handdator

Visa fullständig version : Morgon promenader!


krakowww
2002-04-04, 18:56
Hej på er alla jag har en fråga gällande morgon promenader som jag hoppas någon kan svara på:
Ska man äta något innan man går eller ska man gå på tom mage? Vad är bäst?

Träna på/ Magnus

scono
2002-04-04, 19:10
nej ät inget möjligt vis kaffe eller coffein tabletter.

men om du vill ha nått innan så skadar det inte om du tar lite protein. endast protein inget fett eller kolisar!

emmzan
2002-04-04, 19:15
stoppa i dig protein, annars kommer kroppen att förbränna dina muskler istället för att förbränna fett..

någon liten kolhydrat kan underlätta transporten av proteinet in i musklerna, dock inga stora mängder.

/emma

persson
2002-04-05, 19:43
Tjena Mangnus! fan jag måste till gymmet nu... känner mig nere, har inte tränat på 3 dagar nu!!! :( lite deprimerad. jävla jobb, har jobbat över flera dagar i rad.

Jag har en fråga som passade in här.
Går det lika bra att gå upp och cykla på morgonen? vill inte gå ut i kylan! :p

MVH/Jonas

ToXY
2002-04-05, 19:46
Jag tar då inte några proteinisar innan mina promenixar! :D

db
2002-04-05, 20:16
Fattar inte varför man ska inta protein innan morgonpromenaderna. Kroppen kommer bara göra glukos av det ändå.

emmzan
2002-04-05, 20:24
annars knaprar väl den hungrande kroppen på sitt eget protein - musklerna...

proteinet torde väl inte bli glukos om man inte kör högintensivt eller?

ToXY
2002-04-05, 20:26
Eller så testar ni en diet/deff med proteinisar innan promenixen å en annan utan! så vet ni själva ! :D

krakowww
2002-04-06, 13:45
Någon mer som kan säga varför man inte ska äta före eller varför man ska göra det?
Jag vill gärna veta.

MVH Magnus

Bateman
2002-04-06, 14:04
Aerobics--- eller fett förbrännande aktiviteteter- - Till dem ska man inte äta nått.Man ska asså inte äta nått innan din promenad. Ju mindre kolhydrater du har i din kropp, ju mer fett bränner din kropp. Din kropp har ju relatift lite kolhydrater i sig, när du vaknar på morgonen... och då är det bäst att kör aigång direkt på morgonen utahn mat. Därimot ska du äta nått efter din promenad.

men för att kroppen ska ha fett som sin huvudsaklga källa att bränna... måste man ligga i regelbundet med aerobics i 1 månad ca.

[ 06 April 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]

[ 06 April 2002: Inlägget har ändrats av: Bateman ]

z_bumbi
2002-04-06, 15:37
Jag körde varianten att om jag stjälper i mig proteindrinken och eventuellt äter ett äpple och sen går ut och går direkt så hinner inte maten komma ut i bloden den första stunden jag går. Fördelen är att man är säker på att orka hem utan att stanna någonstans och vila pga av "snurr i huvudet". :)
Min stora teori är det inte spelar någon roll när man rör sig utan det viktiga är att man rör sig men det verkar de flesta inte hålla med om :)
Bateman: En månad för att börja bränna fett ? Hm, beror väl på en massa faktorer bla hur mycket fett man äter i kosten, vilken kondition man har innan osv

harri
2002-04-07, 00:41
Ska själv börja deffen nästa vecka. Tänkte köre efter emmzans och många andras upplägg med en proteindrink innan gångpasset. Varför inte? :confused:

NidoKing
2002-04-09, 09:51
Blir inte klok på definitionen av promenader. Min fästmö går så fort att jag får nästan jogga bredvid och hon blir minst sagt svettig trots att hon inte är den typen som svettas. Hon går maximalt en timme.

Själv går jag i "rask takt" men håller gärna på i 1 - 1½ timme eftersom jag tycker det känns bättre. Hon tycker att jag knappast förbränner något alls med min takt... Gahhhhh!!!

Hur f*n går man egentligen?

krakowww
2002-04-09, 21:32
När det gäller morgonlöpning då, ska man äta något innan då? Det kan bli väldigt jobbigt att springa om man inte ätit något innan. Vad tror ni ska man äta innan eller inte?

Åse Columbus
2002-04-10, 15:10
Takten som förbränner bäst fett är den takten där du kan sammtala samtidigt som du går.... ;)

Fortare än det är att gå in i kolhydratförbränning och dessutom muskelnedbrytning om man inte har ätit innan.... :eek:

så fettförbränning = lugn takt ;)

Åse :cool:

emmzan
2002-04-10, 17:18
Hur funderat på följande:
Oavsett vilken takt man morgontränar i, tar inte kroppen slut på kolhydraterna (glykogenlagren) först oavsett intensitet? Och sedan väljer fettförbränning el. kolhydratförbränning?

Eller har jag fått detta om bakfoten?

King Grub
2002-04-10, 17:44
Fett är ett mycket sämre bränsle än kolhydrater, så om du håller för hög intensitet duger det helt enkelt inte. Då är det lätt hänt att det går åt muskelmassa i stället, om det inte heller finns några kolhydrater att ta till.

Pumping
2002-04-10, 18:13
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000187

big
2002-04-10, 19:18
Ursprungligen skickat av z_bumbi:
<STRONG>Min stora teori är det inte spelar någon roll när man rör sig utan det viktiga är att man rör sig men det verkar de flesta inte hålla med om :)</STRONG>

Jag håller med. Kanske inte så stor tröst. :) Fast jag tycker inte man behöver röra på sig alls. Att ta morgon prommenader mm är överskattat, dieten är 100ggr viktigare.

nina
2002-04-10, 19:25
Min teori är att har man mycket övervikt så är det bätre att satsa på maten och när man börjar nå sitt mål så börjar man med morgonpromenader.
En person som har kanske 20kg övervikt går nog ganska lätt in i väggen om han eller hon både tränar på morgonen och kanske kör pass på kvällen.

RussianLady
2002-04-10, 19:45
har ALDRIG ätit ngt alls innan- frukost- intervallträning, körde som bara den utan problem, ser ut som jag har lyckats :p

Sjölin
2002-04-10, 19:53
Hur funderat på följande:
Oavsett vilken takt man morgontränar i, tar inte kroppen slut på kolhydraterna (glykogenlagren) först oavsett intensitet? Och sedan väljer fettförbränning el. kolhydratförbränning?

Eller har jag fått detta om bakfoten?

Alldeles rätt glykogenet tar slut först, sedan kommer intensiteten i centrum.
Låg intensitet = fettförbränning
Hög intensitet = muskelnedbrytande (konditions träning).
Intensiteten kan vara klurig att veta hur mycket man skall ta i, men som någon annan skrev man skall kunna prata och röra sig samtidigt. Går man fortare kommer intensiteten bli för hög.

Stile
2002-04-10, 20:07
Ursprungligen skickat av Nina:
<STRONG>Min teori är att har man mycket övervikt så är det bätre att satsa på maten och när man börjar nå sitt mål så börjar man med morgonpromenader.
En person som har kanske 20kg övervikt går nog ganska lätt in i väggen om han eller hon både tränar på morgonen och kanske kör pass på kvällen.</STRONG>

Jag håller inte med, en del verkar inte få igång förbränningen genom att bara äta rätt. Jag har själv detta problem och vet en del andra som också måste aktivera sig för att förbränningen ska komma igång.
Om man redan rör mycket på sig i jobbet eller liknande så är det säkert en annan sak.

Peter
2002-04-10, 22:31
Har några kommentarer kring det som skrivits hittills.

Att ta lite kolhydrater tillsammans med proteinet är inte för att få in proteinet i benmusklerna. Där gör det ingen större nytta. Nysockerbildningen sker inte i muskeln utan i levern. Vad gäller kolhydater innan träningen se pumpings länk.

Man kan cykla eller ro eller vad som helst lika gärna som att gå, det som är intressant är intensitet och energiförbrukning. En puls kring 120 är lagom anser jag.

Sen att kroppen bara gör glukos av proteinet behöver inte vara något negativt eftersom det är bättre att det gör glukos av matens protein än musklernas. Blodsockret kommer nog inte höjas så mycket att fettförbränningne hämmas av lite protein.

Att man måste hålla på en månad för att få igång fettförbränningen tror jag inte en sekund på. Att en person men bra kondition har en effektivare fettbörbränning är en annan sak.

Om man ska äta eller inte innan morgonlöpning. Tycker inte man ska springa alls på morgonen och om man nu gör det ska man absolut äta innan. Annars är risken för muskelnedbrytning stor.

Kroppen förbränner inte kolhydraterna först. Kolhydratförbränningen sker parallellt med fettförbränningen. Fördelningen mellan dessa två beror på ett flertal faktorer bland annat kost, intensitet och hur bra kondition man har.

Annars rekommendar jag länken som pumping la in där dessa ämnen diskuteras mer ingående.

Peter

Kortnoj
2002-04-10, 22:56
Asså, det kan inte vara bra att inte äta innan man är ute och skuttar! Hur man än gör, om man inte äter innan morgonpromenaden, så kommer man mer eller mindre, att bryta ner musklerna. Jag tror att det är bättre att äta innan man motionerar. Det håller i längden, enligt mig! Tack och hej.

En sak skulle jag bara vilja säga, det är att skolan är skit, som håller mig borta från gymmet o tvingar mig att sitta hemma o läsa o skriva. Bu!

krakowww
2002-04-12, 16:13
Rätta mig om jag har fel, min slutsats att innan man går ska man inte äta men innan man springer ska man det. Stämmer detta? :confused: :confused: :)

Pumping
2002-04-12, 16:18
Har du tittat på länken jag postade?

om morgonpromenader äta (lite) eller inte fins ju två läger...

men om du ska springa så ät innan!

krakowww
2002-04-13, 12:57
Jag har läst din länk och det finns två läger, men vad tycker du?

Pumping
2002-04-13, 13:02
har ingen större erfarenhet av att gå på fastande mage regelbundet själv föredrar jag att springa så jag får konditionen på köpet =)

om du ska äta något innan morgonpromenaden så överdriv i alla fall inte utan ta lite protein. annars sabbar man lätt själva iden med att ta promenaden på morgonen...

cjs
2002-04-13, 14:11
Att bränna fett när man går på tom/halvtom mage eller bränna frukosten lite senare kan väl anses spela mindre roll, det avgörande är väl ändå om totala kaloriintaget är positivt eller negativt!

Så att haka upp sig på vilken bränsekälla som används till promenaderna/träningen känns lite sekundärt..

(Jag brukar promenera varje morgon med endast proteindrink+omega-3 i magen. Men slarvar jag med att äta dagen innan så att jag vaknar råhungrig så tar jag och käkar frukost direkt, väntar nån timme, och går sen ner till stan och knatar runt nån timme eller två och passar på att göra lite ärenden).

Muskelsmurfen
2002-04-13, 14:19
Det där med att endast en negativ energibalans kan reducera kroppsfett är jag inte säker att jag håller med om. Syftet med morgonpromenaden är ju att energin som används kommer till stor del från fettet. M.a.o. man förbränner kroppsfett genom morgonpromenad förutsatt att man inte höjer insulinnivån för mycket innan promenaden. Vad som gäller resten av dagen är väl att näringsintaget INTE skall stimulera fettinlagring. Detta borde resultera i minskat kroppsfett utan att man ligger på en negativ energibalans, eller?

cjs
2002-04-13, 14:34
Det verkar ju finnas några olika uppfattningar om vad som händer med överflödiga kalorier. Ibland hör man att "kolhydrater har väldigt svårt att omvandlas till fett", med brasklappen "såvida man inte överdriver".
På andra håll låter det som att all överflödig energi lagras som fett.

Då lagom brukar vara bäst intar jag nog en typisk svensk hållning och säger att jag tror på något "mittemellan", varierar min träning och garderar mig därmed förhoppningsvis.
:rolleyes: