handdator

Visa fullständig version : Söka i PubMed


Hoffa
2004-07-31, 22:13
Många av dom rapporter och forsknings resultat som personer visar refererar till här på kolozzeum kommer från just PubMed...eftersom det finns mängder med info på pubmed så vill man ju helst själv kunna söka och slippa o fråga här så vi alla kan spara lite tid...;)

Men hur gör man bäst sökningar i pubmed??
Ska man söka i PubMed i rullisten eller?
Ska man söka i protein? vad är det?

hur ska man formulera för bäst resultat?
Om jag t ex vill hitta rapporter som beskriver skillnader i fettförbränning om man äter kolhydrater med lågt eller högt GI hur ska jag då skriva för att få bäst resultat ?

Här är adressen för er som vill kolla...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/

LunaSpice
2004-08-01, 09:35
http://www.ub.gu.se/Gm/FAQ/pubmed.html?initLang=1

"Low carbonate intake" AND "low glycemic index" AND "weight loss" alt."fat loss" t.ex.

z_bumbi
2004-08-01, 09:46
Originally posted by Hoffa
hur ska man formulera för bäst resultat?
Om jag t ex vill hitta rapporter som beskriver skillnader i fettförbränning om man äter kolhydrater med lågt eller högt GI hur ska jag då skriva för att få bäst resultat ?



Hitta en rapport som handlar om just GI och fettförbränning, sen klickar du på länken som leder till flera liknande rapporter. Upprepa så ofta som det verkar ge något.
Klistra in rubrtikerna på allt som verkar intressant i ett dokument så slipper du försöka hitta den igen genom slumpen utan kan då söka på rubriken eller en del av rubriken, varje gång man gör en sådan ny sökning kan man även kolla upp vad som dyker upp mer på just den sökningen.

Några av de mest intressanta sakerna jag har hittat har varit spill från andra sökningar där jag fastnat för rubriken.

Efter att man upptäckt att det gått 4-5 timmar sen man började klicka så fixar man en macka och en kopp kaffe samt fortsätter. :D

Styx
2004-08-01, 11:00
Ett annat tips är att skriva in ordet "review" i sökfönstret om du vill hitta översiktsartiklar. Dessa är sammanställande artiklar inom ett visst område. Läser man denna får man en översikt och dessutom en himla massa referenser man sen kan gotta sig i :D