handdator

Visa fullständig version : Minns ni mig?


Cupofcoffee
2004-08-02, 13:02
Om inte så kan ni friska upp minnet här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23637

Jag ville bara berätta en liten "solskenshistoria", om än en oavslutad sådan.

Jag har börjat "gymma"!

Jag ringde till motionshuset och frågade om jag kunde komma in och bli visad runt och så. "Ja, visst. Vilken tid vill du komma?"

- "jag kommer nu, så sitter jag inte hemma och skrämmer upp mig".

Antagligen det bästa jag någonsing gjort mig själv. Jag fick en timmes rundvisning och presenterades för deras filosofi om träning och hur gymupplevelsen borde vara.

Jag blev _grymt_ imponerad. Han var verkligen proffsig och övertygande. Jag skrev upp mig på ett års medlemskap på en gång och gick igår på mitt första pass - någonsin.

Ett sjuttio minuter långt pass med kombinerat BodyPump och Spinning. *puh*

Och det var ROLIGT! Jättetrevliga människor, proffsig tränare (kom fram och presenterade sig så fort jag kom in i lokalen, gick igenom viktiga saker och kollade så jag höll ihop), och sköna aktiviteter.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga en sådan sak, men det var skoj på riktigt. Och idag har jag ont. På riktigt. Fattar inte hur jag ska kunna jobba utan att armarna faller av. ;-)

Idag fick jag träffa medlemsrådgivaren och köra en BIA (bioelectrical impedance analysis), och mina siffror ser ut så här:

Weight: 113,2 KG
BMI: 39,2
BMR: 2350 Cal
Fat-Free Mass: 77,8 KG
Fat Mass: 35,4 KG
Total Water: 57
Fat %: 31,3%

De sista åren av mitt liv har jag burit omkring på motsvarande 35 mjölkpaket, dygnet runt, alltid. I onödan. Trettiofem kilo fett.

Jag har alltså mycket att arbeta med. Nästa möte är om fyra månader, och jag hoppas att jag lyckats prestera mer uppmuntrande siffror tills dess.

Tack för motivationen allihop!

(imorgon är det 60 minuter spinning som gäller - jag kommer att få köra rullstol hem ;-) )

Herkulez
2004-08-02, 13:17
Kul som fan nu, och håll motivationen uppe nu och bit ihop då det går tyngre för du ska fan klara det här nu, lycka till och håll oss uppdaterade :thumbup:

kharon
2004-08-02, 13:21
:hbang: :hbang:

Fan va bra! Jag önskar dig all lycka till på vägen!
Ge inte upp före du nått dina mål, även om det ibland kan kännas tungt.

Kör hårt!
:thumbup:

Sparrisen
2004-08-02, 13:50
Se där! :thumbup:

Jag önskar dig lycka till i fortsättningen! :cheers:

King Grub
2004-08-02, 14:01
Roligt att motivationen infunnit sig! Släpp den inte ur sikte nu, utan kör så det ryker! :cheers:

Cupofcoffee
2004-08-02, 14:23
En taktisk fråga. Jag jobbar 1500-2300, idag lite senare, 1600-2400. När jag kommer hem så äter jag och går och lägger mig.

När jag nu ska köra ett tidigt spinningpass, borde jag då (för bäst fettförbränning) äta före passet, eller efter? Jag vet att en promenad på tom mage är effektivt, men ett spinningpass är kanske lite mycket?

Borde jag äta när jag kommer hem på nätterna, eller äta mer till frukost?

Och vad äter jag lämpligtvis direkt efter ett träningspass? Jag kör på banan och äpple nu, behöver man mer tror ni?

stybb
2004-08-02, 14:33
För att svara på dina frågor behöver vi nog veta ungefär hur mycket du äter och vilka tider. Äter du 2 ggr om dagen tycker jag du ska både äta mer frukost och mer kvällsmat då för lite mat absolut inte stimulerar förbränning. Har en överviktig kamrat som lever på 900 kcal om dagen.. å han går inte ner. SÅ kommer helgen och han äter 6000 skit kcal och ja.. inte så svårt att räkna ut vad som händer..

EDIT: Det är starkt jobbat och du ska ha :thumbup:

bear.flowertwig
2004-08-02, 14:49
Önskar dig lycka till :thumbup:

Kör inte FÖR hårt i början. Ta lite i taget och stegra långsamt. Finns alltid risk att man tröttnar efter den första månaden, inte minst om man lägger om ALLT på en gång.

Ska bli kul att läsa fortsättningen.

WHITEFOLKS
2004-08-02, 15:27
jag brukade väga runt 110-115kg för ett par år sedan (179cm) sen tog jag tag i det hela och jobbade mig ner till 73-73kg. nu satsar jag mest på att bygga mer muskler så det går uppåt i vikten igen men med måtta. det går att ändra sig, det är mycket jobb på vägen men också mycket kul.. och man är så fruktansvärt glad och nöjd sen när man når sitt "mål".. det är som att leva ett nytt liv sen :)

emlo
2004-08-02, 16:50
Originally posted by Cupofcoffee

När jag nu ska köra ett tidigt spinningpass, borde jag då (för bäst fettförbränning) äta före passet, eller efter?

Borde jag äta när jag kommer hem på nätterna, eller äta mer till frukost?

Och vad äter jag lämpligtvis direkt efter ett träningspass? Jag kör på banan och äpple nu, behöver man mer tror ni?

GRATTIS till den nyfunna motivationen! :cheers:

Jag skall gå på spinning om en dryg timme och har precis laddat med 1,5 portioner havregrynsgröt samt ett knappt hekto ost (Västan 5 %). På detta orkar man att cykla järnet utan att riskera kväljningar, allmän dåsighet och annat som man kan få under ett spinningpass om man äter för mycket innan.

Precis innan läggdags är det bra att äta något proteinrikt med lite fett till för att proteinet skall upptas långsammare, t ex en burk tonfisk och några nötter.

Efter träningen är det viktigt att du får i dig snabba kolhydrater och snabbt protein. Speciellt efter dina kombinerade spinning-body pump pass. Det enklaste (och mest optimala :D ) är en drink blandad på vasslepulver (dvs proteinpulver) och druvsocker/maltodextrin. Proportionerna vör vara ca 0,8-1,2 g kolhydrat/kg kroppsvikt och drygt 0,5 g protein/kg kroppsvikt. I ditt fall alltså ca 110 g kolhydrat och 55 g protein.

Kör hårt! Det här fixar du! :)

kampsporttjej
2004-08-02, 16:59
kul att du är inspirerad!
men det där med 35 mjölkpaket i onödan... kom ihåg att
kroppen inte kan bestå av 0% fett för då är du död sedan länge ;)

Cupofcoffee
2004-08-02, 17:39
men det där med 35 mjölkpaket i onödan... kom ihåg att kroppen inte kan bestå av 0% fett för då är du död sedan länge

Jo, fett är ju en av våra många (och nödvändiga) beståndsdelar. Men poängen var väl att en tredjedel av mig inte bör bestå av eländet. ;-)

Jag ska försöka föra en kostdagbok under den närmsta veckan så kanske ni kan hjälpa mig med lite tips och upptäcka felkällor?

Emlo - att köra med proteindrinkar känns så... avlägset. Är det inte väldigt "bodybuildar-aktigt"? Men det är klart. Jag har sett det användas med gott resultat (en polare som körde ett program hemma under tolv veckor).

Det kanske kommer lite senare, när jag faktist blivit en "gymmare". Just nu kommer liksom allting att ge effekt i vilket fall (hoppas jag...). "allt nytt du utsätter kroppen för ger stora resultat", som någon sade.

AngelLove
2004-08-02, 17:44
Jättekul att du kände en glädje nere på gymmet/anläggningen...
För mig personligen är det det som gör att man tränar, att varje gång jag går dit blir jag glad, på bra humör etc etc..

Så jag hoppas samma sak infaller för även dig.

Ta det lite lugnt i början som många rekommenderat redan, tokkör du direkt finns risken att allt bara blir jobbigt/tråkigt och dessutom är inte heller FÖR mycket träning en sund livsstil !!
Rom byggdes inte på en dag som de säger, så ta ett steg i taget :)

Lycka till

/Angel

emlo
2004-08-03, 07:51
Jo, proteinpulver kan kännas en aningens avancerat i början. Det tog ett bra tag innan jag började. Nu har jag konsumerat XX kg och jag är definitivt ingen "byggare", inte ännu i alla fall. :)

Men, som du säger, hellre halvt rätt än helt fel. Och då gäller det att äta så snart som möjligt efter såväl dina styrke- som konditionspass. För dig skulle det innebära motsvarande ungefär 250 g magert kött/fisk samt 150 g vitt bröd/cornflakes eller andra snabba kolhydrater. Varför inte en rejäl baguette med rostbiff eller skinka efter träningen?

Under mina forna dieter a la iFORM försökte jag att vänta så länge som möjligt efter träningen med att äta för att inte sabba efterförbränningen. Himla smart när det som efterförbränns då är de surt förvärvade musklerna... :smash:

Nä, skall man minska på kaloriintaget skall detta inte ske på bekostnad på efterträningsmålet. Då är det bättre att dra ner på övriga mål istället.

Cupofcoffee
2004-08-03, 10:50
Nä, skall man minska på kaloriintaget skall detta inte ske på bekostnad på efterträningsmålet. Då är det bättre att dra ner på övriga mål istället.

Det ska jag tänka på.

Då är det frågan om träning på "fastande" mage och/eller hur mycket man bör ha i sig när man kommer in på gymmet. Jag började skriva ner mina måltider igår, ska sammanställa om en vecka och försöka få lite hjälp med hur jag ska lägga upp det. Kan ju bara nämna hur "efterjobbet"-målet såg ut igår. Det blev en timme övertid så 02:40 satte jag mig ner och åt

1 kycklingklubba
5-6 potatisar
1 - 1,5 dl pruttsallad (lök, tomat och gurka)
7-8 picklesgurkor
1 skiva osötat bröd
samt drack 3-4 deciliter vatten.

Med det i magen går jag alltså och lägger mig. Hur mycket av detta som finns kvar i omlopp efter sex timmars sömn är ju frågan då. Jag är ju rejält hungrig när jag slutar jobbet (äter lunch vid 1800-strecket och bara ett äpple på 21-rasten efter den), så mat behövs ju, men jag vet inte om det är för mycket eller för lite. Idag säkrade jag med två leverpastejmackor en timme innan spinningen, och det stod jag mig bra på tills jag kom hem igen.

I övrigt så gick spinningen toppenbra idag, varken rullstol eller bår behövdes för att få mig ut ur byggnaden, jag nästan svävade ju ut till bilen. ;-)

emlo
2004-08-03, 12:57
Kul att spinningen gick bra! :thumbup:

Middagen ser bra ut, men det vore helt klart bättre att flytta den till 21-rasten. Annars blir det ju alldeles för långt mellan lunch och middag. Jag skulle nog också ha bytt ut några potatisar mot ännu en kycklingklubba - utan skinn såklart då. Proteinerna har en förmåga att hålla en mätt längre samt att det går åt mer energi för att omvandla proteiner än kolhydrater till energi. Bra för viktminskningen med andra ord. :)

Precis innan läggdags är det bra att dra ner på kolhydraterna, eller nolla dem helt, dvs endast ett par kycklingklubbor och lite fett till det.

Cupofcoffee
2004-08-03, 14:41
Kul att spinningen gick bra! :thumbup:

Middagen ser bra ut, men det vore helt klart bättre att flytta den till 21-rasten. Annars blir det ju alldeles för långt mellan lunch och middag. Jag skulle nog också ha bytt ut några potatisar mot ännu en kycklingklubba - utan skinn såklart då. Proteinerna har en förmåga att hålla en mätt längre samt att det går åt mer energi för att omvandla proteiner än kolhydrater till energi. Bra för viktminskningen med andra ord. :)

Precis innan läggdags är det bra att dra ner på kolhydraterna, eller nolla dem helt, dvs endast ett par kycklingklubbor och lite fett till det.

Fan vad bra! :bow:

Det här är verkligen till hjälp. Jag har inte ens haft en tanke på att äta en middag till på den sista rasten, men det bör ju lösa vrålhungern vid slutet av arbetspasset. Upp med protein, ner med kolhydrat, innan läggdags. *antecknar febrilt*

Om jag skulle börja köra någon form av näringspulver/piller-lösning (proteindrinkar eller vad ni nu kallar dem) - vilka produkter borde jag kolla på då? Finns det så att säga "dåliga" märken, rena lurendrejerier, eller håller marknaden överlag hög kvalitet? Får man någon form av användarhandbok med när man köper sånt här, eller ska jag vända mig till er/gymmet med frågor om taktik i användandet?

JJ
2004-08-03, 15:10
Om jag skulle börja köra någon form av näringspulver/piller-lösning (proteindrinkar eller vad ni nu kallar dem) - vilka produkter borde jag kolla på då? Finns det så att säga "dåliga" märken, rena lurendrejerier, eller håller marknaden överlag hög kvalitet? Får man någon form av användarhandbok med när man köper sånt här, eller ska jag vända mig till er/gymmet med frågor om taktik i användandet?

Jag tycker faktiskt du kan vänta med proteinpulver. Annars, köp ett vassle från webshopen till att ha efter träningen, blanda i t.ex. druvsocker eller maltodextrin. Exell är billigt och bra, Fairing och Eiselt är också kanon.

Sparrisen
2004-08-03, 20:30
Även om det kanske inte till 100% gäller vid din "typ" av viktnedgång, så skulle jag varmt rekommendera dig att läsa följande text:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Här finner du säkert svar på en massa frågor ang mattider, viktnedgång, promenader, efterträningsmål etc.

ta dig tid och läs detta! :thumbup:

emlo
2004-08-03, 22:29
Jepp, deffguiden är helt suverän. Följer du den så blir det svårt att misslyckas. ;)

Det är mycket information att ta till sig nu i början kan jag tänka mig. Fast efter ett tag kommer det mesta att kännas helt naturligt och du kommer att undra hur i hela fridens namn du kunde leva som du gjorde innan. Så känns det åtminstone för mig. :)

Proteinpulvret är kanske lite överkurs till att börja med. Se till att komma igång med träningen först så kan du ju köpa pulvret om några veckor som en motivationshöjare. Först gången man står där på gymmet med sin shaker känner man sig ganska konstig... men cool! :cool: Värt att se fram emot alltså.

Cupofcoffee
2004-08-04, 11:24
Jepp, deffguiden är helt suverän. Följer du den så blir det svårt att misslyckas. ;)

Det är mycket information att ta till sig nu i början kan jag tänka mig. Fast efter ett tag kommer det mesta att kännas helt naturligt och du kommer att undra hur i hela fridens namn du kunde leva som du gjorde innan. Så känns det åtminstone för mig. :)

Proteinpulvret är kanske lite överkurs till att börja med. Se till att komma igång med träningen först så kan du ju köpa pulvret om några veckor som en motivationshöjare.

Först gången man står där på gymmet med sin shaker känner man sig ganska konstig... men cool! :cool: Värt att se fram emot alltså.

Jo, deffguiden var mycket lärorik, den läser jag nog igenom ett par gånger till. Pulver och tillbehör kommer antagligen aldrig att hända, men med tanke på vad jag sysslar med nu så ska jag väl aldrig säga aldrig. Jag kom på mig själv med att sitta och flina igår på spinningen, och tänkte "vem fan kunde tro detta om mig?". Jag menar, om jag för en vecka sedan skulle gjort en lista på saker som aldrig kommer att hända så lär detta ha legat på översta plats.

Det är skoj att man fortfarande kan överraska sig själv. Och sina vänner.

Imorgon är det kombinerat Core/Spinning i en och en halv timme som gäller. Jag återkommer med kostdagboken när den är klar och om några frågor dyker upp.

Stort tack allihop, ni gör det här så mycket roligare! :cheers:

heltzonicka
2004-11-02, 03:38
Hur går det?

Keep up the good fighting spirit!

Lycka till!

HenrY
2004-11-02, 12:30
Härligt med inspiration, kan bara säga grattis! :thumbup:

manko
2004-11-02, 14:02
lycka till dude :cool:

Cupofcoffee
2004-11-02, 15:46
Hur går det?

Keep up the good fighting spirit!

Lycka till!

Du surfade gammeltrådar ser jag.

Jo då, det går kalasbra. Har varit tungt i två, tre veckor nu, men jag verkar ha fått läget under kontroll igen. Har gått ner 17 kilo nu och ska köra en BIA-analys i början av december för att ta reda på vad som hänt med fettprocenten.

Jag har byggt upp en vettig kondition och är helt såld på löpning nu. Jag har aldrig kunnat springa under hela mitt liv, så nu tar jag igen det med råge. Köpte ett par supersnabba skor och springer runt i bygden om nätterna, och i slingan på dagarna. Jag kör inte någon riktigt styrketräning ännu, men jag kommer säkert att ta tag i det också en vacker dag.

I vilket fall är jag mycket starkare nu än vad jag var för tre månader sedan. Min astma är borta och jobbet går lättare. Jag svettas mindre och är i största allmänhet mycket fräschare.

Men jag väger alltså 96 kilo, så det är en bra bit kvar innan jag nått en försvarbar vikt.

Em1l
2004-11-03, 17:41
kick ass! kötta på!

Frantic
2004-11-03, 22:57
kick ass! kötta på!
Starkt:bow: Kör på nu:thumbup:

Mago
2004-11-04, 00:08
Fan va kul när det går bra! Kör på och sen piska skiten ut gymmet också! :whipped:

Xatzer
2004-11-04, 08:31
Härligt att du tar tag i det! Du kommer bli en redig spännis om ett tag ;)=

Alla säger att man aldrig ska bli det men när formen kommer så whipps, väggtittare! ;D

Kör på så det ryker nu och håll oss uppdaterade, sånt här gillas! :thumbup:

Markus H
2004-11-04, 09:50
17 kilo på 3 månader måste jhu vara bra.! :thumbup:

Hoppas att det går bra för dig. och att det inte går över-styr så att du blir fanatisk, om du förstår vad jag menar.

heltzonicka
2005-04-11, 23:23
Tja!

Går det frammåt eller hur har det gått med dietandet?
Lycka till!

bolt
2005-04-12, 04:55
Upp med en Journal! *yourock*

raZmus
2005-04-12, 05:33
Ja, nu var det ett tag sen vi hörde från dig? Flyger du fram, springandes, i vårskogarna nu?

Johan_P
2005-04-12, 16:01
17 kilo på 3 månader måste jhu vara bra.! :thumbup:

Hoppas att det går bra för dig. och att det inte går över-styr så att du blir fanatisk, om du förstår vad jag menar.

Vad är fel med att vara fanatisk över en sak som handlar om ens eget liv? :)

heltzonicka
2005-10-08, 21:40
Hur går det?

6-Pack
2005-10-08, 21:53
fan va kul att du har börjat träna..........lycka till på vägen