handdator

Visa fullständig version : Frukt vs. Godis (!!)


Bokrea
2004-07-28, 22:11
Jag äter en heldel godis
därför får jag skylla mej själv att jag inte har super snygga beachrutor på magen.

Men! visst tar frukt bort godis sug, och igenligen är ganksa gott.

frågan är:
nån som VET att intag av frukt verkligen dämpar socker sug?

och

är det på något sätt onyttigt att äta frukt. kan man äta det sent tex? är det syror som destroyar tänderna?

Weeow, tacksam för svar!

(frukter som jag syftar på: päron, nektarin, kiwi o MANGO)

Prankie
2004-07-28, 22:14
Det är mycket bättre än godis, dessutom innehåller vitaminer och mineraler. Mesta dels fruktsocker så det är låg GI så länge levern har plats.

Det är inte onyttig att äta frukt, men även de innehåller energi så ett större överskott sätter sig fortfarande på mage.

bubbe
2004-07-28, 22:18
mm, allt som man tugga på istället för godis är väl bättre än inget alls?

olika frukter är olika bra i kolhydratsynpunkt, har för mig att kiwi innehåller snabba kolhydrater, inte säker men har för mig det. I vilket fall är det olika med olika frukter men alla är bättre än godis.

Päron har lågt GI, är söta och enl mig dämpar det sockerlust, (vilken brukar försvinna efter längre uppehåll)

Frukt ger hål i tänderna, är du orolig för det så ska du inte småäta utan planera in mellanmålen och maten efter tidsschema.

Callister
2004-07-28, 22:44
Äpple och Banan är godast. Och färsk annans. :thumbup:

Johan
2004-07-29, 06:37
Jag har aldrig gillat ananas, sån där sliskig skit på burk eller den man köper hel i butiken, men när jag testade "riktig" ananas i Thailand, fyfan vilken skillnad, går inte att jämföra med den hemma. Då blev jag förälskad i ananas!

King Grub
2004-07-29, 07:51
Har man sockersug har man för det mesta ätit antingen för lite eller fel, och det är inte socker som saknas.

Whey
2004-07-29, 17:11
Originally posted by Callister
Äpple och Banan är godast. Och färsk annans. :thumbup:

Du glömde en massa frukter där... Päron och apelsin bland annat :P

aliquis
2004-07-29, 22:33
mat dämpar sockersug, så ju, det gör det nog ;)

och klart en del kan vara dåligt, men fördelarna överväger

Fatalist
2004-08-05, 10:38
Ät frukt för tusan, har du chansen så ska du ta den :)

Jag åt massa frukt innan istället för godis (åt inget godis under 2 år) men nu ha rjag tyvärr blivit allergisk mot de flesta frukter, thx mom

cez
2004-08-05, 12:36
Jag började övergången från onyttig till nyttig mat med apelsiner för att balansera blodsockret och det funkade oerhört bra, apelsin kan jag rekommendera har lagom gi, mycket vitaminer och vatten framförallt som kan vara svårt att dricka tillräckligt av, sen innehåller dem lite kalorier också. 40 nåt sånt har jag för mig.
Du behöver inte överdriva med apelsinerna som jag gjorde ( Hade som basintag av kolhydrater) men ät en när du är hungrig, dem är också bra för man äter dem långsamt en klyfta i taget :) Mycket fibrer o smask som satan :P

Delli
2004-08-05, 16:35
Ät frukt för tusan, har du chansen så ska du ta den :)

Jag åt massa frukt innan istället för godis (åt inget godis under 2 år) men nu ha rjag tyvärr blivit allergisk mot de flesta frukter, thx mom

Jag är också allergisk mot frukt! Visst saknar du att äta den i bland? Ett tips! Värm den i mikron på full effekt ca 30sekunder...det funkar för mig iallafall.

Hoffa
2004-08-05, 17:16
Godis är ju ett påhitt för att
skjuta blodsockret i höjden så att du vill ta en tugga till
och en till och en till och en till osv osv...

Visserligen måste nog 90% erkänna att en kladdkaka
är godare än en apelsin MEN man får nog tänka
på vad det är gott för...

Kladdkakan är ju ENDAST god när den ligger i
munnen och stimulerar dina smaklökar i ca 10-20 sek
sen vart den än är i resten av kroppen så gör den ju bara skada!

Men en apelsin kanske inte gör dina smaklökar lika glad
som en kladdkaka i dom där 10-20 sekunderna MEN
tiden efter som den är i kroppen så gör den mycket
mer nytta! Och den tiden som den är i kroppen
är ju mycket längre än när den är i munnen..

Så tänker jag, har inte ätit något sött på åratal.
Bara frukt o nötter o bär. DOCK har jag tagit
mig några glassar i sommar som är sött kanske...

Stenålders människan skulle ju må illa om den
ät en snickers tex antar jag...

TequilaDragon
2004-08-06, 09:37
Kladdkakan är ju ENDAST god när den ligger i
munnen och stimulerar dina smaklökar i ca 10-20 sek
sen vart den än är i resten av kroppen så gör den ju bara skada!


Så man kanske skulle tugga lite, låta kakan stimulera smaklökarna o sen spotta ut. :D

Bokrea
2004-08-06, 09:57
Så man kanske skulle tugga lite, låta kakan stimulera smaklökarna o sen spotta ut. :D

Redan beprövat :love:

inte alls behagligt. men det är en fin idé.

kanske trä en tråd igenom godisbiten o svälja den efter några försiktiga tugg o sen dra upp den genom tarmsystemet. MUMS!!

Tolkia
2004-08-06, 10:00
Så man kanske skulle tugga lite, låta kakan stimulera smaklökarna o sen spotta ut. :D
Ingen vidare metod - fråga Sveriges samlade anorektiker/bulimiker ... ;)

Köttbullen
2004-08-06, 16:33
Sluta me godis , jag äter aldrig nästan.. har inget sug efter skiten längre..
Kött e godis för mig... Gäller o ersätta godis me nått , frukt går säkert bra.


:eating:

manlix
2004-08-09, 20:21
Tänker varenda gång jag ätit något onyttigt att det var sista gången på länge. Men likförbannat så är jag och äter så fort jag ser nåt. Omöjligt att gå förbi en skål med chips utan att äta. Och när man väl tagit några går man gärna tillbaka och tar några till... och några till... :D

King Grub
2004-08-09, 20:24
Och chips som inte ens är gott. :nono: :D

Dymion
2004-08-10, 05:36
Själv har jag inte ätit godis/chips osv eller druckit vanlig läsk på över 4år :hbang:

blekfet2
2004-08-11, 19:56
bra inlägg hoffa......fick mig en liten funderis =)

jochen
2004-08-11, 20:35
det e rätt mkt antioxidanter i frukt och bär och rätt lite i godis

MyungChul
2004-08-13, 20:51
varför inte tuggummi? eller som jag... tuggar på det som ligger omkring mig.. plastbitar etc :naughty: