handdator

Visa fullständig version : Köper du ekologiskt?


Hades
2004-08-01, 23:01
Fick inspiration från mjölk-tråden och gör därför en liten undersökning. Frågan är enkel: Handlar du ekologisk mat?

palme
2004-08-01, 23:52
Nej det är för dyrt.

Kalleh
2004-08-02, 00:16
Hade mer än gärna gjort det, men det är på tok för dyrt för en student.

Semiramis
2004-08-02, 05:28
Absolut!

King Grub
2004-08-02, 08:52
Ja. När alternativet finns.

z_bumbi
2004-08-02, 09:27
Nja..

Köper alltid ägg från frigående höns men det beror bara på att det inte får finnas några andra typer av burar numera, i övrigt så gör jag ingen större ansträngning i den frågan.

-GP-
2004-08-02, 10:27
Som student så styr plånboken...

christian
2004-08-02, 10:43
Yey, när alternativet finns samt om det inte är orimligt mkt dyrare.

Tolkia
2004-08-02, 11:11
Ja, med reservation. När valet står mellan svenskodlat och KRAV-odlat väljer jag svenskodlat. Orsak: Jag har en känsla av att de oftast ganska långa transporterna är en ännu större påfrestning för miljön. Ofta handlar det ju om väldigt långa transporter, t.ex. KRAV-morötter från Israel eller Italien, KRAV-äpplen från argentina etc. - det blir en hel del bensin per morot ...

F.ö. tycker jag att utbudet av såväl lokalproducerat som "ekologiskt" producerat är alldeles för dåligt!

Metal_boy_
2004-08-02, 13:23
tyvärr måsste jag anpassa mig efter en ständigt maläten plånbok

Hades
2004-08-02, 14:08
Originally posted by Tolkia

F.ö. tycker jag att utbudet av såväl lokalproducerat som "ekologiskt" producerat är alldeles för dåligt!
Inte så konstigt, när folk inte köper det.

Wain
2004-08-02, 20:06
Har för mig att ett av kraven på ekologiskt odlat är att det inte skall vara genetiskt modifierade grödor:nono:, vilket är en god anledning att hålla sig undan från ekologiskt odlat.

Hades
2004-08-02, 20:25
Originally posted by Wain
Har för mig att ett av kraven på ekologiskt odlat är att det inte skall vara genetiskt modifierade grödor:nono:, vilket är en god anledning att hålla sig undan från ekologiskt odlat.
Hur menar du då?

GhostFace
2004-08-03, 08:00
Nej.
Det är faktiskt för dyrt än så länge.

It´s the buyers market.

Isdrake
2006-02-05, 18:19
Gammal tråd men men. ;P

Ja, jag handlar ekologiskt så långt det går. Dom flesta råvarorna är så billiga ändå trots att dom är krav-märka så min matkassa är inte särskilt dyr. Änglamark äger. ;P

gothen
2006-02-05, 18:49
Ibland, inte dom där rättvise bla bla bla för typ 300% av priset mot vanliga men typ ekologisk möjlk köper jag.

bluelight
2006-02-05, 18:52
Nja.

Men om det kostade lika mycket så skulle jag lätt göra det.

Max
2006-02-05, 19:15
Om det är något jag vill ha köper jag den ekologiska varan, ibland kan det t.ex. finnas ekologiska förpackningar eller grönsaker som ser fräschare ut än motsvarigheten.

Yankeee
2006-02-05, 19:16
Ägg köper jag alltid ekologiska, kött svenskt iaf, mjölk, ost och annat det som finns.

Cerberus
2006-02-05, 19:34
Jag köper ekologisk minimjölk men enbart för det är den enda sort av minimjölk vi har här! Jäkla Milko! Dyrt blir det. *grr*

Juliette
2006-02-05, 20:02
Jag köper ekologisk minimjölk men enbart för det är den enda sort av minimjölk vi har här! Jäkla Milko! Dyrt blir det. *grr*

Jag som önskar att arla kunde ha ekologisk minimjölk. Köper alltid ekologiskt när alternativet finns (gäller alla livsmedel). Just minimjölk köper jag ändå.. ibland när jag får alltför dåligt samvete brukar jag ta en eko-lättmjölk istället, bara för att få ekologisk mjölk.

Cerberus
2006-02-05, 22:27
Vad innebär ekologiskt egentligen? Att korna får sippa pina colada o får höftmassage regelbundet??

stenis
2006-02-05, 22:39
Yey, när alternativet finns samt om det inte är orimligt mkt dyrare.

samma här!

