handdator

Visa fullständig version : Knäböj...utfall


sBe
2004-08-01, 18:49
Tjena..jag undrar om det spelar någon störrer oll om man kör utfall istället för knäböj? Tar de på olika muskler? Jag har nämligen svårt för knäböj då jag får väldigt ont i axel/nacken pga av all vikt man måste ha för att det ska kännas i benen. Men med utfall behöver jag inte lika mycket vikt och det känns att det tar mer. Tacksam för svar..

Jorgen
2004-08-01, 19:01
Man vänjer sig. Det kan också vara så att du lägger stången på fel ställe. Jag kan ha på en bit över 200 kg på stången innan det börjar kännas obehagligt. OBS: kör inte böj på dom vikterna, det skulle sett något ut det ;) .
Kolla i Allans knäböjsartikel del 1 i best of. Finns här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11027).

//Jörgen

z_bumbi
2004-08-01, 19:02
Utfall är en bra övning, för att bygga upp en bra grund så ser jag den kanske som en "bättre" övning än knäböj då man snabbt märker skillnader i styrka i de olika benen. Kör man den fritt så får man även en bra balans på köpet.

Sen kan du ju testa att placera stången lite lägre på ryggen när du kör böj så kanske problemet minskar där.

påven
2004-08-01, 19:04
hade också problem med det i början, men jag vande mig efter ett tag, dessutom så får man ju mer massa på axlarna också och då gör det inte lika ont heller

Gabber
2004-08-04, 14:20
Utfall är en bra övning, för att bygga upp en bra grund så ser jag den kanske som en "bättre" övning än knäböj då man snabbt märker skillnader i styrka i de olika benen. Kör man den fritt så får man även en bra balans på köpet.

Sen kan du ju testa att placera stången lite lägre på ryggen när du kör böj så kanske problemet minskar där.

hur bra är utfall för att bygga feta lår? hört att den är mer bra för röven och som man kör som ett komplement till knäböj.