handdator

Visa fullständig version : linser: att få ner skiten.


Big_Vik
2004-07-31, 21:11
Tjena. Hört att linser ska vara bland det billigaste proteinet på denna planet.! problemet ligger ju i hur man ska få ner dem? har ingen vidare fantasi är det någon som hört om något grymt bra recept? Det behöver inte smaka gott, huvudsaken smaken blir mer....neutral. :D

Semiramis
2004-08-01, 08:01
Koka sönder röda linser i soppa, tar 30-40 minuter sen kan man smaksätta med kryddor beroendde på vad man gillar. Själva linserna blir mer som redning och smakar inte särskilt mycket. Jag brukar koka linserna ett tag, sen tillsätter jag skurna grönsaker och/eller rotfrukter när det är lagom stund kvar för att få rätt konsistens på dem, i med buljong och ganska mycket curry, gott och lättlagat.

z_bumbi
2004-08-01, 09:37
Köttfärs
Tomat
Lök
Vitlök
Andra kryddor efter egen smak
Linser

Koka köttfärsåsen ett bra tag och se till att det finns överflödig vätska
Sen slänger du i röda linser och kokar minst 20 minuter.

:eating:

Linser av någon typ (Går lika bra med olik typer av bönor eller varför inte blanda.)
Äpplen
Lök/vitlök om man känner för det
Vinäger
Olja
Kryddor

Koka linserna efter beskriving och låt dem svalna
Skär upp äpplena (Lök/vitlök också) i ganska små bitar
Häll över en vingrett

:eating:

Förövrigt tror jag inte att man ska satsa på en maträtt som bara går ner utan det är bättre att hitta ett annat alternativ.

Zlin
2004-08-01, 13:03
En klassiker, som jag nästan spyr på numer (har ätit den för många ggr, är egentligen god), är:

1 Burk tomatkross
Linser
Lök
Vitlök
Kryddor

Bryn löken. Häll i tomatkross, tillsätt linser. Krydda, curry är gott, tillika cayennepeppar.

Servera med pasta.

supremo
2004-08-01, 13:34
Linssoppa, 5 port ~1550 kcal (22;256;80)
260 g Linser, gröna
1 burk Krossade tomater
250 g Lök
ca 100 g Potatis
10 ml Olja
2½ Buljongtärning
1,5 l Vatten
150 g Grön paprika
Timjan
Aromat
Vitvinsvinäger
2 Lagerblad

Hacka löken och fräs den i oljan. Tillsätt buljongen som sedan tidigare är löst i hett vatten. Tillsätt även linser, potatis, lagerblad, vinäger (2 msk).
Låt koka i ca 40 min. Tillsätt krossade tomater och finhackad paprika samt smaksätt med kryddor och vinäger. Häll ev. på mer vatten. Låt koka ytterligare 10 min.

stybb
2004-08-01, 16:08
Originally posted by supremo
Linssoppa, 5 port ~1550 kcal (22;256;80)
260 g Linser, gröna
1 burk Krossade tomater
250 g Lök
ca 100 g Potatis
10 ml Olja
2½ Buljongtärning
1,5 l Vatten
150 g Grön paprika
Timjan
Aromat
Vitvinsvinäger
2 Lagerblad

Hacka löken och fräs den i oljan. Tillsätt buljongen som sedan tidigare är löst i hett vatten. Tillsätt även linser, potatis, lagerblad, vinäger (2 msk).
Låt koka i ca 40 min. Tillsätt krossade tomater och finhackad paprika samt smaksätt med kryddor och vinäger. Häll ev. på mer vatten. Låt koka ytterligare 10 min.

:thumbup: