handdator

Visa fullständig version : Fara med lats och axelpress bakom nacken? (Varning för dissektionsbilder.)


Anki
2004-08-01, 11:57
För ett par år sedan blev jag varnad för att köra latsdrag och axelpress bakom nacken och fick också en utmärkt anatomisk förklaring – supraspinatus kläms åt när humerus och acromion möts och riskerar därför att skadas. Det låter logiskt, i alla fall i teorin.

Min fråga är riktad till er som är idrottsläkare, naprapater, kiropraktorer eller sjukgymnaster, i den mån ni råkar befinna er på detta forum ;) eller någon annan som har kunskaper inom området:

1. Hur stor skada gör dessa övningar bakom nacken i praktiken?
2. Hur ofta får ni in patienter som har skadat axlarna för att de ha kört lats och axelpress på detta sätt under en längre tid?

Det skulle vara intressant att veta, eftersom jag ser människor som pass efter pass kör dessa övningar utan att de verkar ta skada av dem. Slutligen:

3. Avråder ni konsekvent från att köra lats och axelpress bakom nacke?

m-sundsvall
2004-08-01, 12:00
Arne som är väldigt insatt i kroppen/anatomin har en tråd om ämnet här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890

Yankeee
2004-08-01, 12:07
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=201967&sortby=lastpost&sortorder=descending

För att citera anonym från Exhale. "Där kom bomben!"

Arne Persson
2004-08-01, 12:10
Originally posted by Anki
För ett par år sedan blev jag varnad för att köra latsdrag och axelpress bakom nacken och fick också en utmärkt anatomisk förklaring – supraspinatus kläms åt när humerus och acromion möts och riskerar därför att skadas. Det låter logiskt, i alla fall i teorin.

Min fråga är riktad till er som är idrottsläkare, naprapater, kiropraktorer eller sjukgymnaster, i den mån ni råkar befinna er på detta forum ;) eller någon annan som har kunskaper inom området:

1. Hur stor skada gör dessa övningar bakom nacken i praktiken?
2. Hur ofta får ni in patienter som har skadat axlarna för att de ha kört lats och axelpress på detta sätt under en längre tid?

Det skulle vara intressant att veta, eftersom jag ser människor som pass efter pass kör dessa övningar utan att de verkar ta skada av dem. Slutligen:

3. Avråder ni konsekvent från att köra lats och axelpress bakom nacke?

1. ingen! om du är fullt frisk! M. supraspinatus senan kläms INTE när man jobbar bakom nacken! Den kläms däremot när du sträcker ut, och då spelar det ingen roll om du kör latsdrag framför eller bakom nacken! Press bakom nacken däremot är ansträngande för M. supraspinatus i bottenläget och kan vara skadlig.

2. Har aldrig varit med om att någon skadat sig av latsdrag bakom nacken. Däremot har folk skadatsig med press bakom nacken (bl.a undertecknad).

3. ABSOLUT INTE! Har själv goda erfareheter tom av att rehabilitera M. supraspinatustendinit med press bakom nacken i smithmaskin UTAN ryggstöd. Latsdrag bakom nacken är en idealisk nybörjarövning då det är mycket enklare dör dom att köra korrekt än bakom nacken.

Anki
2004-08-01, 12:12
Originally posted by m-sundsvall
Arne som är väldigt insatt i kroppen/anatomin har en tråd om ämnet här: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=15890

Tack för ditt svar.
Jag har förstått att inte alla håller med om att det skulle vara skadligt, men varifrån kommer då denna idé? Mer än att bara få veta att just Arne i detta fall anser att det är "kvalificerat skitsnack" skulle jag gärna vilja ha en något mer utförligare förklaring.

Arne Persson
2004-08-01, 12:14
Originally posted by Anki


Tack för ditt svar.
Jag har förstått att inte alla håller med om att det skulle vara skadligt, men varifrån kommer då denna idé? Mer än att bara få veta att just Arne i detta fall anser att det är "kvalificerat skitsnack" skulle jag gärna vilja ha en något mer utförligare förklaring.

Du får gärna PM:a mig ditt telefonnummer så skall jag ge dig en ännu utförligare förklaring.

Anki
2004-08-01, 12:14
Originally posted by Arne Persson


1. ingen! om du är fullt frisk! M. supraspinatus senan kläms INTE när man jobbar bakom nacken! Den kläms däremot när du sträcker ut, och då spelar det ingen roll om du kör latsdrag framför eller bakom nacken! Press bakom nacken däremot är ansträngande för M. supraspinatus i bottenläget och kan vara skadlig.

2. Har aldrig varit med om att någon skadat sig av latsdrag bakom nacken. Däremot har folk skadatsig med press bakom nacken (bl.a undertecknad).

3. ABSOLUT INTE! Har själv goda erfareheter tom av att rehabilitera M. supraspinatustendinit med press bakom nacken i smithmaskin UTAN ryggstöd. Latsdrag bakom nacken är en idealisk nybörjarövning då det är mycket enklare dör dom att köra korrekt än bakom nacken.


...och där kom den utförligare förklaringen. Tack för det!

Danzig
2004-08-01, 12:33
Supraspinatus borde väl inte komma i kläm av någon av övningarna eftersom humerus är utåtroterad?

Förövrigt anser jag press bakom nacken innebära en för ansträngd position för axelleden för många (i bottenläget), även om de har normal rörlighet i axelleden.

Drag bakom nacke är lindrigare på den punkten, men är underlägsen drag framför med axelbrett underhandsgrepp alternativt neutralt grepp på grund av anledningarna:

1. Ger längre rörelse, bättre stretch och "djupare" kontraktion.

2. Placerar biceps i ett starkare läge vilket gör att latsträningen blir bättre eftersom biceps inte begränsar setet med att tröttna i förtid.

Arne får gärna komentera punkt 2. Jag har nämnt den i denna fråga minst 3 gånger. Varje gång undviker han den.

Allan
2004-08-01, 12:37
Originally posted by Danzig


2. Placerar biceps i ett starkare läge vilket gör att latsträningen blir bättre eftersom biceps inte begränsar setet med att tröttna i förtid.


Underhandsgreppet gör ofelbart att jag blir trött i biceps innan jag tycker att jag är färdig med ryggen. Det är väl ingen slump att just chins med underhandsfattning är en klassisk bicepsövning.
Överhandsgreppet ger mig bättre effekt i ryggträningen, och mindre smärta i frpntdeltan. Däremot håller jag med om det axelbreda greppet, men för att inte koppla in teres major för mycket.

allan

Arne Persson
2004-08-01, 12:41
Originally posted by Danzig
Supraspinatus borde väl inte komma i kläm av någon av övningarna eftersom humerus är utåtroterad?

Förövrigt anser jag press bakom nacken innebära en för ansträngd position för axelleden för många (i bottenläget), även om de har normal rörlighet i axelleden.

Drag bakom nacke är lindrigare på den punkten, men är underlägsen drag framför med axelbrett underhandsgrepp alternativt neutralt grepp på grund av anledningarna:

1. Ger längre rörelse, bättre stretch och "djupare" kontraktion.

2. Placerar biceps i ett starkare läge vilket gör att latsträningen blir bättre eftersom biceps inte begränsar setet med att tröttna i förtid.

Arne får gärna komentera punkt 2. Jag har nämnt den i denna fråga minst 3 gånger. Varje gång undviker han den.

Ursäkta Danzig att jag missat detta!!! Ok. Eftersom M. latissimus dorsi och M. teres major bl.a utför adduction och extension i axelleden så ser jag det som nödvändigt att även träna adduktionrörelsen dvs latsdrag eller chins av någon fom och med överhandsfattning. Kör man med underhandsfattning så utför man en extensionsrörelse vilket på verkar andra fibrer speciellt i M. latissimus. Det är i såfall betydligt smartare att köra någon roddrörelse primärt för extensionen och möjligen avsluta med pulldown med underhandsfattning. Dock lägger man Latsdrag/chins först pga att man är något svagare i denna rörelse.

Anki
2004-08-01, 12:49
Originally posted by Danzig
Supraspinatus borde väl inte komma i kläm av någon av övningarna eftersom humerus är utåtroterad?

Spelar det någon roll om humerus är utåtroterad eller inte? Möter inte detta ben ändå acromion?

Originally posted by Danzig
Förövrigt anser jag press bakom nacken innebära en för ansträngd position för axelleden för många (i bottenläget), även om de har normal rörlighet i axelleden.

Där verkar du vara ganska överens med Arne, även om han anser att press bakom nacke inte behöver vara bannlyst som övning om man gör den rätt. (Tolkar jag det rätt, Arne? Du har ju t.o.m. kört pressen som rehabövning.)

Originally posted by Danzig
Drag bakom nacke är lindrigare på den punkten, men är underlägsen drag framför med axelbrett underhandsgrepp alternativt neutralt grepp på grund av anledningarna:

1. Ger längre rörelse, bättre stretch och "djupare" kontraktion.

2. Placerar biceps i ett starkare läge vilket gör att latsträningen blir bättre eftersom biceps inte begränsar setet med att tröttna i förtid.

Angående punkt två - själv försöker jag koppla ur biceps så gott det går när jag kör lats. Biceps är självklart med i övningen, eftersom det är den rörelsen som biceps kan, men fokuserar på rygg. Min fråga här är därför:
Är det inte bättre att låta biceps vara med passivt, och sänka vikterna allt eftersom latsen tröttnar (t.ex. genom att köra superset), i stället för att försöka ge konstgjord andning till latsen mha biceps? Det är ju ffa latsen jag vill åt här, inte biceps.

Danzig
2004-08-01, 12:54
Originally posted by Arne Persson


Ursäkta Danzig att jag missat detta!!! Ok. Eftersom M. latissimus dorsi och M. teres major bl.a utför adduction och extension i axelleden så ser jag det som nödvändigt att även träna adduktionrörelsen dvs latsdrag eller chins av någon fom och med överhandsfattning. Kör man med underhandsfattning så utför man en extensionsrörelse vilket på verkar andra fibrer speciellt i M. latissimus. Det är i såfall betydligt smartare att köra någon roddrörelse primärt för extensionen och möjligen avsluta med pulldown med underhandsfattning. Dock lägger man Latsdrag/chins först pga att man är något svagare i denna rörelse.

Varför skulle det vara betydligt smartare att köra nån roddrörelse för extensionen, pulldown med underhandsfattning ger bättre stretch.

Adduktion kan du få till med ett neutralt/paralellt grepp, du måste inte använda överhandsfattning. Ett netrralt grepp ger den näst bästa bicepspositionen, överhandsfattning den sämsta.

Arne Persson
2004-08-01, 13:04
Originally posted by Anki


Spelar det någon roll om humerus är utåtroterad eller inte? Möter inte detta ben ändå acromion?

Förövrigt anser jag press bakom nacken innebära en för ansträngd position för axelleden för många (i bottenläget), även om de har normal rörlighet i axelleden.

Där verkar du vara ganska överens med Arne, även om han anser att press bakom nacke inte behöver vara bannlyst som övning om man gör den rätt. (Tolkar jag det rätt, Arne? Du har ju t.o.m. kört pressen som rehabövning.)

Drag bakom nacke är lindrigare på den punkten, men är underlägsen drag framför med axelbrett underhandsgrepp alternativt neutralt grepp på grund av anledningarna:

1. Ger längre rörelse, bättre stretch och "djupare" kontraktion.

2. Placerar biceps i ett starkare läge vilket gör att latsträningen blir bättre eftersom biceps inte begränsar setet med att tröttna i förtid.

Angående punkt två - själv försöker jag koppla ur biceps så gott det går när jag kör lats. Biceps är självklart med i övningen, eftersom det är den rörelsen som biceps kan, men fokuserar på rygg. Min fråga här är därför:
Är det inte bättre att låta biceps vara med passivt, och sänka vikterna allt eftersom latsen tröttnar (t.ex. genom att köra superset), i stället för att försöka ge konstgjord andning till latsen mha biceps? Det är ju ffa latsen jag vill åt här, inte biceps.

Jag tränar ofta press bakon nacken, dock alltid utan ryggstöd och i smithmaskinen pga av att jag är rädd om mina axlar.
Jag tror att du skall be Danzig kanske lite detaljerat förklara det där med att humerus är utåtroterat och att det inte blir någon klämeffekt. Mycket intressant!
Hur men hur anser Danzig att humerus är roterad vid pulldown med underhandsfattning? Hur blir det med klämeffekten där?

Du skall huvudsakligen koncentrera dig på överarmens rörelse och koppla ur armbågen mentalt.

Danzig
2004-08-01, 13:15
Originally posted by Anki


Spelar det någon roll om humerus är utåtroterad eller inte? Möter inte detta ben ändå acromion?

Jo, benen möts fortfarande men Supraspinatus har roterats bort, bakåt. Vid en renodlad abduktion däremot, som vid axellyft, då kläms supran.


Där verkar du vara ganska överens med Arne, även om han anser att press bakom nacke inte behöver vara bannlyst som övning om man gör den rätt.

Jag är väl iofs av den uppfattningen att om det förekommer minsta sakerisk i en övning även när man utför den korrekt, vilket fallet med press bakom nacke är för vissa, så borde den undvikas eftersom den inte ger något som andra övningar inte ger - som exempelvis skivtångspress framför, hantelpress press i en bra konstruerad maskin osv.


Angående punkt två - själv försöker jag koppla ur biceps så gott det går när jag kör lats. Biceps är självklart med i övningen, eftersom det är den rörelsen som biceps kan, men fokuserar på rygg. Min fråga här är därför:
Är det inte bättre att låta biceps vara med passivt, och sänka vikterna allt eftersom latsen tröttnar (t.ex. genom att köra superset), i stället för att försöka ge konstgjord andning till latsen mha biceps? Det är ju ffa latsen jag vill åt här, inte biceps.

Biceps är med varken du vill eller ej - en bra lösning är att furutmatta latsen med en isoleringsövning.

Danzig
2004-08-01, 13:22
[QUOTE]Originally posted by Arne Persson
[B]

Jag tror att du skall be Danzig kanske lite detaljerat förklara det där med att humerus är utåtroterat och att det inte blir någon klämeffekt. Mycket intressant!

Det var ursprungligen formulerat med ett frågetecken på slutet. Ge gärna din syn på saken.

Hur men hur anser Danzig att humerus är roterad vid pulldown med underhandsfattning? Hur blir det med klämeffekten där?

Klämeffekten borde väl vara störst vid abduktion?

Svara gärna på min följdkommentar ang. add./ext vid latsträning.

Anki
2004-08-01, 13:34
Originally posted by Danzig



Biceps är med varken du vill eller ej - en bra lösning är att furutmatta latsen med en isoleringsövning.

Så du menar att jag inte kan inte minska eller öka biceps medverkan alls, utan att biceps påverkar övningen lika mycket oavsett hur jag fokuserar?

Kan du ge förslag på isoleringsövning där lats, men inte biceps, är med?

Arne Persson
2004-08-01, 13:45
Originally posted by Danzig
[QUOTE]Originally posted by Arne Persson
[B]

Jag tror att du skall be Danzig kanske lite detaljerat förklara det där med att humerus är utåtroterat och att det inte blir någon klämeffekt. Mycket intressant!



Det var ursprungligen formulerat med ett frågetecken på slutet. Ge gärna din syn på saken.

Hur men hur anser Danzig att humerus är roterad vid pulldown med underhandsfattning? Hur blir det med klämeffekten där?

Klämeffekten borde väl vara störst vid abduktion?

Svara gärna på min följdkommentar ang. add./ext vid latsträning.

Supraspinatussenan fäster ganska brett ovanifrån på tuberculum majus och är nog ganska svår att utåtrotera sig ur. se bild.

Abduktion kan du utföra både med utåt- eller inåtroterad arm. Det handlade ju nu om armen i utåt/inåtroterad position.

Därför att roddrörelsen även aktiverar de djupa ryggmusklerna (undantaget roddmaskiner o. dyl med bröstplattor). Mer "funktionellt";) mao. Vill man ha ytterligare stretch på övningen så kan man lägga in din älsklingsövning :love: i slutet.
Varför har du hängt upp dig så hemskt på biccorna vid ryggträningen, armarna skall ju ändå lämnas utanför vid ryggträning.

Arne Persson
2004-08-01, 13:47
Tog även med en bild till sedd uppifrån.

Danzig
2004-08-01, 13:57
[QUOTE]Originally posted by Anki


Så du menar att jag inte kan inte minska eller öka biceps medverkan alls, utan att biceps påverkar övningen lika mycket oavsett hur jag fokuserar?

Jo du kan till viss del styra biceps medverkan den kommer dock påfrestas hyffsat mycket även om du försöker minimera det.
Därför är det oftast bäst att träna biceps ihop med rygg för att koncentrera bicepspåfrestingarna till en dag för att på så sätt få mer renodlad vil till nästa gång de skall tränas. Annars tränas de ganska hårt med rygg och mycket hårt på biceps-dagen. Det blir svårare att hitta rätt frekvens för bicepsträningen helt enkelt.


Kan du ge förslag på isoleringsövning där lats, men inte biceps, är med?

För den som inte har tillgång till en bra pullovermaskin eller Lat-adduktormaskin är pullover i dragmaskin bäst. Den är överlägsen motsvarigheten med hantel/skivstång tack vare att den ger ett jämnare motstånd i en längre rörelsebana.

Allan
2004-08-01, 14:00
Straight arm pulldown - kan det vara något? För oss som tycker att bröstet kpplas in för mycket i pullover?


allan

RobbeliRobban
2004-08-01, 14:01
Med Danzig på denna, fast av annan anledning. Klart man (om det är möjligt) skall ha bicepsgrepp på pullups/latsdrag, varför? för att man kan använda mer vikt och får större biceps på det sättet. Varför skall man ha mer vikt? För att det är macho, och man blir starkare om man använder tyngre vikter.

Arne Persson
2004-08-01, 14:02
Originally posted by Danzig
[QUOTE]Originally posted by Anki


Så du menar att jag inte kan inte minska eller öka biceps medverkan alls, utan att biceps påverkar övningen lika mycket oavsett hur jag fokuserar?

Jo du kan till viss del styra biceps medverkan den kommer dock påfrestas hyffsat mycket även om du försöker minimera det.
Därför är det oftast bäst att träna biceps ihop med rygg för att koncentrera bicepspåfrestingarna till en dag för att på så sätt få mer renodlad vil till nästa gång de skall tränas. Annars tränas de ganska hårt med rygg och mycket hårt på biceps-dagen. Det blir svårare att hitta rätt frekvens för bicepsträningen helt enkelt.


Kan du ge förslag på isoleringsövning där lats, men inte biceps, är med?

För den som inte har tillgång till en bra pullovermaskin eller Lat-adduktormaskin är pullover i dragmaskin bäst. Den är överlägsen motsvarigheten med hantel/skivstång tack vare att den ger ett jämnare motstånd i en längre rörelsebana.

Det är egendomligt att dom brutalaste ryggarna byggs upp huvudsakligen med stenar, tunnor, skivstänger och hantlar etc., knappast av några pullovermaskiner el. dyl.

Allan
2004-08-01, 14:03
För den som inte har tillgång till en bra pullovermaskin eller Lat-adduktormaskin är pullover i dragmaskin bäst.

Okey, eftersom de flesta här inte vet vad du menar kanske du kan länka till några bilder som visar nämnda maskiner. Jag tror jag har en aning, men det finns en rejäl förvirring rörande maskinbeteckningar.
Kan vara kul för fler än de redan inblandade att se vad du menar. Samt för mig.

allan

Danzig
2004-08-01, 14:04
[QUOTE]Originally posted by Arne Persson


Supraspinatussenan fäster ganska brett ovanifrån på tuberculum majus och är nog ganska svår att utåtrotera sig ur. se bild.

Har svårt att bilda mig en uppfattning baserat på bilden. Menar du att klämrisken är lika sor oberoende av axelledens position?


Abduktion kan du utföra både med utåt- eller inåtroterad arm. Det handlade ju nu om armen i utåt/inåtroterad position.

Förlåt mig, abduktion med varken utåt- eller inåtroterad position.


Därför att roddrörelsen även aktiverar de djupa ryggmusklerna

Vilka skulle dessa vara och menar du att rodd utan bröststöd är den optimala övningen för dem?

Danzig
2004-08-01, 14:06
Originally posted by Allan
Straight arm pulldown - kan det vara något? För oss som tycker att bröstet kpplas in för mycket i pullover?


allan

Jag tror vi menar samma där.

RobbeliRobban
2004-08-01, 14:06
Originally posted by Arne Persson


Det är egendomligt att dom brutalaste ryggarna byggs upp huvudsakligen med stenar, tunnor, skivstänger och hantlar etc., knappast av några pullovermaskiner el. dyl.

det har ju den simpla förklaringen att man väldigt fort växer ur maskiner, maskiner har ju ett väldigt begränsat motstånd vilket inte en internationell skivstång har.

Allan
2004-08-01, 14:09
http://www.exrx.net/AnimatedEx/LatissimusDorsi/CBStraightArmPullDown.gif

Den här alltså, för alla de som inte har ett fullt utrustat Nautilusgym eller liknande att tillgå.

allan

Danzig
2004-08-01, 14:11
Originally posted by Arne Persson


Det är egendomligt att dom brutalaste ryggarna byggs upp huvudsakligen med stenar, tunnor, skivstänger och hantlar etc., knappast av några pullovermaskiner el. dyl.

Dorian Yates gillar Nautilus Pullovermaskin om jag inte missminner mig. Hyffsad rygg hade han visst. Att droppa proffsbyggarnamn för att motiver sin sak är ju inget vidare i och för sig, kass teknik har han i övningen också av det jag har sett att döma - så bry dig inte om detta inlägg.

Arne Persson
2004-08-01, 14:11
Originally posted by Danzig
[QUOTE]Originally posted by Arne Persson


Supraspinatussenan fäster ganska brett ovanifrån på tuberculum majus och är nog ganska svår att utåtrotera sig ur. se bild.

Har svårt att bilda mig en uppfattning baserat på bilden. Menar du att klämrisken är lika sor oberoende av axelledens position?


Abduktion kan du utföra både med utåt- eller inåtroterad arm. Det handlade ju nu om armen i utåt/inåtroterad position.

Förlåt mig, abduktion med varken utåt- eller inåtroterad position.


Därför att roddrörelsen även aktiverar de djupa ryggmusklerna

Vilka skulle dessa vara och menar du att rodd utan bröststöd är den optimala övningen för dem?

Jag undvek att djupare kommentera bilderna eftersom du med dina anatomikunskaper ändå ser vad bilderna föreställer.;)

Jag menar självfallet alla roddövningar där man tillåter en rörelse även i de djupa ryggmusklerna. som sittande rodd i hiss, T-bar, bent over rowing mm. Självfallet så var sittande rodd med stöd för bröst undantaget även om jag kanske uttryckte mig lite klumpigt. Jag tar ju inte så lång tid på mig att skriva ner mina svar jmf. med dig så det blir ofta vad det blir.

Arne Persson
2004-08-01, 14:13
Originally posted by Danzig


Dorian Yates gillar Nautilus Pullovermaskin om jag inte missminner mig. Hyffsad rygg hade han visst. Att droppa proffsbyggarnamn för att motiver sin sak är ju inget vidare i och för sig, kass teknik har han i övningen också av det jag har sett att döma - så bry dig inte om detta inlägg.

JAg har kör bl.a i hans pullovermaskin på Temple Gym i Birminghamn, Jag tror näppeligen att det är grundorsaken till hans fantastiska rygg.

Danzig
2004-08-01, 14:14
Originally posted by Allan


Underhandsgreppet gör ofelbart att jag blir trött i biceps innan jag tycker att jag är färdig med ryggen.

allan

Teknik, teknik, teknik.

Arne Persson
2004-08-01, 14:15
Originally posted by Danzig


Teknik, teknik, teknik.

Ibland kan teknikutförande gå till absurdum så att vikterna sjunker och resultaten uteblir pga för dålig stimuli.;)

Allan
2004-08-01, 14:17
Originally posted by Danzig


Teknik, teknik, teknik.


Good one :laugh: Du tror inte att belastningarna jag jobbar med kan ha med saken att göra?

allan

Danzig
2004-08-01, 14:22
Originally posted by Allan


Okey, eftersom de flesta här inte vet vad du menar kanske du kan länka till några bilder som visar nämnda maskiner. Jag tror jag har en aning, men det finns en rejäl förvirring rörande maskinbeteckningar.
Kan vara kul för fler än de redan inblandade att se vad du menar. Samt för mig.

allan

Vet inte hur man lägger upp bilder, testar med en länk...

Lat Adductor/Behind Neck (http://www.superslow.com/systems/equipment/nautilus_behind_neck.html)

Allan
2004-08-01, 14:24
För övrigt - jag kommer gärna till dig och blir korrigerad. Jag kan betala för mig, om det är där skon klämmer. PMa tid och plats!

allan

Allan
2004-08-01, 14:26
Originally posted by Danzig


Vet inte hur man lägger upp bilder, testar med en länk...

Lat Adductor/Behind Neck (http://www.superslow.com/systems/equipment/nautilus_behind_neck.html)

Ahhh, superslow.com - börjar vi närma oss mr Hutchins tro.....intressant. Och vad gör man när man slår i botten på den maskinen?

allan

Danzig
2004-08-01, 14:33
[QUOTE]Originally posted by Allan


Ahhh, superslow.com - börjar vi närma oss mr Hutchins tro.....intressant.

Superslow eller Hutchins ideer är inget jag förespråkar, det var bara där som jag direkt visste att det fanns en bra bild.

Och vad gör man när man slår i botten på den maskinen?

För argumenterandets skull...
Det finns flera sätt att göra en inte tillräckligt tung vikt tyngre;

Static holds
Weak range partials
Forced negatives
Manuelt extra motstånd

Ursäkta engelskan.

Anki
2004-08-01, 16:11
Originally posted by Danzig


Jo du kan till viss del styra biceps medverkan den kommer dock påfrestas hyffsat mycket även om du försöker minimera det.

Har man gjort några mätningar på detta?

Arne Persson
2004-08-01, 16:14
Originally posted by Anki


Har man gjort några mätningar på detta?

Det skulle jag nog relativt lätt kunna kolla med min "otillförlitliga";) EMG-utrustning!

Anki
2004-08-01, 16:20
Originally posted by Arne Persson


Det skulle jag nog relativt lätt kunna kolla med min "otillförlitliga";) EMG-utrustning!

Vad är det, och hur fungerar den?

Arne Persson
2004-08-01, 17:50
Originally posted by Anki


Vad är det, och hur fungerar den?

Det är en dyrbar och känslig apparatur som mäter den elektriska signal som alstras när en muskel arbetar, signalen mäts i µV.

Lite mer info. om den apparat som jag använder mig av (ME3000P4).
http://www.meltd.fi/default.asp?toc=9

Anki
2004-08-01, 17:58
Originally posted by Arne Persson


Det är en dyrbar och känslig apparatur som mäter den elektriska signal som alstras när en muskel arbetar, signalen mäts i µV.

Lite mer info. om den apparat som jag använder mig av (ME3000P4).
http://www.meltd.fi/default.asp?toc=9

Tack för svaret! Har skickat efter info om den nu.