Pepz
2006-02-05, 22:44
hade jag inte vart en fattig student så hade jag köpt ekologiskt så långt det gick..
som det är nu så är det för dyrt

RassK
2006-02-05, 23:28
Lönt…

Isdrake
2006-02-05, 23:28
Vad innebär ekologiskt egentligen? Att korna får sippa pina colada o får höftmassage regelbundet??

Ekologiskt innebär att maten inte är besprutad med bekämpningsmedel eller konstgösel. Det är alltså naturliga produkter som är snälla mot miljön. Dessutom känns det väldigt tryggt att äta eftersom man vet att det inte finns skit i den. ;P

Ekologisk mjölk, kött mm innebär att djuren bara får ekologisk mat. Djurhållningen i teorin är något bättre hos krav-djur än hos vanliga men rent praktiskt är det inga större skillnader. Det kan t ex handla om att kalvarna inte får tas från modern innan den är tre dagar (vilket är för tidigt egentligen) medan vanliga kalvar får tas från modern direkt efter födseln.

Men krav-märkning handlar alltså om miljö. Ifall man vill börja byta ut sina vanliga produkter mot krav är det animalierna man ska börja med. Ett vanligt djur äter väldigt mycket och får den då vanlig mat innebär det en himla massa besprutning.

Mer info finns på www.krav.se

Isdrake
2006-02-05, 23:31
Jag måste faktiskt säga att jag är positivt överraskad av resultatet. 30% är ändå ganska mycket. Jag hade fått för mig att byggare bara brydde sig om sina muskler och sket i allt vad miljö heter.

Jag personligen känner att det är min skyldighet att handla så vänliga varor som möjligt. Det är det minsta jag kan göra. Jag vill vare sig att djuren, moderjord eller några stackars bönder söder ut ska behöva lida för att jag handlar efter prislappen.

Cerberus
2006-02-06, 00:14
Jag måste nog säga att om det fanns ett billigare alternativ till den ekologiska minimjölken jag köper så hade jag lätt köpt den. Är jag en dum människa nu? :devil:

aliquis
2006-02-06, 00:36
inte alls ofta nu, handlar mest på willys o de har ju inget, har lite ont om pengar också.

Cinna
2006-02-06, 07:53
Nja, inte så mycket som man borde.

Semiramis
2006-02-06, 11:00
Jag som önskar att arla kunde ha ekologisk minimjölk. Köper alltid ekologiskt när alternativet finns (gäller alla livsmedel). Just minimjölk köper jag ändå.. ibland när jag får alltför dåligt samvete brukar jag ta en eko-lättmjölk istället, bara för att få ekologisk mjölk.Precis så! Och inte finns det ekologisk kesella heller :(

z_bumbi
2006-02-06, 11:21
Ekologiskt innebär att maten inte är besprutad med bekämpningsmedel eller konstgösel. Det är alltså naturliga produkter som är snälla mot miljön. Dessutom känns det väldigt tryggt att äta eftersom man vet att det inte finns skit i den. ;P

I vissa fall är dock matkvaliten sämre just pga att man inte får bespruta mot vissa typer av mögel etc. Rester av bekämpningsmedel skiljer sig inte heller så mycket åt i vanlig mat vs kravodlat, andra miljögifter skiljer sig inte alls åt vad jag har sett (Det kan ha kommit några nya rön sen jag brydde mig om att kolla på frågan.)

Det kan t ex handla om att kalvarna inte får tas från modern innan den är tre dagar (vilket är för tidigt egentligen) medan vanliga kalvar får tas från modern direkt efter födseln.


För att undvika onödig stress hos både kon och kalven så är det väl snarare bra att skilja dem åt så fort som möjligt än att vänta i tre dagar?
Att låta djuren präglas på varandra och sen skilja dem åt är inte riktigt genomtänkt.

Men krav-märkning handlar alltså om miljö. Ifall man vill börja byta ut sina vanliga produkter mot krav är det animalierna man ska börja med. Ett vanligt djur äter väldigt mycket och får den då vanlig mat innebär det en himla massa besprutning.

Besprutning är dyrt.
Djur kan äta foder från sådan jord som
a)inte lämpar sig för odling av föda (Betydligt vanligt i mindre utvecklade länder då det finns sådan odlingsbar jord i överflöd i Sverige.)

b) är lämpligt för att odla föda och kräver då oftast inte besprutning.

Ensilage finns det ingen större anledning att bespruta t ex, halm är en biprodukt av andra varor som kan vara besprutade men det odlas inte främst som djurfoder (Skulle man vara ute efter halm skulle man odla arter med längre strån och mindre produktion av säd.)
Kraftfoder av olika typer varierar beroende på typ av djur men även pga var i världen djuren föds upp alt var fodret odlas.
Köttproducerande nötter går för mestadels ute i Sverige t ex så de äter inte så mycke kraftfoder.

