004-09-23, 07:49
Hoppas det går bra på lördag!! :thumbup: jag håller alla tummar :D

flikkan_helgonet
2004-09-23, 10:10
Eva vinner Eva vinner *heja på!*

emlo
2004-09-24, 09:23
Vädret inför morgondagen ser ju ut att bli riktigt ok. Och jag tvivlar inte en sekund på att du är laddad och kommer att ge allt! LYCKA TILL! :thumbup:

Eva_E
2004-09-24, 14:02
Fredag eftermiddag, dagen före Dagen... och alla nerver spända, och förväntan är STOR.
Sista veckan har jag tränat äckligt lugnt (för att vara jag i alla fall *s*), så här:

Lördag: simning
Söndag: kort löppass 6 km
Måndag: vila
Tisdag: Löpning 12 km
Onsdag: Gym, allmän överkroppsstyrka utan krav
Torsdag: En halvtimmes cykling
Fredag: Vila (och pasta!!!)

Bättre än såhär blir det inte...

Eva

Tanman
2004-09-24, 14:15
Lycka till imorgon Eva!
Vet inte om du sprungit Lidingöloppet förut, ta det lugnt i början, den första delen är betydligt enklare än den sista milen så det är skönt att ha lite extra krafter kvar på slutet. Kör hårt!

Eva_E
2004-09-24, 14:50
Lycka till imorgon Eva!

Kör hårt!

Tack!

Det är första gången jag springer LL, men jag har varit ute på Lidingö och testlöpt, i olika omgångar, hela sträckan. Och vid andra tillfällen har jag sprungit upp till 35 km. Så det känns OK! Tror jag vet på ett ungefär vad som väntar...

Köra hårt? Absolutely no doubt!!!! Sitter här och lyssnar på mitt speciella "pepparband", och laddar...

Eva

Eva_E
2004-09-27, 08:48
Sådär ja! Nu var Lidingöloppspremiären avklarad! Och jag har hedern någorlunda i behåll, så långt är allt långt och väl... Men det blev väldigt jobbigt, tungt och smärtsamt...
Efter 15 km drabbades jag av yrsel och var nära att svimma! Repade mig snabbt efter det, men vid alla vätskekontroller efter denna episod stannade jag till och åt och drack ordentligt för att inte riskera att kollapsa i spåret (jag såg en kille som låg vid sidan av spåret med syrgasmask... det var en tankeställare).
Tiden blev ju därför mycket sämre än jag hade kalkylerat med, 3.29 istället för de jämna 3 timmar som var målsättningen.

Men skit samma! Jag Gjorde Det! Och jag har hört ryktesvägen att det går ett Lidingölopp nästa år också *s*...

Igår söndag var jag nätt och jämnt människa, så ont i benen att jag knappt kunde gå, och totalt utmattad i varenda cell i kroppen. Men idag blir det ett stilla besök på gymmet igen... fast jag avstår nog benträningen...

Eva

Jax
2004-09-27, 08:54
:cheers: Härligt jobbat Eva. Speciellt skönt att höra att du börjar fundera på nästa års lopp redan. Helt rätt!
:kickass:

emlo
2004-09-27, 09:22
Grattis!! Jag är mäkta imponerad! :)

Det gäller ju alltid att sikta mot stjärnorna så att man når trädtopparna. Nu har du ju en tid att förbättra tills nästa år, vilket borde sporra träningen en del extra. Jag håller med Jax: :kickass:

Ironbabe
2004-09-27, 10:16
Grattis!
Dina ben är värda en välförtjänt vila nu! All min beundran och respekt inför din prestation! Skulle själv aldrig ge mig ut o springa långdistans :bow:

Eva_E
2004-09-27, 15:15
Måndag - härligt!
Efter allt hattande med lätta träningspass inför LL, förkylning och annat tjafs var det skönt att äntligen köra enligt det vanliga träningsschemat igen! Eller i alla fall nästan - i vanliga fall ingår det marklyft i dagens pass, men av omtanke om mina ben så avstod jag!

Rygg:
Sittande rodd (maskin)
1x6@45 kg, 1x6@55 kg, 1x4@70 kg
Ryggdrag (maskin)
1x6@35 kg, 1x6@45 kg, 1x4@50 kg
Ryggresningar
3x10 med 10 kg vikt mot bröstet

Axlar:
Axellyft (maskin)
1x6@15 kg, 1x6@20 kg, 1x3@25 kg
Stående hantelpress
2x6@9kg, 1x6@10 kg
Hantellyft liggande på mage på bänk
3x6@3 kg

Triceps:
Smal bänkpress
1x6@30 kg, 1x6@32,5 kg, 1x6@35 kg
"Pushdown"
1x6@20 kg, 1x6@25 kg, 1x6@27,5 kg
"Barbell lying triceps extension"
1x6@20 kg, 1x6@25 kg, 1x6@27,5 kg

De övningar som jag klarade fulla 6 repeats i tredje set ska jag öka vikterna på nästa gång! Inga ökningar den här gången, men ändå ett ganska respektabelt pass...

Tjolahopp!

Eva

emlo
2004-09-27, 21:31
Härligt att se att du kör tungt på gymmet igen!

Eva_E
2004-10-01, 18:15
Oj, alldeles för många dagar och träningspass sedan jag rapporterade senast! Får bli lite översiktligt, och utan specificerade övningar och vikter den här gången:

Tisdag: Pass 1: Styrketräning bröst, biceps, mage. Hade till min stora glädje inte förlorat någonting på de senaste veckornas lugnare träning...
Pass 2-3: 45 minuters lugn jogg (cirka 7,5 km), direkt åtföljt av 1 timmes simning (2000 meter). Sedan sov jag gott om natten, kan jag berätta!

Onsdag: 10 km löpning. Kväll, mörkt, våt asfalt. Fantastiskt skönt! Nu kom glädjen att löpa tillbaka igen!!!

Torsdag: Styrketräning ben. Helt OK iofs... men den stora behållningen var mitt spontana test i slutet av passet: Jag har nämligen alltid varit säker på att jag inte kunde göra chins... när jag testade senast i början av våren var det stört omöjligt. Men nu var jag helt ensam i gymmet - ingen att göra bort sig inför... så jag provade för skojs skull. Och jag klarade FEM!!! Hurraaaaaa!

Fredag: 1 timme spinning. Blev klar med en både jobbig och trist sak på jobbet i förmiddags - firade med att gå på spinning på lunchen. Nästan ett halvår sedan senast. Guuud så kul! Och så svettigt... Pust!

Eva

emlo
2004-10-03, 11:00
5 egna chins! Wow! :bow: Jag kämpar fortfarande mot min första... Jag får skylla på att jag väger en del mer än dig! :D

Skönt att löparglädjen är tillbaka!!

Eva_E
2004-10-06, 13:40
Lördag: Simning 3000 m/1,5 h
Söndag: Löpning 12 km
Måndag: Löpning 8 km, ökat tempo
Tisdag: Löpning 8 km lugnt tempo, direkt följt av 45 min vattengympa + 500 m simning.
Onsdag: Benstyrka...
Har inte varit mycket benstyrka de senaste veckorna, bara ett halvhjärtat pass förra veckan och flera veckor innan dess som jag tog i ordentligt... Kanske är det så man ska göra - det gick skiiiitbra idag! Redovisar i den ordning övningarna står i protokollet, i vanlig ordning skuttade jag runt mellan maskiner och skivstänger i den ordning de blev lediga...

Benpress maskin
2x6@140 kg
1x6@150 kg

Knäböj
1x6@50 kg
1x6@60 kg
1x6@70 kg Hade kunnat hoppa kråka runt salen, så lätt kändes det :)
1x4@75 kg ... så jag testade det här, PB. Var ju ingen större match... Kanske inte bästa tekniken i landet men what the heck...

Benspark maskin
1x6@40 kg
1x6@45 kg
1x6@50 kg

Vadpress i benpressmaskin
2x6@130 kg
1x6@140 kg

Tåhäv med skivstång
3x6@75 kg Lite vingligt i slutet av sista setet, tog ett snedsteg men ingen olycka skedde tack och lov

Bencurl maskin
1x6@25 kg
1x6@27,5 kg
1x6@30 kg Tyngsta på länge, har inte kunnat köra den här övningen utan att få ont på baksidan av vänster knä... men idag kändes det OK

Utfall hantlar
3x6, 10 kg-hantlar

Imorgon kommer jag att ha träningsvärk i benen, så då blir det nån form av styrketräning för överkroppen...

Tjoho!

Eva

emlo
2004-10-06, 13:53
Vilket benpass!! :bow: Jag tror definitivt att det är befogat - såväl fysiskt som psykiskt - att ta det lite lugnare i perioder för att kunna köra järnet när man verkligen är laddad!

Sist jag körde vader testade jag att köra enbens vadpress med en hantel i ena handen. Det kändes stabilt och bra eftersom man kan använda den andra handen för att hålla balansen. Testa vettja! :)

Eva_E
2004-10-06, 14:04
Tack Emlo!
Nästa vecka, eller senast veckan efter det, blir det stor omstuvning av träningen här, har i princip tränat likadant sedan i början av augusti, så det är dags att chocka kroppen lite. Kommer att byta ut massor med övningar bland annat - så alla förslag på alternativ kommer väl till pass! Särskilt på bensidan, rackarns svårt att komma på vad jag ska göra istället för de övningar jag kör just nu...

Eva

Eva_E
2004-10-20, 15:05
Herre Gud så dagarna och veckorna flyger! Har inte haft tid varken att skriva eller läsa här på evigheter! Men tränat har jag - här kommer en mycket kortfattad sammanfattning:

Tor 7/10 Vila
Fre 8/10 Styrketräning allmän överkropp. Oinspirerad
Lör 9/10 Simning 80 minuter
Sön 10/10 Sprang Hässelbyloppet, 10 km. Tid 51.25. Halvnöjd...
Mån 11/10 Min födelsedag!!! Fm: Styrketräning bröst/biceps/mage. Kväll: Löpning 45 min/8 km
Tis 12/10 Löpning 70 min/ca. 12 km (sprang lite vilse), simning 45 minuter
Ons 13/10 Vila
Tor 14/10 Styrketräning rygg, axlar, triceps. Chins 3x3 stycken!
Fre 15/10 Spinning 60 min
Lör 16/10 Simning 80 min
Sön 17/10 Sprang Tunnelloppet, 10.9 km - 55.15 min. Skitkul trots arrangörsmissar! Bra tid dessutom!
Mån 18/10 Löpning 10 km terräng
Tis 19/10 FM: Styrketräning bröst/biceps/mage. Kväll: Simning 70 min, vattengympa (wet west) 55 min
Ons 20/10 Styrketräning rygg/axlar/triceps. Kort pass, stressad.

Som synes har jag sprungit rätt mycket de här veckorna också! Men nu ska det bli ordning på torpet och styrketräning tre gånger i veckan, basta. Ska dessutom få tummen ur nånting och lägga om schemat! Nu skulle jag vara jättetacksam för ideer från er andra... Som ni kanske vet så har jag hittills delat upp kroppen på 3 pass:
1. Bröst/biceps/mage 2. Rygg/axlar/triceps 3. Ben
Be mig inte träna nåt annat samtidigt som ben, har testat - funkar inte! Men resten av uppdelningen - har någon några synpunkter? Tanken bakom uppdelningen på pass 1 och 2 är en "stor" och två "mindre" muskelgrupper per gång (om nu magen är stor eller liten är en annan femma *s*), men välunderbyggda alternativa förslag uppskattas mycket!
När jag väl filurat ut vilka specifika övningar som ska ingå kanske nån kan ta en titt på dem också!

Imorgon blir det benträning, rätt länge sedan sist ju... Ska bli kul tycker jag - man är ju inte riktigt klok!!!

Eva

Klo
2004-10-20, 15:26
Kommer att byta ut massor med övningar bland annat - så alla förslag på alternativ kommer väl till pass! Särskilt på bensidan, rackarns svårt att komma på vad jag ska göra istället för de övningar jag kör just nu...

Eva

Du kanske känner igen dom flesta, men gör väll ett försök:

Knäböj stång/smith
Frontböj stång/smith
Benpress
Hacklift
Benspark
Sissy squat
Utfall stång/hantlar/smith
Step-up

Raka mark skivstång/hantlar
Liggande lårcurl
Sittande lårcurl
Stående lårcurl
Kroppsresningar m. fastspända ben (har aldrig testat själv iofs)

Stående vadpress ett-/två ben
Sittande vadpress
Sittande vadpress extra lutning
Vadpress i benpress
Vadpress i hacklift
Vadpress m. viktbälte ett-/två ben
Vadpress i smith

Hmm kommer inte på några fler just nu ;)

emlo
2004-10-21, 09:58
Varför bara halvnöjd med Hässelbyloppet? 51 minuter är ju BRA!! :thumbup: Fast du kanske kände att det fanns mer att ge? Tunnelloppet på 55 minuter är ju SUVERÄNT! Du är grym! :bow: Vad var det för arrangörsmissar förresten?

Det skall bli kul att se ditt nya schema. Och nu har du ju fått förslag på benövningar så att det räcker och blir över!
Klo --> vad är "sissysquats"?

Det är klart att man ser fram emot att plåga kroppen lite. Det bor nog en liten sadist inuti varje hårt tränande människa... ;)

Edit: Glömde ju att skriva WOHO till dina chins!! Fy fasiken så grymt!!!!

Klo
2004-10-21, 10:31
Lite jobbigt att förklara, kolla här Sissy squat: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html

*edit* Man bör köra den försiktigt då det är lätt att översträcka knäna i den övningen ;)

emlo
2004-10-21, 12:58
Lite jobbigt att förklara, kolla här Sissy squat: http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquat.html

*edit* Man bör köra den försiktigt då det är lätt att översträcka knäna i den övningen ;)
Det där såg inte helt lätt ut! Jag kan tänka mig att det har skett en hel del missöden under sissysquatandet. Jag skulle iaf inte kunna hålla balansen i det nedersta läget. Men förhoppningsvis har Eva lite bättre balans än jag. ;)

Eva_E
2004-10-21, 13:28
OK - torsdag!
Benstyrka lovade jag, och benstyrka blev det.

Vanliga uppsättningen övningar: knäböj, benpress, utfall, benspark och bencurl i maskiner, tåhäv med skivstång, tähäv i benpressmaskin.
Minskade vikten lite i knäböjarna, och försökte koncentrera mig på att gå ner jättedjupt i stället - 60 kg blev det som mest idag. Inga remarkabla resultat eller förbättringar för övrigt, så jag ids inte skriva ner allt...

->Klo: Tack för tipsen om benövningar!!!

->Emlo: Hässelbyloppet - nä, jag var inte riktigt nöjde med tiden, hade hoppats komma ner på 50 komma nånting! Skyller på att jag inte sovit mer än en timma natten innan, sjuk make.
Tunnelloppet - jag kan inte annat än sucka åt eländet! Värsta generalmissen var att loppet var grovt felmätt! I anmälan stod det att sträckan var 12 km, när vi stod i startfållan sas det att det var 10,5 km - sedan kom det ytterligare bud: 11,2, 10,8... för att slutligen landa på 10, 9 km. Förtroendeingivande, verkligen! Följaktligen var kilometerskyltarna bara att betrakta som nån slags vägdekorationer *s* - strax efter att "3 km-kvar"-skylten passerats ropade en åskådare att det var 600 meter kvar, vilket stämde ganska bra. Suck!!! Att det dessutom var timmeslånga köer och allmänt kaos vid nummerlappsutdelningen, massor av fel i resultatlistan och strul med löparfotograferingen är väl sedan bara konsekvent...
Uj - jag hade visst lite aggressioner här!

Imorgon fredag blir det konditionsträning i någon form igen - troligtvis spinning. Ska bli kul!

Fridens!

Eva

Eva_E
2005-04-21, 09:10
Hej och hallå kamrater!

Åtskilliga månader sedan jag skrev nåt i den här journalen... Men på senare tid har jag börjat läsa här på Kollo igen, så det känns som att det är dags att uppdatera, och sedan kanske skriva lite mer regelbundet igen!

Anledningen att jag inte skrivit så mycket på sistone är framför allt att jag lagt mest fokus på löpträningen. I juni ska nämligen jag, gamla kärringen (är alltså 47!), debutera på Stockholm maraton!!! Hilfe!!! Men det ska nog gå bra, har tränat OK nästan hela vintern, bortsett från en period i mars då jag hade influensa med åtföljande lunginflammation - inge' vidare...

Så styrketräningen ligger lite på undantag just nu. Tränar styrka två gånger i veckan på gym (plus enstaka pass bodypump mest för nöjes skull). Och vid de tillfällena kör jag i princip bara överkropp - är ingen höjdare att löpträna dagen efter mina benpass nämligen...

Här måste jag slänga in en fråga!!! På sistone har jag vid varje träningstillfälle kört igenom hela överkroppen - dvs bröst, rygg, mage, axlar - 2 övningar/varje, biceps, triceps 1 övning/varje. 3 set x 5-6 reps/övning, så tungt som jag förmår. Är det vettigt, eller borde jag dela upp kroppen???

Ska skriva lite mer detaljerat senare om varje träningspass. Tänkte bara lägga in hur min senaste träningsvecka såg ut, så ni har lite koll:

Måndag: lunch - bodypump, kväll - löpning "snabbdistans" 4,2 km lugnt plus 4,2 km snabbt
Tisdag: lugn löpning terräng 10 km
Onsdag: styrketräning överkropp
Torsdag: löpning backintervall
Fredag: lugn löpning asfalt 9 km
Lördag: styrketräning överkropp plus trappmaskin 20 minuter
Söndag: löpning långpass 27 km

Just den här veckan blev det ingen vilodag, men när jag vilar så är det torsdag eller fredag som är träningsfri.

Så ser det ut!

Kul att vara tillbaka förresten!

Over and out!

Eva

Pinglan
2005-04-21, 09:36
Kul att du är tillbaka med journalen Eva! Vad kul att du ska springa maran :hbang: Jag funderar på att satsa på ett genomförande nästa år! Henke ska också med och Jörgen (eller kankse inte ;) ) Vi kan ju samla ihop till värsta Kolo-maran vetja :hbang: Kommer att hålla ögonen på din journal och se och lära av din debut :)

Diana
2005-04-21, 14:31
Hallojj!! KUUL att du är tillbax efter uppehållet ditt!
Starka pass du kör! :hbang: Du är sannerligen en grymm förebild för det är verkligen inte många i din ålder som lägger ner tid på träning och presterar bra!! :thumbup:
Häftigt att springa maran oxå, skulle ja aaaldri klara me min usla
kondis hehe *spy*
Håller med, löpträning efter bendagen är :nono: om man inte är självmordsbenägen vill säga! ;)
Ang din fråga, ja kan ju bara tala för mejsjälv såklart och eftersom ja prioriterar mina ben just nu så blir det ofta axlar+armar+mage ihopklämt i samma pass och ja tycker de funkar helt utmärkt! Men så kör ja oxå väldigt få övningar och väldigt få set.

z_bumbi
2005-04-21, 14:49
Här måste jag slänga in en fråga!!! På sistone har jag vid varje träningstillfälle kört igenom hela överkroppen - dvs bröst, rygg, mage, axlar - 2 övningar/varje, biceps, triceps 1 övning/varje. 3 set x 5-6 reps/övning, så tungt som jag förmår. Är det vettigt, eller borde jag dela upp kroppen???

Det låter som det är lite på gränsen, märker du att det börjar gå trögare än normalt får du justera det på något sätt. Kombinerat med all konditionsträning väntar du dig väl iofs inga enorma framsteg i styrka och då kan du lika gärna köra lite mindre och få samma resultat på sikt.
Om jag skulle lägga upp det skulle jag nog se till att du kör lite mindre överkropp vid ena tillfället och lite underhållsträning av benen i alla fall, allt för att behålla styrkan i benen och minska risken för skador. Skippa löpningen helt dagen efter och kör någon annan motionsform t ex rodd eller cykel (För hjärta och lungor spelar det ju ingen roll hur man tränar kondition.) om du nu inte helt enkelt ska köra en hel vilodag vilket du inte har nu.
Det är inte nödvändigt att konditionsträna precis varje dag i veckan men det visste du nog redan? :D

Eva_E
2005-04-22, 07:40
Torsdag: långpass löpning

I går kväll sprang jag långpass!

Det börjar kännas hyfsat säkert på den fronten nu... Igår sprang jag precis under 30 kilometer (på lantmäteriets sida mätte jag upp det till 28 km, pulsklockans stegräknare sa 29,9 kilometer - föredrar att tro på det senare *skratt*). Precis under 3 timmar tog det äventyret. Det sköna är, att det kändes lättare att springa ju längre jag var ute! Mellan 5 och 10 kilometer hande jag stickningar i foten och tappade nästan känseln. Sedan kom det en hagelskur så jag fick springa och titta ner i marken och hålla händerna för ansiktet för att det gjorde så ont. Därefter övergick nederbörden först till snö och sedan till regn - isch, fy och blä! Var på väg att ge upp och ta bussen hem... Men sedan kom solen fram!
Den här gången hade jag tänkt på att ta med lite russin som extra energi, tror att det var det som gjorde susen! Det här passet var betydligt behagligare än förra veckans 25-km-pass utan energitillskott. *banka in det i minnesbanken*

Idag blir det lite styrketräning på lunchen! Rapporterar i eftermiddag hur den avlöpte.

Eva

Eva_E
2005-04-22, 07:45
Det låter som det är lite på gränsen, märker du att det börjar gå trögare än normalt får du justera det på något sätt. Kombinerat med all konditionsträning väntar du dig väl iofs inga enorma framsteg i styrka och då kan du lika gärna köra lite mindre och få samma resultat på sikt.
Om jag skulle lägga upp det skulle jag nog se till att du kör lite mindre överkropp vid ena tillfället och lite underhållsträning av benen i alla fall, allt för att behålla styrkan i benen och minska risken för skador. Skippa löpningen helt dagen efter och kör någon annan motionsform t ex rodd eller cykel (För hjärta och lungor spelar det ju ingen roll hur man tränar kondition.) om du nu inte helt enkelt ska köra en hel vilodag vilket du inte har nu.
Det är inte nödvändigt att konditionsträna precis varje dag i veckan men det visste du nog redan? :D

Tack för rådet! :bow: Jo, jag ska försöka få in lite benstyrketräning trots allt! Fick rejäl träningsvärk i benen efter det lilla som ingick i det senaste pump-passet jag gick på, så visst märks det att det är eftersatt.

Styrketräningen kan hursomhelst just nu vara bara "uppehållande "försvar - snyft!

Vila är min i särklass sämsta gren, jag vet... :em:

Eva

Eva_E
2005-04-22, 08:04
Äsch! Inte lika ung, inte lika snygg, inte lika smal, inte lika stark... som er andra. Men så här ser min rygg ut:

Eva_E
2005-04-22, 12:26
Fredagslunchpass, tjoho!

Lite konstig ordningföljd på övningarna kan man kanske tycka, orsaken är att jag tränar på ett litet gym med bara en ställning med tillhörande skivstång. Så får man tag i den ett tid på dagen då det är många besökare så är det bara att hålla fast i den för glatta livet :cool:

Nå, här kommer dagens "gott och blandat". Petade in lite benstyrkeövningar som sagt, passade bra idag eftersom jag har hel vilodag i morgon (ska på min kompis 40-årsfirande hela dagen!):

Bänkpress:
2x5 @ 35 kg
1x5 @ 37,5 kg
Kommentar: har börjat om från scratch med bänken eftersom det visade sig att jag hade dålig teknik :em: , ska väl upp i anständiga vikter så småningom igen...

Knäböj
1x6 @ 45 kg, 1x6 @ 55 kg, 1x6 @ 60 kg
Urlänge sedan jag körde det här, borde ha börjat med mer vikt kände jag, hade klarat ytterligare ökning då

Tåhäv med skivstång, tårna på gul viktskiva
3x6 @ 60 kg
Brände gott...

Utfall med bakre benet på stepbräda
3x6 med 10-kg-hantlar
Huuuuuuu! Var ordentligt trött efter dessa! Körde lite mage innan överkroppsövningarna för att få tillbaka lite krafter.

Situps tvärs på bänk
3x20

Benlyft
3x20

Stående axelpress med hantlar
2x6 + 1x10 @ 10 kg
10-kg-hantlarna är lite för lätta, men nästa vikt (12,5) får jag inte upp i "arbetsläge" utan att få ont *cry*

Sittande rodd i Nordic gym maskin
3x6 @ 55 kg
I lättaste laget, ska höja!

Tricepspress med ez-stång bakom huvudet
2x8 + 1x12 @ 20 kg
I lättaste laget här med, höjningsdags! De extra 4 repsen i sista settet var ett desperat försök att få det att bli lite jobbigt...

Bicepscurl med samma kära stång
3x6 @ 25 kg

Känns bra! Smakade mums med köttfärsfyllda paprikor till lunch efter det här passet!

I kväll blir det en kort och stillsam kvällsjogg för att mjuka upp långpassbenen, och sedan är det HELG!!!

Lev och må!

Eva

Eva_E
2005-04-25, 12:38
God måndag allesammans!

Sedan fredag eftermiddag har detta hänt i träningsväg:

Fredag kväll - 10 km lugn löpning, drygt hälften på motionsspår och hälften på asfalt

Lördag - HEL VILODAG! Var på vin-och-avec-mässa med en väninnna - jättetrevligt!

Söndag - Köpte nya joggingskor, som naturligtvis måste testas... Två varv på en slinga i området på cirka 4 km. Första varvet sprang jag "lagom" fort, på drygt 21 minuter. Andra varvet körde jag så fort jag orkade... 17:50 tog det! Tjoho!!! Det är det snabbaste jag sprungit någonsin! Än finns det visst fartresurser i tanten...

Idag måndag ska jag springa igen ikväll, och sedan får vi väl se vad som händer...

Ha en skön vecka!

Over and out/

Eva

z_bumbi
2005-04-25, 13:15
Söndag - Köpte nya joggingskor, som naturligtvis måste testas... Två varv på en slinga i området på cirka 4 km. Första varvet sprang jag "lagom" fort, på drygt 21 minuter. Andra varvet körde jag så fort jag orkade... 17:50 tog det! Tjoho!!! Det är det snabbaste jag sprungit någonsin! Än finns det visst fartresurser i tanten...

Bli inte allt för glad nu, kolla först om skorna har turbo...


:D

Pinglan
2005-04-25, 18:08
Andra varvet körde jag så fort jag orkade... 17:50 tog det! Tjoho!!! Det är det snabbaste jag sprungit någonsin! Än finns det visst fartresurser i tanten...
Lysande löpning Eva :bow: Grattis till rekordet :hbang:

Eva_E
2005-04-27, 07:12
Här gäller det att ligga i och rapportera vartenda träningspass för att inte tråden ska hinna sjunka så långt ner att jag inte hittar igen den...

Sedan måndags morse har jag hunnit med två löpträningspass. Måndag kväll sprang jag först 4-km-slingan tillsammans med min snart 13-åriga dotter. Hon börjar bli riktigt duktig faktiskt! Bara drygt 24 minuter tog det den här gången, en förbättring med en minut sen förra gången. Vi ska springa Blodomloppet, ett 5-km-lopp, i början av juni, och målet är att hon ska klara att jogga runt det utan att stanna. Artar sig bra!
Sedan sprang jag samma vända ensam. Gick inte riktigt lika snabbt som i söndags kväll, men nästan... 18.25 tog det den här gången. Och det bästa var att jag inte var totalt slut efteråt. Skönt!

Igår kväll, tisdag, tränade jag backintervaller. Värmde upp med 10 minuters jogg. Sedan körde jag 15 stycken 50-sekunders-backar när jag joggade ner och vände direkt efter varje. Tog bara korta andhämtningspauser (cirka 20-30 sekunder) efter intervall 5 och 10. Sedan joggade jag långsamt hemåt. 50 svettiga minuter tog det passet.

Och i kväll är det äntligen dags för ett besök på gymmet. Alldeles för länge sedan sist, längtar...

Eva

AFanatic
2005-04-27, 09:22
Ytterliggare en journal jag lyckats missa :em: Är duktigt imponerad, du e riktigt stark. Ska bli kul att följa dig framöver. :thumbup:

Karl_alfred
2005-04-27, 09:30
Stark och duktig på löpning :hbang:

Diana
2005-04-27, 12:43
Duktigt intervall pass där!! :hbang: 50 minuter! :bow:

Eva_E
2005-04-28, 09:41
Och så var det dags att rapportera onsdagens träning då! Har varit inne och läst det _starka_ tjejernas journaler precis, och liiite komplex får man. Men what the heck - jag springer antagligen både längre och snabbare i stället...

Kvällens lekar avsåg allmän överkroppsstyrketräning, och bestod i:

Sittande rodd (Nordic Gym maskin)
1x8@45 kg
1x6@55 kg
1x5@65 kg dooog...

Hantelflyes
1x6@10 kg
1x6@12,5 kg
1x10@12,5 kg borde öka här, men får ont i en axel när jag ska lyfta upp tyngre hantlar. *screwy*

Hantellyft utåt
1x6@6 kg
2x6@7 kg

Bicepscurl, EZ-stång
1x6@25 kg
1x6@30 kg
1x5@35 kg dålig teknik på slutet, fy mig! :whipped:

Triceps "liggande på rygg, EZ-stång bakom huvudet"
3x6@27,5 kg

Bänkpress
1x6@35 kg
2x6@37,5 kg Bläää! Fy vad jag hatar att hålla på med de här småvikterna, men jag MÅSTE nöta in rätt teknik, har lyft fel och bara använt armarna tidigare.

Hantelrodd framåtlutad med fria handen på lutande bänk
3x6@15 kg

Hantellyft liggande på mage på bänk, armarna utåt
3x6@4 kg Knäckande övning, jag orkar typ ingenting alls i den ställningen *cry*

Sedan avslutade jag med lite misshandel av trappmaskin, programmet "snabbhetsträning", maxbelastning, 15 minuter. Svettigt!

Dessutom cyklade jag till och från gymmet, men det räknar jag inte in för det var rena njutningen... så vackert med solnedgång och fåglar som gallskrek *s*

Och ikväll (torsdag) är det dags för löpningslångpass. Minst ungefär 2,5 timmar, uppåt är det den tid som jag har på mig som får avgöra... Och peppar, peppar! det ser ut som att jag varken kommer att få regn, hagel eller snö på mig den här gången. Håll tummarna!

Eva

Klo
2005-04-28, 09:50
Vilka jäkla konditionspass du kör, själv får man ta sig i kragen för att ta en 45 minuters promenad :em:

Stark verkar du också :thumbup:

Eva_E
2005-04-28, 10:03
Vilka jäkla konditionspass du kör, själv får man ta sig i kragen för att ta en 45 minuters promenad :em:

Stark verkar du också :thumbup:

Tack!!! Jo, alltså - jag ska springa maraton den 4e juni. Premär som 47-åring - är man galen eller är man galen *skratt*. Så just nu ligger jag på 6-7 mil löpning i veckan... Häpp!

Eva_E
2005-04-29, 10:27
Är lite sur... *cry*

Det sket sig med gårdagens långpass. Kom hem såpass sent från jobbet att jag helt enkelt inte hann. Var istället ute och sprang en mer "normallång" runda, cirka 15 km. Till största delen i hyfsat backiga terrängspår. Men urk, vad jobbigt det var att springa igår! Orkade ingenting ju! Jag kör ju med pulsklocka när jag springer, och i vanliga fall brukar jag börja känna mig andfådd och ansträngd vid en puls på dryga 170. Men igår - var tvungen att bryta av och gå flera gånger, vid pulsnivåer på bara 160... Usch, fy, blä, pest!

Amatöranalytikern Eva diagnosticerar själv det här som en lätt släng av överträning. Har inte varit många vilodagar på sistone, bara 2 dagar helvila på de senaste 32 dagarna ser jag i träningsdagboken :em: . Dags att omplanera de närmaste dagarna med andra ord. Dagens planerade spinningpass byts ut mot ett pass styrketräning, och i morgon blir det helvila. Lovar och svär! Sen får vi se hur det känns på söndag, kanske blir det ett kortare löppass då, om vädret är vackert och benen känns pigga...

Eva_E
2005-04-29, 19:22
:bpump: Och nu så har jag varit på gymmet...

Med tanke på gårdagens "utmattningssyndrom" tog jag det ganska lugnt, och har inte noterat några vikter. Tränade överkropp, körde först en övning vardera för bröst, rygg, axlar, mage, triceps, biceps, och sedan en extra övning var för de tre första. Testade en ny övning - ett slags "fingerad marklyft" som jag sett en kille på gymmet använda tidigare. Jag stod på en bänk framför en ställning med kabel + kort stång, och drog upp stången med "marklyftsteknik". Kändes som en bra sak att införliva då och då... Tyvärr så var skivstången upptagen hela tiden *cry* , så det blev inga bänkpressar utan plana hantellyft... Annars inget särskilt att rapportera.

Nu ska det bli riktigt underbart skönt med en dags vila, precis lagom till Valborg... Ha det bra så länge vänner! :cheers:

Eva

z_bumbi
2005-04-29, 19:27
Bra analys!
Två vilodagar på en månad. *slap*

:D

Eva_E
2005-05-01, 10:13
Lördag: VILA!!! :sleep:

Söndag: Ytterligare en lugn dag! Efter frukost stack jag och min dotter (13 år i övermorgon!) ut och sprang. 5 kilometer på vägar och elljusspår i lugn tempo, avslutat med 5 100-metersruscher på gatan utanför vårt hus. Den lilla räkan vann över mig i samtliga heat... :bow: *cry* Men på sträckor längre än 1 kilometer är det fortfarande morsan som är snabbast - hähä! :hbang:

Det räcker för idag!

Men imorgon trooor jag att jag ska gå på bodypump...

Ha en skön söndag allesammans!

Eva

Eva_E
2005-05-02, 11:33
Och som utlovat så gick jag på ett pass bodypump på lunchen idag måndag. Såååå kul! Fast lite knäckande - jag inbillar ju mig att jag är rätt vältränad överlag. Men det darrade duktigt i både i armar och lår efteråt...

Nå, nån nytta gjorde det säkert då!

Over and out,

Eva

Eva_E
2005-05-03, 18:34
Och så blev det tisdag...

Backintervaller: kort uppvärmning, därefter 7 gånger 2 minuter intervallträning i en ganska brant backe, sedan 6 kilometer lugn löpning hem. Maxpuls 177, medelpuls 155. Say no more... :whipped:

Jo förresten - musiken till arbetet var: till intervallerna diverse Blues Brothers, bland annat "Kiss a tailfeather" och "Sweet home Chicago", under löpningen hemåt Pink Floyd "Dark side of the moon", sista snutten hem "Stad i ljus"... Tja, det var det!

Nu blir det kladdkaka, gräddklick och kaffe! Dottern fyller 13 idag!

Eva

Eva_E
2005-05-04, 20:42
Och onsdag:

Styrketräning för överkroppen stod på programmet. Två övningar vardera för bröst, axlar, mage, rygg och en övning vardera för triceps och biceps. Kördes i form av nån slags cirkelträning, tog helt enkelt maskiner och stänger när de blev lediga... Övningarna var bänkpress, "kablar framför bröstet", "fuskmarklyft" med kabel och kort stång, latsdrag, hantellyft åt sidorna, kabeldrag till hakan, dips, hammercurl, situps på tvären på bänk, benlyft. Testade chins också, men då var jag för trött... :whipped:

Värt att notera att jag klarade 40 kg i bänkpressen för första gången sedan jag började nöta in rätt teknik - yes! :hbang: En liten milstolpe för mig!

Trevlig helg alla!

Eva

Semiramis
2005-05-05, 06:54
Grattis till bänkpressen!

Eva_E
2005-05-05, 16:10
Grattis till bänkpressen!

Tack!!!! Roligt att se att någon läser...

Och så blev det torsdag: Löpning, långpass. Gick bättre med den saken idag än senast jag försökte. 35 kilometer, på drygt 3,5 timmar. Kändes på det hela taget ganska utmärkt. Var duktigt trött sista halvmilen, fick lura kroppen att fortsätta genom att dela upp springandet i fyraminutersperioder med en minuts gång emellan... Men å andra sidan - det hade jag lätt kunnat fortsätta med ett bra tag till, upp till det magiska 42-kilometerssträcket åtminstone. Tror jag!

Nu blir det ett par dagars lugn och åtminstone relativ vila, på söndag ska jag nämligen springa Rösjöloppet, 15 km!

Eva

Pinglan
2005-05-05, 17:56
3.5 mil!!!!!! :bow: Inte illa Eva! För typ 10 år sedan när min maratondröm föddes för första gången brukade jag också springa 3-3.5mil någon gång då och då! Minns att jag också sprang på runt 3.5 timmar så då är du i lika bra form nu som jag var då ;) Skulle jag ge mig på att springa så långt idag skulle det nog ta 7 timmar eller nåt! Bra jobbat Eva, du är verkligen duktig!
Grattis till bänken också :thumbup: och lycka till på söndag!

Diana
2005-05-05, 17:58
Ahhh va duktig du är me ditt springande vännen! :hbang: Lycka till på söndag oxå du klår dom säkert!! :thumbup:

AFanatic
2005-05-05, 19:46
Håller fullständigt med Diana...Själv är man seg som kola bara man tänker på att gå ut o gå :D Lycka till i helgen.

Eva_E
2005-05-09, 09:49
Tack för uppmuntrande ord!

Ja, nu har jag alltså sprungit Rösjöloppet. 16,8 kilometer var det - allltså ett par kilometer längre än jag trodde. Och det gick väl bra... man sprang tre varv på en drygt 5 kilometer lång bana (ett elljusspår). Och de första två varven var väl inte så mycket att orda om - jag blev omsprungen av några, och sprang själv om några stycken, och allt gick i (för mig) tämligen hög men ändå kontrollerad fart...
Sista varvet blev desto mer spännande. Ett par kilometer in på det börjar det smälla nåt alldeles förfärligt - åska! Och sedan börjar det hagla! Och inte måttligt heller... Blev halvt förblindad, men inte mycket annat att välja på än att fortsätta springa ändå. Sedan övergick haglet till alldeles normalt snöblandat regn... Mysigt värre, eller nåt.
När jag kom i mål var jag genomblöt in på underkläderna, och så kall att jag hade okontrollerade spasmer i fingrarna... Brrrr! Har aldrig druckit en så god kopp kaffe som den jag fick i mig i klubbstugan efteråt!
Allas nummerlappar blöttes upp och lossnade i busvädret, och "streckkodsavläsaren" kunde inte användas för mer än enstaka löpare, så resultatlistan har inte kommit upp på hemsidan än. Men det känns som att det har gått bra. Kom i alla fall i mål på en tid runt 1.30, och det är riktigt bra för att vara jag!
Får återkomma med exakt tid och placering så småningom!

Idag måndag är jag inte riktigt sams med mina ben! Har grym träningsvärk i låren plus lite ont i hälsenorna - blir definitiv löpvila idag. Ett pass överkroppsträning ska jag dock försöka hinna med i eftermiddag...

Edit: Tid 1.35.39 - plats 17 av 30 fullföljande. Nöjd!!!

"Det är skönt att vara galen"

Eva

Cilia
2005-05-09, 09:53
vad duktig du är. hörde ngn om hagel i lördags men såg inget själv men jag satt i en teatersalong då tror jag.

Diana
2005-05-09, 18:01
Ahh de låter som en underbar springtur de där :thumbup: Nu har du ju definitiiivt gjort dej förtjänt av lite vila ;) Bra jobbat! :hbang:

Pinglan
2005-05-09, 18:45
Vilken bra tid och placeringen var ju inte dum den heller!!!! Mycket bra gjort *yourock* Haha, vädrets makter är hårda ibland :thumbup:

Semiramis
2005-05-09, 20:21
Grattis!

Eva_E
2005-05-10, 11:16
Tack tack för grattisen! Nu är nästa mål på löpningssidan Göteborgsvarvet, en halvmara 21 maj. Känns det lika bra då också kan det bli en riktigt trevlig historia... :D

Men idag var det dags för lite styrketräning! Den här veckan blir helkonstig på träningssidan, jag ska tillbaka till gymmet redan imorgon och träna bänkpress bland annat tillsammans med maken, så idag tog jag det relativt lugnt. Mycket mage, mest maskiner för övrigt, övningar för axlar/rygg/pyttlite bröst... Och så en liiiiten stund på trappmaskinen - har fortfarande lite träningsvärk i låren efter söndagens äventyr!

Gjorde misstaget att väga mig idag... har gått upp 3 kilo sedan jag vägde mig senast i februari... *cry*. Nu väntar hårda tider! Åtminstone lite åtstramning, en löpare ska ju gärna vara lätt...
Lunchen blir en mager rotfruktsgratäng med lite rostbiff till.

Lev och må!

Eva

Cilia
2005-05-10, 13:58
Gjorde misstaget att väga mig idag... har gått upp 3 kilo sedan jag vägde mig senast i februari... *cry*. Nu väntar hårda tider! Åtminstone lite åtstramning, en löpare ska ju gärna vara lätt...
skulle vara intressant och veta vad dom där kilona består av?

Eva_E
2005-05-10, 17:57
Cilia-> Dessvärre till rätt stor del av ett material som gungar lätt och som är i vägen när man ska stänga tajta jeans... :cool:

Och dagens lilla PS - en stilla tiokilometersrunda löpning i skogen efter middagen för att mjuka upp benen lite. Cirka en timme tog det. Gick alltså inte snabbt - men det var skööönt!

Eva

Eva_E
2005-05-12, 07:20
Onsdag, 11 maj

Styrketräning, tillsammans med maken.
Roligt pass, allting kändes bra! Värmde upp på trappmaskinen, programmet "snabbhetsträning", maxbelastningen.

Sedan körde jag lite allmänt överkropp. Massor med olika övningar, ids inte rapportera vikter för alla: chins, bänkpress, dips mellan bänkar, smalbänkpress, hantellyft åt sidan och framåt, sittande rodd, "fingerat marklyft", skivstångscurl, benlyft, situps tvärs på en bänk, lite skivstångsrodd bara för att kolla hur övningen kändes... Tja det tror jag var allt!

Värt att notera: gick bättre än på länge med chinsen, klarade 3x3! Och bänkpressen gick superduperbra - klarade 45 kilo ett lyft! Och 40 kilo 4x3! Det tar sig!

Värt att notera 2: en mörk, snygg och väldigt muskulös man, en riktig gymcasanova, som kom fram till mig efter smalbänken och sa: "You're looking very good! How old are you?" och som synbart tappade hakan när jag sa min ålder... Sånt känns bra för lilla egot!

I kväll blir det backintervaller! Tjolahopp och tjolahej!

Eva

Eva_E
2005-05-13, 07:49
Och på torsdag, 12/5, körde jag backintervaller med mera:

Först uppvärmning med lätt jogg 10 minuter. Därefter intervaller: 4x2 minuter backe med drygt en minuts vila mellan varje, därefter 4x1 minut back med 30 sekunders vila, slutligen 4x1 minut intervaller på slät mark. Till sist några minuter nerjogg... Cirka en timme tog det passet. En jobbig timme - var mycket nära maxpuls i slutet av varenda en av 2-minutersintervallerna...

Idag blir det lätt och rolig träning - en timme spinning! Svettigt, pustigt och dant det också... men faktiskt en form av träning jag gör bara för att det är så himla kul!

Edit: Ja, jag höll vad jag lovade i morse! Så Fredag 13/5 står det 60 minuter spinning i träningsdagboken. Lite trist - tidigare i år har det passet jag gick på alltid varit fullsatt, men idag var hälften av cyklarna lediga. Kan det ha att göra med att det är sol ute...
Så - nu ska jag ta en snabblunch och återgå till att vara formell! Kjol och kavaj på jobbet idag, sitter på ett endags forskningsssymposium hela dagen... rätt kul det med.

Hoppelihej!

Eva

Eva_E
2005-05-15, 15:02
Lördag, 14/5, var det lite löpträning igen... På förmiddagen en stilla runda på 9,5 km, segt som bara den i början men sedan lättade det och gick riktigt snabbt på slutet. På eftermiddagen gjorde jag sedan en sak mest för skojs skull: var nämligen på picknick i Rålambshovsparken. Den ligger ju inom synhåll från den beryktade Västerbron... Sagt och gjort - jag drog av mig lagom mycket och sprang fram och tillbaka över nämnda bro. Var ju inget märkvärdigt alls! Åtminstone inte såhär ensam - antar att det kommer att kännas lite annorlunda den 4e juni när man ska över eländet för andra gången... Men det känns jättebra att ha s.a.s. känt på den i alla fall en gång innan maratonspringandet!

Och slutligen idag, söndag 15/5, var det stora styrketräningsdagen! En oherrrans massa bänkpress var fokus: först (efter lite uppvärmning) två singellyft på 45 kilo. Hurra!!! :hbang: Ett litet nätt PB blir det... Sedan lite fler lyft, på lägre vikter: 2x2 på 40 kilo och 4x5 plus 1x6 på 35 kilo. Det tar sig, som mordbrännaren sa...
I övrigt: lite allmän överkroppsstyrka - en eller två övningar på muskelgrupp. Ids inte rapportera den delen av passet i detalj. Men allt kändes alldeles ypperligt bra denna soliga söndagsmorgon!

Inte minst timmen jag slumrade i bikini i det soliga hörnet av uteplatsen...

Eva

Pinglan
2005-05-15, 15:44
Oj, ännu en tjej som slår PB i bänk!!!!!!!! Bra jobbat :thumbup:

Eva_E
2005-05-17, 07:32
Gnäll och gny!!!

Just nu är det inge roligt... fyra dagar kvar till Göteborgsvarvet och jag har fått ont i knäet *cry*! Skitlöjligt faktiskt - jag fick väja undan lite hastigt för en cyklist när jag körde bilen hem från jobbet igår eftermiddag, och slog i knät i instrumentpanelen. Aj aj aj aj! Ömmar rejält på en punkt på insidan knäet, och igår kväll kunde jag knappt sträcka ut benet rakt. Har smort in hela härligheten med orudisgel, och satt på ett knäskydd, så är det bara att hoppas på det bästa. För runt Göteborgsvarvet bara ska jag, om jag så ska hoppa på ett ben!

Dessutom har jag lite ont i halsen... *grr*

Nån som har lite magiska "bli-frisk"-formler att skicka, så sätt igång!

Eva

Semiramis
2005-05-17, 20:15
[B]

Nån som har lite magiska "bli-frisk"-formler att skicka, så sätt igång!

Eva *skickar*

emmzan
2005-05-17, 20:25
Bli frisk sång:
In the town where I was born
Lived a man who sailed to sea
And he told us of his life
In the land of submarines

So we sailed up to the sun
Till we found the sea of green
And we lived beneath the waves
In our yellow submarine

We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine
We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine

And our friends are all on board
Many more of them live next door
And the band begins to play

We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine
We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine

As we live a life of ease
Everyone of us has all we need
Sky of blue and sea of green
In our yellow submarine.

We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine
We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine

We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine
We all live in our yellow submarine,
Yellow submarine, yellow submarine

fjutten
2005-05-17, 21:24
Hej Eva

Jag tittar in här och kollar lite! Du springer ju FORT och LÅNGT, hehe!
har själv varit lite intresserad av att tävla men jag har inte vågat vara med i något lopp ännu. Det verkar ju kul trots lite hagel och åska.

