handdator

Visa fullständig version : Lyft med lillfinger = ont i underarm


drkrupp
2004-07-29, 18:34
För ett antal månader sedan slutade jag att köra rak skivstångscurl för att jag fick ont i underarmarnas utsida. Efter det körde jag bara hantelcurl och ibland kabelcurl, vilket fungerade bra.

I två pass har jag nu försökt mig på ez-curl, men redan på uppvärmningsvikter känns det obehagligt i underarmarna. Jag har struntat i detta och kunnat köra med tunga vikter ändå.

Jag upptäckte att - om jag försöker lyfta stången med lillfingrarna - kändes det direkt i underarmarna. Lyfte jag med någon av de andra fingrarna kände jag ingenting.

Frågan är då, vad beror det på... eller framförallt, vad kan jag göra åt det?

(Jag tränar underarmarna separat, på ryggpasset.)

bubbleman
2004-07-29, 20:02
Jag vet inte om jag har svar på din fråga men jag hade också problem med underarmarna vid skivstångscurl innan. Jag gjorde ett uppehåll med den övningen några månader och har nu börjat testa övningen igen, ett bra tips är att trycka fram armbågarna, om du inte gjort det tidigare, det hjälper mig ifrån smärta iaf.

Ska testa din variant också näst jag kör biceps....

Doctor Snuggles
2004-07-29, 20:43
Det finns inget annat att göra än att träna bort det, så att säga.
Tror att det är direkt relaterat till styrka i underarmarna. Underarmsträning tenderar att göra ont i vilket fall, och när jag tränade upp styrkan i underarmarna (mest genom statiska holds, vilket gör helvetiskt ont på mig vid tunga vikter) så försvann problemet.

drkrupp
2004-07-30, 00:07
Originally posted by bubbleman
ett bra tips är att trycka fram armbågarna, om du inte gjort det tidigare, det hjälper mig ifrån smärta iaf.

Jag trycker fram armbågarna. Det gör varken till eller från. Intressant dock, att det känns redan på 0 kg's vikt, dvs endast stången. Kör jag med hantlar (med riktig supination) känns det inte.

drkrupp
2004-07-30, 00:11
Originally posted by Doctor Snuggles
Det finns inget annat att göra än att träna bort det, så att säga.
Tror att det är direkt relaterat till styrka i underarmarna. Underarmsträning tenderar att göra ont i vilket fall, och när jag tränade upp styrkan i underarmarna (mest genom statiska holds, vilket gör helvetiskt ont på mig vid tunga vikter) så försvann problemet.

Då problemet uppstod tränade jag aldrig underarmarna specifikt. Då använde jag heller aldrig dragremmar. Efter det började jag träna underarmarna (handledscurl och omvänd handledscurl) samt använda dragremmar på ryggpassen. Det kan ha hjälpt en smula, men uppenbart inte helt. Rak stångcurl vågar jag inte ens prova.

Jag får ta och testa"statiska holds" så får vi se vartåt det bär.

Gabber
2004-07-30, 07:38
jag hade samma problem första året jag tränade. så fort jag greppade rak skivstång så fick mitt vänstra underarm smärtor.

det hjälpte "lite" att höja vikten men smärtan fanns kvar. sen efter många månader så försvann det helt och idag känns det inte alls.

så jag gissar om det nu är samma problem du har att det går som andra har sagt att träna bort det. säkert nån muskel som är för svag eller senor m.m.

drkrupp
2004-07-30, 14:38
Originally posted by Gabber
så jag gissar om det nu är samma problem du har att det går som andra har sagt att träna bort det. säkert nån muskel som är för svag eller senor m.m.

Då chansar jag på det och kör vidare. :thumbup:

Fatalist
2004-07-30, 14:57
Jag har haft samma problem sen ett benbrott för ca 1 år sedan. Jag brukar göra som du säger och pronera jättelite så att lillfingret inte har nån kontakt med stången, och de resterande 3 fingrarna får hålla i den, när jag inte kör ez-curl som går bra.

Dock är det inte i en muskel det gör ont utan själva benet

Köttbullen
2004-07-30, 16:05
Hade oxo samma problem , jag tränade underarmarna rätt mycke.
Nu har jag inget problem med det.