handdator

Visa fullständig version : Slentrianträning?


Trytter
2004-07-30, 10:03
Jaha, då startar man en ny tråd här igen:D .
Kunde inte låta bli eftersom jag kom att tänka på en sak igår.
När jag började styrketräna var det så att efter mer eller mindre varje pass var man nästan som en nylobotomerad patient.
Det kändes i princip som om man rökt den största jointen i världshistorien.
Blev lite trött på det eftersom jag gärna ville göra annat den dagen som givetvis inte blev av.
Nuförtiden är det aldrig ett problem. Jag gissar på att det var minst ett år sen jag hade den känslan efter ett viktpass.
De enda gångerna jag har den känslan nuförtiden är efter långa cykelpass..
Nu saknar man det nästan lite. Har man gått och blivit lite slentrian med viktträningen på sistonde eller?
Någon gyllene medelväg hade varit schysst känns det som.
Jag har för mig att det har något med endorfinerna som frigörs efter träningen och att kroppen vänjer sig efter ett tag.
Vet inte ens om ni fattar vad jag menar, men är det någon som känner igen känslan jag snackar om och får ni den fortfarande ibland?

Brezjnev
2004-07-30, 10:37
Originally posted by Trytter
Jaha, då startar man en ny tråd här igen:D .
Kunde inte låta bli eftersom jag kom att tänka på en sak igår.
När jag började styrketräna var det så att efter mer eller mindre varje pass var man nästan som en nylobotomerad patient.
Det kändes i princip som om man rökt den största jointen i världshistorien.
Blev lite trött på det eftersom jag gärna ville göra annat den dagen som givetvis inte blev av.
Nuförtiden är det aldrig ett problem. Jag gissar på att det var minst ett år sen jag hade den känslan efter ett viktpass.
De enda gångerna jag har den känslan nuförtiden är efter långa cykelpass..
Nu saknar man det nästan lite. Har man gått och blivit lite slentrian med viktträningen på sistonde eller?
Någon gyllene medelväg hade varit schysst känns det som.
Jag har för mig att det har något med endorfinerna som frigörs efter träningen och att kroppen vänjer sig efter ett tag.
Vet inte ens om ni fattar vad jag menar, men är det någon som känner igen känslan jag snackar om och får ni den fortfarande ibland?

Jo, sådär kände jag också i början, blev mer eller mindre en lallande idiot efter passen ;) Numera kör jag både tyngre och med högre intensitet och får inte alls samma känsla längre, antar att kroppen har vant sig eftersom jag absolut inte slentriantränar :)

Numero1
2004-07-30, 11:12
Kan det ha med att energin är slut efter träningen att göra? Äter ni snabba kolisar direkt efter passen?

Jag kan bli trött och få huvudvärk efter ett rejält benpass.

Brezjnev
2004-07-30, 11:20
Originally posted by Numero1
Kan det ha med att energin är slut efter träningen att göra? Äter ni snabba kolisar direkt efter passen?

Jag kan bli trött och få huvudvärk efter ett rejält benpass.

Njäe det va inte därför, det känns helt enkelt som om jag inte får lika kraftiga endorfinkickar längre.

z_bumbi
2004-07-30, 11:34
Kroppen har kanske delvis vant sig vid träningen men testar man att hålla upp två månader så mår man inte så bra som man gör när man tränar regelbundet så man blir i alla fall lite hög på varje pass.
Vill man få tillbaka nybörjarkänslan så får man göra något nytt på gymet eller varför inte konditionsträna lite?

Trytter
2004-07-30, 14:22
Originally posted by z_bumbi
Kroppen har kanske delvis vant sig vid träningen men testar man att hålla upp två månader så mår man inte så bra som man gör när man tränar regelbundet så man blir i alla fall lite hög på varje pass.
Vill man få tillbaka nybörjarkänslan så får man göra något nytt på gymet eller varför inte konditionsträna lite?

Konditionsträning utgör majoriteten av min träning, samma sak som hänt där.

Numero1: Jo snabba kolisar och hela cirkusen käkar jag efter.
Trött kan jag fortfarande bli men den känslan jag syftar på är en annan på något sätt.
Lallande idiot var en bra beskrivning.

Brezjnev
2004-07-30, 22:24
Originally posted by z_bumbi
Kroppen har kanske delvis vant sig vid träningen men testar man att hålla upp två månader så mår man inte så bra som man gör när man tränar regelbundet så man blir i alla fall lite hög på varje pass.
Vill man få tillbaka nybörjarkänslan så får man göra något nytt på gymet eller varför inte konditionsträna lite?

Jo, har märkt det också, håller jag upp ett tag blir jag mer eller mindre deprimerad tills jag börjar träna igen =) Märker av endorfinkickarna fortfarande men de är inte alls lika starka längre, dock inget jag saknar så värst mycket.. va mest jobbigt =)