Man blir ju lite avundsjuk på bänkpressen också, och på att gymcasanovorna delar ut komplimanger, mig skrattar de åt bara... :em:

Krya på dig nu också!

Eva_E
2005-05-18, 08:32
Skulle jag kunna hålla mig från att träna? Dagens skämt!!! Bekämpade mitt halsonda/begynnande förkylning på alla kända sätt och några till, och faktiskt verkar det ha hjälpt. Mår mycket bättre nu. Och den stackars sargade knät är också klart på bättringsvägen tack och lov!

Så - jag la om träningsplaneringen, och körde ett pass överkroppsträning igår tisdag. Inga maxlyftsförsök för att skona knät, ökade istället på antal reps i de övningar där det kändes lätt:

Chins
3x4 stycken. Inget att komma jämfört med en del av er andra, men för mig är det här bra, inget PB dock

Bänkpress
4x6 @ 35 kg
1x10 @ 35 kg Lätt och roligt

Bicepscurl ez-stång
2x6 @ 25 kg
1x9 @ 25 kg Plättlätt!

Tricepspress liggande bakom huvudet
3x8 @ 20 kg

Hantellyft rakt fram
2x6 @ 7 kg Maken kom och höll still min rygg och då blev det genast mycket jobbigare...

Dessutom diverse övningar med kablar och maskiner: sittande rodd, bröstpress, ryggdrag, axellyft åt sidorna, triceps nedpress med kort stång, liggande bicepscurl med kabel och kort rak stång - m.a.o. 2 övningar per kroppsdel som tränades.

Idag blir det (hoppas jag) en kort sväng (typ 5-7 km) varvad gång och jogg, och så lite magträning.

Ha en bra dag alla!

Eva

Eva_E
2005-05-18, 18:45
Onsdag kväll, 18/5:
Testade knäeländet med en kort löprunda med gångpauser. Var ute 40 minuter. Kändes allmänt segt, middagens pannkakor låg som en blyklump i magen... men knät kändes OK! Yes!

Efteråt tränade jag lite mage hemma på vardagsrumsgolvet: 3x20 raka med benen rakt upp, 2x20 sneda med benen i luften, 3x20 benlyft, 3x20 rumplyft, 3x20 vanliga crunches med fötterna på golvet. Kändes bra att köra magen så här separat i stället för att vara "pausövning" på gymmet, då kan jag faktiskt ta att det blir lite tråkigt...

Eva

Pinglan
2005-05-18, 20:07
Skönt att knät sköter sig :thumbup:

Eva_E
2005-05-19, 12:27
Ett lite stilla överkropps-styrketräningspass kan väl aldrig skada, nu när jag vilar benen inför loppet...

Körde ju igenom hela överkroppen i förrgår + magen igår, så det blev lite andra övningar än då, och bitvis övningar jag sällan kör i vanliga fall. Dessutom ett relativt sett kort pass, i princip bara en övning per muskelgrupp.

Uppvärmning: löpband 10 minuter, testade fartökningar upp till 13 km/h utan probs.

Därefter:
chins 3x4 plus ett par enstaka med omvänt grepp
ryggdrag maskin 3x6 @ 40
situps tvärs på bänk 3x20
sittande rodd V-handtag 3x6 @ 50
hantellyft åt sidorna 3x6 @ 7
kabeldrag (minns inte belastning)
kickbacks 3x6 @ 8
hammercurl 3x6 @ 9
sittande omvända hantelcurl 3x6 @ 6

Nice and easy...

Imorgon är det vila och göteborgsresa!

Ha're,

Eva

Eva_E
2005-05-23, 13:59
Nu är Göteborgsvarvet avklarat!

Typiskt nog fick jag hosta natten innan, och det kändes tungt i början av loppet. Och vädret var inte precis det roligaste - var ösregn hela förmiddagen, och det slutade inte förrän precis innan start.

Själva springandet då? Tja, jag är sådär mediumnöjd... Jag hade siktat på en tid just under 2 timmar, och det sket sig. Fick en tid på 2.03.53...

Nåja, ett rätt juste formbesked inför maran var det i alla fall... Nu tar jag ett par dagars vila, så blir det sista träningsrycket sedan!

Eva

mela
2005-05-23, 14:34
Nu är Göteborgsvarvet avklarat!

Typiskt nog fick jag hosta natten innan, och det kändes tungt i början av loppet. Och vädret var inte precis det roligaste - var ösregn hela förmiddagen, och det slutade inte förrän precis innan start.

Själva springandet då? Tja, jag är sådär mediumnöjd... Jag hade siktat på en tid just under 2 timmar, och det sket sig. Fick en tid på 2.03.53...

Nåja, ett rätt juste formbesked inför maran var det i alla fall... Nu tar jag ett par dagars vila, så blir det sista träningsrycket sedan!

Eva

Starkt jobbat att klara gbg varvet trots vädret och hostan :thumbup:

2.03.53 är ju bra :) jag hade fått MYCKET mer.. säkert dubbla

Pinglan
2005-05-23, 15:09
Grattis till ett väl genomfört lopp :thumbup: Jag skulle varit mycket nöjd med den tiden men visst, jag förstår om du själv blev lite besviken iom att du siktat på några minuter bättre, du måste ju dock räkna in att förutsättningarna ändrades lite med tanke på hostan! Kör hårt nu inför maran :thumbup:

Cilia
2005-05-23, 16:09
det är en riktigt bra tid tycker jag men sedan är jag en lunkare. Grattis till avklarat och se till så du återhämtar dig ordentligt innan maran för den sliter har jag hört.

Semiramis
2005-05-23, 20:31
Grattis, grattis och sköt om dig ordentligt nu, hosta är inte att leka med!

Snorkfröken
2005-05-24, 14:32
Håller med de andra här, en mycket bra tid ur mina ögon sett. Men förstås, klart man blir lite *grr27* då naturens makter och moder natur inte visar sig från sina allra bästa sidor då när de verkligen skulle få göra det. Kuta vidare :thumbup:

/Snorkis

Eva_E
2005-05-26, 08:20
GLAD!

Tre dagars vila från allt vad träning heter efter varvsspringandet... Men igår onsdag var jag igång igen. Ett dubbelpass, med först gymmande och sedan springande. Och det gick skitbra!

Som vanligt ids jag inte rapportera vartenda set och repeat med vikter. Men det här körde jag: bänkpress, chins, dips - såklart! Dessutom lutande hantelpress, sittande hantelpress rakt upp, scottcurl med hantlar, sittande rodd med v-handtag, ryggdrag i maskin, axellyft i maskin, triceps pushdown, en massa situps/magövningar i olika varianter (totalt drygt 200 reps räknar jag ihop till). Har jag glömt nåt? Troligtvis... långt pass blev det, och lite improviserat - curlstången var nämligen upptagen precis hela tiden...

Två små söta PB kan jag lägga till handlingarna. :hbang: Fast det ena är lite fusk - förra veckan tog jag 45 kg i bänkpress med väldig tvekan, vågade inte gå ända ner med stången. Men idag var det så prydligt så man nästan blir gråtfärdig! Tre singlar klarade jag på den vikten. Sedan körde jag 4 set ā 3 på 40 kilo, och det var ju lätt som bara den! Skitkul! Ett par veckor till, så ska jag nog göra ett test på nästa vikt.
Det andra PB var i den sittande hantelpressen. Vågade efter många veckors tvekan gå upp ett snäpp i vikt, till den lättaste av de "stora" hantlarna - tror de väger 11 kg. Inga som helst problem var det, 2x6 + 1x5 på den vikten. Testade nästa vikt, men det däremot var alldeles för tungt, mina stackars handleder bara skrek...

Dagens kämpighet var med hantelcurlarna... *grr27* Jag fick veta att jag står snett bakom ställningen, vilken medför att hela hanteln hamnar lite snett och jag huvudsakligen belastat "lillfingersidan" av underarmarna. Bemödade mig om att stå alldeles rakt igår, och guuuud så hemskt det var! *cry* Vänsterarmen var hur svag som helst i det läget, fick gå ner i vikt från mina vanliga 9-10 kg till 6 kg för att få till det. Och ont gjorde det, en sena i handleden knäppte och hade sig nästan hela tiden. Högern funkade det lite bättre med, klarade i alla fall 9 kg. Men idag har jag ont i underarmens "tumsida"... Jaja, bara att kämpa på, vet ju att jag har problem med mina svaga handleder.

Det var väl det mest anmärkningsvärda med den delen av gårdagens träningspass. Efter gymmandet så bytte jag bara om till joggingskor och sprang hem, maken tog hand om mina vanliga kläder och resten av pryttlarna och tog bilen... En halvtimme tog det hem, alldeles vanligt lufs. Fint väder var det, solnedgång och fågelsång. Och alla hälsenor och jox i benen kändes OK, var det jag ville veta... Idag blir det ett ordentligare löppass!

Eva

Semiramis
2005-05-26, 09:25
Grattis till ett härligt pass till och framstegen i bänkpress :thumbup:

Pinglan
2005-05-26, 12:19
Instämmer med Semiramis: grattis till PB och ett utmärkt pass :thumbup:

Eva_E
2005-05-27, 09:14
Tack för berömmet! Knepigt - just nu prioriterar jag löpningen och gör framsteg i lyftandet...

Igår Torsdag var det tänkt att jag skulle springa backintervaller. Men det smög sig... Det gick knappt att springa alls! Var skittrött och oinspirerad, hade inte alls lusten att hänga i och springa när det började bli jobbigt. Så för en gångs skull lyssnade jag på kroppen! 45 minuters mycket stillsam jogg blev det istället för det planerade hårda passet!
Idag fredag blir det "aktiv vila" - dvs jag ska hjälpa till att bära ris och grenar och köra bort sista resterna efter Gudruns härjningar, hela kvällen. Så blir förhoppningsvis nästa pass lättare!

Eva_E
2005-05-30, 09:57
Och så var det redan måndag! Efter en helt underbar helg, som innehållit allt: "seriuos shopping", tårta, trädgårdsarbete, två träningspass, hyrfilmsslappande...

Träningen, i korthet: På lördag var jag på gymmet, det vanliga köret. Fast min stränge och hemske PT, dvs min make, tyckte jag skulle testa nästa vikt i bänkpress. 47,5 kg. Och det gick _nästan_! Orkade/vågade inte ta ner den ända till bröstet, men inte var det långt borta... Och efteråt så var det ju lätt som en plätt med min förra PB-vikt, 45 kg. 4x2 - och vackert som bara den! Var bra för lilla egot det!
Annars inte så mycket speciellt att rapportera - bråkar vidare med handledsställningen i bicepsövningarna, tuffar vidare utan ökningar i de gamla vanliga övningarna... Vågade mig på lite benträning faktiskt, lite gående utfall kors och tvärs i lokalen, lite benspark. Bara för skojs skull - ser fram emot att köra mer seriös benträning efter nästa vecka!

Söndag var jag ute och sprang en vända, cirka 10 km. Hade jättehög puls i början, men den gick ner under passets gång. Trots att jag sprang i ungefär jämn fart. Märkligt!

Och idag är det FEM dagar kvar tills jag ska springa mara! Dags för nedtrappning och laddning snart - blir lite halvlätt träning idag och imorgon och sedan tre dagars vila är planen!

Ha en bra träningsvecka allesammans!

Eva

Eva_E
2005-05-31, 13:07
Blev gymmet redan igår måndag igen. Ska ju få till två vilodagar innan maratonspringandet på lördag. Och jag misstänker att jag inte har någon vidare lust att gymma på en dag eller två efter den persen heller...
Igår var jag ensam på gymmet, dvs. hade ingen passning i bänkpressen, så det blev inget pressande av PB, däremot en skaplig konsolidering på en något lägre vikt. Här är hela passet, så vitt jag kommer ihåg:

Uppvärmning: Trappmaskin, programmet "fat burner", maxbelastning 10 minuter.

Bänkpress: 40 kg, 4x5. Kändes jättebra hela tiden, och efteråt fick jag beröm av en gubbe att jag var duktig :em:

Smal bänkpress 30 kg, 3x6. Lite i lättaste laget!

Framåtlutad enhands hantelrodd: 16 kg, 3x6 + 18,5 kg, 1x4. PB! :hbang: Nästa gång blir det den vikten ända från början, det här kändes inte ens särskilt tungt.

Hantelpress ovanför huvudet: 10 kg, 3x8 No big deal...

Hantelcurl mot bänk, noggrann med att hålla hanteln rak och vinkla ner "tumsidan". Höger hand 9 kg 3x6, vänster hand 7 kg 3x6. Fortsätter kampen mot mina svaga underarmar och knäppa vänster handled *grr*

Lutande hantelpress: 13 kg, 2x6 + 1x10. Ska jag våga öka snart???

Sittande rodd med v-handtag: 50 kg, 3x6

Hantellyft åt sidorna liggande på mage: 4 kg 1x6, 3 kg 2x6. URK!

Kort och koncist pass med andra ord. Nöjd! Väl hemma så stack jag ut och joggade tillsammans med dottern, 5 km i makligt tempo. Näst sista träningen inför hennes premiär i motionsloppens förtrollande värld (Blodomloppet 8 juni är hennes mål), så viktigare att hon var nöjd och glad än att det gick särskilt fort!
Idag blir det mer springande, åsså en massa magträning... Låter det inte kul va?!

Eva

Eva_E
2005-06-02, 08:24
Onsdag=gym.

Superpass!!! Testade alldeles vanliga marklyft för första gången på ett bra tag, och det gick över förväntan bra! Har faktiskt ingen koll på vilka vikter jag använde senast, men det känns som att det blev PB med råge där...

Alltnog, det här roade jag mig med: uppvärmning 10 minuter trappmaskin som vanligt + bänkpress 30 kg ganska många reps.

Bänkpress: 47,5 kg 3x1 snart klarar jag dubbla tror jag... 45 kg 4x2

Marklyft: 45 kg 1x4, 50 kg 1x4, 60 kg 1x4, 70 kg 1x4, 80 kg 1x1 typiskt så det kan se ut när jag inte vet vilken vikt som är rimlig att börja med. Hade klarat mer än 80 kg igår, men vid det laget kändes det som dumt att chansa. Men nästa gång ökar jag!

Press ovanför axlarna: 11 kg 3x6. Utan problem

Dips mot bänk 3x20

Hantelcurl mot bänk: vänster 7 kg 3x6, höger 9 kg 2x6 + 8 kg *cry* fick minska vikten i sista setet för att inte förlora i teknik

Framåtlutad enhands hantelrodd: 18,5 kg 3x6 Samma vikt som jag testade för första gången förra passet. Tungt, men det gick!

Axellyft liggande på mage på bänk 4 kg 3x6 Hatövning

Stående kabelflyes: 2x6, 5 plattor, 1x6 6 plattor. Bara för att jag som liten exhibitionist gillar att titta i spegeln då... :cool:

Slutligen lite greppträning: lyfte tunga hantlar och höll stilla i 10 sekunder. På vänster hand var det lagom med 20 kg, och för höger 27,5. Mycket skrik - det gjorde ooooont :whipped:

Mellan varven tränade jag även en del mage: benlyft, situps tvärs på bänk, rumplyft, vanliga curls och curls liggande på sida - totalt räknar jag ihop till 225 reps.

Nu är det bara vila och kolhydratladdning som gäller, och på lördag springer jag maraton. Håll en tumme please!

Eva

Semiramis
2005-06-02, 09:54
*Håller tummarna*

Pinglan
2005-06-02, 12:07
Bra pass Eva :hbang: Självklart ska det hållas tummar på lördag :thumbup:

fjutten
2005-06-02, 15:02
Hejja Eva! Jag kommer att hålla tummarna! Planerar stå vid Slussen och glo beundrande på alla som springer. :thumbup:

Eva_E
2005-06-05, 15:27
Check!

Stockholm maraton genomfört! Men det var tungt på slutet... säger väl nåt att sista 12 kilometrarna tog 1.40...
Första 25 kilometrarna var rena barnleken, lufsade på där och bara log. Men på väg ut på Gärdet på andra varvet började det värka på baksidan av ena knät, och sedan blev det bara värre och värre. Så småningom var hela högerbenet en enda bultande betongklump... Men kilometer för kilometer tog jag mig fram i alla fall, sprang tre minuter, gick en och så vidare... Vid 40 kilometer var jag nära att gråta, för då visste jag att - ja, jag kommer att ta mig i mål! Huvudmålsättningen var att få en tid på mellan 4.30 och 5 timmar, och det uppfylldes, tiden blev 4.54.

Så nu ligger det en tjusig tjock medalj här på bordet, och i garderoben ligger en t-shirt med texten "Stockholm maraton. Finished"

Måste berätta förresten om en av höjdpunkterna: på väg över Västerbron på andra varvet blev jag påhejad och uppmuntrad av en brittisk löpare som genomförde sitt 110:e maratonlopp! Underbart!

Jag säger inte att jag aldrig mer ska springa ett maraton, även om jag på fortfarande har ont och går sidledes i trappor, men det kommer att dröja ett tag...

Eva, maratonlöperska :hbang:

autowah
2005-06-05, 16:47
Grattis till en genomförd mara med bra resultat!

Snorkfröken
2005-06-06, 18:28
Congrats http://blogs.ugidotnet.org/images/blogs_ugidotnet_org/dottor/692/t_Party.gif

Starkt jobbat! Och gosh vad mycket folk det var på maran i år - såg ju knappt något början eller slut på alla springglada människor på tv:n. Kanske du redan börjat fundera på nästa erövring? Har ju redan hunnit gå en dag efter det du skrev i går om :D

emmzan
2005-06-06, 18:30
Grattis!!! http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Sport/aax.gif (http://www.les-smileys.com) http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Sport/ahd.gif (http://www.les-smileys.com)

Pinglan
2005-06-06, 18:45
Stort grattis till maratondebuten :hbang: Mycket bra gjort!!!

Diana
2005-06-06, 19:09
GRRRRATTISS!! *yourock*
Fy fasen va härlit!!

Eva_E
2005-06-07, 09:46
Tack för alla gratulationerna! Nu känns det bra, riktigt bra faktiskt! Drömmarna börjar komma: Vad blir nästa mål? Är riktigt riktigt sugen på att springa någon av de "klassiska" utlandsmarorna så småningom - Aten vore ju häftigt, eller Rom, London, New York... Men det är som sagt bara drömmar än så länge, mycket mer konkret är att jag ska springa Lidingöloppet i höst. Finns möjligheter att förbättra tiden från debuten i fjol ganska avsevärt känner jag på mig...

Men nu kommer först en tids vila! Ska bli riktigt skönt att ha en månad utan ett enda långpass, bara korta "snabba": nästa lopp jag springer "på riktigt" är Midnattsloppet, 10 km den 13 augusti, och där vill jag väldigt gärna gå under 50 minuter!!! I morgon ska jag och min dotter springa Blodomloppet, men det räknas liksom inte, vi ska bara jogga/promenera 5 km där. Blir hennes första motionslopp någonsin, och jag vill ju inte att hon ska bli helt avskräckt!

Igår var jag förresten på gymmet! Inga rekordförsök, inget exeptionellt att rapportera öht faktiskt, bara lite lugn och skön träning för överkroppen med lagoma vikter... Skönt att sträcka ut alla musklerna var det!

Vi hörs,

Eva

Eva_E
2005-06-09, 13:25
Igår, onsdag, sprang jag Blodomloppet tillsammans med min dotter. För henne var det premiär på motionsloppssidan, hon fyllde 13 i våras... Som lopp betraktat var det tämligen värdelöst - alldeles för trångt i spåren, och det gick inte att springa alls den första kilometern från vår startposition på 5-kilometersslingan. Var bara att släppa alla tidsambitioner och lufsa på och ha det skönt helt enkelt!

Men som social samvaro var det förträffligt! Efteråt hade vi fikapicknick i kvällssolen, och unga fröken har lovat att ställa upp på fler motionslopp så småningom, det här gav tydligen mersmak.

Idag har jag vilodag, behöver vila knäna så jag tar bara en liten kvällspromenad i all stillhet. Men imorgon blir det full fart igen - tänker ta en period då jag lägger större fokus på styrketräningen nu. Ska bli kul!

Vi höres!

Eva

Eva_E
2005-06-10, 07:50
Blev ingen prommis på torsdagskvällen... Blev istället slapp i solen med musik och bok. Jätteskönt! Jag har vilat alldeles för lite på sistone!

På kvällen tränade jag istället mage en stund på mattan framför TVn. Faktiskt riktigt seriöst, såpass att jag blev ordentligt svettig i alla fall. Totalt 340 reps, fördelat enligt följande:
Raka crunches m. benen i luften 1x20, 2x40
Raka crunches m. fötterna på golvet 2x20
Sneda crunches 2x20 åt varje håll
Rumplyft 2x20
Benlyft 1x20, 2x30

Mellan varven körde jag diverse övningar för rumpan, typ "knästående uppspark med benet", "benlyft liggande på sida", "rumplyft med kniiiip"... varje övning till utmattning, räknade inte antalen.

Slutligen gjorde jag några armhävningar, 22+24+24. Blä! Jag är en riktig klenis på armhävningar...

Eva

Eva_E
2005-06-10, 11:42
Idag fredag var det första riktigt seriösa träningen efter maran. SUPERPASS! Två personbästa bidde det! Och eftersom jag ska lägga ner mer energi på styrketräningen än löpningen ett tag framöver så försöker jag mig på en tredagarssplit igen: Rygg, axlar, triceps/biceps, bröst, greppträning (ev. mage)/ ben.

Och idag var det ett rygg+axlar+tricepspass som var på tapeten:
Uppvärmning: 10 min trappmaskin (fat burner, nivå 18), sittande rodd-maskin 30 kg x massor

Sittande rodd (maskin Nordic): 1x6 45 kg, 1x6 55 kg, 1x6 65 kg

Sittande axelpress: 1x6 10 kg, 2x6 13,5 kg

Liggande tricepspress ez-stång: 3x6 22,5 kg

Marklyft: 1x5 55 kg, 1x3 65 kg, 1x3 75 kg 2x1 85 kg PB! :hbang:

Hantellyft liggande på mage: 3x6 4 kg Var helt skakis - vad konstigt...

Triceps nedpress vinklad stång: 3x6 25 kg Tror jag... minnet är bra men kort!

Axellyft åt sidorna (maskin Nordic) 3x6 22,5 kg Klent! Blä!

Framåtlutad hantelrodd: 1x6 11 kg, 1x6 18 kg, 1x3/5 21 kg PB! Antalet avser vänster resp. höger arm. Orkade alltså inte fulla 6 reps, men ändå!!! :D

Egentligen hade jag planerat lite greppträning som avslutning, men jag var helt slut så det får vänta till nästa gång! Jättebra känns det nu! Det är ju så man börjar få en stilla undring när det ska börja kännas jobbigt i marklyftet - 85 kg var tungt men inte SUPERTUNGT.

Och kul var det att impa lite på mina gubb-arbetskamrater som tränade samtidigt! :em: :cool: :devil:

Eva

Pinglan
2005-06-10, 12:37
Stabila marklyft :hbang: Grattis till PB!!! Kul att det går så bra :)

Diana
2005-06-10, 20:27
Underbart pass!!:hbang:
Marken och hantelroddarna*yourock* NIICE me PBn!=)

Jorgen
2005-06-10, 21:44
Nu har jag läst genom hela din journal. Och jag är sannerligen imponerad av dig. Du radar upp kanonpass på kanonpass och den ena sköna löparrundan efter den andra. Grattis till maratondebuten förresten. En dag kanske jag också ger mig på det där.
Man kan inte göra annat än :bow: :bow: :bow:
*yourock*

//Jörgen

Eva_E
2005-06-13, 09:42
Nu har jag läst genom hela din journal. Och jag är sannerligen imponerad av dig. Du radar upp kanonpass på kanonpass och den ena sköna löparrundan efter den andra. Grattis till maratondebuten förresten. En dag kanske jag också ger mig på det där.
Man kan inte göra annat än :bow: :bow: :bow:
*yourock*

//Jörgen

TACK!!!

Gud vad glad jag blir... :em:

Eva

Eva_E
2005-06-13, 12:34
Oj då, skulle kanske rapportera senaste träningspasset oxå! Var på gymmet igår och tränade bröst, biceps, lite mage och lite grepp. Inget riktigt höjdarpass, men får i alla fall betyget godkänd *s*

Uppvärmning trappmaskin som vanligt, plus lite ryggdragsmaskin med lätt belastning.

Bänkpress: 47,5 kg 4x1, 50 kg 4x3 negativa (jag har lärt mig av Emmzan...), 40 kg 4x4. Hyfsade vikter men inte riktigt bra känsla, hade lite träningsvärk efter marklyften i fredags och blev lite gnällig...

Hantelflyes 13,5 kg 3x6 Blev ombedd att demonstrera denna övning o passade på att köra den själv, gillar annars hantelpress bättre

Sittande bröstpressmaskin: 3x6, minns ej vikten.

Bicepscurl hantel med stöd: 8 kg 3x6 Suck... jag vill öka juh...

Bicepscurl EZ-stång: 30 kg 3x6

Diverse mage: brutalbänk, "benen i luften", benlyft och tvärs på bänk - totalt dryga 100, ganska lite för att vara jag m.a.o.

Greppträning: "hålla tung hantel just ovanför golvet och räkna till 25": ca. 21 kg, 4 set för varje hand, var så trött att jag fick minska vikten lite i sista vänsterhandssettet, fick inte ens upp hanteln från golvet...

Over and out!

Eva

Eva_E
2005-06-14, 07:56
Igår måndag 13/6 var jag ute på det första "riktiga" löppasset efter maran. Skönt besked gav det! Sprang cirka 7,5-8 km (glömde för en gångs skull både pulsmätare och mp3 hemma, så jag vet inte riktigt) på just under 45 minuter. Knäet kändes helt bra, det enda klagomålet är att det gjorde ont i baken *fniss" - knepigt ställe att ha ont när man springer!

Efter löjligt noggrann stretch av benen la jag mig ner på mattan och gjorde en massa magövningar, typ en 250 stycken av olika slag. Sedan var det gott med lite stilla kvällsfika och en omgång femhundra (jag vann!).

Eva

Diana
2005-06-14, 16:06
Grymmt duktigt du är me allt ditt rännande!! *yourock* niiice att knäet inte bråkade :thumbup: Haah du va mej en jääkel på magövningar :hbang: starkt jobbat!=)

Cilia
2005-06-14, 17:30
250 magövningar?
du är ju galen ju *skrattar*

duktigt springandes

Semiramis
2005-06-14, 19:56
Grym både på att springa och i gymet är du!

Eva_E
2005-06-16, 08:25
Tack för vänliga ord! Men att köra ett par hundra reps när man tränar mage är faktiskt inte så himla märkvärdigt - 4 övningar med 3x20 så är du uppe i 240 liksom. :D

Har två pass att rapportera. Igår, alltså onsdag, så tränade jag ben. Första gången på ganska länge, kände mig rätt osäker på hur jag låg till. Men det såg rätt bra ut faktiskt!

Benpress, Nordic maskin: 130 kg 3x6
Vadträning i samma maskin: 120 kg 3x6
Knäböj: 45 kg, 1x6, 50 kg 1x5, 55 kg 1x5, 60 kg 1x3, 65 kg 1x3 70 kg 1x3 - fast sista repeatet blev grunt, måste jag erkänna... Som sagt, jag visste inte riktigt vilken vikt som var rimlig därför blev det rätt många set...
Tåhäv med skivstång och tårna på 10-kg-platta: 70 kg 3x6.
Gående utfallssteg med skivstång på axlarna: 30 kg, 3x20 steg HU!!!
Bencurl Nordic maskin: 25 kg 3x6 Ingen hit, var trött.

Toknöjd med böjarna, innan uppehållet var mitt PB 75 kg så jag har inte tappat mycket alls!

Nu ska jag på möte, återkommer sedan med rapport om dagens pass!

Eva

Klo
2005-06-16, 08:51
Tåhäv med skivstång och tårna på 10-kg-platta: 70 kg 3x6.


Kör du den fritt? Bra balans i sånt fall.

Fina pass *flex*

Eva_E
2005-06-16, 10:30
Kör du den fritt? Bra balans i sånt fall.

Fina pass *flex*

Ja, jag kör den fritt! Bränner bra i vaderna gör den...

Eva

Eva_E
2005-06-16, 10:38
Äntligen är jag klar med mitt möte, så nu kan jag rapportera morgonens träning! Har ganska ont om tid idag, så det fick bli ett kort och koncist morgonpass innan jobbet i min ensamhet - var nästan ensam på gymmet. Motivationen var inte på topp för några maxningar av vikter, men halvhyggligt gick det väl i alla fall...

Uppvärmning: löpband 10 min, ryggdragsmaskin 30 kgx15.

Bänkpress: 40 kg, 4x5 Som sagt - ingen maxning och ingen passning, men det kändes himla bra att jag numera klarar den här vikten utan minsta lilla flämt en gång...
Sittande rodd m.m v-drag: 50 kg 3x6
Hantellyft åt sidorna: 6kg 3x6
Triceps pushdown: 25 kg 3x6
Hantelcurl med stöd: 8 kg, 3x6
Situps tvärs på bänk: 3x20

Som sagt - inga konstigheter idag, koncentrerade mig istället på att ha riktigt perfekt teknik. Det här blir troligtvis sista gympasset på ett tag, åker på semester på söndag... Men joggingskorna kommer med förstås, och en del träning med kroppen som belastning hade jag tänkt hinna med också. Mycket mage blir det...

Eva

Eva_E
2005-08-12, 11:58
Oj så fort veckorna har gått! Nästan 2 månader sedan jag var här senast! Men jag fortsätter väl med den här journalen i alla fall...

Hela sommaren har jag i princip bara tränat styrka "på hemmaplan" med kroppen som belastning, och så sprungit, cyklat och simmat en massa förstås... plus tränat greppet med grepptränare. Så det var lite spännande när jag igår var på gymmet för första riktigt seriösa styrkepasset för säsongen. Hade räknat med att få sänka en hel del vikter... Men det gick SKITBRA!!! Det var bara i övningarna för axlarna som jag upplevde att styrkan hade minskat litegrann. Och i övningarna för biceps kunde jag t.o.m. höja en liten smula, i enhands hantelcurl. Där har jag tidigare varit påtagligt svagare i vänster hand efter en skada för några år sedan, men nu kunde jag använda samma vikt (9 kg) för båda armarna utan att vänster handled grymtade :D Härligt!
Och i bänkpressen ligger inte 50 kg långt borta nu... Jag var ensam, så jag vågade inte testa var gränsen gick, men 47,5 kg var då lätt som en plätt :hbang:

Så på den sidan är det bara positivt och glatt!

Värre är det med löpningen. *cry* *cry* Nästan hela sommaren har jag till och från haft känningar i hälsenorna. Har testat allt jag kommit på, men eländet kommer tillbaka så fort jag försöker springa lite längre eller lite snabbare. Så höstens start i Lidingöloppet ligger helt klart i farozonen! Ska till en naprapat på onsdag så får vi se vad han säger, om det bara är att glömma eller om det finns något hopp.

Och i morgon kväll ska jag springa Midnattsloppet. Anmälde mig för länge sedan, hade förhoppningar om en bra tid. Men i dagens läge ska jag bara jogga igenom det, och försöka ha kul...

Ny rapport, och lite mer tankar om höstens träning kommer efter helgen!

Fridens!

Eva

Cilia
2005-08-12, 12:25
Oj så fort veckorna har gått! Nästan 2 månader sedan jag var här senast! Men jag fortsätter väl med den här journalen i alla fall...

Hela sommaren har jag i princip bara tränat styrka "på hemmaplan" med kroppen som belastning, och så sprungit, cyklat och simmat en massa förstås... plus tränat greppet med grepptränare. Så det var lite spännande när jag igår var på gymmet för första riktigt seriösa styrkepasset för säsongen. Hade räknat med att få sänka en hel del vikter... Men det gick SKITBRA!!! Det var bara i övningarna för axlarna som jag upplevde att styrkan hade minskat litegrann. Och i övningarna för biceps kunde jag t.o.m. höja en liten smula, i enhands hantelcurl. Där har jag tidigare varit påtagligt svagare i vänster hand efter en skada för några år sedan, men nu kunde jag använda samma vikt (9 kg) för båda armarna utan att vänster handled grymtade :D Härligt!
Och i bänkpressen ligger inte 50 kg långt borta nu... Jag var ensam, så jag vågade inte testa var gränsen gick, men 47,5 kg var då lätt som en plätt :hbang:

Så på den sidan är det bara positivt och glatt!

Värre är det med löpningen. *cry* *cry* Nästan hela sommaren har jag till och från haft känningar i hälsenorna. Har testat allt jag kommit på, men eländet kommer tillbaka så fort jag försöker springa lite längre eller lite snabbare. Så höstens start i Lidingöloppet ligger helt klart i farozonen! Ska till en naprapat på onsdag så får vi se vad han säger, om det bara är att glömma eller om det finns något hopp.

Och i morgon kväll ska jag springa Midnattsloppet. Anmälde mig för länge sedan, hade förhoppningar om en bra tid. Men i dagens läge ska jag bara jogga igenom det, och försöka ha kul...

Ny rapport, och lite mer tankar om höstens träning kommer efter helgen!

Fridens!

Eva
kul med bänkpressen. Det där går nog snart när du har pass på den.

Jobbigt med hälsenan. Bra att du söker hjälp och inte bara springer på.
segt.
men låter som om du har haft en bra sommar

Semiramis
2005-08-12, 12:34
Välkommen tillbaka, hoppas det går bra med hälsenan. Kanonresultat i bänkpressen!

Eva_E
2005-08-15, 08:50
OK, helgrapport!
I lördags sprang jag Midnattsloppet. Kul tillställning, inte minst var det jätteroligt att träffa en massa bekanta och ta en öl efteråt på Zinkens IP... Själva springet är jag dock inte alls belåten med! En tid på dryga 56 minuter, mer än 5 minuter sämre än mitt PB på milen, känns inte alls roligt. Blä! Men med tanke på mina trasslande hälsenor kanske lika bra att det inte gick så rasande fort... Annars kändes det OK att springa, inga problem med att orka banan runt, och inga smärtor under eller direkt efter loppet. Enda biten som kändes lite småjobbig var utförsbacken direkt efter Mosebacke, den var på gatsten som kändes lite halt.
För övrigt ingen träning den dagen.

Söndag: Var jag tämligen halt när jag steg upp, höger fot ville vrida sig utåt hela tiden. Efter en först lugn, sedan något raskare promenad så gav det dock med sig, och inga smärtor under dagen. På kvällen tränade jag lite mage, rumpa, ben på matta framför TV:n:

raka crunches med benen rakt upp 3x25
"cyklande" med situps växelvis åt sidorna 3xmax
raka benlyft 3x20

"rumplyft" ā la Lannerfeldt 3xmax
"kissande hund" 3xmax

djupa knäböj utan vikt 3xmånga...
utfall, djupa utan vikt 3x8/ben
"jägarstol" 3xmax
exentriska tåhävningar med tårna på hoprullad filt: 5xmassor

Slutligen diverse yogainspirerade övningar för balansen, och en massa stretch!

Eva_E
2005-08-15, 08:59
PLANEN för den här veckan:

Idag måndag: löpning, troligtvis intervaller
tisdag: styrka rygg, axlar, triceps
onsdag: ska jag till naprapat. Om det känns Ok efteråt: löpning 8-10 km lugnt.
torsdag: styrka bröst biceps
fredag: löpning långpass
lördag: simning. Byter ev plats med söndag
söndag: löpning 8-10 km lugnt

Dessutom: morgonprommisar minst 5 dagar. Magträning + ben hemma 2-3 dagar, efter löpningen.

Sounds like a plan... Idag har jag förresten var it ute och promenerat, 1 timme prick. Skönt!

Eva

Eva_E
2005-08-16, 08:16
Måndag: blev det löpning enligt schema. Men inte intervaller - min käre make skulle iväg med bilen en sväng, och erbjöd sig att skjutsa mig till valfritt ställe att springa hem ifrån. Lät mycket bättre än intervaller... Dessvärre sprang jag lite fel i början, så tempot blev lite sisådär av att jaga runt och leta rätt stig och så... Distans ca. 9 km blev det hursomhaver, snittpuls 158. Därefter ett lite nätt pass tåhävningar m.m. för hälsenorna, och några övningar för balansen.

Och idag tisdag blev det en timme och en kvarts morgonprommis, mest i skogen. Skönt! I kväll väntar gymmet. Ska bli ännu skönare!!!

Eva

Eva_E
2005-08-17, 12:40
Tisdag kväll. Biceps, bröst och lite vader, lite greppträning. Utomordentligt trevligt pass!

Uppvärmning 10 min trappmaskin nivå 17/18 (ökade efter halva).

Bröst
Sittande bröstpress (maskin)
3x6 @40kg

Bänkpress:
1x8 @30 kg uppvärmning
1x1 @ 50 kg YES!!! :hbang: PB!
3x0 @ 50 kg Tre försök, fick ta hjälp i bottenläget i samtliga
3x1 @ 45 kg OK, det gick men var jobbigt. Rätt slut efter maxlyften
3x3 @ 40 kg Plättlätt naturligtvis, superstrikt teknik övades

Lutande hantelpress:
3x6 @ 13 kg Inget särskilt med det

Stående kabeldrag
3x6 @ ??? Minns inte vikten

Biceps
Enhands scott-hantelcurl
3x6 @ 9 kg JA! Mina underarmar/handleder har blivit starkare av sommarens greppträning. Tidigare klarade jag bara 7-8 kg med vänster arm

Liggande kabelcurl m. kort rak stång
3x6 @ 25 kg

Vader
Vadpress i benpressmaskin, ett ben i tagen 3x10 @ 90 kg

Drygt 5 minuter stående på ett ben på balansplatta

Greppträning
"Hålla hantel 20 sekunder just ovanför golvet" 3x20 sekunder/hand, ca. 26 kg
Nätt och jämnt att jag klarade det med vänstern, men YES! det gick!

Som avslutning: trappmaskin 10 min maxbelastning, fullt ös - svettigt!

Onsdag fm.: kort morgonprommis, ca. 30 min, i stan innan ett möte. Lugnare tempo än vanligt m.a.o.

Och det ser lovande ut med foten/hälsenan! Var på ett första besök på Gå och Löpkliniken, och dom tyckte jag såg sned ut i höften, men ett par besök hos naprapaten skulle antagligen kunna fixa till det! Yipeee! Det blir nog ett Lidingölopp i alla fall!

Eva

Pinglan
2005-08-17, 12:59
Grattis till bänkPB Eva :thumbup: Starkt gjort!!
Skönt att det finns hopp om hälen också :)

Semiramis
2005-08-17, 13:22
Grattis till bänkrekordet. Och resten ser ju toppen ut också.

Eva_E
2005-08-18, 08:32
Oj, redan torsdag!

Onsdag kväll tränade jag backintervaller. Borde jag kanske inte ha gjort - snyft vad ont jag har i hälsenorna idag. Allmänt sliten och trött känner jag mig dessutom... blir en dag utan intensiv träning idag.

Mer specifikt om träningspasset: 5 minuter uppvärmning med varvad gång, löpning och lite hopp och skutt, därefter kutade jag upp och ner för en ca. 500 meter lång och ganska brant backe fem gånger. Sedan sprang jag hem. Polaren säger att jag inalles avverkade knappt 9 km, och 55 minuter tog det... Att träna långa backintervaller är viiidrigt jobbigt! Pulsen var uppe i 175 flera gånger...

Idag på morgonen har jag promenerat lååångsamt, för övrigt, i cirka 45 minuter.

Eva

emmzan
2005-08-18, 08:41
Men sedär vilka fina bänkar!! http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Sport/aad.gif (http://www.les-smileys.com)

Eva_E
2005-08-18, 08:41
Jaha - gammal, långsam och glömsk är jag...

Efter stretchandet och diverse balansövningar så körde jag ju lite mage igår kväll också:
Lååångsamma vanliga situps 3x20
Benlyft med elak make som knuffade ner benen ca. 3x20 åt varje håll (rakt fram, höger, vänster).
Och rumpa:
Rumplyft 3xmax
Sidoliggande med lyft av undre benet 3xmax/sida

Eva

Eva_E
2005-08-18, 08:44
Men sedär vilka fina bänkar!! http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Sport/aad.gif (http://www.les-smileys.com)

Tack!!!

Det tar sig onekligen! Om jag får vara lite kaxig så är ett av mina mål att så småningom klara min egen kroppsvikt i bänken... Och 50 kg är en hyfsad bit på väg.
Dessutom har maken lovat mig en middag på valfritt ställe den dag jag klarar två reps på 50 kg :em:

Eva

emmzan
2005-08-18, 08:45
Är dom med fullt tävlingsstopp så är du snart ifatt mig i bänken! Min kroppsvikt kommer det ta ett tag att nå i bänken - 85.4 i morgonvikt http://www.les-smileys.com/smiley/Smiley/Sport/agr.gif (http://www.les-smileys.com)

Eva_E
2005-08-18, 10:15
Fullt tävlingsstopp på 50 kg ligger en bit bort, men på vikterna under det tror jag det skulle godkännas, vet inte hur det ska se ut riktigt.

Jag har 11 kg prick upp till mitt bänkpressmål kan jag avslöja, hyfsat ambitöst men inte helt bortom sans och vett...

Klo
2005-08-18, 10:19
Reglerna säger väll ett markerat stopp, 1-2 sekunder ungefär.

Eva_E
2005-08-19, 07:14
Torsdag kväll hade jag planerat att åka till gymmet. Men jag kände mig helt slut, både fysiskt och psykiskt, så det fick vara. Dessutom blev jag trampad av en häst på dotterns ridskola så jag haltade ännu värre än vanligt. *grr27*

Idag fredag är jag dock pigg som en mört igen! :) Har varit ute på snabb morgonprommis en dryg timme, och senare blir det gymmande. Dags för diverse rygg, axlar och triceps hade jag tänkt.
Foten är liiite blå och öm där jag blir trampad, men borde gå att springa med imorgon...

Nu är kaffet klart. Frukostdags!!!

Eva

emmzan
2005-08-19, 07:23
Hm, hästar är farliga - iallafall när man inte har stålhättor på skorna. I år ska jag huvudsakligen pyssla med sådana här http://www.les-smileys.com/smiley/Animaux/Vaches/smiley_539.gif (http://www.les-smileys.com)!

Eva_E
2005-08-19, 18:26
Ordningen återställd efter ett tufft och bra pass på gymmet!

Rygg, axlar, triceps var det som gällde som sagt:

Sittande rodd Nordic
1x6 @ 50 kg
1x6 @ 60 kg
1x6 @ 70 kg var lite för tungt, orkade inte riktigt ta ut sista reps

Axellyft Nordic
3x6 @ 22,5 2 Jahaja-övning", ska nog byta ut den till nästa gång

Marklyft
2x5 @ 50 kg
2x2 @ 70 kg
1x2 @ 80 kg :hbang: inget pb, men ändå bättre än före sommaren, nu var det ryggen och inte greppstyrkan som satte gränsen för vad som kändes OK
2x6 @ 60 kg

Triceps nedpress
2x6 @ 25 kg
1x4 @ 30 kg orkade inte de sista repsen av de planerade 5 :em:

Stående hantelpress rakt upp
3x6 @ 12,5 kg

Liggande tricepspress bakom huvudet, EZ-stång
3x6 @ 20 kg Helt slut. Orkar normalt ett par kg till på stången, men armarna bara skakade...

Före träningen 10 min trappmaskin på nivå 18, och efter 10 minuter nivå 15.

Och nu är det helg!!! Helt OK med spagetti med skinksås och en öl efter det här passet, eller hur?

Eva

Semiramis
2005-08-19, 20:19
Och nu är det helg!!! Helt OK med spagetti med skinksås och en öl efter det här passet, eller hur?

EvaHelt OK, grattis till marklyften, måste vara härligt när greppet inte säger stopp!

Eva_E
2005-08-20, 10:08
Lördag morgon: långpass löpning. Uppvarvning inledd inför Lidingöloppet, kunde kännas bättre med tanke på sommarens hälseneproblem men det SKA gå! Helt enkelt för att det måste.
Idag lufsade jag runt i 1 timme 45 minuter, och hann cirka 16-17 km skulle jag tro... Distansmätaren till pulsklockan behagade lägga av efter 10 km. En hel del gånginslag särskilt i början för att mjuka upp lite lugnt och fint. Otroligt vackert var det tidigt på morgonen, tunna dimslöjor över åkrarna, och sedan bröt solen fram

Nästa helg blir det passet ett par kilometer längre osv. Planen är att jag ska hinna med ett pass på åtminstone 25 km innan loppet.

Nu ska hela familjen till Sydpoolen och bada! Jag planerar att ligga i bubbelpoolen i minst en timme...

CU later!

Eva

Eva_E
2005-08-21, 16:23
Precis när vi skulle åka till badet igår dök dotterns bästa kompis upp, så det blev inget bad. Men idag har jag simmat, alldeles själv!
2000 m, varav 1500 bröst och 500 rygg. Dessutom en massa bubbelpool och lite vattenrutschkana. Precis perfekt sysselsättning en halvmulen dag som dessutom var veckans lugna dag träningsmässigt!

Eva

Eva_E
2005-08-22, 20:15
Jaha, ska kanske börja med att summera förra veckans träning. Kort och gott: jag höll det uppgjorda schemat, även om det blev lite andra dagar för åtskilliga pass. Planering för den här veckan är som följer: 2 dagar överkroppsträning på gymmet, 2 dagar mage/rumpa hemma (samma dagar som löpningen företrädesvis), 3 dagar löpning (1 långt, 1 intervaller/backe, 1 vanligt), 5 morgonprommisar, balansträning och varsam träning av vader/hälsenor varje dag...

Och naturligtvis så börjar jag med ett rejält avsteg från schemat!!! Dagens gympass var avsett att träna bröst och biceps + greppstyrka, men det blev en hel del annat också... inspirerad av Ingelas styrkelyftsframgångar massa knäböj bland annat. Min bekännelse:

Uppvärmning 10 min trappmaskin

Sittande bröstpress (maskin)
1x10 @ 35 kg, 3x6 @ 45 kg.

Hantelcurl lutande bänk
1x6 @ 12,5 kg
2x6 @ 15 kg

Enarms bicepscurl i scott
3x6 @ 10 kg Ökning!

Bänkpress
3x4 @ 45 kg
2x3 @ 50 kg Yeah! PB!
1x1 @ 50 kg med extra djup, jobbigt
2x1 @ 50 kg med "häpp"-stopp

Tåhävningar i sittande benpressmaskin (nordic)
3x6 @ 120 kg

Tåhävningar på stepbräda
3xmax

Diverse vinglande på ett ben på balansbräda...

Knäböj
2x3 @ 55 kg
1x3 @ 60 kg
1x3 @ 65 kg
1x3 @ 70 kg lite grunt men nästan OK...

Lyft och fasthållande av tunga hantlar
30 kg/höger 25 kg/vänster 3x20 sekunder per hand

Härligt pass! Än kan gumman... Hade planerat att avsluta med lite mer trappmaskin, men var för trött! Av någon outgrundlig anledning...

Eva

Klo
2005-08-22, 22:37
Bra pb men vad är bänk med extra djup?