handdator

Visa fullständig version : Bänkpressar till halsen?


Kalleh
2004-08-01, 16:09
Satt häromveckan på dasset och tuggade igenom en av Ove Rytters böcker. Läste speciellt igenom sidorna med tips på övningar, det är ju alltid kul att prova nytt. Det jag fastnade mest för var bänkpress till halsen. Så jag har kört det två pass nu och tycker absolut att det vara en bra övning. Känslan kan väl jämföras lite med snedbänk, det vill säga att det tar ganska högt upp på bröstet och även en del i axlarna. Man får väl slänga på 15 kilo mindre än vanligt för att palla men personligen tycker jag att det drog rejält i pattarna.

Så...någon som har någon erfarenhet av denna övningen, eller tips/kommentarer? Bra eller anus?

spas
2004-08-01, 16:19
spontan kommentar: Ha med dig passare :)

Lillgrabben
2004-08-01, 17:43
Originally posted by Kalleh
Satt häromveckan på dasset och tuggade igenom en av Ove Rytters böcker. Läste speciellt igenom sidorna med tips på övningar, det är ju alltid kul att prova nytt. Det jag fastnade mest för var bänkpress till halsen. Så jag har kört det två pass nu och tycker absolut att det vara en bra övning. Känslan kan väl jämföras lite med snedbänk, det vill säga att det tar ganska högt upp på bröstet och även en del i axlarna. Man får väl slänga på 15 kilo mindre än vanligt för att palla men personligen tycker jag att det drog rejält i pattarna.

Så...någon som har någon erfarenhet av denna övningen, eller tips/kommentarer? Bra eller anus?


I min mening så är det ANUS med stora bokstäver...

Inte för att det skulle vara en övning som inte tar bra utan för att skaderisken är nog ganska stor. Skulle tro att bröstmusklerna blir "onödigt" välsträckta i bottenläget...

Förresten, i princip alla pressövningar tar väl på axlarna ganska ordentligt om jag inte missminner mig!!!



MVH

MVH

Sverker
2004-08-01, 17:52
Jag gillar övningen:thumbup:

Tung övning som tar bra på bröstet, rejäl sträck i botten.

Klart överlägsen vanlig bänk som är en alldeles för kort rörelse.

Skaderisk ? Säkert, ifall man inte är försiktig och kör ett par tre sätt på lättare vikt innan eller varför inte som 3:e övning !