Det kan det vara befogat att äta mindre kött om man vill spara miljön, frågan är dock vad man ska äta istället med tanke på att många vegetariska produkter fraktas lång väg och har en oroväckande inverkan på miljön i sina hemländer?

Kolla på en produkt om det är lokalt framställt och gäller det djur så gäller det även att kolla på var fodret kommer ifrån. Då får man man minst miljöpåverkan.
Sen kan man kolla på andra faktorer.

Isdrake
2006-02-06, 11:48
I vissa fall är dock matkvaliten sämre just pga att man inte får bespruta mot vissa typer av mögel etc. Rester av bekämpningsmedel skiljer sig inte heller så mycket åt i vanlig mat vs kravodlat, andra miljögifter skiljer sig inte alls åt vad jag har sett (Det kan ha kommit några nya rön sen jag brydde mig om att kolla på frågan.)

Detta togs faktiskt upp på Debatt för ett tag sedan. Det fanns undersökningar som visade på båda sakerna. Att det knappt skiljde något mellan ekologiskt och vanligt och att det rester på dom vanliga. Däremot var det helt säkert att det inte fanns något skit i dom ekologiska.
Men jag sa faktiskt bara att det känns tryggare. Det ser jag mest som en bonus, jag köper krav av andra anledningar. ;P



För att undvika onödig stress hos både kon och kalven så är det väl snarare bra att skilja dem åt så fort som möjligt än att vänta i tre dagar?

Jag vet inte hur kor fungerar i det här fallet. Det du säger låter rimligt men ifall det var sämre för djuren hade ju knappast krav haft det som regel.
Vilket fall som helst är båda alternativen väldigt dåliga eftersom djuren blir stressade.


Besprutning är dyrt.
Djur kan äta foder från sådan jord som
a)inte lämpar sig för odling av föda (Betydligt vanligt i mindre utvecklade länder då det finns sådan odlingsbar jord i överflöd i Sverige.)

b) är lämpligt för att odla föda och kräver då oftast inte besprutning.

Nu går ju bara korna ute och betar några enstaka månader. Kavlar, tjurar och alla andra boskapsdjur hålls inomhus.
Sen förefaller det som så att 2/3 av Sveriges odlingsmark går till djurfoder. Jag tror det besprutas ganska villt tyvärr. Annars hade de ju inte varit svårt att se till att få den där kravstämpeln.

Det kan det vara befogat att äta mindre kött om man vill spara miljön, frågan är dock vad man ska äta istället med tanke på att många vegetariska produkter fraktas lång väg och har en oroväckande inverkan på miljön i sina hemländer?


Vad är det för mat du tänker på? Mycket mat odlar vi ju här på hemmaplan. Ris och sådant kommer ju från utlandet oavsett om man äter vegetariskt eller blandkost.

Jag antar att du tänker på bönor. Men blir det verkligen värre ur miljösynpunkt? Sverige klarar ju inte av att odla tillräckligt med mat till våra boskapsdjur så då köper man in foder från utlandet. Vanligaste fodret är gjort på soja. Det odlas väldigt mycket soja som blir till djurfoder. Av all soja som odlas äter människan bara några få procent utav dem.
Oavsett om man äter bönor eller kött så leder det till import från utlandet. Jag har inte sett någon statistik över detta men jag har svårt att tro att vegetariskt skulle vara sämre ur miljösynpunkt. Tvärt om skulle jag vilja påstå att vegetariska produkter är det bäst ut miljösynpunkt (speciellt om dom är ekologiska).

Värt att tilläggas är att en av dom stora bovarna till att Östersjön är i ett sådant uselt skick är just att folk äter kött.


Mer ekologiskt åt folket!

Fartman
2006-02-06, 12:51
Nä, inte alls typ. Jag brukar dock köpa lokalproducerat om det finns vettiga alternativ, det känns betydligt viktigare än ekologiskt.

z_bumbi
2006-02-06, 17:56
Detta togs faktiskt upp på Debatt för ett tag sedan. Det fanns undersökningar som visade på båda sakerna. Att det knappt skiljde något mellan ekologiskt och vanligt och att det rester på dom vanliga. Däremot var det helt säkert att det inte fanns något skit i dom ekologiska.
Men jag sa faktiskt bara att det känns tryggare. Det ser jag mest som en bonus, jag köper krav av andra anledningar. ;P

De flesta undersökningarna ligger på nätet så det är bara att kolla på det själv om man är intresserad.

men ifall det var sämre för djuren hade ju knappast krav haft det som regel.

Det finns fler aspekter som man kan diskutera vad gäller krav och vad som är bäst för djuren.

Nu går ju bara korna ute och betar några enstaka månader. Kavlar, tjurar och alla andra boskapsdjur hålls inomhus.


Köttdjur står inte så ofta stallade på vintern, så fort det finns bete så minskar man dessutom utfodringen.
Mjölkkor står också mindre stallade numera.
Så vilka djur är det som står inne hela tiden?

Sen förefaller det som så att 2/3 av Sveriges odlingsmark går till djurfoder. Jag tror det besprutas ganska villt tyvärr. Annars hade de ju inte varit svårt att se till att få den där kravstämpeln.


2/3? Möjligtvis den jord som det lönar sig att odla mat eller foder på, det ligger extremt mycket jord i träda i en eller annan form.
Kravstämpeln är ju som du vet lite mer komplicerad än frågan om man bara besprutar så det är ingen avgörande faktor, så länge det inte finns en marknad
för krav så finns det ju inte heller någon anledning att försöka certa sig där.

Sen ska man väl inte säga att lantbrukarna i Sverige besprutar ganska vilt utan att ha mer på fötterna än att man tror något. Styrsystem med gps för att man inte ska behöva bespruta i onödan är ingen utopi utan någon som används, både för att spara miljön och att spara pengar.

Vad är det för mat du tänker på? Mycket mat odlar vi ju här på hemmaplan. Ris och sådant kommer ju från utlandet oavsett om man äter vegetariskt eller blandkost.

Jag antar att du tänker på bönor. Men blir det verkligen värre ur miljösynpunkt? Sverige klarar ju inte av att odla tillräckligt med mat till våra boskapsdjur så då köper man in foder från utlandet.
Vanligaste fodret är gjort på soja. Det odlas väldigt mycket soja som blir till djurfoder. Av all soja som odlas äter människan bara några få procent utav dem.

Det är inga problem att odla tillräckligt med foder eller mat i Sverige utan det är priset som avgör, odlingsyta finns det och blir över.
Att vissa länder massakrerar några tusen hektar regnskog för att odla soja är en fråga om miljöstyrning och pris för den färdiga produkten, skulle det inte löna sig att importera så skulle allt kunna odlas i Sverige.

Sen pågår ju viss forskning i frågan.
http://www.ja.se/nyheter/visaNyhet.asp?NyhetID=5192

Oavsett om man äter bönor eller kött så leder det till import från utlandet. Jag har inte sett någon statistik över detta men jag har svårt att tro att vegetariskt skulle vara sämre ur miljösynpunkt. Tvärt om skulle jag vilja påstå att vegetariska produkter är det bäst ut miljösynpunkt (speciellt om dom är ekologiska).


Att frakta mat från Asien verkar vettigt ur miljösynpunkt?
Sen ska man väl inte sticka under stol med att det finns totalt vansinninga transportvägar för alla typer av matvaror pga att arbetskraften är så mycket billigare i vissa länder.

Värt att tilläggas är att en av dom stora bovarna till att Östersjön är i ett sådant uselt skick är just att folk äter kött.


Specifikt just köttätandet och inte jordbruket? Eftersom nu kraftfodret odlas utomlands så kan ju inte köttproduktione vara en så stor bov..


Det finns mycket i djurhållningen som inte är bra och det bör man ändra på men att se vegetarisk mat som en lösning om det innebär att man måste importera ännu mer mat* från utlandet så vet i alla fall inte jag om det är det som är det bästa för miljön på sikt.

*Svår ekonomisk process men finns ingen kött- och mjölkproduktion i landet så lönar det sig ännu mindre att odla annan mat pga att många lantbruk måste ha flera olika källor för sina intäkter. Att bara odla grödor är extremt svårt i konkuransen med vissa andra länder.

kspr
2006-02-15, 13:52
Jag väljer för det mesta kravmärkta grejjor, särskilt ägg och mjölkprodukter, inbillar mig att korna o hönorna har det lite bättre. Är även lakto-ovo-vegetarian så kött köps inte alls *innocent*

Gällande icke-animaliska produkter är jag inte alls lika noga dock.

Ikon
2006-02-15, 15:37
Ekologiskt kött och vildfångad fisk är löjligt mycket nyttigare än odlad fisk och kött från betesdjur som fått t.ex. GMO-foder.

Max
2006-02-15, 22:12
Ekologiskt kött och vildfångad fisk är löjligt mycket nyttigare än odlad fisk och kött från betesdjur som fått t.ex. GMO-foder.
Japp, hellre strömming eller makrill än norsk-odlad lax. Imbillar mig dessutom att den vildfångade laxen är godare.