handdator

Visa fullständig version : Snabba kolisar efter kondition


Yooo
2004-07-29, 12:20
Bör man käka snabba kolhydrater för att uppnå insulintopp efter intensiv konditionsträning?

Honn
2004-07-29, 12:50
Ja. Du vill ju ersätta glykogenet du gjort av med.

King Grub
2004-07-29, 13:52
Och eftersom intensiv konditionsträning är synnerligen effektivt för att maximera anabol hormonutsöndring är det viktigt att det finns tillgång till både aminosyror och kolhydrater.

Growth Hormone IGF Res, 13: 225-238, 2003

Whey
2004-07-29, 17:09
Så om man vill hälla i sig vassle är det alltså bra även efter konditionspass? Finns det ett bra sätt att måtta up hur mycket protein och/eller kolisar som behövs efter ett pass?

King Grub
2004-07-29, 17:11
Originally posted by Whey
Så om man vill hälla i sig vassle är det alltså bra även efter konditionspass? Finns det ett bra sätt att måtta up hur mycket protein och/eller kolisar som behövs efter ett pass?

Ja, det är det.

Det behöver absolut inte vara några stora mängder protein. 10 gram innan och 10 gram efter skulle garantera anabol miljö. Förutsatt att man sköter den riktiga maten förstås. Kolhydratintaget är helt beroende på passets längd och intensitet.

Whey
2004-07-29, 22:33
Ungefär hur mycket kolisar, i förhållande till sin vikt tror/vet du att man behöver efter ett HIIT-pass på 10 resp. 20 minuter?

Slartibartfast
2004-07-30, 08:39
Originally posted by King Grub


Ja, det är det.

Det behöver absolut inte vara några stora mängder protein. 10 gram innan och 10 gram efter skulle garantera anabol miljö. Förutsatt att man sköter den riktiga maten förstås. Kolhydratintaget är helt beroende på passets längd och intensitet.

10 Gram!? Är det inte 0,5 g/ kg kroppsvikt som gäller även efter konditionsträning?

edit: hur mycket kolisar behövs efter ett lätt tennispass, där man blir rejält svettig, men knappt andfådd eller får upp pulsen.

King Grub
2004-07-30, 09:07
Originally posted by Slartibartfast


10 Gram!? Är det inte 0,5 g/ kg kroppsvikt som gäller även efter konditionsträning?

edit: hur mycket kolisar behövs efter ett lätt tennispass, där man blir rejält svettig, men knappt andfådd eller får upp pulsen.

Studierna som visar på proteinsyntes och anabol miljö i kroppen även vid styrketräning använde endast 6 gram protein före och efter passen. Förutsatt att man sköter kosten bra i övrigt finns det säkert en gigantisk "säkerhetsmarginal".

Frågan är: om 20 gram ger förutsättningar för tillväxt, ger då 40 gram ännu bättre? Sådana studier är det ont om. Däremot vet de flesta som provat, att ett högre proteinintag, till en viss gräns, runt träningspasset innebär positiva effekter.

King Grub
2004-07-30, 09:10
Originally posted by Whey
Ungefär hur mycket kolisar, i förhållande till sin vikt tror/vet du att man behöver efter ett HIIT-pass på 10 resp. 20 minuter?

Tillräckligt för att ersätta de förbrukade, kanske? Jag törs inte ge några exakta gramsvar. Du får prova. Återhämtar du dig: perfekt. Återhämtar du dig inte: ät mer.

Johan
2004-07-30, 10:01
Men om vi snackar långsam cardio, säg 1.5-2 h löpning ca 6km/h tempo.

I tisdags testade jag att ta en prottedrink 2 matskedar vassle och fyra matskedar dextropur(ska väga sen när jag kommer hem) innan jag sprang, sen blanda jag en lika stor drink och hade med mig under tiden jag sprang. Sprang 1 h 40 min, samma tempo som ovan.

Igår sprang jag samma sträcka men tog samma mängd shake, fast hela på en gång när jag kom hem.
I tisdags så gick passet mycket lättare, jag gissar pga. av shaken, men hur skulle ni rekommendera att jag dricker den?

King Grub
2004-07-30, 10:08
Skall du springa så långt ser jag ingen anledning till dextropur i mängder innan: kolhydraterna som kommer att vara avgörande lär vara glykogendepåerna. Då är det viktigare att du laddat upp rejält innan (och fyllt på snabbt efter föregående pass, om detta är dagen innan t ex).

Efter ett sådant pass blir naturligtvis kolhydraterna desto viktigare att fylla på; högre dosering än efter något styrkepass.

Johan
2004-07-30, 10:22
Originally posted by King Grub
Skall du springa så långt ser jag ingen anledning till dextropur i mängder innan: kolhydraterna som kommer att vara avgörande lär vara glykogendepåerna. Då är det viktigare att du laddat upp rejält innan (och fyllt på snabbt efter föregående pass, om detta är dagen innan t ex).

Efter ett sådant pass blir naturligtvis kolhydraterna desto viktigare att fylla på; högre dosering än efter något styrkepass.

Så efter ett sånt ska jag blanda en shake med lite mindre protein och dextropur som vanligt eller lite mer?

Eller du kanske menade att jag skulle öka kolhydraterna till måltiden 1 timme efter?

Aja nu måste jag leta upp nån bra kolhydratuppladdningsguide på nått löparforum, för om några dagar ska jag springa 2.5 mil på morgonen och då gäller det att kroppen är laddad till max!
Om ni har nån att rekommendera så får ni gärna dela med er, annars tror jag att det ska finnas en på marathon sidan jag hitta förr.

King Grub
2004-07-30, 10:30
Så efter ett sånt ska jag blanda en shake med lite mindre protein och dextropur som vanligt eller lite mer?

Ingen anledning att minska på proteinet, men vad gäller kolhydraterna så har du åstadkommit en större tömning av glykogendepåerna än det intensivaste styrkepass, vilka måste fyllas på.

ller du kanske menade att jag skulle öka kolhydraterna till måltiden 1 timme efter?

Det också, om vi talar nära två timmar löpning, även om den inte är av det intensivaste slagte.

Metal_boy_
2004-07-30, 10:39
när jag gör något som är lite konditionskrävande så förstorar jag bara måltiden saom kommer näst

Slartibartfast
2004-07-30, 11:42
Originally posted by King Grub


Studierna som visar på proteinsyntes och anabol miljö i kroppen även vid styrketräning använde endast 6 gram protein före och efter passen. Förutsatt att man sköter kosten bra i övrigt finns det säkert en gigantisk "säkerhetsmarginal".

Frågan är: om 20 gram ger förutsättningar för tillväxt, ger då 40 gram ännu bättre? Sådana studier är det ont om. Däremot vet de flesta som provat, att ett högre proteinintag, till en viss gräns, runt träningspasset innebär positiva effekter.

Så om man som jag sköter den övriga kosten ganska dåligt, så är skillnaden marginell ifall jag tar 20 eller 50 g protein efter ett styrkepass?

King Grub
2004-07-30, 12:29
Här får man quota sig själv, märker jag.

Originally posted by King Grub
Frågan är: om 20 gram ger förutsättningar för tillväxt, ger då 40 gram ännu bättre? Sådana studier är det ont om. Däremot vet de flesta som provat, att ett högre proteinintag, till en viss gräns, runt träningspasset innebär positiva effekter.

Metal_boy_
2004-07-30, 12:52
för mycke protein e väl bara slöseri med tanke på att kondition inte anstränger musklerna på samma sätt som styrketräning? däremot är det nog jävligt viktigt med återhämtningen för anabol effekt av den totala träningen

King Grub
2004-07-30, 13:10
Originally posted by Metal_boy_
med tanke på att kondition inte anstränger musklerna på samma sätt som styrketräning?

Det gör det visst.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 May 18

Post-exercise protein metabolism in older and younger men following moderate intensity aerobic exercise.

Sheffield-Moore M, Yeckel CW, Volpi E, Wolf SE, Morio B, Chink

Metal_boy_
2004-07-30, 13:14
Originally posted by King Grub


Det gör det visst.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 May 18

Post-exercise protein metabolism in older and younger men following moderate intensity aerobic exercise.

Sheffield-Moore M, Yeckel CW, Volpi E, Wolf SE, Morio B, Chink beror de inte på också vilken typ av kondition? eller jag fattar...beroende på vilken form av konditionsträning det är så berörs olika muskler bara helt enkelt? men jag visste inte att det va på samma sätt....men varför så lite protein då??????

King Grub
2004-07-30, 13:23
men jag visste inte att det va på samma sätt

Inte på samma sätt, men proteinbehov finns även efter aerob träning.

Originally posted by Metal_boy_
men varför så lite protein då??????

Whey kör 10 till 20 minuter.

Och studierna angående proteinintag och styrketräning använder mindre än 10 gram och lyckas ändå stimulera anabolism.

Metal_boy_
2004-07-30, 13:28
Originally posted by King Grub
men jag visste inte att det va på samma sätt

Inte på samma sätt, men proteinbehov finns även efter aerob träning.



Whey kör 10 till 20 minuter.

Och studierna angående proteinintag och styrketräning använder mindre än 10 gram och lyckas ändå stimulera anabolism.


men jag sa ju inte på samma sätt från början:)


aha ok

King Grub
2004-07-30, 13:33
Originally posted by Metal_boy_
men jag sa ju inte på samma sätt från början:)

Det var inte därför proteinbehovet var mindre, utan på grund av den korta tiden. 10 minuters styrketräning innebär ingen enorm leucinoxidation det heller.

Metal_boy_
2004-07-30, 14:38
Originally posted by King Grub


Det var inte därför proteinbehovet var mindre, utan på grund av den korta tiden. 10 minuters styrketräning innebär ingen enorm leucinoxidation det heller.

du har väl rätt som vanligt hehe:thumbup:

Whey
2004-08-03, 22:27
Whey kör 10 till 20 minuter.
När jag kör HIIT ja...