handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott för hockeyspelare


Ronson
2004-07-30, 08:09
Det finns många kunniga människor här så därför ställer jag denna hockeyrelaterade fråga här.

I vår förening så ser vi över kosten en hel del och vi vill se på marknaden vilket kosttillskott som skulle passa våra spelare som komplement till den vanliga kosten.

Gainer? Bara efter träning eller även som mellanmål?

Protein? När?

kreatin?

Ge mig er syn o förslag på saken

Just nu så är det en hel del killar i vår orginisation som dricker gainers både morgon o kväll o efter träning, hur ser ni på det?

Vi vill helst använda en produkt som täcker det största behovet för dessa spelare för att dom skall kunna hantera det lätt på egen hand.

Mvh
Ronnie

stybb
2004-07-30, 08:18
Jag skulle ju lära dem allt om vanligt mat istället. Har måånga polare som spelar hockey och deras diet är ju rent våldsamt skrattretande.

Det är något jag skulle satsa på i första hand.

Steg två är att fixa en gainer till efter träningen. Som ni tillsammans kan ta i omklädningsrummet när ni snackar skit.

Brukar inte rekommendera gainers utan vanligt vassle-protein och en snabb socker källa så man själv kan blanda den mängden socker/protein man vill men det tror jag personligen är lite overkill för ett gäng hockeykillar. Och jag tror inte resultaten skulle variera sådär jätte mycket.

Att dricka gainers morgon, middag, kväll.. Hmm.. det är oftast socker i gainers. Snabba kolhydrater och inget du står dig något vidare på. Om det är så att de tar gainers istället för riktig frulle, middag osv så är det rent katastrofalt. Det är ett "tillskott". Det ska man ha klart för sig. Tillskott är alltså bara ett tillskott och får aldrig bli något annat.

Ett förslag är att ni låter grabbarna föra dagbok över vad de äter. Troligtvis kommer ni få se skräckexempel.

09.00 Kaffe kopp + gainer
12.00 makaroner och korv
16.00 en macka
19.00 en banan
20.00 träning
22.00 gainer efter träning
23.00 fika eller rester

garanterat.. och då tjänar de inte på att vräka i sig gainers utan borde ta sig i kragen och fixa till kosten istället. Har man en bra kost så är det dock inget fel att vräka i sig gainers om man vill öka i vikt. Dock ska man ha det klart för sig hur det ligger till med sockret. De hade lika gärna kunnat käka äggvitor och ahlgrens bilar.

Leta efter en produkt som innehåller 40 gram protein och 60-70 gram kolhydrater per servering. Det skadar ju inte heller om det innehåller lite viktiga mineraler osv. Kan inte rekommendera något namngiven produkt pga av forum regler.

Börje H
2004-07-30, 08:42
Håller med i ovanstående. Försök att ta kontakt med någon som kan hålla ett kortare föredrag om kosten betydelse för prestationen. Hör efter med andra idottsklubbar eller kanske SISU eller liknande för rekomendationer.
Har själv varit med under redovisningar av kostregistreringar av ishockeyspelare och det har , i vissa fall, sett riktigt illa ut. Betydligt värre än exemplet ovanför....

Blanda som sagt var inte in rena proteinprodukter utan satsa på ett ENERGITILLSKOTT som ger bra med kolhydrater och vissa mängder protein. Eftersom hockeyspelare är otroligt beroende av sina kolhydratlager är det definitivt endast att kasta pengarna i sjön att börja äta dyra proteintillskott. Om man nu känner att det är lite suspekt att damma med pulver i omklädningsrummet så finns det ju färdiga återhämtningsdrycker att köpa. Dyra som f-n men de funkar likvärdigt.

Om det finns ungdomar med i laget så anser jag att det är ett bättre alternativ att rekomendera ex drickyoghurt + frukt. Istället för specialprodukter. I princip samma innehåll men föräldrarna undrar mindre...

Sverker
2004-07-30, 08:50
Lite beroende på vilka som lirar i vilket lag ?

Unga hungriga juniorer, 18 - 19 år som tränar hur mycket som helst samtidigt som de behöver öka 5 - 7 kg för att bättre ge och ta i tacklingarna behöver helt andra tillskott än ett lag av slipade, erfarna grabbar i åldern 23 - 30 år.

Juniorena behöver något lättdrucket, kaloritätt före och efter träningen.
De äldre skall ju snarare bebehålla den massa ( och snabbhet ) de redan har och behöver ingen weightgainer utan något som bara fyller upp energidepåerna efter träningen.

Hur länge lirar en femma ? Två nedsläpp a´15 sekunder ? 30 sekunder på isen. Kreatin borde fungera utmärkt eftersom det till fullo är explosiva moment på rinken.
En viktökning på 2 -3 kg är då ingen nackdel, snarare possitivt.

Ronson
2004-07-30, 10:50
Tack för svaren.
Vi har utbildat dom i vikten av riktig kost och på våra samlingar så är det endast bra kost som gäller.
Vi kan ej göra annat än att informera sen var dom äter hemma är upp till dom själva men förhoppningsvis så lyssnar dom på oss.

Om nu killarna äter en hyffsat bra kost med frukost,lunch,middag är det då fel att toppa upp med kosttillskott?

Vad rekomenderar ni då?
Gainer?
Proteindrink?
Annat?

I så fall vid vilka tillfällen skall dessa intagas?
Hur många gånger per dag?

Dessa är juniorer för er info.

R

z_bumbi
2004-07-30, 11:17
Jag kanske är naiv men om de är informarade om bra kost borde väl den som gett den informationen kunna hjälpa till med kosttillskott också? Det är ju mat i en annan form.

Men i alla fall...

En multivitamin från apoteket är inte fel. (Apoteket visar även för föräldrar att det inte är några skumma preparat.)

En gainer efter träningen och matcher är bra, förhållandet mellan protein och kolhydrater kan/bör vara runt 1:2 eller 1:3. 1-1,2 g kolhydrater per kg kroppsvikt och proteinet som det blir iom att man kör på en färdig blandning. Huvuddelen av kolhydraterna från maltodextrin och/eller druvsocker.

Om man väljer att använda proteinpulver kombinerat med annan mat (för att få kolhydrater av rätt typ) eller något annat födoämne som innehåller protein vid mellanmålen får man väl avgöra från fall till fall. En del har mycket lättare att äta bra mellanmål utan pulver medan en del nästan måste välja den lösningen.
Att köra samma typ av kostupplägg i ett helt lag tycker jag låter alldeles för svepande utan det viktiga är i första hand att förstärka kosten hos de som äter lite sämre.

Eftersom det är idrott det handlar om så se till att köpa produkter från företag som testar innehållet så har ingen någon chans att skylla på kosttillskottet om man hittar något otillåtet vid tester.

Ronson
2004-07-30, 11:33
Z-Bumbi
Tack för svaret
Den info våra spelare fått av oss är broshyrer som vi fått från förbund etc... så vi har ej haft någon kostexpert hos oss.

z_bumbi
2004-07-30, 11:37
Originally posted by Ronson
Z-Bumbi
Tack för svaret
Den info våra spelare fått av oss är broshyrer som vi fått från förbund etc... så vi har ej haft någon kostexpert hos oss.

Oki, det kan vara en tanke att hyra/låna in någon som är duktig, se även till att de lär sig laga maten själva så har de mindre att skylla på. :D

GhostFace
2004-07-30, 12:40
Originally posted by z_bumbi
se även till att de lär sig laga maten själva så har de mindre att skylla på. :D

Då kommer vi tillbaks till frågan hur gamla dessa killar är?
Jag anar att de är rätt unga? ca 17-19 år?

De flesta kanske fortfarande bor hemma och då är nog mammas mat det som serveras iaf, även om en guru vid en föreläsning vill att de ska laga nyttig & innehållsrik näringsrik mat själva.

z_bumbi
2004-07-30, 14:43
Originally posted by GhostFace


Då kommer vi tillbaks till frågan hur gamla dessa killar är?
Jag anar att de är rätt unga? ca 17-19 år?

De flesta kanske fortfarande bor hemma och då är nog mammas mat det som serveras iaf, även om en guru vid en föreläsning vill att de ska laga nyttig & innehållsrik näringsrik mat själva.

Jo men det är ju inget som säger att de inte kan fixa ett bra mellanmål eller kvällsmål själva. Många åker hem från skolan, slänger i sig en frukt och sen iväg till träningen för att det inte passar med de vanliga mattiderna och att de helt enkelt inte kan/vill/orkar laga någon mat själva.
I en del klubbar, och inom olika idrotter, ingår det idag matlagning som en naturlig del i "tränandet" av spelarna oavsett vilket nivå det är på, jag tror det kommer att bli vanligare och vanligare ju mer man får upp ögonen för hur dåligt många äter och vilken betydelse det kan ha för prestationen.
Att bara plocka dit en föreläsare en gång ger ingen oavsett vilka man vänder sig till utan det måste vara ett långsiktigt arbete.

GhostFace
2004-07-30, 20:51
..ja!

Sedan är det bara upp till var och en att slå ett slag för saken. :thumbup:

Det verkliga intresset för seriös näring kan inte vara så djupt hos andra sportutövare än som hos seriöst styrketränande, eller?