handdator

Visa fullständig version : Bacon?


byggaren
2004-07-30, 21:17
Vad tycker ni om att äta bacon? Hur pass onyttigt är fettet på det?

GhostFace
2004-07-30, 21:27
Vill du gissa först?
;)

byggaren
2004-07-30, 21:40
Originally posted by GhostFace
Vill du gissa först?
;)

Tror personligen att det är ganska onyttigt, men har hört från nån att det ändå inte ska vara så onyttigt!
Allså så är jag lite fundersam, men skulle säga onyttigt!
Har jag rätt?

Rataxes
2004-07-30, 22:27
Majoriteten av fettet i bacon avlägsnas ju vid stekning, speciellt om du låter det rinna av på en bit papper ett tag innan du käkar. Per 100 g är inte stekt bacon så mycket fetare än mager nötfärs, men sen är ju också proteinhalten desto lägre.

OT, hur är det med köttbullar? Rinner inte en del fett av dem också när de steks eller micras? Och vet någon hur det står till med kolhydraterna i köttbullar?

AndersHermansson
2004-07-31, 02:34
Enligt hälsovakten är det mer omättat fett än mättat fett i stekt bacon.

Sony
2004-07-31, 20:58
För något år sedan kom jag på den väldigt smarta iden att undersöka hur mycket fett som försvinner när man steker bacon och lägger på hushållspapper innan man äter att jag vägde dem innan jag la dem på tallriken. Tror jag fick fettprocenten till -15% eller något sånt. :D

...efter lite tankearbete kom jag dock på att de kanske försvann en hel del vätska ur det bacon som jag stekte.... :thumbup:

Skynda skynda, hissa intresseflagga!

Nån som vill gissa hur mycket fett det blir kvar efter stekning/avrinning?

blekfet2
2004-08-02, 05:20
bacon är salt som fan...icke bra

JAM
2004-08-02, 14:53
Originally posted by Rataxes
Majoriteten av fettet i bacon avlägsnas ju vid stekning, speciellt om du låter det rinna av på en bit papper ett tag innan du käkar. Per 100 g är inte stekt bacon så mycket fetare än mager nötfärsÄr det så!?Originally posted by blekfet2
bacon är salt som fan...icke bra Äsch, va fan... Vi kan nog anta att bacon inte är en av hörnstenarna i hans kost.