handdator

Visa fullständig version : Boxning


andersw
2004-07-30, 21:13
Har länge varit intresserad av denna sport.

Funderar på att gå med i en klubb och börja träna, just för tränandets skull, har inga önskinar att tävla eller nått i den stilen.

Nån här som håller/hållit på med boxning?
Är det bra träning? För hela kroppen? Går det bra att kombinera med gymmet? Erfarenheter?

Bring it on!

Kalleh
2004-07-30, 22:28
Körde boxning för några år sedan. Skitbra träning för hela kroppen och mycket bra konditionsträning. Problemet för min del vara att det blev många pass i veckan, man ville ju komma in i det och då är det bara att träna ofta. Det blev svårt att få in ordentliga gympass. Boxningspassen var ganska hårda och två timmar långa, det krävde sina lass med pasta så att säga. Boxningen förstörde mitt gymmande som jag vid den tidpunkten ville satsa på, så min karriär blev kort.

Vill du satsa på styrketräningen kommer du att förstöra det genom att börja i boxning. Men är du inte ute efter att hamna på elitnivå i varken byggandet eller boxningen kommer det nog att funka fint. Som sagt är det mycket bra helhetsträning.

Köttbullen
2004-07-31, 11:15
Jag funderar själv på börja på boxning , men all kondis träningen skrämmer mig..

Däremot är nog styrke träning bra att kombinera med boxning.

Boxning på lagom nivå kan man träna 3gg i veckan ,
Sen styrke träna 2-3 gg.

Sant som nån sa , om du tränar styrka så lite som 2-3gg i veckan kommer du aldrig bli något inom styrketräning , men vem vill se ut som ett anabola freak??

Beast
2004-07-31, 11:32
Som sagt är det nästan enbart kondis träning,,, tyvärr...
Iaf när jag gick fick bara gå 1 match men annars sprang man heeeeeela tiden nästan hela träningarna! Grym kondis dock!

manlix
2004-07-31, 13:24
Humm, jag kombinerar judo och gym. Tycker det fungerar bra.

Måndag: 1,5h judo.
Tisdag: Först gym och sedan 1,5h judo efter det.
Torsdag: Samma som tisdag.
Lördag: Gym.

Det kan vara ruskigt segt i början på judoträningarna när man gymmat innan men när man väl kommit igång så går det fint. :)

andersw
2004-08-01, 17:48
Tack för svaren..

Målet med gymmandet har aldrig varit att tävla på nått sätt.
Tränat av och till ett par år och känner att jag vill testa på nått annat, iaf variera med ett par andra träningar i veckan.

Boxning har alltid verkat intressant..
Det är mest kondition alltså?

Hur kan en vanlig träning se ut?

Kalleh
2004-08-01, 18:11
För min del såg de flesta passen ganska lika ut. Först uppvärmning av något slag kanske 10-20 minuter. Sen blev det oftast teknikträning i någon timma, ibland stack ett gäng iväg och sprang under den tiden. Efter det körde man styrka och kondition de sista 45 minuterna. Det av modellen "banka på en säck allt vad du orkar under 1 minut, vila 30 sekunder" samt armhävningar, situps och lite gympaövningar. Efter det lite stretching.

Fast jag kan bara tala för mig, det kan ju se olika ut lite överallt.