handdator

Visa fullständig version : Utvecklingen av bröst står still


Bencharkungen
2004-07-31, 22:01
Nu är det så att utvecklingen i bänken har fastnat medans snedbänken(hantlar, bänk ca: 40grader) har skenat iväg istället. Har det senaste halvåret reppat 8,8,6-8 på 80 pannor i bänken men på hantlarna, som jag kör efter bänken har ökat från 22 kilos till 30 kiloshantlar - också där 3x8.

Dessa två övningar kör jag jämt på bröstpasset och brukar sen variera mellan hantelflyes eller stående flyes i kryzzen som avslutning. Tilläggas ska väl också att jag kör igenom kroppen på en vecka så någon överträning borde det inte vara tal om och kosten sköts hyffsat bra.

Det jag behöver är att få till undersidan nu. Tyvärr saknar vi incline-bänk på vårat gym så den enda övningen som jag försöker angripa den nedre delen med är kryzz-flyesen.

Kan det vara så att det egentligen är axlarna som gjort att snedbänken går bra?



Mitt lilla egna recept kommer nu bli att börja köra hantelpressar istället för gamla hederliga bänkpressen och se om det händer något. Har någon av er stött på samma problem eller har något tips på hur jag får tryck i nedre delen av bröstet?

/Tack

Scratch
2004-07-31, 22:09
Tror inte de lutande pressarna har skenat iväg utan mer att de kommit ikapp. Om du reppar 80 kilo i bänken låter ju inte 30 kilos hantlar så extremt i jämförelse.

Sen om du vill köra incline är det ju bara att lägga en bräda, några kakor eller vad som helst under en bänken.

Bencharkungen
2004-07-31, 22:15
Jo, körde en slags hembyggd incline för något år sedan i smithen. Problemet var bara att jag hade svårt att stanna kvar på bänken. Jag försökte låsa fast benen på något konstigt sätt och det slutade med att jag la ner övningen. Har sett att vissa lägger nacken där rumpan vanligtvis befinner sig. Kan det vara ett grepp eller hur gör ni. Och vilken vinkel kan lämpas för inclinen?

Fatalist
2004-07-31, 22:39
Originally posted by Bencharkungen
Jo, körde en slags hembyggd incline för något år sedan i smithen. Problemet var bara att jag hade svårt att stanna kvar på bänken. Jag försökte låsa fast benen på något konstigt sätt och det slutade med att jag la ner övningen. Har sett att vissa lägger nacken där rumpan vanligtvis befinner sig. Kan det vara ett grepp eller hur gör ni. Och vilken vinkel kan lämpas för inclinen?

30-35 grader är optimalt ;)

seriöst så är just 30-35 grader lagom för att inte involvera axlar för mycket av egen erfarenhet ;)

aliquis
2004-07-31, 22:46
Vad roligt det vore att svara:
Det är väl det vanliga problemet, för lite böj :thumbup:

Men jag låter väl bli så ingen blir förbannad :em: :furious:

drkrupp
2004-07-31, 23:00
Originally posted by Bencharkungen
Nu är det så att utvecklingen i bänken har fastnat medans snedbänken(hantlar, bänk ca: 40grader) har skenat iväg istället. Har det senaste halvåret reppat 8,8,6-8 på 80 pannor i bänken men på hantlarna, som jag kör efter bänken har ökat från 22 kilos till 30 kiloshantlar - också där 3x8.

Nu fantiserar jag kanske, men prova att ändra uppvärmningen. Kanske värmer du för lite för att köra tungt i bänken. När du sedan går över till sneda pressar funkar de bättre och bättre för att du nu är mer genomvarm.

lyckegard
2004-08-01, 07:20
Jag använder en helt rak bänk med en träkloss/pall under och har knävecken precis överst på bänken så det bromsar nerfarten. Det stora problemet (i alla fall när man tränar med hantlar) är att komma ner från sittandes till liggandes i lagom fart, får ofta försöka flera gånger innan jag slutar falla.

Köttbullen
2004-08-01, 08:34
Originally posted by Scratch
Tror inte de lutande pressarna har skenat iväg utan mer att de kommit ikapp. Om du reppar 80 kilo i bänken låter ju inte 30 kilos hantlar så extremt i jämförelse.

Sen om du vill köra incline är det ju bara att lägga en bräda, några kakor eller vad som helst under en bänken.


30 kg i sne hantel press e väl inte så dumt , när han kör 80 i vanlig bänk...


Själv ligger jag på 90 i bänk nu , 40 i hantelpress , 34 i snehantelpress...

pellepedal
2004-08-01, 09:13
Hoppa över den övning som du har fastnat i under en tid.
Kör bara de övningar som du ökar i.
Lägg in dips i stället.

z_bumbi
2004-08-01, 12:18
Originally posted by pellepedal
Hoppa över den övning som du har fastnat i under en tid.
Kör bara de övningar som du ökar i.
Lägg in dips i stället.

Eller kör mer av den övning som man står still i och lägg lite tid på att se över tekniken.

Båda metoderna funkar oftast men din variant är roligare. :D

Doctor Snuggles
2004-08-01, 15:27
Det är snarare så att du har stärkt stabilisatorerna och ökat skickligheten på hantelpressarna.
Varför behöver du en incline bänk för att angripa nedre delen av pecsen? Och om det inte finns en inclinebänk så hur i fasiken kör du sneda hantelpressar egentligen? :MrT:

Allan
2004-08-01, 15:31
Han kan kanske palla under huvudändan? Och innan språkförbistringen gripper in - Incline=huvudet högst, Decline=Huvudet lägst.

allan

Bencharkungen
2004-08-01, 16:43
Så skönt att vi redde ut begreppen. Jag menar ju såklart decline dvs huvudet lägst.

Får helt enkelt labba lite med pecksen. Alltid bra med lite feedback

:thumbup: